• Annikaas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-08-2022
Binnenkort gaan wij onze keuken verbouwen, inclusief tegelvloer verwijderen en nieuwe vloer erin. We dachten dat het slim zou zijn hieronder elektrische vloerverwarming te plaatsen, maar na wat topics gelezen te hebben denk ik toch van niet. Maar ik zou graag wat ervaringen/advies willen.

Situatieschets:
Huis uit midden jaren 80, vorig jaar gekocht. Vloer laten isoleren, zonnepanelen op het dak gelegd. Keuken is open naar de woonkamer (waar een houten vloer ligt) en een kleine 9 m2 groot. Ons idee was om er vinyltegels neer te legen (opties voor wat anders staan ook nog open). Geen verwarming nu in de keuken, alleen aan de andere kant van de kamer.

Omdat we nu zonnepanelen hebben dachten we aan elektrische vloerverwarming, maar wat ik lees is dat dit niet echt duurzaam is? Het was niet het idee om daar de hele ruimte mee te verwarmen, maar om het mogelijk iets behagelijker te maken.
We zijn alleen niet zo thuis in deze materie en met een kwakkelende baby (en peuter) is het ons tot nu toe niet gelukt het goed uit te zoeken. Wat zijn jullie ervaringen en of advies? Of waar kunnen we aankloppen voor een goed advies?

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:39
Elektrische vloerverwarming is relatief inefficient. Idealiter zou je daar gewone vloerverwarming in willen leggen en die dan aan je cv ketel (?) koppelen, dat is later voor een eventuele stap naar een warmtepomp ook fijn. Maar die ingreep is natuurlijk wel weer een stukje complexer.

Een alternatief is wellicht infrarood verwarming, aan het plafond bijvoorbeeld. Dit zet je aan op het moment dat je echt in de keuken bent en die hebben als voordeel dat het systeem niet eerst de vloer hoeft te verwarmen voordat deze warmte afgeeft. n.b. ik heb hier zelf geen ervaring mee overigens.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Ook infraroodverwarming is electrisch met COP=1; duur en onzuinig dus.
Als je er nu een radiator hebt hangen, kan je er vloerverwarming relatief eenvoudig plaatsen. Wel te overwegen of je meteen een verdeler voorziet waar je ook de rest van de woonkamer kan aansluiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:14
Ik zou ook gaan voor een vloerverwarming op basis van water.
Dan kan je zelf kiezen hoe zuinig je deze wilt hebben,
Klassieke CV ketel? Hybride ketel? Zonneboiler? Full-electric CV ketel? Grondwarmte?
Alle opties staan dan open.
Bij elektrische vloerverwarming heb je geen opties.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Annikaas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-08-2022
Dank jullie wel voor de reacties!
Hebben er nu geen verwarming hangen, warmwater via een boilertje, dus dan gok ik dat het wel veel aanpassing is.

Idealiter doe je dan met de vloerverwarming de hele woonkamer natuurlijk. Achteraf gezien hadden we dat misschien beter vorig jaar kunnen doen toen we er kwamen wonen (magoed hoogzwanger, coronatijd; niet genoeg over nagedacht en achteraf is mooi wonen).
Gaan het nog eens overdenken

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Of een airco, die ontvochtigd ook nog wat in de keuken ook goed uitkomt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren op een nieuwe keuken en liep tegen hetzelfde aan. Zelf dacht ik aan plintverwarming, die werkt op cv-water en past onder je keukenkasten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPCEpgwTA98sEu2xFWfX71_WUUc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tyiIrDazvKcTO8zqGzPbyVuH.jpg?f=user_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:31
JER00N schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:54:
Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren op een nieuwe keuken en liep tegen hetzelfde aan. Zelf dacht ik aan plintverwarming, die werkt op cv-water en past onder je keukenkasten.

[Afbeelding]
Iedereen die dat heeft zegt dat het herrie maakt en gebruikt het daarom niet

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1