Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Innovatief installatieconcept nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-11 16:58
Beste tweakers,

Wij zitten momenteel in de voorbereidingen voor het bouwen van ons eigen huis. Dit huis zal volledig in houtskeletbouw worden gebouwd (gevel = Rc 7, dak = Rc 7). Nu zijn wij ons aan het oriënteren op het installatieconcept, waarbij duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Onze eerste gedachte was om gebruik te maken van zonnepanelen, warmtepomp en vloerverwarming. Dit is de meest voordehandliggende oplossing, maar is dit ook de beste oplossing voor in de toekomst?

Een alternatief wat wij nu aan het bekijken zijn is het volgende:

- Elektrische vloerverwarming in de ruimtes waar wij veel verblijven (woonkamer, leefkeuken, badkamer en speelkamer). Deze vloerverwarming zal tussen de isolatielaag en anhydrietvloer (4-5 cm dik) worden geplaatst.
Deze vloerverwarming is per ruimte met een thermostaat te regelen.

- Infraroodpanelen (optioneel) in werkkamer en slaapkamers (het besluit om deze aan te schaffen, zal pas in de gebruiksfase worden bepaald. Voorbereidingen zullen wel worden getroffen).

- Quooker voor warm tapwater in de keuken

- Fresh-r In the wall (op de begane grond en 1e verdieping). Dit is een ventilatiesysteem met warmteterugwinning. Zie ook https://fresh-r.eu/producten/fresh-r-in-the-wall. Tussen de ruimtes onderling zal gebruik worden gemaakt van Fresh-r Forward (https://fresh-r.eu/producten/fresh-r-forward).

- Voor de douche zitten wij te denken aan het Xenx Upfall systeem (https://xenz.nl/assortiment/wellness/excellent-tray), waarbij het water wordt gerecirculeerd.

- Door het gebruik van bovenstaande douche, zal gebruik worden gemaakt van een kleine variant van de Flamco Flextherm (e3) voor het warm tapwater in de badkamer. https://flamcogroup.com/n...m-eco/groups/g+c+p+a+view

Wij zien in bovenstaande systemen een toekomstbestendige(re) woning t.o.v. de conventionele manier met een warmtepomp.

Echter, voor mij is de grote vraag wat de elektrische vloerverwarming doet met het elektraverbruik op de lange termijn. De vergelijking met een warmtepomp is voor mij lastig te maken.

Voordelen bovenstaand systeem:
- Minder (schoon) drinkwater benodigd door de recirculatie van de douche en het gebruik van elektrische vloerverwarming. Dit kan eventueel nog verder teruggebracht worden door het regenwater op te slaan;
- Warm tapwater productie dichtbij de plaats waar het ook nodig is (flamco op zolder boven de badkamer, quooker in de keuken);
- Flamco Flextherm werkt als een accu, waarbij de energie vanuit de zonnepanelen direct opgeslagen kan worden en op een later moment gebruikt kan worden voor warm tapwater (met name een voordeel als het salderen af gaat nemen);
- Ventilatiesysteem met efficiënte warmteterugwinning;
- Ruimtebesparend door het ontbreken van een binnen- en buitenunit van de warmtepomp

Nadelen:
- Nog geen langdurig beproefd concept;
- Elektraverbruik nog lastig in te schatten
- Een eerder rapport van DWA laat zien dat de kosten op lange termijn hoog zijn wanneer infrarood wordt ingezet. Echter, door een hoge isolatiewaarde te creëren in de buitenschil van de woning, zal er een significant lagere inzet van de vloerverwarming benodigd zijn. Het is voor mij dan ook lastig om het onderzoeksrapport te vertalen naar onze situatie. (rapport: https://www.dwa.nl/wp-con...-en-IR-panelen-180918.pdf)

Wij vinden het leuk en interessant om voorop te lopen met innovaties en willen hier ook in investeren. Bovenstaand systeem zal onder aan de streep niet veel duurder zijn dan een warmtepompsysteem met vloerverwarming en balansventilatie.

Kunnen jullie mij adviseren of tips geven als het gaat om bovengenoemd systeem i.r.t. de conventionele warmtepomp opstelling die de meesten gebruiken?

Hoe kijken jullie aan tegen bovengenoemde combinaties (ook kijkend naar de lange termijn, waarbij drinkwater wellicht ook schaarser en duurder gaat worden)?

