Vraag

• Damien Cockaert
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-04-2024
Hallo allemaal, ik ben al maanden aan het zoeken naar een geluidsprobleem tussen mijn TV (LG 55C8) en mijn hoofdtelefoon (RS175). Omdat ik hardhorig ben kijk ik steeds TV met mijn hoofdtelefoon. Ik verkocht na 20 jaar mijn surround systeem waardoor ik de optische uitgang van mijn TV (voor de hoofdtelefoon) begon te gebruiken. Maar toen hoorde ik regelmatig 'tics', ofwel mini onderbrekingen in het geluid. De tics kun je hier https://drive.google.com/...SrZuSv9B/view?usp=sharing horen op 29sec + 2,51m + 5,22m + 6,06m + 6,21m + 6,40m + 6,57m + 7,09m. Zoals ik in het geluidsbestand vermeld hoor ik dit zowel vanaf de Telenet TV box als vanaf mijn Chromecast 4K. Eerst dacht ik dat het de hoofdtelefoon was, ik stuurde die terug een kreeg een volledig nieuwe, zelfde probleem. Toen dacht ik dat de TV stuk was, ik kreeg een nieuw moederbord, zelfde probleem. Ik kocht een nieuwe LG TV (55C1), zelfde probleem! Ga ik bij een oom met mijn zelfde kabels en hoofdtelefoon op zijn LG TV (OLED65CX6LA) proberen, hoor ik de tics niet. Ik heb ook elke DTV audio uitvoer geprobeerd, bij allemaal hetzelfde. Mijn internet zou goed zijn zegt Telenet. Luister ik analoog met mijn hoofdtelefoon, hoor ik de tics ook niet, maar de kwaliteit is natuurlijk veel minder. Wie ooh wie weet raad aub? Alvast bedankt hoor!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Damien Cockaert schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:41:
Ga ik bij een oom met mijn zelfde kabels en hoofdtelefoon op zijn LG TV (OLED65CX6LA) proberen, hoor ik de tics niet.
En wat waren de geluidsinstellingen bij de oom?
Ik heb ook elke DTV audio uitvoer geprobeerd, bij allemaal hetzelfde.
Uitvoer van welk apparaat? Handleiding van de Sennheiser zegt dat het apparaat alleen LPCM aan kan. Zet elke bron dus een op LPCM. TV zou dan zelfs op "automatisch" kunnen blijven staan aangezien die geen bitstream meer binnen krijgt.

Bovenstaande puur theorie en uitsluiten. Ik zou namelijk verwachten dat je helemaal geen geluid hebt als je bijvoorbeeld Dolby 5.1 bitstream vanuit de TV naar de Sennheiser stuurt. Tevens zou je dan een tik verwachten bij overgang tussen bijvoorbeeld film/serie en reclame, niet midden in een fragment zoals je nu wel hebt. Echter neig ik wel naar iets van de instellingen qua optisch aangezien je meldt geen issues te hebben bij analoog aansluiten.

Aanvullend:
Chromecast zal niet lukken maar heeft de Telenet decoder Optical Out? Anders Sennheiser daar rechtstreeks op aansluiten om de TV uit de keten te halen en eventueel uit te sluiten. Je wilt de keten zo kort mogelijk maken om te trouble shooten/specifiek een device aan te wijzen.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 18-08-2022 15:34 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb ik ook wel eens gehad, optische kabel zat net niet helemaal lekker vast.
Toen je bij je oom testte vermoedelijk wel, thuis weer niet.
Kabels nalopen dus, dat is ook meteen het enige dat je nog niet uitgesloten hebt denk ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:29:
Toen je bij je oom testte vermoedelijk wel, thuis weer niet.
Dan zou je ook nog kunnen neigen naar een rotte S/PDIF Out op de LG. Kabel zou anders twee keer niet goed in de TV gestoken moeten zijn, voor het testen bij de oom en daarna weer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Kan ook het aanslaan van de koelkast oid zijn , heb ik ooit ook gehad met een spdif signaal.
Probeer eens een andere groep met een verlengsnoer.
Ik heb het nooit opgelost gekregen in die woning, een verhuizing heeft wel geholpen 😀…

