Mail bounced op BDAT melding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• No_Identity
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 23:03
Omdat heel veel Tweakers meer weten dan één, hoop ik hier wat Tweakers met ervaring met dit probleem te vinden.

Een klant van mij krijgt mail naar o.a. hetnet en planet (beide dus KPN) retour met de volgende boodschap:

De e-mailclient heeft dit bericht verzonden met nieuwe regels zonder regelterugloop. Dit is niet mogelijk via de DATA-opdracht van het SMTP-protocol, en het ontvangende systeem biedt geen ondersteuning voor BDAT.

en

Remote Server returned '550 5.6.11 SMTPSEND.BareLinefeedsAreIllegal; message contains bare linefeeds, which cannot be sent via DATA and receiving system does not support BDAT'

De klant gebruikt Thunderbird versie 91.12.0, welke de laatste is uit de 91 reeks en nog supported is. Upgraden naar de nieuwste versie is echt een daadwerkelijke nieuwe install van Thunderbird, dus dit is nog niet geprobeerd. Zelf gebruik ik Outlook 2019 en heb geen problemen met het mailen naar dergelijke mailadressen.

Er wordt gebruik gemaakt van een outlook.com mailadres, dus ik heb de klant gevraagd om eens via de webinterface een mail te versturen naar de probleem adressen. De mail komt dan wel aan. Mijn gevoel zegt dan ook dat het in Thunderbird zit. Echter, ben ik dergelijke dingen niet van Thunderbird gewend.

De mail eens in platte tekst i.p.v. met opmaak versturen helpt niet. Dat staaft mijn gedachte dat het toch echt iets in Thunderbird zelf is dat sinds een aanpassing bij een aantal KPN gelieerde namen problemen geeft.

Nu kan ik zeggen van ik installeer Outlook 2019 bij de klant, maar het is nu alleen een gevoel dat het toch echt in Thunderbird zit, terwijl ik liever dat gevoel nog iets beter gefundeerd wil zien.

Welke Tweaker heeft recent met dit bijltje gehakt en weet de oplossing :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Google gaf mij al aardig wat antwworden.
Waarom heb je dat niet genoemd/uitgeprobeerd?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 22:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
Dat legt het wel uit, maar die fix is geen fix. Een beetje alsof je iemand met een kapotte auto adviseert een andere auto te proberen ;) (aangezien ze letterlijk zeggen: probeer een ander mailprogramma).

Inmiddels heb ik eens verder doorgevraagd bij de klant. De klant gebruikt 3 e-mailadressen, waaronder een outlook.com, gmail.com en nog een e-mailaccount voor een eigen domein.

Het outlook.com e-mailadres schijnt de enige met issues te zijn. Dezelfde mailtjes willen prima versturen en komen ook zonder meldingen aan bij de ontvanger middels de andere 2 mailadressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Zoals dat wel vaker gaat in de troubleshooting:

Is het account al eens opnieuw toegevoegd in Thunderbird?

Bij Outlook is het soms ook makkelijker om een nieuw profiel te maken.

Uiteraard aannemend dat hij netjes met IMAP werkt en niet met Prehistorische Ophaal Protocol.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
nelizmastr schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:45:
Zoals dat wel vaker gaat in de troubleshooting:

Is het account al eens opnieuw toegevoegd in Thunderbird?

Bij Outlook is het soms ook makkelijker om een nieuw profiel te maken.

Uiteraard aannemend dat hij netjes met IMAP werkt en niet met Prehistorische Ophaal Protocol.
Nee, nog niet. Iets met mensen en wachtwoorden... maar goed, het is inmiddels duidelijk dat het beperkt is tot één mailadres.

