Vreemde gang van zaken bij Marktplaats koop

Pagina: 1
Acties:

• grotebaas
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-05 23:41
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een vrij grote aankoop gedaan op marktplaats. Ik heb het product opgehaald en ter plaatse, via de betaaldienst van marktplaats, Online Payment Platform (OPP), betaald. So far, so good.

Nu werd ik onlangs gebeld door de verkoper met de mededeling dat hij niet uitbetaald wordt door OPP en dat mijn geld wordt teruggestort. Hij heeft mij (een deel?) van de correspondentie laten zien tussen hem en OPP, hierin staat dat OPP zijn account niet kan omzetten naar een consumer account en naar een ander bedrijf ook niet mogelijk is.

Vooralsnog is het geld gewoon van mijn rekening afgeschreven. Totdat het geld is terug gestort was ik sowieso niet van plan om nog eens geld over te maken. Wel wil ik natuurlijk dat hij zijn geld krijgt. Tegelijkertijd kan ik niet ontkennen dat het allemaal een beetje wankel aanvoelt.

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee? Hebben jullie nog tips hoe dit af te handelen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:40
Klinkt inderdaad gammel. Mijn eerste vraag zou zijn: wiens idee was dat OPP? Ik ken het helemaal niet, maar als het op verzoek van de verkoper was zou ik toch wat extra argwaan krijgen.

Dit:
grotebaas schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:05:
Vooralsnog is het geld gewoon van mijn rekening afgeschreven. Totdat het geld is terug gestort was ik sowieso niet van plan om nog eens geld over te maken.
lijkt me voorlopig in elk geval het allerbeste dat je kunt doen.

• grotebaas
Stalensnuitje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:11:
Klinkt inderdaad gammel. Mijn eerste vraag zou zijn: wiens idee was dat OPP? Ik ken het helemaal niet, maar als het op verzoek van de verkoper was zou ik toch wat extra argwaan krijgen.

Dit:

[...]

lijkt me voorlopig in elk geval het allerbeste dat je kunt doen.
Dat was mijn voorstel, leek mij het meest veilige. Geen gevaar voor phishing links of iets dergelijks. Wel echt waardeloos (!) dat het niet waterdicht is.

Ter verduidelijking, wanneer je een betaalverzoek doet via de berichtendienst van marktplaats, dan gebruik je OPP.

[ Voor 9% gewijzigd door grotebaas op 18-08-2022 22:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-05 19:39

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Vreemde gang van zaken, via Marktplaats heb je het meestal binnen 2 uur op je (geverifieerde) rekening.

Gewoon afwachten, tot het geld terug wordt gestort.

Gulfstream G650

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:11:
Dit is denk ik gewoon het betaalplatform binnen Marktplaats, wat dus geen risico op phising heeft. Als je daaruit betaald krijgt komt het van Online Payment Stichting (als particulier). Ik gok dat de ontvanger zich aangemeld heeft als particulier maar mogelijk gewoon een handelaar is. Marktplaats zegt, dat is niet de bedoeling en dus betaal je je fees niet die je als handelaar had moeten betalen. Waarmee ie nu z'n geld niet krijgt.

Ik zou Marktplaats eens vragen, klopt t dat jullie niet uitgekeerd hebben? Als t nee is kun je altijd nog sturen aan de ontvanger dat je best wil betalen zodra je het terug hebt. Ook goed voor zijn gemoedsrust.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Neem zelf contact op met OPP om het verhaal van de verkoper te contoleren.

• grotebaas
Saus schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Dit is denk ik gewoon het betaalplatform binnen Marktplaats, wat dus geen risico op phising heeft. Als je daaruit betaald krijgt komt het van Online Payment Stichting (als particulier). Ik gok dat de ontvanger zich aangemeld heeft als particulier maar mogelijk gewoon een handelaar is. Marktplaats zegt, dat is niet de bedoeling en dus betaal je je fees niet die je als handelaar had moeten betalen. Waarmee ie nu z'n geld niet krijgt.

Ik zou Marktplaats eens vragen, klopt t dat jullie niet uitgekeerd hebben? Als t nee is kun je altijd nog sturen aan de ontvanger dat je best wil betalen zodra je het terug hebt. Ook goed voor zijn gemoedsrust.
Dat zou zeker de verklaring kunnen zijn, er staat een vergelijkbare melding op zijn marktplaats account:
Deze verkoper heeft nog niet aangegeven een particuliere of zakelijke verkoper te zijn.

Ik had al contact gezocht met marktplaats, maar het enige wat zij zeiden was: "Helaas, OPP is niet van marktplaats".

