Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:46

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Gisteren wilde ik eens live TV kijken via NLziet, welke ik kijk via de LG WebOS app.
De TV is bedraad aangesloten, met een snelheid volgens speedtest van ongeveer 70 mbit.

Ik wilde voetbal kijken, en het viel me op dat de stream erg haperde, dan weer strak full HD, dan weer korrelig (misschien 720).

Heeft dit te maken met mijn doorvoer? Lijkt me niet met 70 mbit.. Of aan het aantal kijkers via NLZiet Want dan hou ik mijn hard vast voor als straks het WK losbarst, of andere populaire zaken. Want dit was maar een voorronde conference league

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:58
welke ik kijk via de LG WebOS app.
Wellicht even vergelijken op een ander platform? En eventueel zelfs een ander netwerk, indien mogelijk.
Dan kan je in iedere geval uitsluiten of het iets intern is, of bij NLZiet.

Doorvoer zal niet het probleem zijn (70Mbit gemeten op je TV?), maar zit genoeg tussen dat invloed kan hebben, bijvoorbeeld de app zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Christoxz op 19-08-2022 09:34 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:28
greatgonzo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:28:
Gisteren wilde ik eens live TV kijken via NLziet, welke ik kijk via de LG WebOS app.
De TV is bedraad aangesloten, met een snelheid volgens speedtest van ongeveer 70 mbit.

Ik wilde voetbal kijken, en het viel me op dat de stream erg haperde, dan weer strak full HD, dan weer korrelig (misschien 720).

Heeft dit te maken met mijn doorvoer? Lijkt me niet met 70 mbit.. Of aan het aantal kijkers via NLZiet Want dan hou ik mijn hard vast voor als straks het WK losbarst, of andere populaire zaken. Want dit was maar een voorronde conference league
De kwaliteit van je NLZiet account staat wel hoog ingesteld?
Lijkt me anders aan LG WebOS te liggen, met Chromecast met GGTV gaat het altijd prima.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 10:40
Ligt aan NLZiet, ik heb ook 3 maand een proef abonnement gehad. Zowel via Apple TV (4K) als de LG TV app (beide bekabeld, en 200Mbit glasvezel internet) geprobeerd, heel vaak zoals jij omschrijft: Mooi strak beeld, daarna weer dikke pixels en lage kwaliteit. Dit ging constant zo door. Sommige momenten was het wel goed, maar over het algemeen was het steeds switchen van kwaliteit. Ik heb mijn abonnement daarom stopgezet.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Saeverix schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:37:
Ligt aan NLZiet, ik heb ook 3 maand een proef abonnement gehad. Zowel via Apple TV (4K) als de LG TV app (beide bekabeld, en 200Mbit glasvezel internet) geprobeerd, heel vaak zoals jij omschrijft: Mooi strak beeld, daarna weer dikke pixels en lage kwaliteit. Dit ging constant zo door. Sommige momenten was het wel goed, maar over het algemeen was het steeds switchen van kwaliteit. Ik heb mijn abonnement daarom stopgezet.
nog verschil tussen live en on demand dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 13:25
Ervaar hetzelfde bij voetbalwedstrijden. Bij rustige praatprogramma's is het beeld constant en best prima kwaliteit. Bij snellere films/programma's/voetbal wisselt het beeld regelmatig van kwaliteit. Vrij zonde dat anno 2022 NLZiet nog steeds maar streams uitstuurt van 6 Mbps terwijl de gemiddelde internetsnelheid al 100+ Mbps is. Zowel op Apple TV als LG WebOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 10:40
greatgonzo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

nog verschil tussen live en on demand dan?
Durf het je niet met 100 procent zekerheid te zeggen, maar volgens mij was dat gelijk.
JEROENrgfgf schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:04:
Ervaar hetzelfde bij voetbalwedstrijden. Bij rustige praatprogramma's is het beeld constant en best prima kwaliteit. Bij snellere films/programma's/voetbal wisselt het beeld regelmatig van kwaliteit. Vrij zonde dat anno 2022 NLZiet nog steeds maar streams uitstuurt van 6 Mbps terwijl de gemiddelde internetsnelheid al 100+ Mbps is. Zowel op Apple TV als LG WebOS
Ja klopt, die bitrate is inderdaad veel te laag. Dat doen ze natuurlijk om hun servers te ontlasten. Ze hebben zichzelf ook wel aardig ingedekt met hun uitspraak over de kwaliteit:
https://www.nlziet.nl/nl/over-nlziet/veelgestelde-vragen/: Bij NLZIET worden alle programma's in de hoogst mogelijke kwaliteit online gezet. De beeldkwaliteit kan verschillen per aanbieder en per apparaat waarop het wordt afgespeeld. De kwaliteit kan ook beïnvloed worden door andere factoren, zoals je locatie, de beschikbare bandbreedte en/of de snelheid van je internetverbinding.

