Keukenblad zagen, gereedschapskeuze

Pagina: 1
Acties:

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-04 18:42
Onlangs heb ik een keukenwerkblad gekocht, gemaakt van spaanplaat en walnootfineer met aan de achterkant laminaat (Ikea Karlby). Dikte is 3,8cm. Nu wil ik deze in de lengte (circa 1,8m) zagen om het blad minder diep te maken. Ik ben echter bang dat de toplaag dan zal gaan versplinteren.

Ik heb heel weinig ervaring met houtbewerking, maar toch wil ik dit graag gaan proberen.

Nu vraag ik me af wat de beste keuze is hiervoor: een cirkelzaag of decoupeerzaag? Voordeel van de cirkelzaag is dat het natuurlijk makkelijker en sneller is om in een rechte lijn te zagen, maar krijg je ook hiermee de mooiste zaagsnede?

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:43
Een invalzaag met liniaal en zorgen voor goede spliterstrip.
Zo heb ik mijn bladen gezaagd en ging prima. Laatste kleine randje moet je ook nog afkitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Inderdaad een invalzaag met liniaal.

3 random tips:
- Het te zagen materialen afplakken met tape. Hier kun je op aftekenen en voorkomt splinters. Een extra bescherming bovenop je splinterstrip (niet iedereen heeft een goede festool ;))
- Kijk welke kant de zaag op draait. Het deel van je blad wat als eerste geraakt wordt door een zaagtand, wordt de mooie zijde.
- En natuurlijk eerst een stukje testen.

• Gautama
Ik beschik op dit moment alleen over een decoupeerzaag. Ik dacht, als een cirkelzaag wordt aanbevolen, dan schaf ik deze aan. Maar een invalzaag had ik niet overwogen, deze zijn namelijk een stuk duurder dan een cirkelzaag.

Wat is de reden dat jullie een invalzaag aanbevelen? Immers, ik hoef niet midden in het blad te beginnen met zagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-01 12:26
Wat dacht je van een handzaag? Zelf laatst ook gedaan 2 bladen over de lengte, totaal 4 meter.
Met een handzaag kan je heel netjes recht zagen, stukken beter dan een decoupeerzaag. Als je gewoon rustig zaagt ben je er in 5 min klaar mee.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:23

_Apache_

For life.

Decoupeerzaag is handig voor korte stukjes en het beter bochtenweg, maar lange rechten stukken gaat veel mooier met een inval zaag.

En het juiste blad is heel belangrijk, dat bepaald je resultaat. Je wilt niet te grof zagen want dan krijg je rafels en splinters, en je wilt niet te langzaam gaan want dan gaat het branden.

Zorg dat je oppervlak geen krassen krijgt, desnoods leg je een mooi vlak aan schilderstape eroverheen..

En zorg dat de richting van het zaagblad naar de niet-zichtkant gaat. Mochten er splinters vanaf komen, zit je daar niet tegen aan te kijken, maar zit het aan de onderkant van je keukenblad.

En een handzaag / verstekbak voor het kleine hoekwerk levert ook mooi resultaat, maar geen idee of dat van toepassing is.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:45
Met een cirkelzaag lukt dit ook prima, maar het gaat hier vooral om de rail. Die helpt naast recht zagen ook tegen splinters.

Mijn Makita heeft een speciale stand die ze de "rits stand" noemen. Daarmee zaag je het materiaal eerst op een enkele millimeter in. Natuurlijk kun je dit ook zelf zo instellen op een "simpelere" zaag.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Parkside invalzaag met zaaggeleiders = 130 euro toch zo ongeveer uit mijn hoofd? Anders gewoon naar een plek toe gaan waar je het kan laten doen in de stad. Even zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Cheesy schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:21:

3 random tips:
- Het te zagen materialen afplakken met tape. Hier kun je op aftekenen en voorkomt splinters. Een extra bescherming bovenop je splinterstrip (niet iedereen heeft een goede festool ;))
- Kijk welke kant de zaag op draait. Het deel van je blad wat als eerste geraakt wordt door een zaagtand, wordt de mooie zijde.
dat is bij elke handcircelzaag de onderkant, dat heeft met de veiligheid te maken (zo trekt hij de zaag op het materiaal ipv dat hij het afstoot. de spliterstrip is bedacht om ook aan de zichtzijde te kunnen zagen, maar als het maar 1 snede is zou ik er niet speciaal een invalzaag met liniaal voor gaan regelen als er een normale circelzaag makkelijker voor handen is en gewoon aan de onderkant van het blad langs een lat zagen met een normale circelzaag geeft ook een net resulaat. @Gautama hou er trouwens rekening mee dat de fineerlaag nogal hard kan zijn en je daar zaagbladen mee sloopt, dus als je iets leend, vergeet dat niet dat je mogelijk iemand zijn zaagbad hebt versleten ;)

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:21
Gautama schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:55:
Ik beschik op dit moment alleen over een decoupeerzaag. Ik dacht, als een cirkelzaag wordt aanbevolen, dan schaf ik deze aan. Maar een invalzaag had ik niet overwogen, deze zijn namelijk een stuk duurder dan een cirkelzaag.