Dank voor jullie input!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zowel elektrische vloerverwarming als IR-panelen hebben een CoP van maximaal 1 en zijn daarmee zo'n 5 keer inefficiënter dan een warmtepomp (met andere woorden, je gaat vijf keer duurder uit zijn)

Daarnaast heeft elektrische vloerverwarming méér kans op defecten dan een normale vloerverwarming. Vloerverwarming vervangen kan niet zomaar, dan zit je met de gebakken peren.

Ook kun je met elektrische vloerverwarming niet koelen.

Het thermisch rendement van die Flex-R is een magere 90%, een beetje WTW doet 96+%.

De genoemde boiler is geen warmtepompboiler en heeft dus maximaal een CoP van 1. Ook dat is rampzalig.

Er is een reden dat mensen voor warmtepompen, warmtepompboilers en normale vloerverwarming gaan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 18-08-2022 11:16 ]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:42
Alle fancy apparatuur die je opnoemt is elektrisch verwarmen, cop 1. Ga dus uit van een 4 tot 5 keer hoger elektraverbruik vergeleken met een warmtepomp.

Wat is er mis met een wtw met enthalpiewisselaar, een goede warmtepomp en een douchewtw?

Als je voor duurzaamheid gaat kijk dan ook naar de te gebruiken materialen, neem bijvoorbeeld steico flex ipv glaswol of pir voor isolatie.

Maak het niet te moeilijk.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-11 21:47
Wat betreft je verwarming: volgens mij is er genoeg informatie te vinden over elektrische vloerverwarming vs een WP. Waarom denk jij dat een WP niet de beste keuze zou zijn voor de toekomst? Waar is dat op gebaseerd?

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:27
Zie dat je ook nogal inzet op het besparen van water. Maar een warmte pomp met vloerverwarming verbruikt geen water. Tenminste buiten het een keer vullen tijdens in gebruik nemen van de installatie.

Vergeet trouwens ook niet hoe je omgaat met warm weer. Een goed geïsoleerd huis is geweldig in de winter. Maar in de zomer kan het zomaar ook een nadeel zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Christiaan676 op 18-08-2022 11:17 ]

• pagani
  • Niet online
Overigens zul je met een CoP 1 installatie, zelfs met Rc 7 isolatie, héél véél zonnepanelen moeten installeren om überhaupt energieneutraal te kunnen worden. Met CoP 1 en de door jou bedachte verwarmingsmethode in een vrijstaand huis van een beetje formaat kun je zo >1k/maand aan energie(-voorschot) kwijt zijn.

Bron: Onze vorige woning (een energieneutrale hoekwoning met CoP 4.5 warmtepomp en 95% WTW) had een verbruik van zo'n 4500kWh per jaar. Als je dus (zeg alleen verwarming 3500kWh) dat met COP 1 gaat doen verbruikt je huis voor alleen verwarmen al 15.750 kWh, nog zonder de WTW verliezen!

[ Voor 31% gewijzigd door pagani op 18-08-2022 11:29 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben wel benieuwd waarom de TS zo graag geen warmtepomp wil. Om een of andere reden hebben warmtepompen bij bepaalde mensen een slechte reputatie terwijl het principe van een warmtepomp natuurlijk fantastisch is. Je onttrekt laagwaardige warmte aan een plek waar het overvloedig aanwezig is en werkt het met een rendement van 400 tot 500% op tot een temperatuur waarmee je je woning kan verwarmen.

• pagani
  • Niet online
Femme schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:30:
Ik ben wel benieuwd waarom de TS zo graag geen warmtepomp wil. Om een of andere reden hebben warmtepompen bij bepaalde mensen een slechte reputatie terwijl het principe van een warmtepomp natuurlijk fantastisch is. Je onttrekt laagwaardige warmte aan een plek waar het overvloedig aanwezig is en werkt het met een rendement van 400 tot 500% op tot een temperatuur waarmee je je woning kan verwarmen.
Ik denk dat daar een stukje begrip/kennis onder ligt. Marketen met "100% efficiënt" laat mensen denken dat dat het allerbeste is. Het begrip van CoP en rendementen van 450+% is voor velen moeilijk te bevatten.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ik zou een openhaard plaatsen en die stoken met EUR50 biljetten, dat is vergelijkbaar met al die COP1 apparatuur die je wilt plaatsen.
Het is geld en energieverspilling, terwijl we met zn allen juist energie willen besparen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:00
Paar punten:

1: vloerverwarming per ruimte regelen is meestal vrij brak, verwacht er niet te veel van (bijv. zone-regelingen zijn echt .... :-| ).

