Vraag

• justagirl2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-12-2022
Beste leden,

Heeft iemand enig idee wat nou precies de 25% en 75% regeling inhoudt met betrekking tot thuiswerken voor grensarbeiders?
Ik ben al veel aan het lezen, ik heb de FNV ook benaderd (maar wegens vakantieperiode kan dat even duren)

Mijn situatie is als volgt;
Ik werk voor een Belgisch werkgever onder een Belgisch contract.
De functie is bedoelt voor 80% thuiswerken en 20% (4x per maand) op kantoor. Blijkbaar heb ik te maken met de 25% regel waardoor ik 6 dagen p.m. in Belgie moet zijn.
Mijn werkgever zegt dat het ingewikkeld wordt als ik 20% in werkland werk, dus mag ik max 75% thuiswerken in Nederland (woonland). Verder ben ik ook gewoon in Nederland verzekerd en betaal ik premie voor mn ziekenfonds en in Belgie niet (mutualiteit noemen ze dat).

het is best verwarrend, van wat ik lees op Grensinfo, FNV, Belastingdienst.nl. Daaruit maak ik juist op dat ik wel 80% kan thuiswerken, aangezien dit meer dan 25% is.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee? :?

Alle reacties

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zo te zien veranderd het voor de werkgever zodra je meer dan 25% in NL werkt:
Sociale zekerheid: De Europese sociale zekerheidsverordening EU 883/2004 heeft als uitgangspunt dat een werknemer die werkt over de grens sociaal verzekerd is in het werkland. Wanneer de (thuiswerkende) werknemer 25% of meer van de werktijd in het woonland verricht dan wijzigt de verplichte sociale zekerheid van het werkland naar het woonland. De werkgever/werknemer dienen dan sociale zekerheid bijdragen te betalen in het woonland van de werknemer.
Dus zodra je meer dan 25% thuis werkt, moet de Belgische werkgever blijkbaar ook sociale lasten betalen aan de Nederlandse staat.

Het zijn wat verschillende posten qua sociale lasten en belasting, maar heel ingewikkeld ziet het er niet uit iig:
https://werkenoverdegrens.eu/thema/thuiswerken-in-nederland/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 22:38
Er zijn twee kwesties. 1. Sociale lasten - als je meer dan 25% in je woonland werkt, dan moet je ook sociale lasten gaan afdragen in het woonland. 2. Belastingtechnisch d.w.z. je betaalt in principe belasting in Belgie maar je gaat belasting betalen in Nederland als je een X aantal dagen overschrijdt (hangt af van afspraak tussen Belgie en Nederland).

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07
Ik ken twee gevallen:

1. Woon BE, werk NL. Die moet logs overleggen aan de (Belgische) fiscus over daadwerkelijk gemaakte uren. Dat zijn dus de gegevens die toch al in een urenregistratiesysteem vastgelegd werden.
2. Woon NL, werk DE. Een contract dat formeel (van voor COVID tijd) thuiswerken niet vastlegt, en dus in-principe op arbeidsplaats te verrichten is. Dat de praktijk anders is, wordt verder niet medegedeeld aan (Nederlandse) fiscus en vziw ook niet gevraagd door fiscus.

Sowieso was er tot 1 juli (ik lees in de link hierboven dat dit is verlengd) een uitzondering wegens COVID van kracht, waarbij je in feite zelf kon kiezen.

Het is mijn indruk dat de Belgische fiscus hier meer werk van maakt dan de Nederlandse. Ook lijkt in de link dat dit nogal specifiek over NL-BE situaties gaat, waar jij natuurlijk om vraagt, maar ik vind het in praktijk sowieso lastig om me hierover goed te informeren, maar daarbij lijkt meer dan in eerste instantie duidelijk wordt gemaakt af te hangen van specifieke verdragen tussen landen 1:1, dus niet zomaar te veralgemeniseren zijn (ook al zijn er die EU richtlijnen).

Lastig, bij mijn werkgever werken er ook mensen woonachtig in meerdere landen, en ondanks dat weet HR eigenlijk niets.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos