PC voor grafisch vormgeving max 1500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-06 08:52

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Topicstarter
Vrienden,

Mijn zus heeft mij benaderd voor wat advies voor een pc gericht op foto/video bewerking. Nu snap ik gericht op gaming wel wat ik allemaal nodig zal hebben en waar ik voor een paar euro meer nog wat prestaties kan winnen maar ben ik eigenlijk helemaal niet thuis in wat het meest belangrijke is in het foto/video bewerkings gebied.

Heb wel wat rond lopen googlen en uitgevonden dat je beter te veel ram-geheugen kan hebben dan te weinig, en een dedicated GPU een must is. Heb nu een 3060 gekozen omdat dit voor een budget kaart een degelijk ding is en veel vram maar er is nog wat van het budget over dus is het de moeite waard om daar meer in te investeren?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mediabewerking in de vorm van Adobe photoshop en lightroom, after effects voor animatie, illustrator voor grafisch werk en premier pro voor video en vaak ook nog eens allemaal tegelijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max prijs is 1500 euro maar elke euro bespaart gaat naar randapparatuur (monitor etc.)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gemerkt staat een behuizing er niet bij, Ik heb zelf nog een Fractal design define c op zolder staan van een oude donor pc dus die kan gebruikt worden als het nieuwe huisje voor de pc. Ook nog een 650W voeding (waarvan ik het type nu even niet uit mijn hoofd weet) maar icm een amd processor en een laatste generatie gpu weet ik niet of ik het daar mee ga redden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik begreep dus dat RAM en de GPU de meest belangrijke aspecten zijn in dit verhaal. Is het de moeite waard om naar 64GB ram te gaan of een upgrade naar een 3070 (al heeft die bij het instapmodel minder vram)
Heb gekozen voor een snelle SSD met wat minder capaciteit voor Operating system en programma's maar een sata drive voor de uiteindelijke opslag om de kosten wat te drukken.
De cpu staat goed aangeschreven hier op tweakers

Ga je overklokken?
Gezien de pc kennis van de eindgebruiker denk ik niet dat dit een slim idee is.

Wat verwacht je van ons?[i]
Voornamelijk als check of ik op de juiste weg zit. De voornaamste vragen heb ik hierboven al gesteld. Gaming is totaal niet aan de orde bij dit systeem maar is het interessant om een duurdere gpu te nemen tegen hogere snelheid maar minder vram? misschien een cpu upgrade omdat deze belangrijker blijkt te zijn dan ik dacht?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 213,48€ 213,48
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 124,-€ 124,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G€ 449,-€ 449,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 500GB (zonder heatsink)€ 89,90€ 89,90
Totaal€ 1.161,08

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:28
Met grafische Adobe software heeft je zus veel aan een laatste gen Intel i7. Het blijft tenslotte een multithreaded CPU aangelegenheid. 550W voeding is al ruim voldoende. Welke 650W voeding heb je precies liggen?

1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 389,-€ 389,-
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 144,90€ 144,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 59,89€ 59,89
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 112,36€ 112,36
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 93,17€ 93,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.328,22

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Topicstarter
Djarune schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:31:
Met grafische Adobe software heeft je zus veel aan een laatste gen Intel i7. Het blijft tenslotte een multithreaded CPU aangelegenheid. 550W voeding is al ruim voldoende. Welke 650W voeding heb je precies liggen?

1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 144,90€ 144,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 112,36€ 112,36
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 93,17€ 93,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.328,22
Precies de soort tips die ik nodig had! :)

Ik weet dat het een volledig modulair corsair is, ik denk een RM650x als ik het zo zie. Maar anders moet ik vanavond even op zolder kijken om het zeker te weten, Maar zo te horen zou die al genoeg moeten zijn dan.

zie ook dat je processorkoeling hebt toegevoegd, Zijn de intel boxed tegenwoordig zonder CPUFan?

Even dubbelchecken of die in de kast past dan (denk t wel)

en ook ander ram maar wel 32 gb, Sneller is intressanter dan meer in dit geval?
Edit: zie nu langzamer zelfs...

