Toetsenbord laten vervangen op Macbook Air 2019

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tploumen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-05 17:07
Beste Tweakers,

Ik heb de laatste tijd met regelmaat last van vastzittende toetsen op mijn Macbook Air 2019. Soms schieten de toetsen vanzelf spontaan weer los na verloop van tijd. De Macbook bevat een Butterfly Keyboard van de laatste generatie en komt nog in aanmerking voor het 4 jarige vervangingsprogramma van Apple.

Daar ik mijn Mac moeilijk kan missen overweeg ik het toetsenbord te laten vervangen bij een Genius bar. Helaas liggen deze niet bij mij in de buurt (dichtstbijzijnde in Nederland is circa 2,5 uur rijden, enkele reis). Ik kom nu nog even uit de voeten met een draadloos toetsenbord. Mijn vragen voor ik me aan deze reis ga wagen:

1) Kan ik de reparatie ook uit laten voeren bij een Geniusbar in Duitsland (ik woon namelijk aan de Duitse grens) of kom ik dan niet in aanmerking voor het vervangingsprogramma...?

2) Wordt bij een Geniusbar de vervanging uitgevoerd terwijl ik wacht...?

3) Ik heb enkele horror verhalen gelezen over het zoeken naar uitsluitingsgronden om vooral niet kosteloos te hoeven vervangen omdat ze bijvoorbeeld minuscule vochtschade vinden. Ik weet van mezelf dat ik nooit in vochtige ruimtes ben geweest met mijn Macbook en dat er nooit vloeistof overheen is gemorst. Maar toch, met een vergrootglas is er misschien altijd iets te vinden. Als je een keer een hoestbui hebt komen er ook druppels op je toetsen :P Wat zijn jullie ervaringen, doet Apple er echt alles aan om onder kosteloze vervanging uit te komen...?

4) Ik heb ook gelezen dat de accu vervangen wordt bij vervanging van het toetsenbord. Klopt dit, of halen ze gewoon de niet functionerende toetsen eruit en vervangen die...?

Zou super zijn als jullie de vragen afzonderlijk kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:12
Goedemorgen,

Twee maanden geleden heb ik ook ervaren hoe dit serviceprogramma werkt. N=1 natuurlijk, maar mijn MacBook Pro 2018 had precies hetzelfde. Je kunt bij iedere Apple Store of Apple Authorized Service Provider in Nederland terecht. Dus heb je misschien in de buurt een Microfix, Amac of andere toko met zo'n label? Dan kun je ook daar terecht.

1) Dit durf ik je niet te zeggen.

2) Uit mijn eigen ervaring ligt dat er heel erg aan of er voorraad is. Toen ik bij een Apple Authorized Service Provider kwam hebben ze mij verteld dat ze eerst moeten constateren of er daadwerkelijk een defect is voordat ze de nieuwe topcase konden bestellen. Of dat bij een Apple Store anders gaat zijn betwijfel ik. Overigens hadden ze de spullen al binnen twee werkdagen.

3) Ze hebben een speciale 'test' die ze uitvoeren op het toetsenbord om te constateren of er daadwerkelijk een defect is. Hoe die test werkt durf ik niet te zeggen, maar ik ga wel altijd langs om het probleem ook te demonstreren. Dan hebben ze het in ieder geval ook gezien dat ik niet gek ben.

4) De complete 'topcase' wordt vervangen. Dat is inclusief nieuw toetsenbord, speakers en batterij. Die zitten er namelijk aan vast gelijmd. Dus mocht je inderdaad in aanmerking komen dan heb je direct ook weer een nieuwe batterij!

Tip: Na vervanging heb ik een toetsenbord cover gekocht (https://www.bol.com/nl/nl...7/9300000038175634/?s2a=). Ziet er niet uit, maar dan heb je in de toekomst in ieder geval geen problemen meer met je toetsenbord. Het programma loopt namelijk in 2023 af voor je MacBook Air en daarna is het echt 'good will' voor een gratis reparatie.

Succes!

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tploumen
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:29:
Goedemorgen,

Twee maanden geleden heb ik ook ervaren hoe dit serviceprogramma werkt. N=1 natuurlijk, maar mijn MacBook Pro 2018 had precies hetzelfde. Je kunt bij iedere Apple Store of Apple Authorized Service Provider in Nederland terecht. Dus heb je misschien in de buurt een Microfix, Amac of andere toko met zo'n label? Dan kun je ook daar terecht.

1) Dit durf ik je niet te zeggen.

2) Uit mijn eigen ervaring ligt dat er heel erg aan of er voorraad is. Toen ik bij een Apple Authorized Service Provider kwam hebben ze mij verteld dat ze eerst moeten constateren of er daadwerkelijk een defect is voordat ze de nieuwe topcase konden bestellen. Of dat bij een Apple Store anders gaat zijn betwijfel ik. Overigens hadden ze de spullen al binnen twee werkdagen.

