• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-11 08:11
Situatie: rijtjeshuis, plat dak. De buren links hebben in juni zonnepanelen laten plaatsen, zo'n 25cm over onze erfgrens blijkt nu.

Ik vind het niet zo'n ramp, buiten dat de zonnepanelen die wij deze week hebben laten plaatsen (door dezelfde partij) nu echt strak tussen beide buren in liggen. De buren rechts hebben bovendien een verhoogde constructie, waardoor we op de eerste rij ook slagschaduw hebben.

Mijn vraag is: kan dit nog 'gedoe' opleveren bij een evt doorverkoop en is het maar beter om het nu gewoon conform erfgrens te maken, of kunnen we het rustig zo laten?

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:57
Ik zou het niet accepteren als eigenaar. Bij eventuele verkoop zou ik als koper het ook niet accepteren. Gewoon (durven) aanspreken, de brutale hebben de halve wereld.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• DonSebas
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-07 22:31
zelf ben ik verre van een jurist,

Wat ik vaker in zn programma van de rijdende rechter heb gezien is als persoon X als meer dan 10-15jaar een stuk grondgebied van persoon Y gebruikt dat persoon X dan de eigenaar is omdat 't verjaard is.

Oftewel dit zou wel degelijk een probleem kunnen zijn met de verkoop etc.

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:52
Als de buren aan de andere kan nog ruimte hebben is het vrij simpel om het hele zaakje op te schuiven.
Paar bouten los, en schuiven maar.
Dus even in overleg met de buren. En zeggen dat je bang bent dat het problemen gaat geven bij de verkoop.
Etc etc.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:02
Ik zou dit inderdaad ook aangeven bij de buren. Beter nu, dan nooit (blijft ook zo lekker knagen dan aan je).

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:04
Ik vind 25cm behoorlijk.

Het is natuurlijk wel, 'beter een goede buur, dan een verre vriend'.
Je moet er zeker over kunnen praten, maar mi moet het ook geen halszaak worden. Tenzij je van plan bent om vrij snel je huis te verkopen.
Als je dat de komende 10 à 20 jaar niet van plan bent, tegen die tijd zijn er weer hele andere zonnepanelen op de markt en willen de buren (en jezelf) het misschien wel vervangen en dan goed doen.

Ga voor de zekerheid juridisch na wat de (on)mogelijkheden zijn bij een verkoop.
Als jullie goede buren zijn en blijven, is het wellicht iets om op papier te laten zetten dat als een van jullie twee het huis wil verkopen, dat er dan wel iets moet gebeuren, maar voorlopig nog niet. Zoiets.

In ieder geval, ga in overleg.

• goldmemberf1
Dank voor de reacties. Ik denk dat ik maar ga voorstellen iets van een erfpacht overeenkomstje (om-niet) op te stellen voor de periode dat wij hier beiden wonen. Dan is het juridisch in elk geval 'vastgelegd'.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:40
Ligt er een beetje aan wat er in je aktes staat. Bij ons is er een erfdienstbaarheid opgenomen dat de zonnepanelen over de erfgrens kunnen oversteken. Als er niks over afgesproken is zou ik ze zeker laten verplaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door I_IBlackI_I op 18-08-2022 21:49 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Als het zonder overleg is gedaan dan is dat ontoelaatbaar. Absoluut wat van zeggen voordat ze er over een x aantal jaar rechten aan gaan ontlenen.

Liggen ze er bij hun buren aan de andere kant ook 25cm overheen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
goldmemberf1 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:01:
Situatie: rijtjeshuis, plat dak. De buren links hebben in juni zonnepanelen laten plaatsen, zo'n 25cm over onze erfgrens blijkt nu.

Ik vind het niet zo'n ramp, buiten dat de zonnepanelen die wij deze week hebben laten plaatsen (door dezelfde partij) nu echt strak tussen beide buren in liggen. De buren rechts hebben bovendien een verhoogde constructie, waardoor we op de eerste rij ook slagschaduw hebben.

Mijn vraag is: kan dit nog 'gedoe' opleveren bij een evt doorverkoop en is het maar beter om het nu gewoon conform erfgrens te maken, of kunnen we het rustig zo laten?
plat dak dus beide buren behoren voor vergunningsvrije plaatsing de hoogte van de constructie van de erfgrens te blijven.. (en jij uiteraard ook) oftewel niet de erf grens is de grens waar ze overheen zijn gegaan maar waarschijnlijk ligt die grens nog 30 - 50 cm terug.

• goldmemberf1
twain4me schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

plat dak dus beide buren behoren voor vergunningsvrije plaatsing de hoogte van de constructie van de erfgrens te blijven.. (en jij uiteraard ook) oftewel niet de erf grens is de grens waar ze overheen zijn gegaan maar waarschijnlijk ligt die grens nog 30 - 50 cm terug.
EDIT 2: volgens mij begrijp ik je nu. Het hoogste punt vh zonnepaneel moet ook de afstand zijn tot de erfgrens en de dakrand, correct?

In dat geval voldoen geen van onze 3 constructies en hebben we een serieus gesprek te voeren...

[ Voor 41% gewijzigd door goldmemberf1 op 18-08-2022 22:56 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De hoogte van de helling mag niet groter zijn dan de afstand van de erfgrens/dakrand tot het 1e paneel. Liggen de panelen tegen de erfgrens dan moeten ze dus eigenlijk plat liggen. Liggen de panelen 30cm schuin omhoog dan mogen ze niet dichter dan 30cm van de erfgrens/dakrand liggen.

Heb je foto's? Ben wel benieuwd naar de situatie want zo te lezen ziet het er erg rommelig uit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
goldmemberf1 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:45:
[...]

EDIT 2: volgens mij begrijp ik je nu. Het hoogste punt vh zonnepaneel moet ook de afstand zijn tot de erfgrens en de dakrand, correct?
correct, zie ook hier het onderschrift (deze vraag kom je tegen in de vergeunningen check) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9r4m5rDU3UYqiF7MdUc0MrpPN0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HQAjKL2EIxZIrsDiXIuNkxUR.jpg?f=user_large

• goldmemberf1
Uszka schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:57:
De hoogte van de helling mag niet groter zijn dan de afstand van de erfgrens/dakrand tot het 1e paneel. Liggen de panelen tegen de erfgrens dan moeten ze dus eigenlijk plat liggen. Liggen de panelen 30cm schuin omhoog dan mogen ze niet dichter dan 30cm van de erfgrens/dakrand liggen.

Heb je foto's? Ben wel benieuwd naar de situatie want zo te lezen ziet het er erg rommelig uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vG6f7u2r5OzlwKV_5--gxqLp5nk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3zmp6JsnBP07oHORmMKAeF9u.png?f=fotoalbum_large

De 9 panelen tussen de 2 rode lijnen zijn van mij dus. Ze staan iet of wat in een helling, maar ik schat in niet meer dan 10 - 15cm. In het geval van de buren links is dat wel een stuk meer.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-10 20:12

FD2

Je bent wel erg laat om nu nog bezwaar te maken. Er is geen ruimte meer om te schuiven.
Bij vervanging van panelen (andere maatvoering) gaat het vanzelf mis.

Leg in ieder geval op papier vast dat je bezwaar maakt.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• goldmemberf1
FD2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:21:
Je bent wel erg laat om nu nog bezwaar te maken. Er is geen ruimte meer om te schuiven.
Bij vervanging van panelen (andere maatvoering) gaat het vanzelf mis.

Leg in ieder geval op papier vast dat je bezwaar maakt.
Inderdaad laat, ben alleen niet eerder het dak op geweest (en had nu toevallig een drone te leen). Bezwaar zou trouwens zich ook moeten richten tot de constructie links..

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:57
Ik heb nergens gelezen dat vergunningsplicht over de afstand tot de erfgrens gaat, alleen afstand tot dakrand.

Edit: beter lezen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bazvv op 18-08-2022 23:27 ]

• goldmemberf1
Bazvv schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:25:
Ik heb nergens gelezen dat vergunningsplicht over de afstand tot de erfgrens gaat, alleen afstand tot dakrand.
"Bij rijtjeshuizen geldt de grenslijn tussen de woningen als zijrand van het dak" staat er.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
goldmemberf1 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:11:
De 9 panelen tussen de 2 rode lijnen zijn van mij dus. Ze staan iet of wat in een helling, maar ik schat in niet meer dan 10 - 15cm. In het geval van de buren links is dat wel een stuk meer.
Ik weet niet hoe de zon draait maar heb je geen last van schaduw van die panelen aan de linker kant?