[ Voor 67% gewijzigd door Saeverix op 19-08-2022 10:11 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:57
Hier gisteren ook voetbal gekeken via NLZiet op mijn Chromecast met Google TV, dat ging prima.
We gebruiken het nu al maanden (sinds we de CCGTV hebben) en het werkt vrijwel altijd perfect (y) !
We kijken op een fullHD tv, ik merk niet dat de kwaliteit soms lager is tijdens het kijken, hooguit de eerste 5 seconden dat de stream nog een beetje op tempo moet komen.

CCGTV is overigens alleen via wifi verbonden. We hebben hier 1gigabit glas, maar in het begin hadden we nog 300mbit glas. In beide gevallen werkt hij altijd prima, ik vermoed dat de kwaliteit van de wifi voor ons de grens geeft (en dus dat die gigabit eigenlijk overkill is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

JEROENrgfgf schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:04:
ik dacht dat NLziert zelf de streams niet uitstuurt, maar ze vooral de streams van de zenders verdergeven via een ´centrale interface
utieinddelijk komen volgens mij de streams verder gewoon van rtl7 (in geval van het voetbal gisteren)

natuurlijk heeft het voor zenders een enorme belasting als ze op topkwaliteit gaan streamen, bij programma's waarbij er ook een groter aantal online kijkers zich aanmeld...
Ikm vermoed dat dat de belangrijkste reden is waarom bepaale sportevents meer schokken dan rustige praatprogrammas (met veel minder kijkers), alhoewel idd de beweging in het beeld ook meespeelt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
RM-rf schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

ik dacht dat NLziert zelf de streams niet uitstuurt, maar ze vooral de streams van de zenders verdergeven via een ´centrale interface
utieinddelijk komen volgens mij de streams verder gewoon van rtl7 (in geval van het voetbal gisteren)

natuurlijk heeft het voor zenders een enorme belasting als ze op topkwaliteit gaan streamen, bij programma's waarbij er ook een groter aantal online kijkers zich aanmeld...
Ikm vermoed dat dat de belangrijkste reden is waarom bepaale sportevents meer schokken dan rustige praatprogrammas (met veel minder kijkers), alhoewel idd de beweging in het beeld ook meespeelt.
Ik heb vroeger ook gekeken via die IPTV kastjes van zowel KPN als T-Mobile en daarop zie je vaak wel gewoon goede kwaliteit terwijl dit ook gewoon via dezelfde internetkabel gaat. Ik meen me te herinneren dat die streams vaak 12 Mbps zijn en die speciale 'glaskanalen' die KPN had waren vaak nog iets hoger. Als de streams van NLZiet ook rechtstreeks van de zender komen, waarom worden die dan nog in bitrate gehalveerd? Is dit een gevalletje providers hebben meer recht op hogere kwaliteit streams of neemt NLZiet lagere kwaliteit af bij de providers?

Een ander voorbeeld wat ik ook niet begrijp (ook gebrek aan kennis waarschijnlijk). Ik ben van de week begonnen met Better Call Saul en was onder de indruk van beeldkwaliteit van de openingsscene, echt haarscherp. Ik check wat de bitrate is, een kleine 1.88 Mbps op 2160. Ik snap dat Netflix niet 1-op-1 te vergelijken is met NLZiet/livestreaming maar het is dus prima mogelijk op goed kwaliteit beeld met lage bitrates te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
IPTV via kastjes is normaliter multicast en kwa kwaliteit redelijk vergelijkbaar met de kwaliteit die je via DVB krijgt. Het gaat over dezelfde lijn maar wordt wel expliciet door te internetaanbieder op een gunstig punt in het netwerk geleid, zodat de grilligheid van het internet geen grote rol speelt. Apps zoals NLZiet maar ook Ziggo Go e.d. zijn unicast en dat zuipt enerzijds veel meer bandbreedte, maar secundair gaat het (in ieder geval bij NLZiet) over het openbare internet, waar het moet concurreren met dataverkeer waar mensen bijvoorbeeld even een computerspel van 40GB aan het downloaden zijn. Dat is veel lastiger om goed te krijgen.