3) Ze hebben een speciale 'test' die ze uitvoeren op het toetsenbord om te constateren of er daadwerkelijk een defect is. Hoe die test werkt durf ik niet te zeggen, maar ik ga wel altijd langs om het probleem ook te demonstreren. Dan hebben ze het in ieder geval ook gezien dat ik niet gek ben.

4) De complete 'topcase' wordt vervangen. Dat is inclusief nieuw toetsenbord, speakers en batterij. Die zitten er namelijk aan vast gelijmd. Dus mocht je inderdaad in aanmerking komen dan heb je direct ook weer een nieuwe batterij!

Tip: Na vervanging heb ik een toetsenbord cover gekocht (https://www.bol.com/nl/nl...7/9300000038175634/?s2a=). Ziet er niet uit, maar dan heb je in de toekomst in ieder geval geen problemen meer met je toetsenbord. Het programma loopt namelijk in 2023 af voor je MacBook Air en daarna is het echt 'good will' voor een gratis reparatie.

Succes!
Top, en waar ben jij geweest als ik vragen mag...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:12
Microfix zat bij mij in de buurt en ben daar erg goed geholpen. Met Amac heb ik eigenlijk geen ervaring, die mijd ik het liefst. Ik hoor daar veel verhalen die jij schetst over de zogenoemde 'waterschade' terwijl je er altijd netjes mee om bent gegaan.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 17:52
Vroeger kon je ook gewoon be een Apple Store in duitsland terecht zolang je wat duits en/of engels kan zal dat vast wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tploumen
Als er nog meer ervaringen zijn hoor ik ze graag...

Dankjulliewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 13:39
AMAC zou ik zelf mijden als de pest. Elke winkel moet je apparaat eerst naar een centraal depot in Utrecht sturen voor er uberhaupt een eerste diagnose wordt gesteld. Kost allemaal extra tijd (en in de winkels ontbreekt het daardoor vaak aan kennis). Microfix (Amsterdam) en Card Services (Zwolle, Utrecht) zijn zeer aan te bevelen. Daar moet je sowieso wachten, zij hebben standaard geen onderdelen op voorraad.

Je kunt ook bij de Apple Store's in Duitsland terecht, maar of je kan worden geholpen terwijl je wacht is op voorhand niet te zeggen; het kan druk zijn, wellicht hebben ze juist jouw toetsenbord niet op voorraad.

En nee, ik heb als voormalig AppleCare senior niet meegemaakt dat een Geniusbar of AASP bovengemiddeld veel waterschade gevallen vind. Je leest natuurlijk veel op internet omdat juist die mensen waarbij dat het geval is gaan klagen. Ze voelen zich bestolen omdat ze geen gratis reparatieprogramma krijgen omdat er waterschade is geconstateerd. Of dat rationeel is laat ik maar in het midden.

Als je mac nooit in vochtige ruimtes is geweest, of in een vochtige tas, of in een tas door de regen is vervoerd, zou ik me daar niet snel druk om maken. En je weet het pas als je hem binnen brengt.

Dus: maak een afspraak bij een Apple Store of goede AASP als het je het beste uitkomt als hij daar een paar daagjes moet blijven, dan kan het alleen maar meevallen.

[ Voor 8% gewijzigd door Geronimous op 19-08-2022 15:54 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth-Kova
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-04 19:24
tploumen schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:43:
Beste Tweakers,

Ik heb de laatste tijd met regelmaat last van vastzittende toetsen op mijn Macbook Air 2019. Soms schieten de toetsen vanzelf spontaan weer los na verloop van tijd. De Macbook bevat een Butterfly Keyboard van de laatste generatie en komt nog in aanmerking voor het 4 jarige vervangingsprogramma van Apple.

Daar ik mijn Mac moeilijk kan missen overweeg ik het toetsenbord te laten vervangen bij een Genius bar. Helaas liggen deze niet bij mij in de buurt (dichtstbijzijnde in Nederland is circa 2,5 uur rijden, enkele reis). Ik kom nu nog even uit de voeten met een draadloos toetsenbord. Mijn vragen voor ik me aan deze reis ga wagen:

1) Kan ik de reparatie ook uit laten voeren bij een Geniusbar in Duitsland (ik woon namelijk aan de Duitse grens) of kom ik dan niet in aanmerking voor het vervangingsprogramma...?

2) Wordt bij een Geniusbar de vervanging uitgevoerd terwijl ik wacht...?

3) Ik heb enkele horror verhalen gelezen over het zoeken naar uitsluitingsgronden om vooral niet kosteloos te hoeven vervangen omdat ze bijvoorbeeld minuscule vochtschade vinden. Ik weet van mezelf dat ik nooit in vochtige ruimtes ben geweest met mijn Macbook en dat er nooit vloeistof overheen is gemorst. Maar toch, met een vergrootglas is er misschien altijd iets te vinden. Als je een keer een hoestbui hebt komen er ook druppels op je toetsen :P Wat zijn jullie ervaringen, doet Apple er echt alles aan om onder kosteloze vervanging uit te komen...?