2. we weten nog niks over hoe groot je huis is, maar stel even dat je aan de BENG-norm voldoet en 60 kWh/m2/jaar nodig hebt en ze hebt 120 m2. Dan dit je dus op 7200 kWh aan energie nodig. Maak je dat met elektrische vloerverwarming dan kost je dat dus een whopping 7200 kWh elektriciteit. Doe je dat met een warmtepomp met COP van 4 bijv. dan zit je nog maar op 1800 kWh per jaar. Natuurlijk kunnen de getallen iets anders uitvallen en kun je minder groot deel van je huis verwarming daar de verhoudingen veranderen niet.

3. Vloerverwarming met water verbruikt geen drinkwater, is een gesloten systeem dus dat is 1x vullen met 100 liter ofzo en je bent klaar.

4. Die flamco zoutbatterij is weer zo'n COP 1 elektrische verwarmer. Stel je doucht met 2 mensen beetje gemiddeld, dan zit je vaak rond de 0,5 m3 aardgas/dag ofwel een energiebehoefte van circa 5 kWh dag. Met die mooie flamco van je kost dat dus 5 * 365 = 1825 kWh elektriciteit per jaar :-0 Natuurlijk helpt doucheWTW wel en kun je misschien 40% besparen daarmee, maar dan heb je nog steeds 1000 kWh nodig alleen voor douchen. Echt compleet gestoord. Koop gewoon een warmtepompboiler en je gaat naar 300 kWh/jaar (of ~500 kWh in het voorbeeld zonder doucheWTW)

Dus voor de snelle rekenaar

het alles 1-op-1 elektrisch stoken ---> 7200 + 1825 = 9025 kWh elektriciteit per jaar voor alleen verwarmen en douchen
warmtepomp neerzetten --> 1800 + 500 =2300 kWh elektriciteit per jaar

Sja 8) :+

Duurzaamheid volgens de Trias Energetica lijkt me vrij duidelijk dan, eerst isoleren (doe je al) en daarna wat je dan wel nodig hebt zo efficient mogelijk opwekken. Met COP=1 oplossingen gebruik je 4x te veel, daar is niks duurzaams aan.

Conclusie: het klinkt innovatief maar als je de getallen erbij pakt dan kan het gewoon niet lekker uitkomten. Elektraverbruik is redelijk in te schatten volgens de normen zoals BENG1/2/3 en daarmee kun je bovenstaande berekening doen. Natuurlijk kun jij best een lagere temperatuur acceptabel vinden en daarmee bijv. maar een warmtevraag van 30 kWh/m2/jaar hebben, maar de verhouding blijft hetzelfde. Je hebt OF 3600 kWh elektriciteit nodig OF 900 kWh. Ik vind dat geen moeilijke keuze...

[ Voor 27% gewijzigd door Fr33z op 18-08-2022 12:08 ]

• ID-College
  • Laatst online: 19-11 21:47
Kortom: TS moet terug naar de tekentafel. Om minder kritisch te zijn: ik vind het goed dat je hierover nadenkt en de oplossing hier challenged. Als je je meer inleest, dan zie je waarom een WP zo efficiënt is (en dus iedereen overstapt). Die kennis ontbreekt je nu, en dat is helemaal niet erg, we moeten immers allemaal ergens beginnen :)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bij een nieuwe installatie zou ik niet naar een warmtepompboiler gaan maar je warmtepomp gebruiken om een buffervat te verwarmen.

Dus 1 WP voor verwarmen en voor warm water.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 18-08-2022 12:05 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:40
Ergens snap ik wel waarom je twijfelt aan WP, want bij de genoemde getallen, kom je toe met een WP van <4kW en die zijn er niet zo veel. WTW Ventilatiewarmtepomp die ook nog een beetje van buiten trekt, kan dan zomaar beter werken dan alleen WP L/W. Toch zeker in voor en najaar.