Wat is de reden dat jullie een invalzaag aanbevelen? Immers, ik hoef niet midden in het blad te beginnen met zagen.
Cirkelzaag mag ook hoor, die zijn er ook met rail en niet zo duur: https://toolstation.nl/de...e-incl-geleiderail/p27297.

De reden dat invalzaag wordt aangeraden is dat deze naast het invallen ook ontworpen zijn voor plaatmateriaal. Zo hebben deze vaak een standaardblad met meer tanden (48), worden ze vaak standaard geleverd met geleidderail en hebben ze soms een voorritsfunctie om fineer en melamine netjes te kunnen zagen.

HD4Life @ Full-HD

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 20:12
Gautama schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:55:

Bij de Bauhaus kan je diverse gereedschappen de eerste dag gratis huren. Mocht die niet in de buurt zijn van waar je woont, kan je natuurlijk ook nog een ander verhuurbedrijf proberen.

https://nl.bauhaus/machineverhuur

[ Voor 3% gewijzigd door Redbull4u op 18-08-2022 14:21 ]

If it does not kill u, it makes u stronger

• Cheesy
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:10:
[...]

dat is bij elke handcircelzaag de onderkant,
Dat is uiteraard correct. Bij een tafelzaag of combinatiezaag is het dus andersom. Dus om het snel te checken vind ik het handigst te kijken naar welke kant de tanden draaien.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mierenfokker schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:08:
Parkside invalzaag met zaaggeleiders = 130 euro toch zo ongeveer uit mijn hoofd? Anders gewoon naar een plek toe gaan waar je het kan laten doen in de stad. Even zoeken.
https://www.lidl.nl/p/parkside-invalzaag/p100325620 54.99 Zaag
https://www.lidl.nl/p/par...nvalcirkelzaag/p100348510 24.99 Rail
Die bedoel je?

• Cheesy
  • Niet online
Heb zelf deze een keer in de aanbieding gekocht. 50 euro ofzo.
https://www.lidl.nl/p/par...et-geleiderail/p100348987

Verwacht geen wonderen (wat ik al zei, het is geen festool), maar doet op zich z'n ding.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Cheesy schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:21:

3 random tips:
Kijk wel uit met de tape...op het moment dat je fineer op je blad hebt dan kan je bij het afhalen van de tape kleine deeltjes fineer meenemen, dat zou zonde zijn.

Een invalzaag met een fijn blad is de beste optie, zaag eerst een klein stukje voor want dan voorkom je beschadiging aan je blad. Ennn....., een geleider is geen overbodige luxe!

Wabbawabbawabbawabba

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zou zeker een geleider gebruiken. Ik gebruik nog wel eens een lage lat, die ik met lijmklemmen vastzet.

Ik zou zelf, als ik het gereedschap niet had, eens bij de zaagafdeling van de bouwmarkt informeren. Met wat mazzel leggen ze hem even op hun platenzaag. Netter dan dat wordt het niet.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
Bij Hornbach kan je je hout gewoon laten zagen op maat, hebben wij al vaak laten doen en altijd klopte het tot op de millimeter.

Ook wel eens wat laten zagen bij de Karwei, maar daar klopte geen zak van.

edit: oh je hebt het al gekocht.. dan zullen ze er waarschijnlijk niet happig op zijn om het voor je te zagen, maar je kan het altijd vragen natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Glenfiddich op 18-08-2022 14:36 ]

Catch a smile out there!

• Gautama
Uitbesteden aan een lokale bouwmarkt heb ik inderdaad overwogen, maar het keukenblad past niet in mijn auto en daarbij merk ik dat de meeste bouwmarkten dit alleen als service aanbieden indien ik het hout ook daar gekocht heb.