Ja, ik heb hem ook verteld dat ik wil dat hij zijn geld krijgt, hopelijk heeft hem dat gerustgesteld.
PilatuS schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:23:
Neem zelf contact op met OPP om het verhaal van de verkoper te contoleren.
Ik heb een ticket aangemaakt bij OPP, hoewel ik betwijfel of zij mij hierover kunnen informeren ivm privacy.

Bedankt voor het meedenken iedereen!

Wat zou een goede manier zijn om er zeker van te zijn dat het bedrag bij de juiste persoon terecht komt? Via OPP lukt dus niet. Dus ik denk via correspondentie met zijn marktplaats account, en dan moet hij zijn bankgegevens maar doorgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
grotebaas schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:12:
[...]
Ik heb een ticket aangemaakt bij OPP, hoewel ik betwijfel of zij mij hierover kunnen informeren ivm privacy.
Je bent zelf toch ook onderdeel van deze transactie ? Ik mag hopen dat je iets van info kan krijgen aangezien jij het geld via hun hebt betaald.

Verder misschien nog naar de correspondentie die je hebt gekregen kijken of het echt is ? Misschien is het een photoshop verhaal en kloppen er dingen niet. Zeker met een groot bedrag zou ik 100% zeker willen weten dat het verhaal klopt tot je ook maar een cent overmaakt als jij het terug hebt ontvangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 13:54

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb het laatst ook gebruikt bij afhalen omdat de koper er om vroeg, en het geld kwam maar niet op mijn rekening... Dus heb ik wel even getwijfeld of ik het product wel mee zou geven. Wat blijkt: ze maken in het weekend niets over, OPP houdt het vast en geeft je bank de schuld, maar het ligt aan hun tussenrekening. Het geld kwam pas de maandag erna. Als ik betaalverzoeken van mijn bank (rabo) of een tikkie (abn naar mijn rabo rekening) gebruik staat het er wel meteen op, dus dat doe ik voortaan wel weer. Die extra partij er tussen is nergens voor nodig (en kost nog extra ook!).

Wacht gewoon af of het geld ook echt terug komt, en zo ja spreek dan wat af met de verkoper om het te regelen. Fijn overigens dat Marktplaats de verantwoordelijkheid afschuift op OPP, in eerste instantie zie je nergens dat dit door een 3e partij wordt geregeld, totdat je problemen hebt. OPP heeft overigens dezelfde taktiek, die geeft je bank meteen de schuld voor problemen in hun systeem voor rekeningverificatie, maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotebaas
PilatuS schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:30:
[...]

Je bent zelf toch ook onderdeel van deze transactie ? Ik mag hopen dat je iets van info kan krijgen aangezien jij het geld via hun hebt betaald.

Verder misschien nog naar de correspondentie die je hebt gekregen kijken of het echt is ? Misschien is het een photoshop verhaal en kloppen er dingen niet. Zeker met een groot bedrag zou ik 100% zeker willen weten dat het verhaal klopt tot je ook maar een cent overmaakt als jij het terug hebt ontvangen.
Ja goeie, ik heb een ticket lopen bij OPP.
W1LL3M schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:54:
Ik heb het laatst ook gebruikt bij afhalen omdat de koper er om vroeg, en het geld kwam maar niet op mijn rekening... Dus heb ik wel even getwijfeld of ik het product wel mee zou geven. Wat blijkt: ze maken in het weekend niets over, OPP houdt het vast en geeft je bank de schuld, maar het ligt aan hun tussenrekening. Het geld kwam pas de maandag erna. Als ik betaalverzoeken van mijn bank (rabo) of een tikkie (abn naar mijn rabo rekening) gebruik staat het er wel meteen op, dus dat doe ik voortaan wel weer. Die extra partij er tussen is nergens voor nodig (en kost nog extra ook!).

Wacht gewoon af of het geld ook echt terug komt, en zo ja spreek dan wat af met de verkoper om het te regelen. Fijn overigens dat Marktplaats de verantwoordelijkheid afschuift op OPP, in eerste instantie zie je nergens dat dit door een 3e partij wordt geregeld, totdat je problemen hebt. OPP heeft overigens dezelfde taktiek, die geeft je bank meteen de schuld voor problemen in hun systeem voor rekeningverificatie, maar dat is een ander verhaal.
De verkoper heeft dus al contact gehad met OPP. Hem is verteld dat de enige manier om het geld te krijgen is: transactie annuleren en opnieuw doen.

Hopeloos platform. Denk je er verstandig aan te doen om die 40 cent extra te betalen om zo geen gezeik te hebben met betaling... Helemaal met je eens over het afschuiven van de verantwoordelijkheid door marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:24
Toch even de juridische invalshoek (om je nog meer gerust te stellen mbt wat iedereen al zegt).