Maar in zo'n goed geisoleerd huis, denk dan echt aan je koeling.
Denk vooral niet aan zonering. Je tussenwanden zijn onvoldoende geisoleerd met als resultaat dan je huis 1 temperatuur wordt.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je het over duurzaam hebt moet je ook bedenken dat verwarmen in de winter gebeurt en de zonnepanelen in de winter niet zo veel opleveren als in de zomer.
Dus hoe minder kWh je nodig hebt om je huis in de winter te verwarmen, hoe beter je uitkomt met de zonnepanelen. (Ja nu met salderen boeit dat nog niet, maar salderen is dan ook niet duurzaam)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Je gaat een nieuwbouw zetten, dus je kan bewezen simpele technieken goed inplannen zodat ze perfect weggewerkt kunnen worden. Laat je leiden door zaken die goed doordacht zijn, en doe geen idiote dingen als electrische vloerverwarming.

- Je wil er vast langer dan een jaar wonen, dus langetermijnkosten zijn leidend.
- In een goed geïsoleerd huis wordt SWW significanter, dus daar kan je besparen. Een warmtepompboiler kan ook warmte opslaan en gestuurd werken (aan als de zon schijnt), maar kan 3 à 4 keer meer warmte halen uit dezelfde electriciteit.
- Je wil vast voorzien op iets van koeling. Goedkoopst zijn zaken als koelte van warmtepompboiler (stopt als die warm is), zonnewerking met rolluiken of screens (of een loofboom, die zal in de winter zon doorlaten en in de zomer schaduw geven en verkoelend effect geven).
- DoucheWTW is een simpel stuk techniek wat geen kosten meer heeft na installatie, en vast veel betrouwbaarder is dan die recirculatiedouches (ik vermoed dat verbruik pomp, onderhoud en vervanging als ie volgekoekt zit met vuil veel kosten geeft).
- Je hebt sowiezo een kraan op je terrein nodig, stop een grote regenwaterput in de grond (10000 liter of groter); sluit die aan op de toiletten, wasmachine en buitenkraan. Bespaart zonder moeite heel veel water. Je hebt er die er ook hun douche en vaatwas op zetten (regenwater bevat geen kalk), maar dat vind ik te risicovol naar hygiëne toe.
- Vloerverwarming of wandverwarming is wat je wil (tenzij je een grote voorliefde hebt voor radiatoren/ventiloconvectoren en de minderwaarde van je huis niet erg vind). Kunnen koelen kan een meerwaarde zijn. Heb je er het budget voor, is een bodemwarmtepomp ideaal ("gratis" koeling). Extra buffercapaciteit kan hier ook handig zijn naar toekomst toe (verbruik regelen naar opwek/prijs; als de zon schijnt buffervat vullen met warmte die je 's avonds nog zal nodig hebben).

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 18-08-2022 15:03 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dapdodo schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:25:
Ergens snap ik wel waarom je twijfelt aan WP, want bij de genoemde getallen, kom je toe met een WP van <4kW en die zijn er niet zo veel. WTW Ventilatiewarmtepomp die ook nog een beetje van buiten trekt, kan dan zomaar beter werken dan alleen WP L/W. Toch zeker in voor en najaar.

Maar in zo'n goed geisoleerd huis, denk dan echt aan je koeling.
Denk vooral niet aan zonering. Je tussenwanden zijn onvoldoende geisoleerd met als resultaat dan je huis 1 temperatuur wordt.
Waar lees je hoe groot het huis is?

Binnenwanden zijn typisch wél geisoleerd bij HSB. Maar ben het eens met dat zoneregeling niet heel veel toevoegd, WTW zal ook eea uitmiddelen.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:40
bbbrumbrum schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:07:
[...]
Waar lees je hoe groot het huis is?

Binnenwanden zijn typisch wél geisoleerd bij HSB. Maar ben het eens met dat zoneregeling niet heel veel toevoegd, WTW zal ook eea uitmiddelen.
Zie de voorbeeldgetallen van Fr33z

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:13
Als je toch nieuw en zo duurzaam mogelijk wil gaan wonen en nog aan de ontwerptafel zit, kijk dan eens naar het passief huis concept. Geen verwarming en koeling. Extreme isolatie en luchtdichting icm triple glas. Slim gebruik maken van de positie van je ramen icm overstekken en zonwering. Balansventilatie en spuivoorzieningen.

Dan heb je geen warmtepomp, vloerverwarming of airco nodig.