4) Ik heb ook gelezen dat de accu vervangen wordt bij vervanging van het toetsenbord. Klopt dit, of halen ze gewoon de niet functionerende toetsen eruit en vervangen die...?

Zou super zijn als jullie de vragen afzonderlijk kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt!
1) Ja, dit doe ik ook, ik woon in limburg en voor mij is Dusseldorf dichterbij dan de rest., voordeel is ook dat je daar sneller een afspraak heb dan in Nederland.

2) meestal bij iphones/ipads wel. Macbooks vaker niet direct. ligt aan hoeveel reparaties ze die dag hebben en of onderdeel op voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tploumen
Geronimous schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:53:
AMAC zou ik zelf mijden als de pest. Elke winkel moet je apparaat eerst naar een centraal depot in Utrecht sturen voor er uberhaupt een eerste diagnose wordt gesteld. Kost allemaal extra tijd (en in de winkels ontbreekt het daardoor vaak aan kennis). Microfix (Amsterdam) en Card Services (Zwolle, Utrecht) zijn zeer aan te bevelen. Daar moet je sowieso wachten, zij hebben standaard geen onderdelen op voorraad.

Je kunt ook bij de Apple Store's in Duitsland terecht, maar of je kan worden geholpen terwijl je wacht is op voorhand niet te zeggen; het kan druk zijn, wellicht hebben ze juist jouw toetsenbord niet op voorraad.

En nee, ik heb als voormalig AppleCare senior niet meegemaakt dat een Geniusbar of AASP bovengemiddeld veel waterschade gevallen vind. Je leest natuurlijk veel op internet omdat juist die mensen waarbij dat het geval is gaan klagen. Ze voelen zich bestolen omdat ze geen gratis reparatieprogramma krijgen omdat er waterschade is geconstateerd. Of dat rationeel is laat ik maar in het midden.

Als je mac nooit in vochtige ruimtes is geweest, of in een vochtige tas, of in een tas door de regen is vervoerd, zou ik me daar niet snel druk om maken. En je weet het pas als je hem binnen brengt.

Dus: maak een afspraak bij een Apple Store of goede AASP als het je het beste uitkomt als hij daar een paar daagjes moet blijven, dan kan het alleen maar meevallen.
Dat klinkt geruststellend dat jij dit aangeeft terwijl je zelf voor Apple gewerkt hebt. Dankjewel :)

Nog een paar vragen:

1) Is het mogelijk rechtstreeks naar een Genius bar te bellen of te mailen om te vragen of onderdelen op voorraad zijn...?

2) Indien voorraad controle vooraf niet mogelijk is en ik reis toch af naar een Genius bar en ik krijg daar te horen dat het toetsenbord niet op voorraad is. Moet ik dan nog een keer de reis maken naar de Genius bar om mijn Mac op te halen, of kan die worden opgestuurd naar mijn thuisadres...?

3) Is het standaard dat de accu vervangen wordt bij het vervangingsprogramma voor het butterfly keyboard...? Aangezien ik nu op 799 laadcycli zit zou dat een mooie bijkomstigheid zijn.

Wederom bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
1) Nee

2) Die moet je ophalen zover ik weet (of dat moet mogelijk zijn tegenwoordig)

3) Durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Ik zie dat bij teardowns er in dat model de lijmstickers makkelijk verwijderbaar zijn. Dan is het los vervangen van de batterij eenvoudig en wordt deze niet standaard mee vervangen.

Ik zou dat bij de afspraak navragen. Ik zou vooraf al overwegen of je de batterij eventueel mee laat vervangen. dat kost je 149 euro. Je batterij is voor 80% opgebruikt, dus afhankelijk van hoe intensief je 'm gebruikt zou je 'm anders binnenkort weer kwijt zijn...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 17:52
Ik weet niet of het standaard mogelijk is of alleen kan als de macbook niet in de ARS gerepareerd kan worden. Ze sturen ze tegenwoordig ook wel eens naar een depot en dan kan hij wel naar je thuis op gestuurd worden of terug naar de store om op te halen net wat je zelf wilt.

Maar dat is dus geen zekerheid en als hij in de store kan worden gemaakt zal je hem daar ook weer op moeten halen als het niet dezelfde dag kan en als je naar een duitse store gaat weet ik niet of ze hem ook naar nederland kan versturen. Apple ziet de landen graag apart wat dat betreft.

@Geronimous ben je toevallig een AppleCare senior geweest tussen 2016-2022 want ik ben ook een ontsnapte AppleCare medewerker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
@SacredRose Ja, T2 Mac+ en trainer tussen 2016 -2019 ;)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Laatst online: 22:16
Bij de macbook kan er voor reparatie gekozen worden om enkele toetsen te vervangen, als dat het probleem oplost. Maar dat ligt eraan welke eisen er gesteld worden door Apple.

Zo niet, dan is het een top cover, en daar zit bij dit model altijd de accu aan vast. Apple kent geen losse accu, zelfs als het gaat om accu vervangen!

Losse accu is alleen bij de iPhone ;)
Pagina: 1