Jij hebt betaald op door verkoper gewenste wijze. Daarmee heb je voldaan aan je verplichtingen. Dus jij hoeft niets. Eigenlijk is alle actie die je hebt ondernomen al onnodig voor nu.

Rustig afwachten. Als dan toch blijkt dat je je geld (geheel) teruggestort krijgt, dan zal je alsnog moeten betalen - doe dat dan op een veilige manier. Geen rare links klikken oid: verkoper mag iban opgeven en dan gewoon overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:56
Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:16:
Toch even de juridische invalshoek (om je nog meer gerust te stellen mbt wat iedereen al zegt).

Jij hebt betaald op door verkoper gewenste wijze. Daarmee heb je voldaan aan je verplichtingen. Dus jij hoeft niets. Eigenlijk is alle actie die je hebt ondernomen al onnodig voor nu.

Rustig afwachten. Als dan toch blijkt dat je je geld (geheel) teruggestort krijgt, dan zal je alsnog moeten betalen - doe dat dan op een veilige manier. Geen rare links klikken oid: verkoper mag iban opgeven en dan gewoon overmaken.
Dit is niet helemaal correct. TS heeft betaald op de door hem zélf voorgedragen en gewenste wijze, dit was niet de wens van de verkoper, al is die er wel mee akkoord gegaan. Verder helemaal eens: het is gewoon wachten tot het geld teruggestort wordt en dan een nieuwe manier van betalen afspraken waar beiden zich in kunnen vinden. Maar als het geld onverhoopt niet wordt teruggestort dan lijkt mij dat de verplichting om e.e.a. uit te zoeken bij TS ligt, niet bij de verkoper. Die laatste heeft immers niet gekozen voor deze dienst en geen opdracht gegeven aan deze dienst. Of zie ik het verkeerd? Tenzij het om een poging tot oplichting gaat natuurlijk en het geld al lang en breed op de rekening van de verkoper staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 19-08-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-05 20:30
Valorian schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Dit is niet helemaal correct. TS heeft betaald op de door hem zélf voorgedragen en gewenste wijze, dit was niet de wens van de verkoper, al is die er wel mee akkoord gegaan. Verder helemaal eens: het is gewoon wachten tot het geld teruggestort wordt en dan een nieuwe manier van betalen afspraken waar beiden zich in kunnen vinden. Maar als het geld onverhoopt niet wordt teruggestort dan lijkt mij dat de verplichting om e.e.a. uit te zoeken bij TS ligt, niet bij de verkoper. Die laatste heeft immers niet gekozen voor deze dienst en geen opdracht gegeven aan deze dienst. Of zie ik het verkeerd? Tenzij het om een poging tot oplichting gaat natuurlijk en het geld al lang en breed op de rekening van de verkoper staat.
Maakt dat uit? de koopovereenkomst is dat er op die manier betaald wordt.

Ik betaal ook liever met PIN. als die er niet is betaal ik cash. dat doet niets af aan de koopovereenkomst, ondanks dat dat eigenlijk niet de manier was die ik wilde betalen.

Mocht het geld teruggestort worden, kan er wel wat van TS verwacht worden.
Tot die tijd heeft TS zich aan zijn kant van de koopovereenkomst gehouden, en dient de verkoper zich dus ook aan die van hem te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:56
htn02 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Maakt dat uit? de koopovereenkomst is dat er op die manier betaald wordt.

Ik betaal ook liever met PIN. als die er niet is betaal ik cash. dat doet niets af aan de koopovereenkomst, ondanks dat dat eigenlijk niet de manier was die ik wilde betalen.

Mocht het geld teruggestort worden, kan er wel wat van TS verwacht worden.
Tot die tijd heeft TS zich aan zijn kant van de koopovereenkomst gehouden, en dient de verkoper zich dus ook aan die van hem te houden.
Ik ben geen jurist dus weet niet in hoeverre het uitmaakt. Maar als je het bijvoorbeeld vergelijkt met een post-service dan is het ook zo als een verkoper bijvoorbeeld initieert om van een bepaalde dienst gebruik te maken , bijvoorbeeld van postNL, hij verantwoordelijk is voor de aankomst van een pakket. Als dat dan spaak loopt en een pakket verdwijnt bij PostNL, dan moet die verkoper vervolgens met PostNL uitzoeken hoe/wat en uiteindelijk zorgen dat er geleverd wordt conform overeenkomst.