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-11 13:31
goldmemberf1 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:11:
[...]

[Afbeelding]

Aangezien het rijtjeshuizen zijn ga ik er van uit dat deze seriematig zijn gebouwd, als je dan naar de dakdoorvoeren kijkt en aanneemt dat deze op precies dezelfde plek in de diverse huizen zijn geplaatst lijken de randen aan de linker en rechterzijkant toch redelijk op elkaar uitgelijnd.

dus steek jij dan ook niet 25 cm over aan de linkerzijde?

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:11
goldmemberf1 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:26:
[...]

"Bij rijtjeshuizen geldt de grenslijn tussen de woningen als zijrand van het dak" staat er.
Als je woningen naast elkaar hebt met een gedeelde muur, dan ligt de erfgrens in de regel op de helft van die muur.

Een erfgrens verjaart ook niet, maar je zou even met de buren een contractje kunnen maken dat zij gratis van jouw dak gebruik kunnen maken tot jij of de volgende bewoner die ruimte nodig hebt, maar zij ook verantwoordelijk zijn voor eventuele kosten van verwijderen en reparaties aan jouw dak op dat deel.

En natuurlijk een clausule dat de constructie over de erfgrens op hun kosten zonder restschade verwijderd wordt als een volgende eigenaar van 1 van beide woningen niet bereid is om dit contract onder deze voorwaarden over te nemen.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:11

Cr3ator

1 bar is geen bar

Sowieso bijzonder dat de onderconstructie doorloopt tussen de systemen over de erfgrens. Hoewel economisch handig en lekker makkelijk installeren, kun je nu niet individueel een wijziging doen. Zoals ook hierboven al staat: duidelijke afspraken maken op papier als je het zo wilt laten. En die schans van de buren links is uiteraard ook niet volgens de regels en kost jou opbrengst door schaduwval. De installateur lijkt mij hierin overigens de nalatige partij, dus als er iets aangepast moet worden, zou dat mijn eerste aanspreekpunt zijn.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je kunt de schaduw door de linkerbuurman gedeeltelijk omzeilen door jouw zonnepanelen op te schuiven naar rechts. Daarmee heb je een verrekte goed argument om de rechterburen te verzoeken hun panelen op te schuiven en niet over de erfgrens heen te gaan. Nu zit jij in de schaduw omdat je rechterburen over de erfgrens heen zijn gaan.

When life gives you lemons, start a battery factory

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Merkwaardig dat je buren hebben gekozen voor zo'n enorme verhoging; beetje asociaal imho om dat 'boven de rest' uit te bouwen. Ook lekker met onderhoud of storingen zo dichtgezet allemaal.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-11 07:36
DonSebas schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:05:
zelf ben ik verre van een jurist,

Wat ik vaker in zn programma van de rijdende rechter heb gezien is als persoon X als meer dan 10-15jaar een stuk grondgebied van persoon Y gebruikt dat persoon X dan de eigenaar is omdat 't verjaard is.

Oftewel dit zou wel degelijk een probleem kunnen zijn met de verkoop etc.
Dit klopt slechts voor de helft. Afhankelijk van als je het wel of niet weet is de termijn 10 of 20 jaar. Maar zelfs als je door verjaring eigenaar word betekend dat niet dat je gratis grond krijgt. De originele eigenaar heeft nog steeds recht op een vergoeding van oneigenlijk gebruikt. De kosten komen vaak overeen met de kosten om het gewoon te kopen. Het enige verschil is dat het gebruik dan niet meer ongedaan gemaakt kan worden.

https://f1nerd.nl

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:59
Je loopt ook tegen praktische zaken aan, stel dat er problemen zijn op het dak. Wie draait dan voor de kosten op? En als je over 8 jaar je set wil vervangen en je hebt net 10cm meer ruimte nodig omdat de maatvoering dan weer net anders is..

Ik zou dus zeker het gesprek aan gaan. De " leggende" partij is ook de veroorzaker en bekend met beide sets..
Pagina: 1