Vraag

• dek8
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-10-2024
Hallo!

Na contact met belastingdienst wordt me geadviseerd op het volgende onderwerp zelf een standpunt in te nemen en voor te leggen aan inspecteur. Eerst even via dit forum wat inspiratie opdoen.

Casus is een ZZP'er (in vakgebied Finance) die een totaal andere opleiding gaat doen (sportinstructeur) en de vraag of dat aftrekbaar is in IB'22. Sinds 1 jan is STAP bgt beschikbaar voor persoonlijke opleidingskosten voor toekomstig beroep (in deze casus dus in principe van toepassing). Voor het op peil houden van kennis voor bestaande beroep verandert er voor zakelijke ondernemers niks. Echter, dat is hier niet aan de orde, opleiding wordt gevolgd voor totaal ander vakgebied.

Punt is nu, dat opleidingsinstituut het STAP budget NIET beschikbaar heeft gemaakt voor deze opleiding. 

Mijn standpunt zou dan zijn, dat de door de overheid gecreëerde nieuwe manier van benadering opleidingskosten per 1 jan'22 nadelig uitpakt waardoor volledige opleidingskosten alsnog in zijn geheel in IB'22 worden afgetrokken. Lees: een nieuwe inschrijving in KvK doen voor de nieuwe bedrijfsactiviteit, waarin overigens ook als ZZP'er arbeid zal worden verricht, bovenop de reeds bestaande inschrijving.

Hoe denkt u hierover?

Alle reacties

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:16
dek8 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:09:
Punt is nu, dat opleidingsinstituut het STAP budget NIET beschikbaar heeft gemaakt voor deze opleiding. 
Als de opleiding niet in het STAP-scholingsregister staat, voldoe je toch gewoon niet aan de voorwaarden voor een STAP-aanvraag?
Voorwaarden STAP-budget
Er zijn wel een aantal voorwaarden voor het aanvragen van STAP-budget. Bijvoorbeeld dat u 18 jaar of ouder bent en dat u nog geen AOW ontvangt. Ook moet de training, cursus of opleiding in het STAP-scholingsregister staan en nog niet zijn gestart op het moment dat het STAP-budget wordt aangevraagd. De aanvraag dient minimaal 4 weken voor de start van de opleiding aangevraagd te worden. Als de aanvraag is goedgekeurd, wordt het bedrag betaald aan de opleider. UWV beheert de aanvragen en voert deze uit.
Bron: https://www.rijksoverheid...get%20wordt%20aangevraagd.
Mijn standpunt zou dan zijn, dat de door de overheid gecreëerde nieuwe manier van benadering opleidingskosten per 1 jan'22 nadelig uitpakt waardoor volledige opleidingskosten alsnog in zijn geheel in IB'22 worden afgetrokken. Lees: een nieuwe inschrijving in KvK doen voor de nieuwe bedrijfsactiviteit, waarin overigens ook als ZZP'er arbeid zal worden verricht, bovenop de reeds bestaande inschrijving.
Hier kan ik niets van maken. Wat heeft de duur van de KvK-inschrijving ermee te maken? Stap-budget wordt aangevraagd door natuurlijke personen. Wat heeft de bedrijfsactiviteit ermee te maken?

[ Voor 37% gewijzigd door wheel op 18-08-2022 20:59 ]

• dek8
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-10-2024
Dank voor uw reactie!
Klopt, dan voldoe ik 'gewoon niet' aan STAP aanvraag. Die is vrij simpel.
Dus: zou je als standpunt kunnen hebben dat je volledige studiekosten gewoon in IB'22 aftrekt. Ik zeg totaal niks over de duur van KvK inschrijving dus not sure waar u op doelt. Dat is ook totaal irrelevant. Ik zeg wel, dat ik de nieuwe bedrijfsactiviteit (die voortvloeiend uit de opleiding) inschrijf bij huidige KvK inschrijving. Maar feitelijk is dit ondergeschikt aan het punt over wel/niet aftrekken van IB'22. Hoop duidelijk.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dus:

• Je bent zzp'er in een bepaalde tak van sport.
• Je wil iets totaal anders gaan doen, en daarvoor studeren, en compensatie voor de kosten daarvan.
• Studiekosten zijn sinds 2022 niet meer aftrekbaar bij de inkomstenbelasting, maar je kunt wel voor bepaalde opleidingen STAP-budget krijgen.
• De opleiding die je wil gaan doen, valt niet onder STAP.
• Om aftrekbaar te zijn, moeten studiekosten die je als zzp'er maakt gerelateerd zijn aan het werk dat je als zzp'er doet.
• Dat is niet het geval, dus je wil:
a) je eenmanszaak opheffen, je inschrijven als nieuwe eenmanszaak met codes gerelateerd aan de studie die je wil gaan doen, of
b) deze codes bijschrijven bij je bestaande eenmanszaak,

En zo de aftrek genieten. Ik weet niet of dat de bedoeling is. Het gaat namelijk om de werkzaamheden die je nu doet, niet om wat je in de toekomst wil gaan doen.

Zie:
Als uw studiekosten zakelijk zijn, zijn ze aftrekbaar. Dat is dus het geval als u de kosten maakt in het belang van uw onderneming. Maar de kosten zijn alleen aftrekbaar als u ze maakt om bestaande vakkennis uit te breiden. Als u de kosten maakt om nieuwe kennis te verwerven, zijn de kosten niet aftrekbaar als zakelijke kosten.