• Rien43
Dank voor jullie reacties en tips! Hier heb ik zeker wat aan! Ik was op de hoogte van het feit dat elektrische vloerverwarming een COP heeft van 1 en dus erg inefficiënt is t.o.v. een warmtepomp. Echter, doordat ik het idee had dat je met elektrische vloerverwarming per ruimte kan verwarmen en daarmee gerichter kan verwarmen waarmee het verbruik lager komt te liggen, had het mijns inziens nog wel kans van slagen.

Groot nadeel van elektrische vloerverwarming is ook de onmogelijkheid van koelen. Het kunnen koelen is met de hetere zomers wel zo aangenaam.

Conclusie is wel dat het hoogstwaarschijnlijk een warmtepomp (met geïntegreerde boiler), watergevoerde vloerverwarming en een douche WTW wordt. Daarnaast zijn wij aan het kijken naar regenopvang.

Nog een andere vraag: ik lees vaak dat het zoneren van vloerverwarming (watergevoerd welteverstaan) niet aan te raden is. Echter, wij vinden het niet fijn om warme slaapkamers te hebben. Wel is het fijn dat deze ruimtes gekoeld kunnen worden. De slaapkamers bevinden zich allemaal op de 1e verdieping. Op de 1e verdieping bevindt zich ook een werkkamer. Hier is het wel fijn om in de winter verwarming te hebben.

De verdiepingsvloer en ook alle binnenwanden worden voorzien van isolatie.

Is het verstandig om begane grond en 1e verdieping wel in vloerverwarmingszones op te delen? En hoe kan het beste worden omgegaan met de werkkamer op de 1e verdieping? Is hier een lagetemperatuurradiator de beste oplossing? Zo ja, dient deze dan een aparte aansluiting te hebben op de warmtepomp of kan deze mee in de vloerverwarmingszone van de begane grond?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je hebt een hsb woning met rc 7.
Vloerverwarming op de begane grond alleen is zat om je hele huis behaaglijk te maken.

Voor koeling kan je een lucht lucht warmtepomp op de slaapkamers plaatsen.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Rien43 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:17:

Is het verstandig om begane grond en 1e verdieping wel in vloerverwarmingszones op te delen? En hoe kan het beste worden omgegaan met de werkkamer op de 1e verdieping? Is hier een lagetemperatuurradiator de beste oplossing? Zo ja, dient deze dan een aparte aansluiting te hebben op de warmtepomp of kan deze mee in de vloerverwarmingszone van de begane grond?
Ik zit op rc6 met een b/w wp. Ik gebruik op mijn werkkamer een elektrisch kacheltje in de winter. Zo'n camping geval, in 15 minuten is het warm. Het is vooral even de kilheid er uit halen. Dat is veel handiger dan de wp de vloer op te laten stoken, want dat gaat heel traag (hier althans, massa huis).

Dat kost qua stroom niet de kop. In de badkamer hebben we een ir plaat hangen, die zet mijn vrouw aan bij het douchen, dan staat ze bij het afdrogen in de warmte.

Beide geen dingen die in kWh hard aantikken, maar wel veel comfort brengen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dank voor jullie reacties en tips! Hier heb ik zeker wat aan! Ik was op de hoogte van het feit dat elektrische vloerverwarming een COP heeft van 1 en dus erg inefficiënt is t.o.v. een warmtepomp. Echter, doordat ik het idee had dat je met elektrische vloerverwarming per ruimte kan verwarmen en daarmee gerichter kan verwarmen waarmee het verbruik lager komt te liggen, had het mijns inziens nog wel kans van slagen.

Groot nadeel van elektrische vloerverwarming is ook de onmogelijkheid van koelen. Het kunnen koelen is met de hetere zomers wel zo aangenaam.

Conclusie is wel dat het hoogstwaarschijnlijk een warmtepomp (met geïntegreerde boiler), watergevoerde vloerverwarming en een douche WTW wordt. Daarnaast zijn wij aan het kijken naar regenopvang.

Nog een andere vraag: ik lees vaak dat het zoneren van vloerverwarming (watergevoerd welteverstaan) niet aan te raden is. Echter, wij vinden het niet fijn om warme slaapkamers te hebben. Wel is het fijn dat deze ruimtes gekoeld kunnen worden. De slaapkamers bevinden zich allemaal op de 1e verdieping. Op de 1e verdieping bevindt zich ook een werkkamer. Hier is het wel fijn om in de winter verwarming te hebben.

