Mijn zoon wordt binnenkort 11 en ik wil voor zijn verjaardag een systeem gaan samenstellen. Hij gebruikt nu een oude HP Elitebook i7 met dockingstation. Hieronder gaat het systeem dat ik anderhalf jaar gelden heb samengesteld voor zijn grote broer (met nu een upgrade van de processor en andere SSD).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name (casual) gaming. Hij speelt o.a. Minecraft, Ark, Bloons TD. Verder wat surfen, Netflix kijken en MS Teams voor school.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer € 700-800
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en monitor.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen de basics: behuizing, voeding, mobo, processor (met interne GPU), RAM, SSD en (processor)koeling.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
RGB! het jongetje vindt lampjes leuk
. Verder is een compact formaat gewenst (vandaar ITX) en zou het fijn zijn als het systeem enigszins toekomstvast is/te upgraden valt. Een losse GPU lijkt mij voor nu geen must (is iets wat hij op enig moment zelf kan toevoegen). Graag wel WiFi op moederbord of los. Om scheve ogen te voorkomen van grote broer zou het fijn zijn als het een beetje in de pas blijft lopen met onderstaand systeem.
Ga je overklokken?
Dat verwacht ik niet.
Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik en eventueel tips/suggesties voor alternatieven. Ik twijfel met name aan de CPU-GPU-combinatie. Ik begreep dat de Intel iGPU's minder sterk/snel zijn, dus voor een systeem zonder losse GPU waarop je toch een spelletje wilt kunnen spelen ben je dan aangewezen op AMD (denk ik dan). Maar moet ik gelet op de toekomst nog wel een socket AM4 AMD willen (AM5 komt voor nu te laat en zal verwacht ik nog te prijzig zijn voor dit doel)? Alternatief kan zijn een losse eenvoudige GPU, evt. 2e hands, icm met een Intel CPU.
Dank vast voor het meedenken!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name (casual) gaming. Hij speelt o.a. Minecraft, Ark, Bloons TD. Verder wat surfen, Netflix kijken en MS Teams voor school.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer € 700-800
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en monitor.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen de basics: behuizing, voeding, mobo, processor (met interne GPU), RAM, SSD en (processor)koeling.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
RGB! het jongetje vindt lampjes leuk
Ga je overklokken?
Dat verwacht ik niet.
Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik en eventueel tips/suggesties voor alternatieven. Ik twijfel met name aan de CPU-GPU-combinatie. Ik begreep dat de Intel iGPU's minder sterk/snel zijn, dus voor een systeem zonder losse GPU waarop je toch een spelletje wilt kunnen spelen ben je dan aangewezen op AMD (denk ik dan). Maar moet ik gelet op de toekomst nog wel een socket AM4 AMD willen (AM5 komt voor nu te laat en zal verwacht ik nog te prijzig zijn voor dit doel)? Alternatief kan zijn een losse eenvoudige GPU, evt. 2e hands, icm met een Intel CPU.
Dank vast voor het meedenken!
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 172,81 | € 172,81 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550I AORUS PRO AX | € 205,10 | € 205,10 |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox NR200P Zwart | € 79,- | € 79,- |
| 1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16 | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair SF450 | € 111,95 | € 111,95 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 94,90 | € 94,90 |
| Totaal | € 808,56 | |||