Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hotelschakelaar smart switches

Pagina: 1
Acties:

• FietsCAD
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik heb thuis een hotelschakeling bij de trap (boven/beneden) en had dit redelijk opgelost met 1 draadloze aqara schakelaar en 1 bedrade. Echter toen mijn zigbee stick crashte werkte dit weer niet. Het liefst wil ik gewoon een systeem dat altijd werkt, ook als de RPi met Home Assistant is uitgevallen of een andere storing.

Zijn er schakelaars die hierin voorzien? Er is niet veel ruimte in de dozen, maar ik vermoed dat er eventueel nog wel iets achter zou kunnen. Het liefst zou ik de bestaande kabel voor de wisseling gebruiken, maar een altijd werkende oplossing zou al mooi zijn. Zijn er tweakers met ervaring of veel creativiteit die een oplossing weten?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:20
Ik heb een shelly 1 tussen de reguliere hotelschakeling en lamp gezet, bij de lamp zelf. Gevoed met neutraal. Werkt perfect!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik heb gewoon 2 ikea tradfi (oid) switches met elkaar verbonden en zo een hotelschakeling gemaakt in de slaapkamer. Werkt als een trein. 1 bij de deur en 1 bij t bed :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• FietsCAD
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
I-King schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:41:
Ik heb een shelly 1 tussen de reguliere hotelschakeling en lamp gezet, bij de lamp zelf. Gevoed met neutraal. Werkt perfect!
Ik heb geen neutraal, dat had ik misschien bij moeten zetten. Volgens mij is het 1x fasedraad en 2x schakeldraad per schakelaar. Zou dat ook werken met de een Shelly 1?
kamstra schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:45:
Ik heb gewoon 2 ikea tradfi (oid) switches met elkaar verbonden en zo een hotelschakeling gemaakt in de slaapkamer. Werkt als een trein. 1 bij de deur en 1 bij t bed :)
Ik snap het idee, maar ik ben bang dat dit niet werkt als het zigbee netwerk niet werkt. Of mis ik iets?

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:11

Smurf

Detri

FietsCAD schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Ik heb geen neutraal, dat had ik misschien bij moeten zetten. Volgens mij is het 1x fasedraad en 2x schakeldraad per schakelaar. Zou dat ook werken met de een Shelly 1?

[...]

Ik snap het idee, maar ik ben bang dat dit niet werkt als het zigbee netwerk niet werkt. Of mis ik iets?
Dat je geen neutraal bij de schakelaar hebt kan, maar bij de lamp zelf (in de centraaldoos) zou er toch wel een moeten zitten?

)

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
@FietsCAD Je bent nu gefocused op 'schakelaars' . Want als je die focus verlegt naar lampen?

Je kunt ook je schakelaars zo laten en smart-lampen nemen. Die kun je dan, zolang ze onder stroom staan van je hotelschakeling, gewoon 'smart/remote' aansturen.

Mocht er dan iets zijn met wifi of andere protocollen: fysieke schakelaar uit en weer aan, en dan gaat de lamp alsnog aan of hij even van het stroom is geweest.

Zodra wifi/protocollen weer werken kun je weer puur remote aansturen.

Zo heb ik het thuis gedaan.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:20
[...]

Klopt, de shelly zit dan ook boven bij de lamp. Dus het 'resultaat' van de beide normale hotelschakelaars komt 'aan' bij de lamp. De shelly registreert dat en schakelt op basis daarvan de lamp. Werkt bij mij perfect.

De gewone shelly 1 is niet zonder neutraal aan te sluiten, de dimmer wel. https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

[...]

Nou, zolang je een van de controllers eerst met de lamp verbindt en dan de controllers aan elkaar koppelt heb je op zich helemaal geen gateway of zigbee netwerk nodig verder.

Wat ik niet weet is of je de lamp in een zigbee netwerk kan plaatsen met standaard bediening en en dan ook nog losse controllers eraan koppelen die niet in het zigbee netwerk zitten…dus als je daar naar op zoek bent dan is t ff verder uitzoeken of dat kan idd…

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-11 18:16

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Ik wist eerst niet dat het kon, maar door de posts hierboven werd ik toch nieuwsgierig :) Dus ik heb zojuist ook een hotelschakelaar-opstelling opgezet met 1 Trädfri stopcontact en 2 Trädfri schakelaars van de IKEA.

- Schakelaar 1 koppelen aan het stopcontact, door ze dicht bij elkaar te houden en op de schakelaar het knopje 10 seconden in te drukken tot het rode lampje in de schakelaar knippert.

- Schakelaar 2 koppelen aan schakelaar 1, door ze dicht bij elkaar te houden en op beide schakelaars de knopjes in te drukken totdat bij beide schakelaars de rode lampjes knipperen.

Simpel toch? Nou, er zat 1 instinkertje in (voor mensen die, net als ik, de documentatie maar half lezen). De tweede schakelaar moet gereset zijn naar de fabrieksinstellingen. Ik had die tweede schakelaar eerder aan een ander smart apparaat gekoppeld, en daarna wil hij niet meer koppelen aan een tweede schakelaar. Resetten doe je door binnen 5 seconden 4x op het knopje van de schakelaar te drukken.

specs

Pagina: 1