Ik weet niet of dit met zo'n betaaltransactie óók het geval is, maar als dat zo is dan is in dit geval dus TS, de koper, verantwoordelijk voor de levering van het geld. Als een tussendienst dan niet levert dan moet TS dus ook uitzoeken hoe/wat. TS heeft immers een afspraak met de tussendienst en die een opdracht voor een transactie gegeven. Maar goed, dat is mijn onderbuikgevoel niet gehinderd door echte juridische kennis op dit gebied. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 19-08-2022 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
grotebaas schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:12:
[...]
Ik had al contact gezocht met marktplaats, maar het enige wat zij zeiden was: "Helaas, OPP is niet van marktplaats".
Niet geheel ontopic, maar wat een blammage is dit zeg. Marktplaats laat nergens super duidelijk blijken dat het niet hun eigen dienst is, hebben het volledig geintegreerd in hun eigen platform maar als er gezeur is trekken ze er hun handen vanaf en moet je naar een partij waar niemand ooit van heeft gehoord?

Ik had de naam Online Payment Platform (en de stichting) wel gezien, maar ik dacht dat dat meer om bedrijfstechnische redenen in een aparte BV gegooid was. Dan is er inderdaad werkelijk weinig motivatie om die dienst te gebruiken naast gewoon een QR code te laten zien van je bank-app als de persoon het op komt halen.

Afijn, ben benieuwd hoe het uiteindelijk afloopt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28

Theo

moederbord

Dit zou ook een nieuwe manier van driehoeksoplichting kunnen zijn.
- Jij betaalt aan koper via OPP, en dit gaat ook gewoon goed,
- Koper verkoopt een ander product, en noemt jouw bankgegevens voor de betaling voor hetzelfde bedrag
- De ander koper betaalt jou.
- De verkoper komt naar jou toe met een lulsmoes dat de OPP niet gelukt is. Maar hij wil gewoon het geld van de andere koper zien.
- Jij ziet na zijn bericht idd het bedrag op je rekening verschijnen.
- Jij maakt het bedrag over aan de verkoper.

Verkoper heeft nu tweemaal geld ontvangen, koper2 heeft jou betaald en jij moet maar zien te regelen dat koper jou terugbetaald zodat koper2 zijn geld bij jou kan vorderen...

Zolang OPP dus niet de ticket bevestigd zou ik het niet vertrouwen....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotebaas
Theo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:42:
Dit zou ook een nieuwe manier van driehoeksoplichting kunnen zijn.
- Jij betaalt aan koper via OPP, en dit gaat ook gewoon goed,
- Koper verkoopt een ander product, en noemt jouw bankgegevens voor de betaling voor hetzelfde bedrag
- De ander koper betaalt jou.
- De verkoper komt naar jou toe met een lulsmoes dat de OPP niet gelukt is. Maar hij wil gewoon het geld van de andere koper zien.
- Jij ziet na zijn bericht idd het bedrag op je rekening verschijnen.
- Jij maakt het bedrag over aan de verkoper.

Verkoper heeft nu tweemaal geld ontvangen, koper2 heeft jou betaald en jij moet maar zien te regelen dat koper jou terugbetaald zodat koper2 zijn geld bij jou kan vorderen...

Zolang OPP dus niet de ticket bevestigd zou ik het niet vertrouwen....
De verkoper weet mijn bankgegevens niet omdat OPP er tussen zit. Dus voorlopig hoef ik mij daar geen zorgen over te maken, denk ik. Wel een goede herinnering om de terugstorting te controleren en om dit te weten bij de volgende overboeking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51
Je kan gewoon bij opp inzien of er is uitbetaald ja of nee.
Uitbetaald:Betaling is uitbetaald op 15-12-2021 om 13:45 uur naar IBAN ***********. De betaling is uiterlijk de eerstvolgende werkdag voor 18:00 uur zichtbaar op je rekening.
Wanneer de rekening van tegenpartij niet klopt krijg je na een dag of 3/4 het geld pas gestort.

Heb ik zelf ook gehad dat het verkeerd ging omdat ik mijn oude ing rekening nog erin had staan. Kwam er na een paar uur achter. Direct nummer aangepast op marktplaats en de omgeving van opp en kreeg 3 dagen later alsnog het geld gestort.

Wat betreft die 3 hoek, als je op de site van opp kijkt kun je gewoon zien waarvoor het bedrag was.

[ Voor 35% gewijzigd door Jan-man op 19-08-2022 17:33 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• grotebaas
Voorlopig mijn laatste update. Nadat het geld op mijn rekening was bijgeschreven heb ik de verkoper om zijn bankgegevens gevraagd via marktplaats. Ik heb het bedrag overgemaakt en een bevestiging gekregen dat het is ontvangen.

Bedankt iedereen voor het meedenken. Na al die nieuwsberichten over phishing en scams ben ik heel voorzichtig/sceptisch. Fijn weekend!
Pagina: 1