Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• No49
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-10 20:04
Ons verwarmingssysteeem bestaat uit een CV ketel, op de benedenverdieping een combinatie van vloerverwarming en radiatoren in de hal, het toilet, de woonkamer, de keuken, de bijkeuken en alleen radiatoren op de slaapkamers en badkamer op de bovenverdieping. Daarboven is nog een onverwarmde vliering waar de CV ketel staat. De radiatoren hebben gewone radiatorkranen.
In de niet al te verre toekomst staat de vervanging van de CV ketel door een l/w warmtepomp in de planning. Op zijn laatst dan zullen de radiatoren vervangen worden door exemplaren met grotere capaciteit en voorzien van Evohome kranen.
In de winter staat meestal alleen de vloerverwarming, de radiatoren in de woonkamer/keuken en de radiator op badkamer aan.

Binnenkort wordt in de woonkamer/keuken een l/l warmtepomp geïnstalleerd, waarmee ik een gedeelte van de verwarmingsbehoefte wil dekken.
De badkamer wil ik op een constante 17à 18 graden houden, met de mogelijkheid die temperatuur vrij snel te verhogen op het moment dat iemand een bad wil nemen.
Ik had het volgende bedacht:
⦁ M.b.v. Evohome regel ik de gewenste temperatuur op de badkamer.
⦁ Op de badkamer komt een radiator met flink hogere capaciteit om de temperatuur met een watertemperatuur van maximaal 40 graden snel te kunnen verhogen.
⦁ Ik laat de vloerverwarming meelopen.
⦁ De overige radiatoren blijven doorgaans dicht.
⦁ De l/l warmtepomp zorgt voor verwarming tot de gewenste temperatuur in de woonkamer/keuken.

Ik heb de laatste tijd best veel gelezen, ook op dit forum, maar ik ben verre van technisch. Mijn vraag is daarom: is dit een goed idee?

Alle reacties

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-11 14:28
Dus je wil de airco en de vloerverwarming en badkamer altijd aan hebben?

• No49
Inderdaad. In de huidige situatie wordt de verwarming geregeld door de thermostaat in de woonkamer. Als ik die woonkamer met de airco ga verwarmen, blijft de badkamer koud. Dat wil ik oplossen met Evohome. De vloerverwarming wil ik mee laten lopen om te veel pendelen van de ketel de voorkomen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een badkamer verwarmen met een radiator kost tijd. Veel tijd. Dus jouw idee om de temperatuur "vrij snel" te verhogen kan je wel vergeten. Zeker met een aanvoertemp van 40 graden.
Juist om die reden waarom ik een IR paneel in de badkamer heb gehangen. Ik stook daar niet. Maar als ik het in de winter warm wil hebben, staat de CV zeker een uur of 2 te stoken om het van 17 naar 21-22 te brengen. Er hangt zo'n mooie designradiator, maar echt werken doet dat ding niet. Als ik nu ga douchen in de winter, zet ik het IR paneel aan, doe m'n dingetjes, spring onder de douche. Uiteindelijk is het en kwartier later prima te doen als ik uit de douche kom en de stralingswarmte is heerlijk. De CV in de badkamer gaat nooit meer aan. :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:57
Als je kijkt hoeveel minuten / dag je eigenlijk slechts in een badkamer bent, dan is het niet gek om iets van "instant" verwarming te overwegen.

IR/stralingswarmte zijn dan zeker te bekijken.

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-11 15:35
Ik had ook zoiets bedacht en afgelopen winter in de praktijk gebracht. Alleen niet met Evohome, maar door zelf de CV aan te sturen. Hierbij wilde ik de badkamer 's-morgens en 's-avonds op gezette tijden warm (=20 graden) hebben. Verder de vloerverwarming beneden en in de badkamer mee laten lopen om de ketel niet te laten pendelen.

Resultaat:
- Beneden lekker warm
- Badkamer uiteindelijk ook warm
- 2 maal 2 uur stoken van de CV om de badkamer op temperatuur te brengen.

Dit kostte net zoveel als ik de woonkamer normaalzou verwarmen met de CV, want de airco hoefde eigenlijk niets meer te doen.

Mijn conclusie: Zonde van het geld om EvoHome aan te schaffen. Een grotere verwarming in de badkamer is dan weer wel prettig. Die blijft ook lekker lang nastralen. Bij mij hing er eerst een 600W radiator die de badkamer op 40 graden niet warm kreeg. Die heb ik vervangen door een grote radiator (design, maar geen badkamer radiator. Werkt prima nu.

• No49
Dank voor de antwoorden.