Je regelt gewoon waterzijdig in. Niemand wil warme slaapkamers.
Daarnaast kun je nog met zone kleppen werken om boven en onder te scheiden, een aantal WPs
ondersteund ook verschillende Ta’s per zone.
Werkkamer fancoil, ben je en snel en je kan condenserend koelen. Deze gewoon los van VVW aansluiten ivm Ta koelen en benodigde flow.

• naftebakje
Die koeling is wel een interessante, dat duwt richting zoneregeling (of je moet zomer/winter de kraantjes open en dicht willen draaien).
Je wil maar 2 zone's: slaapkamers (koele ruimtes) en de rest (eventueel badkamer apart, maar normaal geef je die gewoon wat meer debiet).
Bij warmen wil je enkel 'rest' openzetten, bij koelen wil je overal debiet.

Dus een zoneregeling die met koelen overweg kan, met 2 (of 3 als je badkamer apart wil) zones volstaat.

Voor je werkkamer: als die erg weinig verwarmd wordt kan je aparte regeling (LTV radiator met thermostaatknop) overwegen; maar gewoon meelopen met de woonkamer is wellicht voldoende. Eenmaal de werkkamer warm, blijft de vloer ook warm en neemt ie geen vermogen meer op.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:25
naftebakje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:36:

- Je hebt sowiezo een kraan op je terrein nodig, stop een grote regenwaterput in de grond (10000 liter of groter); sluit die aan op de toiletten, wasmachine en buitenkraan. Bespaart zonder moeite heel veel water. Je hebt er die er ook hun douche en vaatwas op zetten (regenwater bevat geen kalk), maar dat vind ik te risicovol naar hygiëne toe.
Qua hygiene zou je er zo'n filter met UV-lamp in dit systeem kunnen zetten.

Mijn huis dat vorig jaar is opgeleverd, heeft L/W warmtepomp, vloerverwarming op bgg en radiatoren die ook kunnen koelen op iedere slaapkamer. Vloerverwarming op de slaapkamers werd afgeraden (te traag als je koeler wilt slapen) en koeling is ondanks HR++ warmtewerend glas echt wel handig in de zomer!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:45
Het is nog maar 1 keer opgenoemd in het hele topic maar kijk een naar Passief Huis.
Dat scheelt je als het goed uitgevoerd is een enorme hoeveelheid apparatuur en installaties.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bbbrumbrum
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:33:
Het is nog maar 1 keer opgenoemd in het hele topic maar kijk een naar Passief Huis.
Dat scheelt je als het goed uitgevoerd is een enorme hoeveelheid apparatuur en installaties.
Mwah, ventilatie en SWW heb je sowieso nodig. Scheelt wel iets.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:13
bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Scheelt heel veel, zeker op de lange termijn. Geen onderhouds- en vervangingskosten voor centrale verwarming en koeling. Geen energiekosten voor verwarming en koeling.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Voor ventilatie zou je ook naar een ventilatielucht/water warmtepomp kunnen kijken, dat lijkt mij nog een stuk efficiënter. Nibe heeft er een paar modellen voor, zowel C als D, net als Inventum. De Blue van Inventum kan zelfs een beetje koelen met de vloer en de juiste radiatoren (in ieder geval een paar Jaga modellen)

spoiler:
ik ben mij een beetje aan het oriënteren hierop, hoor graag wat meer merken die dit ook hebben

[ Voor 14% gewijzigd door Resistor op 19-08-2022 15:06 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Een goed gesioleerd huis met ventilatie type D +wtw is gewoon een drama om echt verschillende temp te krijgen.. je stookt immer zo goed als 24/7 voordat de warmte naar buiten gaat gaat het eerst nog naar de slaapkamers. en is dat niet uitzichzelf dan wordt het wel geholpen door de ventilatie wtw ;) verwacht niet te veel van koeling, dat werkt vooral als de vloer boven de ruimte die je wilt koelen wordt gekoeld. (dus plafond koeling) daarnaast wordt er niet ontvochtigd

Heb je wel eens gedacht aan een L/L wp en dan in de kanaal versie?

ik moest trouwens aan dit plaatje denken toen ik je verhaal las.

Afbeeldingslocatie: https://www.passiefbouwen.nl/wp-content/uploads/2016/04/passive-house-illustrated-changed.jpg
vergis je niet wat je met orientatie en andere ingrepen in het ontwerp kan bereiken, je hoeft niet alles op te lossen met techniek ;)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:45
bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Een ventilatiewarmtepomp of alleen een WTW en een doorstroomverwarmer scheelt nogal wat in kosten als je het vergelijkt met wat er allemaal al opgesomd is eerder in dit topic.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bbbrumbrum
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:38:
[...]