[ Voor 3% gewijzigd door PaRaDoX4 op 18-08-2022 11:56 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• Djarune
PaRaDoX4 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:52:
ik denk een RM650x als ik het zo zie.
Dat is een uitstekende voeding. Wat betreft je vraag over 64GB RAM. Als jouw zus 4k veel video bewerkt in Premiere Pro met effecten in After Effects is het een meerwaarde, anders niet.
pricewatch: Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64

Wat wellicht wel praktisch is is meer opslag. De 980 zou je kunnen vervangen voor de pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 2TB. Of je zet er nog een 2e 980 bij als werkschijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Houd eventueel rekening met dat je zus, als ze er haar geld mee wilt verdienen en werk wilt aanleveren met voorspelbare kwaliteit, ook budget moet reserveren voor dingen als:

- goede, nauwkeurige monitor (als je niet goed ziet wat je maakt, heb je geen idee wat de klant/drukker/uitvoerder/consument uiteindelijk voor zijn kiezen krijgt)

- monitor calibratie hardware (deze investering scheelt je geld op de lange termijn, omdat er in de praktijk minder correctierondes komen als je op je kleuren/gamma kunt vertrouwen). Niets zo irritant als je werk uiteindelijk in de praktijk zien en dan afwijkende zwartwaardes of, nog erger, foutjes zien die je zelf niet zag omdat ze verstopt zaten in gecrushte black levels ofzo.

- wacom tablet o.i.d. (ergonomie is king, maar je werkt ook veel nauwkeuriger als je ermee vertrouwd bent geraakt. Maskeren is horror met een muis, bijvoorbeeld, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.) Uiteindelijk win je er tijd mee, omdat handelingen sneller en intuïtiever worden, en tijd is geld.

- bergen stabiele en veilige storage (foto & video. Soms krijg ik jaren na een opdracht een mail met de vraag of ik nog materiaal van "die ene shoot" heb liggen waar ze iets mee willen, of ik gebruik materiaal dat ik eerder maakte voor een opdrachtgever in een nieuwe opdracht voor diezelfde partij. Als ik dat archief niet had laat ik geld liggen of verlies ik tijd aan het opnieuw moeten maken van dingen die ik in het verleden misschien al eens deels gedaan heb.)

Ik heb liever een iets minder state of the art PC waarbij ik misschien 2 keer zo lang moet wachten op een render, of waarbij ik iets eerder lagen moet gaan mergen, maar waarbij ik weet dat mijn monitor gecalibreerd is, ik genoeg veilige storage heb voor mijn archief en mijn workflow optimaal en ergonomisch is, dan een dure pc met een ongecalibreerde, onvoorspelbare budget monitor en waarbij ik mezelf RSI heb gegeven en tijd heb verloren omdat ik werk met een crappy muis en gaar toetsenbord. :p

[ Voor 24% gewijzigd door Negakinu op 18-08-2022 12:38 ]

too old, too cold

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Topicstarter
Negakinu schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:08:
Houd eventueel rekening met dat je zus, als ze er haar geld mee wilt verdienen en werk wilt aanleveren met voorspelbare kwaliteit, ook budget moet reserveren voor dingen als:

- goede, nauwkeurige monitor (als je niet goed ziet wat je maakt, heb je geen idee wat de klant/drukker/uitvoerder/consument uiteindelijk voor zijn kiezen krijgt)
- monitor calibratie hardware (deze investering scheelt je geld op de lange termijn, omdat er in de praktijk minder correctierondes komen als je op je kleuren/gamma kunt vertrouwen)
- wacom tablet o.i.d. (ergonomie is king, maar je werkt ook veel nauwkeuriger als je ermee vertrouwd bent geraakt. Maskeren is horror met een muis, bijvoorbeeld, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.)
- bergen stabiele en veilige storage (foto & video)

Ik heb liever een iets minder state of the art PC waarbij ik misschien 2 keer zo lang moet wachten op een render, of waarbij ik iets eerder lagen moet gaan mergen, maar waarbij ik weet dat mijn monitor gecalibreerd is, ik genoeg veilige storage heb voor mijn archief en mijn workflow optimaal en ergonomisch is, dan een dure pc met een ongecalibreerde, onvoorspelbare budget monitor en waarbij ik mezelf RSI heb gegeven en tijd heb verloren omdat ik werk met een crappy muis en gaar toetsenbord. :p
Maak je geen zorgen dat zit allemaal goed. gaat voornamelijk om de pc zelf. De randapparatuur zoals je bovenstaand noemt is aanwezig waarbij een paar dingetjes nog prima werken maar wat oud worden. als er dan geld overblijft kunnen die een upgrade krijgen voor de oorspronkelijke planning. Noem het een financiële meevaller :)

1MoederbordenGigabyte B660 DS3H DDR4€ 125,-€ 125,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF548C38BB-32€ 160,31€ 160,31
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 500GB (zonder heatsink)€ 89,90€ 89,90
Totaal€ 1.437,90

Dan zou ik nu hier op uitkomen. Waarbij de voeding dus wellicht niet nodig is als ik mijn zolder heb gecontroleerd

Er is nog een extern opslagpunt aanwezig van 8TB waar grote projecten op verblijven als er niet aan gewerkt wordt. Dit is alleen een HDD icm remote dus een ssd is geen luxe maar hoeft niet zo groot te zijn dat het het primaire opslagpunt kan zijn.