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jur schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:01:
Kan ook het aanslaan van de koelkast oid zijn , heb ik ooit ook gehad met een spdif signaal.
Ik heb het nooit opgelost gekregen in die woning, een verhuizing heeft wel geholpen 😀…
Elektrische interferentie op een optische kabel. Dat zou mooi zijn ja :D
Jouw effect zal waarschijnlijk OF een probleem met een coaxiale (koper) kabel zijn geweest - da's ook spdif namelijk - OF een issue met een van de apparaten zelf icm aarding. Maar een optische kabel die zelf last van een extern elektrisch signaal krijgt: don't think so :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damien Cockaert
FeaR schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:57:
[...]
En wat waren de geluidsinstellingen bij de oom?
De standaard denk ik aangezien hij de optische uitgang niet gebruikt. Maar thuis heb ik ze al allemaal geprobeerd :'(
Uitvoer van welk apparaat? Handleiding van de Sennheiser zegt dat het apparaat alleen LPCM aan kan. Zet elke bron dus een op LPCM. TV zou dan zelfs op "automatisch" kunnen blijven staan aangezien die geen bitstream meer binnen krijgt.
Ook dat blijft hetzelfde :(
Bovenstaande puur theorie en uitsluiten. Ik zou namelijk verwachten dat je helemaal geen geluid hebt als je bijvoorbeeld Dolby 5.1 bitstream vanuit de TV naar de Sennheiser stuurt. Tevens zou je dan een tik verwachten bij overgang tussen bijvoorbeeld film/serie en reclame, niet midden in een fragment zoals je nu wel hebt. Echter neig ik wel naar iets van de instellingen qua optisch aangezien je meldt geen issues te hebben bij analoog aansluiten.

Aanvullend:
Chromecast zal niet lukken maar heeft de Telenet decoder Optical Out? Anders Sennheiser daar rechtstreeks op aansluiten om de TV uit de keten te halen en eventueel uit te sluiten. Je wilt de keten zo kort mogelijk maken om te trouble shooten/specifiek een device aan te wijzen.
Ja dat had ik al gedaan, optische uitgang van Telenet geeft geen problemen. Daarom was ik zeker dat het de TV moest zijn, maar met een nieuw moederbord én bij een ander LG model (OLED55C16LA) hier bij mij thuis net hetzelfde. Een algemeen probleem bij een groot aantal TV's bij LG? Of toch nog iets over het hoofd gezien?

Mijn opsomming:
Internet problemen? Nee, want rechtstreeks via Telenet digibox geen problemen via optische uitgang.
Hoofdtelefoon problemen? Nee, idem hierboven + volledig nieuwe gekregen + zou geen audioproblemen verwachten van Sennheiser...
Chromecast problemen? Nee, want probleem ook met Telenet TV Box

[ Voor 1% gewijzigd door FeaR op 19-08-2022 12:23 . Reden: Quote gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damien Cockaert
FeaR schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Dan zou je ook nog kunnen neigen naar een rotte S/PDIF Out op de LG. Kabel zou anders twee keer niet goed in de TV gestoken moeten zijn, voor het testen bij de oom en daarna weer.
Dat denk ik nu ook, op vele van hun moederborden aangezien het op de nieuwe tv ook was. Ik had de ophaling voor nazicht van mijn TV geannuleerd, maar ik denk dat ik het toch maar laat doorgaan. Ik moet wel alles meegeven en krijg geen vervangtoestel :F Dat wordt een paar weken, en hopelijk geen maanden, zonder tv.

Maar heeft niemand hier een C8 staan om eens de optische uitgang te testen? Of een C1...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damien Cockaert
Jur schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:01:
Bedankt voor uw antwoord. Ik heb net een andere groep geprobeerd en enkel de Chromecast aangesloten om zo weinig mogelijk kabels in de buurt van de opstelling te hebben, zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damien Cockaert
The Eagle schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:21:
[...]

Elektrische interferentie op een optische kabel. Dat zou mooi zijn ja :D
Jouw effect zal waarschijnlijk OF een probleem met een coaxiale (koper) kabel zijn geweest - da's ook spdif namelijk - OF een issue met een van de apparaten zelf icm aarding. Maar een optische kabel die zelf last van een extern elektrisch signaal krijgt: don't think so :)
Wel, ik heb dus enkel de TV, Chromecast en hoofdtelefoon naar een andere kamer op een ander circuit gebracht (waar geen coax kabels liggen) om dit te proberen. Ook daar hoor ik de tics. :?
Pagina: 1