Een ventilatiewarmtepomp of alleen een WTW en een doorstroomverwarmer scheelt nogal wat in kosten als je het vergelijkt met wat er allemaal al opgesomd is eerder in dit topic.
VentilatieWP heb je niets aan, debiet te laag. En geen WTW functie.
SWW gewoon met WPB, doorstroomverwarmer lijkt me zonde in zo'n megazuinig huis. Die is relatief makkelijk off-grid te trekken, maar is dat niet meer met zulke energieslurpers.
Die 2 units zijn meteen ook de grootste van je installatie, maar zoals gezegd je bespaard wel. Netto niet, maar op de installatie wel.

• Rien43
twain4me schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Heb je wel eens gedacht aan een L/L wp en dan in de kanaal versie?
Bedoel jij een L/L wp voor het primair verwarmen en koelen van de gehele woning? Zo ja, nog niet aan gedacht. Heb je een voorbeeld van een dergelijk systeem? Kan vooralsnog namelijk geen kanaalversies vinden.

• Rien43
De reden dat ik nog steeds aan het kijken ben naar alternatieven op vloerverwarming, is omdat naar mijn idee vloerverwarming een traag systeem is waarbij in traditionele bouw met name gebruik wordt gemaakt van de warmte accumulatie van steenachtige materialen.

Houtskeletbouw heeft de eigenschap, door de geringe massa, snel op te warmen en snel af te koelen. Ik heb het idee dat hierdoor de combinatie met vloerverwarming niet optimaal is. Zonder het echt te kunnen onderbouwen verwacht ik dat snel kunnen opwarmen en snel kunnen koelen efficiënter en effectiever is bij houtbouw. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat binnen houtbouw soms geadviseerd wordt om stralingswarmte toe te passen. Echter hebben wij liever geen radiatoren of convectoren in de ruimte. En Infraroodpanelen zijn niet echt energiezuinig, zoals jullie al eerder aangaven.

Ik kwam zojuist onderstaand systeem van Brink tegen, gebaseerd op luchtverwarming en -koeling, eventueel te combineren met wtw. Dit zal dan een indirect gestookte variant worden door deze aan te sluiten op een warmtepomp.

https://www.brinkclimates...lossingen/luchtverwarming

Hoe denken jullie hierover i.r.t. houtskeletbouw? Of moet ik niet zo eigenwijs doen en gewoon gaan voor vloerverwarming icm balansventilatie?

[ Voor 20% gewijzigd door Rien43 op 19-08-2022 21:37 ]

• naftebakje
Persoonlijk vind ik het 'probleem' dat vloerverwarming traag is enorm overroepen.
Als het om een speksteenkachel gaat, is hetzelfde net een enorm voordeel.
Bij houtskelet heb je veel minder koude die de muren blijven stralen, dus voel je sneller de vloerwarmte.

Als het 's ochtends 19,5° is ga je niet keihard stoken om na 2 uur veel te warm te hebben. In de winter is het net fijn dat de vloer gezapig warmte straalt.
En met een goeie thermostaat wordt het denkwerk voor jou gedaan, die gaat netjes moduleren volgens voorbije dagen, en weet hoeveel vroeger hij moet starten/stoppen om het warm te hebben wanneer jij het wil.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54

de Peer

under peer review

naftebakje schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:48:
Persoonlijk vind ik het 'probleem' dat vloerverwarming traag is enorm overroepen.
Als het om een speksteenkachel gaat, is hetzelfde net een enorm voordeel.
Bij houtskelet heb je veel minder koude die de muren blijven stralen, dus voel je sneller de vloerwarmte.

Als het 's ochtends 19,5° is ga je niet keihard stoken om na 2 uur veel te warm te hebben. In de winter is het net fijn dat de vloer gezapig warmte straalt.
En met een goeie thermostaat wordt het denkwerk voor jou gedaan, die gaat netjes moduleren volgens voorbije dagen, en weet hoeveel vroeger hij moet starten/stoppen om het warm te hebben wanneer jij het wil.
Hangt er ook vanaf hoe je het gaat gebruiken, of je veel thuis bent.
Sinds ik met een airco verwarm merk ik echt wel de voordelen daarvan. Ik kan de boel supersnel even opstoken als ik thuis kom. En ik vind het geen probleem dat als ik naar bed ga, het beneden binnen een uur weer koud is.
Ik vind dat behoorlijk effectief en vind dat daar dus zeker wel wat voor te zeggen is. Hetzelfde voor koelen.