EDIT:
ik zie nu dat die nieuwe mobo's en cpu's van intel omgaan met DDR5. Ik las eerder toevallig dat de stap naar DDR5 nog te vroeg zou zijn wegens de kosten baten kwestie. DDR4 is nog een stuk goedkoper en zou niet onderdoen voor DDR5. Is het de stap naar de nieuwe intel cpu waard ten opzichte van eerder gelinkte AMD of een I7 van vorige gen?

EDIT2: wenslijst ram vervangen naar ddr5

[ Voor 5% gewijzigd door PaRaDoX4 op 18-08-2022 12:49 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:06
PaRaDoX4 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:52:
zie ook dat je processorkoeling hebt toegevoegd, Zijn de intel boxed tegenwoordig zonder CPUFan?
De standaard meegeleverde Intel koeler beperkt de potentiele prestaties van de i7, zie bv deze review, een betere koeling heeft zin.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 18-08-2022 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
PaRaDoX4 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Maak je geen zorgen dat zit allemaal goed. gaat voornamelijk om de pc zelf. De randapparatuur zoals je bovenstaand noemt is aanwezig waarbij een paar dingetjes nog prima werken maar wat oud worden. als er dan geld overblijft kunnen die een upgrade krijgen voor de oorspronkelijke planning. Noem het een financiële meevaller :)

1MoederbordenGigabyte B660 DS3H DDR4€ 125,-€ 125,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF548C38BB-32€ 160,31€ 160,31
Totaal€ 1.437,90

Dan zou ik nu hier op uitkomen. Waarbij de voeding dus wellicht niet nodig is als ik mijn zolder heb gecontroleerd

Er is nog een extern opslagpunt aanwezig van 8TB waar grote projecten op verblijven als er niet aan gewerkt wordt. Dit is alleen een HDD icm remote dus een ssd is geen luxe maar hoeft niet zo groot te zijn dat het het primaire opslagpunt kan zijn.

EDIT:
ik zie nu dat die nieuwe mobo's en cpu's van intel omgaan met DDR5. Ik las eerder toevallig dat de stap naar DDR5 nog te vroeg zou zijn wegens de kosten baten kwestie. DDR4 is nog een stuk goedkoper en zou niet onderdoen voor DDR5. Is het de stap naar de nieuwe intel cpu waard ten opzichte van eerder gelinkte AMD of een I7 van vorige gen?

EDIT2: wenslijst ram vervangen naar ddr5
Waarom heb je het moederbord veranderd? Die Gigabyte is niet geschikt voor een i7. Heeft onvoldoende stroomvoorziening (VRM). De eerder aangegeven MSI voldoet wel.

DDR5 is niet nodig. Die prestaties ga je in games al amper merken, laat staan in creatieve software. Bovendien werkt DDR5 geheugen niet op een DDR4 moederbord.

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Topicstarter
Djarune schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Waarom heb je het moederbord veranderd? Die Gigabyte is niet geschikt voor een i7. Heeft onvoldoende stroomvoorziening (VRM). De eerder aangegeven MSI voldoet wel.

DDR5 is niet nodig. Die prestaties ga je in games al amper merken, laat staan in creatieve software. Bovendien werkt DDR5 geheugen niet op een DDR4 moederbord.
oeps niet goed opgelet, dat gigabyte plankje was een Micro-ATX aangezien de kast een tower was dacht ik een atx te kiezen. meestal ook meer I/o voor eventuele uitbreidingen. maar even niet doorgehad dat er ook socket 1700 planken zijn met ddr4.

Moet misschien vanavond even meer tijd nemen dan tijdens mijn werk met een half oog overal op te willen reageren 8)7

• Djarune
PaRaDoX4 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

oeps niet goed opgelet, dat gigabyte plankje was een Micro-ATX aangezien de kast een tower was dacht ik een atx te kiezen. meestal ook meer I/o voor eventuele uitbreidingen. maar even niet doorgehad dat er ook socket 1700 planken zijn met ddr4.

Moet misschien vanavond even meer tijd nemen dan tijdens mijn werk met een half oog overal op te willen reageren 8)7
Het is je vergeven :)
Geen reden om voor ATX te gaan. De extra I/O valt tegen. Je hebt evenveel PCIe lanes om te verdelen. Je krijgt genoeg USB poorten met een mATX. Ook lekker bij DDR4 blijven. Wat wel nog kan is de Wifi variant. Dan krijg je bluetooth erbij wat vaak praktisch is voor verschillende doeleinden.
Pagina: 1