De grens tussen ‘uitbreiden van bestaande kennis’ en ‘verwerven van nieuwe kennis’ is lastig aan te geven. Twijfelt u? Laat u dan goed adviseren.

[ Voor 46% gewijzigd door CodeCaster op 18-08-2022 22:34 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:16
dek8 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:16:
Dank voor uw reactie!
Klopt, dan voldoe ik 'gewoon niet' aan STAP aanvraag. Die is vrij simpel.
Dus: zou je als standpunt kunnen hebben dat je volledige studiekosten gewoon in IB'22 aftrekt. Ik zeg totaal niks over de duur van KvK inschrijving dus not sure waar u op doelt. Dat is ook totaal irrelevant. Ik zeg wel, dat ik de nieuwe bedrijfsactiviteit (die voortvloeiend uit de opleiding) inschrijf bij huidige KvK inschrijving. Maar feitelijk is dit ondergeschikt aan het punt over wel/niet aftrekken van IB'22. Hoop duidelijk.
Ik las "nieuwe inschrijving".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-07 22:34
CodeCaster schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:23:
Dus:

• Je bent zzp'er in een bepaalde tak van sport.
• Je wil iets totaal anders gaan doen, en daarvoor studeren, en compensatie voor de kosten daarvan.
• Studiekosten zijn sinds 2022 niet meer aftrekbaar bij de inkomstenbelasting, maar je kunt wel voor bepaalde opleidingen STAP-budget krijgen.
• De opleiding die je wil gaan doen, valt niet onder STAP.
• Om aftrekbaar te zijn, moeten studiekosten die je als zzp'er maakt gerelateerd zijn aan het werk dat je als zzp'er doet.
• Dat is niet het geval, dus je wil:
a) je eenmanszaak opheffen, je inschrijven als nieuwe eenmanszaak met codes gerelateerd aan de studie die je wil gaan doen, of
b) deze codes bijschrijven bij je bestaande eenmanszaak,

En zo de aftrek genieten. Ik weet niet of dat de bedoeling is. Het gaat namelijk om de werkzaamheden die je nu doet, niet om wat je in de toekomst wil gaan doen.

Zie:

[...]
toon volledige bericht
Tsja, opzich is dit wel wat de gevolgen zijn. Wanneer is een opleiding bedoelt voor op peil houden van kennis voor bestaande beroep? Wat is een bestaand beroep? Hoe breed kan je dat uitleggen? Een nieuwe kvk inschrijving met SBI code in richting sportinstructeur lijkt mij nog niet eens een slecht idee om dan maar aan te tonen dat dat je beroep is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Waar wil je eigenlijk heen met dit topic?

SBI code toevoegen om een cursus te doen die je eigenlijk niet mag aftrekken van je winst gaat de BD hoogstwaarschijnlijk niet goedkeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zie in het hele stap verhaal niet echt een goede redenatie waarom je het wel zou kunnen aftrekken, dat lijkt mij nogal irrelevant. Het feit dat een nieuwe regeling nadelig uitpakt, maakt niet dat je het opeens toch wel kunt aftrekken.

Wat betreft de eenmanszaak zie ik wel wat mogelijkheden. Als je gewoon een (kleine) opdracht zoekt die in de nieuwe richting valt, dan kun je daar ook gewoon opleiding voor volgen en die op kosten van de eenmanszaak schrijven. Dus ga als "trainee" o.i.d bij een sportschool aan de slag, en je kunt je opleiding zakelijk boeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 19-08-2022 09:25 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:09
Kosten zijn niet aftrekbaar. Kosten worden ook niet aftrekbaar door een hoop gekonkel. Die brief naar de inspecteur is tijdsverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

KoningsGap schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Tsja, opzich is dit wel wat de gevolgen zijn. Wanneer is een opleiding bedoelt voor op peil houden van kennis voor bestaande beroep? Wat is een bestaand beroep? Hoe breed kan je dat uitleggen? Een nieuwe kvk inschrijving met SBI code in richting sportinstructeur lijkt mij nog niet eens een slecht idee om dan maar aan te tonen dat dat je beroep is.
Ik begrijp de keuze voor en het ontwerp van STAP ook niet. In plaats van meer opgeleiden in zorg en techniek hebben we er straks nog eens 40.000 coaches bij, wat de belastingbetaler 40 miljoen kost en de maatschappij niets oplevert, behalve een paar gehaaide mensen, namelijk de flutcursusaanbieders, nog rijker maken.

Zie bijvoorbeeld Al meer dan 600 opleidingen uit STAP-subsidieregeling verwijderd

Dat is nog geen reden om te gaan sjoemelen.

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 19-08-2022 09:43 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Ik begrijp de keuze voor en het ontwerp van STAP ook niet. In plaats van meer opgeleiden in zorg en techniek hebben we er straks nog eens 40.000 coaches bij, wat de belastingbetaler 40 miljoen kost en de maatschappij niets oplevert, behalve een paar gehaaide mensen, namelijk de flutcursusaanbieders, nog rijker maken.

Zie bijvoorbeeld Al meer dan 600 opleidingen uit STAP-subsidieregeling verwijderd

Dat is nog geen reden om te gaan sjoemelen.
Of al die cursussen die wel subsidie krijgen, die nu 500-1000 euro duurder zijn geworden.

STAP is echt weer een lekker dom idee van iemand daar in Den Haag.
Pagina: 1