Ik woon nu in een huis met veel 'massa' maar zo'n houtskelet bouw met weinig massa dat lijkt me wel wat.

• Rien43
de Peer schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Sinds ik met een airco verwarm merk ik echt wel de voordelen daarvan. Ik kan de boel supersnel even opstoken als ik thuis kom. En ik vind het geen probleem dat als ik naar bed ga, het beneden binnen een uur weer koud is.
Ik vind dat behoorlijk effectief en vind dat daar dus zeker wel wat voor te zeggen is. Hetzelfde voor koelen.

Ik woon nu in een huis met veel 'massa' maar zo'n houtskelet bouw met weinig massa dat lijkt me wel wat.
Dit is precies wat ik dacht. Ook gezien het feit dat de verdiepingsvloer en binnenwanden geïsoleerd worden.

Wel is het volgens mij dan het beste om met zonering in de luchtverwarming te werken (dmv regelkleppen). Klopt dit?

En dan is het ook noodzakelijk om een lucht/ lucht warmtepomp te nemen toch?

Weten jullie nog andere systemen die op basis van lucht verwarmen en koelen, incl. Ventilatie met WTW?

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-11 22:00
Hier een bewoner van een HSB met vloerverwarming. Enige nadeel in het tussenseizoen is dat de vloer relatief koud blijft omdat er weinig warmtevraag is in een moderne woning. Tijdens stookseizoen (december-februari) geen last van traagheid van het systeem. Voor het tussenseizoen en de zomer hangt hier inmiddels wel een airco. Even koken of stofzuigen maakt het huis in de zomermaanden snel (oncomfortabel) warm en in het tussenseizoen als er nog niet echt gestookt wordt kan de airco in een kwartier de kamer op temperatuur brengen. Ik zou dus gaan voor zowel een airco als vloerverwarming met warmtepomp.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• jerh
de Peer schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Geen nieuwbouwhuis neem ik aan. Hier zakt het 's nachts misschien een graag als het koud is. Boven de 10 graden hoeft er niet gestookt te worden.

• Rien43
jerh schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Geen nieuwbouwhuis neem ik aan. Hier zakt het 's nachts misschien een graag als het koud is. Boven de 10 graden hoeft er niet gestookt te worden.
Waar jij op doelt is waarschijnlijk een nieuwbouwhuis gemaakt uit steenachtige materialen, waarbij de warmte in de muren zit, of niet? HSB reageert anders en slaat warmte niet op (door de geringe massa). Hierdoor koelt het huis s nachts wel meer af dan 1 graad.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54

de Peer

under peer review

jerh schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Klopt. Huis uit 2006 met veel steen /massa

• jerh
Rien43 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:46:
[...]

Waar jij op doelt is waarschijnlijk een nieuwbouwhuis gemaakt uit steenachtige materialen, waarbij de warmte in de muren zit, of niet? HSB reageert anders en slaat warmte niet op (door de geringe massa). Hierdoor koelt het huis s nachts wel meer af dan 1 graad.
Idd, maar ik neem toch aan dat een HSB huis met serieuze isolatie en geen koudebruggen niet zo afkoelt als een doorwaai woning uit de jaren 60/70/80. Dus wellicht meer als een massahuis, maar toch niet aanzienlijk?

• Rokki
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-04-2023
Ik gooi ook even mn 2 cent op over de flamco FlexTherm:

Wat iedereen erover zegt is deels waar. Het standaard model is elektrisch geladen met cop 1 en dus niet heel rendabel voor veel geld. MAAR op de site staan niet de thermisch geladen (vanuit wp) vermeld, hierover moet je mailen met de klantenservice. Een dergelijk systeem gebruikt overtollige warmte van de wp om opteslaan en trekt van het net wanneer nodig. Dit betekend dat die voor dat systeem een cop van je wp heeft (ergens tussen de 4 en 5 voor de betere) min het rendement van de warmtewisselaar 95%. Dit is dus een zeer goed alternatief omdat je voor het warm houden bijna geen energie nodig hebt waar meerdere boilers wel stroom trekken voor warmhouden.
Pagina: 1