Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hotelschakelaar verwijderen / vraag over huidige aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Op ons kantoor (oud pand) hebben we een hotelschakelaar in de gang die ik graag zou willen verwijderen. Reden daarvoor is dat de lampen in de gang nu via een Hue motion sensor + Hue armatuur lopen. Dat werkt fantastisch, behalve als iemand per ongeluk via de (hotel) schakeling de spanning er af haalt.

Ik wil daarom de hotelschakelaar verwijderen (en op de plek van de oude schakelaar een bindplaat plaatsen).

Tot zover geen probleem, alleen schrok ik wat ik aantrof toen ik de oude schakelaars verwijderde. Ik neem jullie mee.

Dit is de eerste schakelaar; een WCD gecombineerd met een eenvoudige wip-schakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfXaW6nIVkZrtXaSPzLPhNuI1jM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGfxAmSp1ZkTIQpIje5xYZ2p.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik dus van schrok is de manier hoe de schakelaar is aangesloten. Aan de ene kant zit de nul en aan de andere kant de fase 8)7 (doorknippen/verbindingsklem heb ik even gedaan voor de foto/veiligheid):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE-8hMt7HgVNR2kWWR5FWO1rgQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHFf2ZlXCIfKNwwHcum4d3UI.jpg?f=fotoalbum_large

De tweede schakelaar is zoals je verwacht bij een hotelschakelaar (3 zwarte draden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2jt0YAerkquBtY25kFfQipreHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2xF8v9prE30cTvYvC927rHY.jpg?f=fotoalbum_large

Die nul op de fase is natuurlijk erg vreemd, maar tot dusver werkte het wel in de praktijk. Ik vermoed dus dat ze een draad anders gebruiken dan de kleurcodering (anders zouden we ook kortsluiting hebben gehad).

Wat is nu wijsheid om te doen? Om de hotelschakelaar te verwijderen kan ik op de eerste schakelaar de nuldraad met de fasedraad verbinden (wat in de praktijk zal betekenen de fasedraad verbinden) en in de tweede schakelaar 2 draden verbinden + 1 afdoppen - maar toch voelt dat wel wat raar.

Aan de andere kant is nieuwe draden trekken ook geen optie. Hoe pak ik het beste aan? Kan ik bijvoorbeeld de nuldraad in schakelaar 1 markeren / van een label voorzien? Wat zouden jullie doen?

Beste antwoord (via Rebunted op 19-08-2022 01:23)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

ericplan

5180 Wp PV

Op zoek naar de centraaldoos en het daar oplossen. Als je mazzel hebt zit die onder je lichtpunt.

[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 18-08-2022 12:31 ]

A'dam PVOutput

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

Rebunted schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:12:

Waar ik dus van schrok is de manier hoe de schakelaar is aangesloten. Aan de ene kant zit de nul en aan de andere kant de fase 8)7 (doorknippen/verbindingsklem heb ik even gedaan voor de foto/veiligheid):
Dat is toch gewoon de voeding voor dat stopcontact naast de schakelaar?
O laat maar, die zit aan de andere kant.
Rare constructie zo idd, hier klopt het zeker niet qua kleurcodering.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-08-2022 12:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

ericplan

5180 Wp PV

Op zoek naar de centraaldoos en het daar oplossen. Als je mazzel hebt zit die onder je lichtpunt.

[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 18-08-2022 12:31 ]

A'dam PVOutput

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:30:
Dat was inderdaad gelukkig het geval en vanaf daar kon ik het oplossen (ipv schakeldraad direct op fase). Alle overige kabels heb ik afgedopt.

Opgelost :)