Ik heb overigens een :X hekel aan gratis Microsoft maildiensten, altijd gezeik, maar goed. Je kan van Google zeggen wat je wil, hun e-mailsystemen werken een stuk prettiger, ook met het gratis Gmail. Eén ding doet Microsoft wel goed: standaard staat POP uit en de gemiddelde gebruiker weet dat niet aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkJanvdW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-08-2022
Wordt bij je klant de uitgaande mail ook gescand door een virusscanner? Die voegt namelijk een code toe aan de uitgaande mail. Het lijkt er op dat die code niet (meer) goed wordt verwerkt [ik weet niet of dat in Thunderbird, W11 of elders bij MS zit. Problemen hier ontstonden na upgrade naar W11]. Gevolg is in ieder geval dat sommige smtp servers de verzonden mail niet meer accepteren. Ik heb hier in Avast de scan van uitgaande mails uitgezet en die komen nu weer aan.

[ Voor 6% gewijzigd door DirkJanvdW op 21-08-2022 21:30 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
DirkJanvdW schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:28:
Wordt bij je klant de uitgaande mail ook gescand door een virusscanner? Die voegt namelijk een code toe aan de uitgaande mail. Het lijkt er op dat die code niet (meer) goed wordt verwerkt [ik weet niet of dat in Thunderbird, W11 of elders bij MS zit. Problemen hier ontstonden na upgrade naar W11]. Gevolg is in ieder geval dat sommige smtp servers de verzonden mail niet meer accepteren. Ik heb hier in Avast de scan van uitgaande mails uitgezet en die komen nu weer aan.
Omdat ik er tussen zit is het voor mij ook een beetje zoeken hoe en wat (vooral als de persoon in kwestie niet technisch is). Als het om de hoek was ging ik er even heen, nu is het stukjes informatie verzamelen.

Google geeft wel hits, maar naar mijn idee is het in de threads die je dan krijgt een hoop gokwerk en geluk hebben. Dan zijn er over andere zaken genoeg topics met heldere oplossingen. Maar ach :)

Het blijkt dat dit van de één op andere dag gebeurd is De virusscanner is een goede tip. Zo had ik laatst een printer die niet meer werkte na een update van een virusscanner. Virusscanner verwijderd, nieuwe installatie gedaan en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:10
Vrijwel overal wat ik lees, is dat het aan Thunderbird ligt.

Die ondersteund de Bare Line Feed niet en dus wordt het gebounced.

Mijn advies is toch om een andere mail applicatie te gebruiken zoals Outlook.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkJanvdW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-08-2022
Wylana schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:05:
Vrijwel overal wat ik lees, is dat het aan Thunderbird ligt.

Die ondersteund de Bare Line Feed niet en dus wordt het gebounced.

Mijn advies is toch om een andere mail applicatie te gebruiken zoals Outlook.
Het s echt te kort door de bocht om te stellen dat het aan TB ligt. Dan zou het ook op moeten treden als je TB gebruikt met niet hotmail/outlook/office365 mailadressen, en dat is niet het geval. Het beperkt zich tot die mailadressen i.c.m. TB én het laten scannen van te verzenden mail door een lokale virusscanner. En ook dan is het niet helemaal eenduidig omdat een mail met meerdere geadresseerden bij de een wel aankomt en bij de ander bounced. Ergo, er zijn meerdere schakels en in een van die schakels gaat er iets mis wat uiteindelijk door een deel van de ontvangende mailservers niet wordt geaccepteerd.

Het uitschakelen van het scannen van uitgaande mail lost dit probleem op. Dat is wat mij betreft een minder ingrijpende actie dan het wisselen van mailclient, ook omdat de eindgebruiker er verder niets van merkt. Overstappen naar Outlook betekent dat je alleen og MS mailadressen kunt gebruiken in je client omdat de optie om andere mailadressen toe te voegen door MS is verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostad
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 14:29
Voor mij is het voldoende de uitgaande server aan te passen. Dan werkt TB wel goed, zelfs met Avast emailbewaking ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DirkJanvdW schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:58:
[...]
Overstappen naar Outlook betekent dat je alleen og MS mailadressen kunt gebruiken in je client omdat de optie om andere mailadressen toe te voegen door MS is verwijderd.
Wat is dat nou weer voor FUD? Moeten we nou echt van jou geloven dat M$ ondertussen zover overtuigd is dat ze wereldheerschappij hebben dat ze weigeren mail bij andere partijen af te leveren?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1