Huren van een cirkelzaag (of invalzaag) is inderdaad een optie. Mijn decoupeerzaag kan ik dan voor deze klus beter links laten liggen. Geen idee wat de kwaliteit dan is van het zaagblad bij een gehuurde machine, maar deze kan ik natuurlijk zelf los kopen voor een paar tientjes.
A.M.H schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:59:
Wat dacht je van een handzaag? Zelf laatst ook gedaan 2 bladen over de lengte, totaal 4 meter.
Met een handzaag kan je heel netjes recht zagen, stukken beter dan een decoupeerzaag. Als je gewoon rustig zaagt ben je er in 5 min klaar mee.
Wel een interessante suggestie. Dit heb ik nog niet overwogen en gezien mijn beperkte ervaring in houdbewerking, voor mijn gevoel wel de meeste veilige en toegankelijke optie. Eventueel kan ik een geleiderail maken met een lang stuk hout. Zou de zaaglijn dan even net zijn als die van een machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-01 12:26
Gautama schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:06:

Wel een interessante suggestie. Dit heb ik nog niet overwogen en gezien mijn beperkte ervaring in houdbewerking, voor mijn gevoel wel de meeste veilige en toegankelijke optie. Eventueel kan ik een geleiderail maken met een lang stuk hout. Zou de zaaglijn dan even net zijn als die van een machine?
Ik zou eerst eens controleren of de muur waar je hem tegen gaat monteren recht is. Mocht dit niet zo zijn dan kan je met onderstaande methode de vorm van de muur overtekenen op je blad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtRZMEXnA-d4Fh209h4g4WESvKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/99HGLF9Djm5lu4RrgJPMqPjF.jpg?f=user_large
Tip: teken de lijn op wat schilderstape. Zo zie je hem beter en verminderd splinters.

Vervolgens met je handzaag gewoon het lijntje volgen en klaar is kees

Ik neem aan dat je later ook een kitrandje plaatst, hierdoor zie je eventuele kiertjes of splinters niet.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:21
Gautama schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:06:
Probleem met de handzaag is vind ik, zeker als je weinig ervaring hebt met houtbewerking dat het lastig is om een volledig haakse zaagsnede te krijgen. Zeker op materiaal van 38mm dik ga je dan toch snel krijgen dat een handzaag wat gaat lopen of dat je hem niet zuiver haaks op je materiaal houdt omdat je er toch niet super goed bij kan. De snede zelf kan dan prima netjes zijn, maar weet niet of haaksheid belangrijk is voor je toepassing.

Makkelijkste is misschien nog wel even een tweaker die langskomt om zijn invalzaag er even doorheen te halen :P Overigens aftekenen met de methode van @A.M.H is zeker aan te raden als je niet zeker weet of de muur recht is :)

HD4Life @ Full-HD

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Glenfiddich schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:35:
Bij Hornbach kan je je hout gewoon laten zagen op maat, hebben wij al vaak laten doen en altijd klopte het tot op de millimeter.

Ook wel eens wat laten zagen bij de Karwei, maar daar klopte geen zak van.

edit: oh je hebt het al gekocht.. dan zullen ze er waarschijnlijk niet happig op zijn om het voor je te zagen, maar je kan het altijd vragen natuurlijk.
dat kan bijna nergens, de uitzondering: Een flink aantal hubo's hebben een zaagservice ook voor meegenomen delen. (rekenen ze wel een andere prijs) of de maat klopt ligt met name aan wie zaagt en niet zo zeer aan de naam van de bouwmarktketen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:15

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Voor dat we verder praten over de perfecte zaagsnede - hoe gaat die zaagsnede verder afgewerkt worden?

Komt daar een ondoorzichtige kitrand overheen? Of zelfs een spatscherm + kitrand? Of zit die aan de andere kant van het keukeneiland vol in het zicht, om maar eens wat te noemen?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Gautama
@thunder7 Het keukenblad ga ik gebruiken als bureau en komt met de afgezaagde kant tegen de muur te staan, zonder kitrand. Ik wil namelijk het blad later nog in hoogte kunnen verstellen en nieuwe kabels en beugels kunnen verwerken aan de achterkant.

Dus ik maak me met name zorgen om versplintering en dat de zaagsnede niet recht loopt met de muur. De tip van @A.M.H zal hierbij helpen, maar dan moet ik wel de getekende zaaglijn netjes kunnen volgen met het apparaat dat ik zal gaan gebruiken :P

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:48
Als het een bureau wordt voor een computer, dan zou ik hem zeker niet minder diep gaan maken als het niet hoeft. Volgens ikea website 63,5cm diep, dat kan prima voor een bureau maar ik zou zeker niet ondieper gaan dan dat. Tenzij er uiteraard niet voldoende ruimte is.

