Gamepc voor 4k@144Hz gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rainieren
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-01-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met dit systeem ben ik van plan de gaan gamen en hobby matig te gaan programmeren. Daarnaast wil ik hem gebruiken als algemene thuis PC. Ik ben van plan de nieuwste games te spelen. Ik heb recentelijk een https://tweakers.net/pric...50-b-zwart/specificaties/ aangeschaft. het liefst moet de PC dus wel volledig gebruik kunnen maken van de specs van de monitor.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben er van bewust dat 4k@144Hz gamen een flink prijs kaartje met zich mee brengt. Ik leg mijn budget daarom rond de €3.000,- en is flexibel. Het mag iets meer zijn, iets minder maar niet te gek. De PC ben ik van plan zelf te bouwen, assemblage kosten hoeven daar dus niet in mee genomen te worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, noppes, nada niks. Ik begin helemaal van scratch. Ik heb wel een toetsenboard en muis natuurlijk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dat weet ik niet precies. Het gene wat 4k@144Hz gamen mogelijk maakt en een systeem waar mee multitasken een breeze is. Meer dan 16GB aan ram is dan denk ik toch wel een vereiste. Voor de rest ben ik volledig open tot interpetatie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee maar ben zelf wel erg fan van Corsair.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben van plan een All-white build te doen. Zo veel mogelijk componenten in het wit. Ik weet dat dit ook zen nodige prijskaartjes met zich mee brengt, daarom is het budget ook flexibel. Ook heb ik zelf weinig ruimte naast mijn bureau. Een vierkante behuizing valt daarmee al uit het plaatje en op mijn bureau is geen plek. Ik ben daarom opzoek naar een smalle tower. Een standaard tower zou moeten passen.

Ga je overklokken?
Weet ik nog niet. Ik laat me adviseren of dit verstandig is of niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Of jullie mij adviezen kunnen geven over waar ik het beste op moet letten, welke components het beste zijn en welke builds in het budget passen. Ik heb zelf een build samengesteld in mijn wishlist, die is echter wel over het budget maar ik ging daar mee wat los door de enthousiasme:

https://tweakers.net/gallery/1812104/wenslijst/

Bedankt voor jullie tijd en moeite.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:17
Het hangt natuurlijk van game tot game af, maar eigenlijk is zelfs een 3090TI meestal niet in staat om volwaardig 4k144hz te halen in de nieuwste games.
Persoonlijk zou ik met deze eisen een maand of 3 wachten en kijken wat de 4080 heeft te bieden in combinatie met de nieuwe CPU's

• MartijnH333
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-06 11:45
Ik zou ook voor meer opslag gaan. 1gb voor 4k gaming zit zo vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Eens met @Anton.net, lees de review: GeForce RTX 3090 Ti Round-up - Vier dure videokaarten vergeleken voor wat je met de huidige generatie GPU's maximaal kan verwachten. 4k@144Hz is nog minstens 1 generatie in de toekomst, komende herfst worden de eerste van de volgende generatie videokaarten van NVidia verwacht.

Verder over je lijst: een i9 van de huidige generatie is een weinig zinnige aankoop - voor gamen is de videokaart de beperkende factor op hoge resoluties, en ook voor hobbymatig programmeren zijn er verstandigere keuzes zoals de Intel Core i7-12700K Boxed, of zelfs de Intel Core i7-12700F Boxed (zie voor wat achtergrond Intel Core i7-12700K Review - Almost as Fast as the i9-12900K en Intel Core i7-12700 + Intel B660 Review). Overklokken van moderne CPU's is niet heel erg lonend, je zult op 1080p gaming zo'n 10% meer fps halen, maar op 4K hooguit een paar bij CPU intensieve games (bron).
Bij dit budget zou ik niet met twee SSD's gaan werken - neem een Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB

[ Voor 59% gewijzigd door martyw op 18-08-2022 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Wat ik zou doen, als je echt die 4k/144hz wilt hebben is voor nu wachten, aangezien zelfs de beste combinatie weinig triple A titels dat aankan, en daarbij heel duur is. Maar de verwachting is dat AMD/Intel/Nvidia voor het eind van het jaar nog nieuwe hardware uitbrengen. En in het geval van AMD is het een nieuw ecosysteem, waarbij je naar alle waarschijnlijkheid je CPU in de toekomst nog kunt upgraden. Iets wat je met een 5000 serie cpu niet meer kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-07 21:15
Twee onderdelen uit je build up zijn alvast nutteloos duur

1. Die PCI 4.0 nvme's
Nutteloos tot een waardige directstorage API compatibele, en maximaal geoptimaliseerde game hiervoor verschijnt, die jijzelf dan toevallig ook wil hebben. Nu verstook je vooral hitte en je energiefactuur zonder één seconde winst qua snelheid (behalve dan in benchmarks).

2. Watercooling is complex en vrij zinloos voor een CPU die weinig overclock headroom heeft. Verder stelde je hierboven toch dat je nog niet zeker bent of je gaat overklokken, of niet? Neem een goede air cooler.

Verder:

3. Anderen mogen me hier gerust in corrigeren, maar voor gaming performance scoort de pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed toch beter.

4. Rest hierboven heeft gelijk : wacht de volgende generatie GPU's af als je graag vlotjes wil gamen op 4K en probeer intussen een tweedehandsje te scoren.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Pagina: 1