Voor de duidelijkheid. Het is niet de bedoeling om de badkamer elke dag snel te verwarmen voor een douchebeurt. Dat kan best bij 17 graden, doen we nu ook. Maar af en toe lig ik één à anderhalf uur in bad en dan is een hogere temperatuur wel fijn. Er hangt een vrij grote radiator van ruim 1500W (75/60/20) op een badkamer van ongeveer 6m². Daarmee was tot nu toe de temperatuur gemakkelijk in een korte tijd op de gewenste temperatuur te krijgen, omdat tot vorig jaar de watertemperatuur van de ketel op 80 graden stond.
Afgelopen winter heb ik die watertemperatuur op 50 graden gezet en daarmee schommelde de temperatuur op de badkamer rond de 17 graden en duurde het (te) lang om de temperatuur hoog genoeg te krijgen om een bad te kunnen nemen. Dat denk ik op te lossen door een radiator met flink hogere capaciteit (2500 of 3200W) te plaatsen.

Ik moet sowieso iets verzinnen om de temperatuur op de badkamer te kunnen regelen. Misschien zou dat ook kunnen via een tweede thermostaat op de badkamer???

Een IR paneel zou goed kunnen voor kort douchen maar is volgens mij geen goede oplossing om binnen niet te lange tijd de temperatuur te verhogen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je noemde zelf al Evohome. Monteer dus gewoon een Evohome HR91 knop op de radiator in de badkamer. Daar zit een thermostaat in waarmee Evohome zelf de temperatuur in de ruimte regelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 19-08-2022 13:58 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• feddeb
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-05-2024
No49 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:45:
... Een IR paneel zou goed kunnen voor kort douchen maar is volgens mij geen goede oplossing om binnen niet te lange tijd de temperatuur te verhogen.
Deze opmerking begrijp ik niet goed. Andere reageerders noemen IR juist om snel warmte te krijgen en die ervaring heb ik ook. Zelf heb ik een IR-paneel in de spiegel. Die maakt dat ik het behaaglijk warm heb als ik klaar ben met douchen. De kleine radiator zorgt daarnaast dat de temperatuur in de ruimte doorgaans acceptabel is (>15grC).

Een L/L WP toevoegen aan ruimten die vloerverwarming hebben kan in de zomer voor verkoeling zorgen, maar in de andere seizoenen vind ik vloerverwarming veel comfortabeler dan die airco. Dat kan persoonlijk zijn, maar ik lees op tweakers en elders dat meer mensen waarschuwen voor comfortverlies bij L/L warmtepompen.
Je schrijft bovendien dat er t.z.t. een L/W warmtepomp komt. Waarom dat nu investeren in een L/L?

Wij konden na het installeren van een hybride (L/W) warmtepomp de radiatoren in de slaapkamers en badkamer gewoon laten hangen. Opwarmen duurt wat langer, maar ze voldoen nog. Zo nodig kunnen radiator-ventilatoren nog een boost geven. Je zou dus kunnen overwegen radiatoren pas te vervangen nádat je hebt gemerkt dat ze echt te weinig capaciteit hebben.

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:00
No49 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:45:
Dank voor de antwoorden.

Voor de duidelijkheid. Het is niet de bedoeling om de badkamer elke dag snel te verwarmen voor een douchebeurt. Dat kan best bij 17 graden, doen we nu ook. Maar af en toe lig ik één à anderhalf uur in bad en dan is een hogere temperatuur wel fijn.
Warmt het warme badwater de lucht in de badkamer niet genoeg op? In ieder geval boven het bad waar jij zit lijkt me.

Overigens zou ik niet alleen met je eigen eisen rekening houden, maar ook met "redelijk te verwachten eisen" van anderen. Altijd handig als je van plan bent te verkopen. een ondergedimensioneerde verwarming vermindert de waarde van je huis aardig.

• No49
@feddeb Ik meen begrepen te hebben dat een IR paneel niet direct de omgevingslucht verwarmt maar de objecten die het aanstraalt, dus ook een persoon die zich staat af te drogen. Die heeft het dan lekker warm ook al is de luchttemperatuur laag. Voor die situatie inderdaad ideaal.
Ik kan/mag zo'n paneel niet boven het bad hangen, bovendien wil ik niet dat het badwater te snel afkoelt, ik lig immers één à anderhalf uur in het bad.

We twijfelen al een tijdje om een airco voor koeling in de zomer aan te schaffen. De mogelijkheid om met de airco komende winter een deel van de gasprijsverhoging te compenseren heeft ons over de streep getrokken. Koelen met een l/w warmtepomp lijkt in onze situatie sowieso niet ideaal door de lage capaciteit van de vloerverwarming, we hebben in die ruimtes ook nog radiatoren. Het is een huis uit 1989.

@locke960 Het wordt wel iets warmer in de badkamer, maar niet enkele graden.

Dank voor de reacties.

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:10
Ik heb gewoon een ventilatorkacheltje op de badkamer staan. Anderhalf uur op 2 kW verwarmen is over de top maar ik schakel 'm met Homey, een plug van Fibaro en een multisensor van Aeotec.
Pagina: 1