Ik heb toevallig zelf zo'n blad gezaagd met de circelzaag + geleider (Festool van mijn timmerman schoonpa) en dat werkte erg mooi, ik moest hem verstek zagen en dus moest dat strak gebeuren; dat was gelukt. Geen idee meer precies hoe, het is inmiddels 8 jaar geleden...
Ik vergis me, dat was een volledig eiken versie en niet een fineer laag...excuus

[ Voor 7% gewijzigd door DeMolT. op 18-08-2022 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gautama
@DeMolT. klopt, maar wordt ingekort wegens ruimtegebrek. Het blad komt in een grote kast te staan die helaas ‘maar’ 60cm diep is.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:15

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Gautama schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:45:
@thunder7 Het keukenblad ga ik gebruiken als bureau en komt met de afgezaagde kant tegen de muur te staan, zonder kitrand.
tip: controleer eerst even of de muur daar exact recht is

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Cheesy schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Heb zelf deze een keer in de aanbieding gekocht. 50 euro ofzo.
https://www.lidl.nl/p/par...et-geleiderail/p100348987

Verwacht geen wonderen (wat ik al zei, het is geen festool), maar doet op zich z'n ding.
Deze https://www.lidl.nl/p/par...et-geleiderail/p100348987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Ik ben nog in twijfel over de gereedschapskeuze, maar mocht ik toch voor een invalzaag gaan, is het dan aanbevolen om eerst de toplaag van fineer in te zagen voor een paar mm om versplintering te minimaliseren?

EDIT: volgens mij is dit trouwens niet mogelijk, omdat ik de mooie zijde sowieso naar beneden dien te leggen en bovenop de 'lelijke' zijde de zaag zal gaan plaatsen, omdat de zaag van onder naar boven toe kapt, toch?

[ Voor 34% gewijzigd door Gautama op 19-08-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 18:27
Gautama schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:13:
Ik ben nog in twijfel over de gereedschapskeuze, maar mocht ik toch voor een invalzaag gaan, is het dan aanbevolen om eerst de toplaag van fineer in te zagen voor een paar mm om versplintering te minimaliseren?

EDIT: volgens mij is dit trouwens niet mogelijk, omdat ik de mooie zijde sowieso naar beneden dien te leggen en bovenop de 'lelijke' zijde de zaag zal gaan plaatsen, omdat de zaag van onder naar boven toe kapt, toch?
Als je voor een goede invalzaag gaat, goede kant boven leggen, eerste keer even voor ritsen en daarna volledig door zagen.

YouTube: Cutting Melamine With a Track Saw | Cutting Melamine NO CHIPS | Trac...

Als het maar voor 1x zagen is zou ik echt niet investeren in een Festool of Makita (deze laatste heb ik zelf en ben er zeer tevreden mee). Desnoods zou ik een https://www.hbm-machines....pach-invalzaag-160mm-pl55 kopen, een extra stukje tape over de zaagsnede plakken en na het zagen gelijk weer doorverkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door osluis op 19-08-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik had hier ook een geïmproviseerd bureaublad waarmee ik aan het klungelen was. Uiteindelijk veel rafelrandjes omdat ik een haastige jongen was. Oplossing: plakplint eroverheen :')

Mocht het overhoopt toch niet zo mooi worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 10:17

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, een invalzaag is natuurlijk best een investering. Maar imo wel de beste methode om dit netjes te zagen. Ik heb zelf een aantal jaren terug toch besloten om de makita sp6000 aan te schaffen. 1 railtje van 150cm, meer dan lang genoeg, en is goed door te leggen als je eens een keer wat langers moet zagen.Was toen 400 euro.

Ik klus regelmatig en wist dat ik er vaker wat aan zou hebben. Uiteindelijk heb ik het ding nog 10x vaker gebruikt dan ik van te voren dacht. Echt een ideale oplossing om netjes recht met plaatmateriaal te werken. Neemt weinig ruimte in en is makkelijk te gebruiken.

Ik ben trouwens niet voor de goedkoopst mogelijke variant parkside oid. Ikzelf zou dit zien als een lange termijn investering als een machine waar ik jaren plezier van heb.

Misschien ken je wel iemand in je omgeving die er eentje heeft, dan zou je hem natuurlijk kunnen lenen. Gebruik wel een machine met een vers, niet mishandeld zaagblad, anders heb je alsnog kans op splinteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:17
Dit is een mooie reden om een goede inval of cirkelzaag te kopen imo :-)
Pagina: 1