Ik zou dan ook zeggen dat de symptomen die in dit draadje beschreven zijn inherent zijn aan de technologie. DVB is de meest robuuste technologie om televisie te kijken, daarna IPTV multicast en daarna IPTV unicast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 16:48
dmantione schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:53:
IPTV via kastjes is normaliter multicast en kwa kwaliteit redelijk vergelijkbaar met de kwaliteit die je via DVB krijgt. Het gaat over dezelfde lijn maar wordt wel expliciet door te internetaanbieder op een gunstig punt in het netwerk geleid, zodat de grilligheid van het internet geen grote rol speelt. Apps zoals NLZiet maar ook Ziggo Go e.d. zijn unicast en dat zuipt enerzijds veel meer bandbreedte, maar secundair gaat het (in ieder geval bij NLZiet) over het openbare internet, waar het moet concurreren met dataverkeer waar mensen bijvoorbeeld even een computerspel van 40GB aan het downloaden zijn. Dat is veel lastiger om goed te krijgen.

Ik zou dan ook zeggen dat de symptomen die in dit draadje beschreven zijn inherent zijn aan de technologie. DVB is de meest robuuste technologie om televisie te kijken, daarna IPTV multicast en daarna IPTV unicast.
Wat jij zegt klopt, maar unicast is ook weer niet zo slecht. Netflix is bijv. ook unicast en hapert nooit. KPN is via de apps ook unicast en werkt ook vlekkeloos. In dit geval is NLZiet in gebreke denk ik.

Overigens snap ik niet waarom mensen NLZiet nemen. Bij KPN is TV bijv. maar €10. Slechts €2 duurder dan NLZiet maar wel veel betere kwaliteit omdat je dan multicast streams hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door MarcoC op 19-08-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
JEROENrgfgf schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Een ander voorbeeld wat ik ook niet begrijp (ook gebrek aan kennis waarschijnlijk). Ik ben van de week begonnen met Better Call Saul en was onder de indruk van beeldkwaliteit van de openingsscene, echt haarscherp. Ik check wat de bitrate is, een kleine 1.88 Mbps op 2160. Ik snap dat Netflix niet 1-op-1 te vergelijken is met NLZiet/livestreaming maar het is dus prima mogelijk op goed kwaliteit beeld met lage bitrates te krijgen?
Hoe heb je dit gecheckt? Netflix content is niet live dus de bitrate is daarom eenvoudig variabel te maken. Bij weinig beweging is de bitrate veel lager dan bij veel beweging. Als je hebt gekeken naar de snelheid in je modem waarmee Netflix content ingeladen wordt moet je er ook rekening mee houden dat Netflix niet met een constante snelheid inlaadt en ver vooruit buffert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
misschien toch maar een klacht insturen, ik heb wel het idee dat ze redelijk aan de weg aan het timmeren zijn, wat ook niet gek is, aangezien je €10 bij Ziggo/KPN betaald voor TV wat soms niet eens on-demand is, en NLZIET alles van +1jaar soms nog beschikbaar is, voor 7.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
MarcoC schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Hoe heb je dit gecheckt? Netflix content is niet live dus de bitrate is daarom eenvoudig variabel te maken. Bij weinig beweging is de bitrate veel lager dan bij veel beweging. Als je hebt gekeken naar de snelheid in je modem waarmee Netflix content ingeladen wordt moet je er ook rekening mee houden dat Netflix niet met een constante snelheid inlaadt en ver vooruit buffert.
Heb dit gecheckt via de app zelf op WebOS op het moment dat de beelden in beeld waren. Was in de eerste paar minuten van de eerste aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
MarcoC schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:55:
Wat jij zegt klopt, maar unicast is ook weer niet zo slecht. Netflix is bijv. ook unicast en hapert nooit. KPN is via de apps ook unicast en werkt ook vlekkeloos. In dit geval is NLZiet in gebreke denk ik.
Netflix heeft het weer makkelijker dan NLZiet: Omdat ze geen live-televisie aanbieden kunnen hun servers gerust een week aan een film rekenen om een hoge beeldkwaliteit uit een lagere bitrate te halen en eveneens kunnen ze veel meer bufferen. Als mijn internetverbinding uitvalt dan speelt de Youtube app vaak nog een paar minuten door, ze hebben alles in het geheugen van de TV gebufferd. Bij live-televisie kun je hooguit een paar seconden bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
JEROENrgfgf schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Heb dit gecheckt via de app zelf op WebOS op het moment dat de beelden in beeld waren. Was in de eerste paar minuten van de eerste aflevering.
Ok, maar dat is niet te vergelijken met live TV. Bij vooraf opgenomen content kan de encoder een lagere bitrate toepassen bij weinig beweging en een hogere bitrate bij veel beweging, waardoor de gemiddelde bitrate lager kan zijn en de kwaliteit toch veel hoger. Bij live TV wordt vaak een constante bitrate toegepast omdat het niet mogelijk is de gehele uitzending te analyseren als deze nog niet is afgelopen (encoder kan niet in de toekomst kijken). Daarnaast kan het ook zijn dat Netflix efficiëntere codecs gebruikt dan H264 wat Ziggo en KPN gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
dmantione schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Netflix heeft het weer makkelijker dan NLZiet: Omdat ze geen live-televisie aanbieden kunnen hun servers gerust een week aan een film rekenen om een hoge beeldkwaliteit uit een lagere bitrate te halen en eveneens kunnen ze veel meer bufferen. Als mijn internetverbinding uitvalt dan speelt de Youtube app vaak nog een paar minuten door, ze hebben alles in het geheugen van de TV gebufferd. Bij live-televisie kun je hooguit een paar seconden bufferen.
Dat klopt, maar dat gaat over het maximaliseren van de beeldkwaliteit. Een constante 1080p stream zou niet zo moeilijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nou nee, want als je maar een paar seconden kunt bufferen dan hebben schommelingen in de effectieve internetsnelheid veel meer effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
dmantione schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:13:
Nou nee, want als je maar een paar seconden kunt bufferen dan hebben schommelingen in de effectieve internetsnelheid veel meer effect.
Dat is waar, maar daarom bufferen unicasts streams meestal ook vrij ruim. Alsnog is een 1080p stream zonder bufferen aanbieden anno 2022 ook weer niet teveel gevraagd. YouTube live streams en KPN TV-app buffert ook nooit bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik ben het met je eens dat in ieder geval Youtube livestreams vrij goed werken, maar bijvoorbeeld Viaplay zijn de klachten niet van de lucht en dat is ook gewoon 1080p. Dus ik denk dat de conclusie is dat het wel degelijk mogelijk is, maar de gebruikte techniek het toch redelijk lastig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
helpdesk:
Hoi! Op dit moment zijn er meer meldingen hierover bij LG, onze developers zijn aan het kijken naar de oorzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:19

MsG

Forumzwerver

MarcoC schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Was Netflix niet zo groot dat ze bij vrijwel elke provider lokale apparaten met de content hebben hangen (OCA) om precies dit soort issues tegen te gaan? Lijkt me dat NLZiet nog niet zo winstgevend/groot is, dat dit voor hen nog niet uit kan.

[ Voor 12% gewijzigd door MsG op 19-08-2022 12:01 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thabasement
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik deel graag mijn ervaring met de NLZIET app op mijn LG TV (B2 OLED 65 inch uit 2019). Het lijkt aan te sluiten bij de ervaringen van @greatgonzo .

Op dit moment kijken mijn vrouw en ik TV (en hebben we 100/100 glasvezel) via XS4ALL (KPN). We hebben 2 tv kastjes, 1tje in de woonkamer, 1tje op ons kantoor.

We betalen nu redelijk veel per maand, namelijk 71 euro. Ook hebben we al HBO Max/Netflix/Disney, dus daar zijn we redelijk in voorziet.

Mijn plan was:

- NLZiet proberen (wij kijken veel NED1/2/3, en deels RTL4).
- Dan overstappen naar tmobile internet only 100/100

Na overstap zijn we ongeveer 30 euro goedkoper uit.

Nu mijn ervaring met de NLZIET app (Gratis proeftijd 14 dagen) op de LG. Live TV leek goed te gaan, en een programma terugkijken ook totdat... het primetime was. We ervoeren veel haperingen en stotters tussen 20:00 en 22:00. Voor die tijd leek terugkijken en live TV het goed te doen.

Ik heb de bitrate bekeken op de monitor in mijn Fritz modem, en het bleek dat de stream ongeveer 12mbit was. Ik zag daar geen gekke dingen in.
Daarna nog de kwaliteit op lager gezet in de NLZIET app, bitrate bleek 4mbit te zijn, nog steeds dezelfde buffer problemen.

De LG tv is verbonden met een CAT6 ethernet kabel naar de fritzbox. Netflix/Disney/HBO Max geven nooit buffer problemen of stotters. Er was ook niemand iets aan het downloaden op dat moment.

Ik krijg dus de indruk dat prime time de NLZIET servers het niet goed aankunnen. Maar wellicht is het wel de APP op de tv die na verloop van tijd problemen geeft. Dat kan ik niet uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Over de kwaliteit van NLZiet is genoeg geschreven, en het is nog steeds niet opgelost. Zie dit topic: [Ervaringen / Discussie] NPO Start [Plus] en NLZiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

sypie schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:30:
Over de kwaliteit van NLZiet is genoeg geschreven, en het is nog steeds niet opgelost. Zie dit topic: [Ervaringen / Discussie] NPO Start [Plus] en NLZiet
Dan gaan we daar verder voor dit een veredeld tweede ervaringen topic wordt :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

-

[ Voor 100% gewijzigd door FeaR op 24-08-2022 11:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.