bestaande plaatstaal haard inpakken met speksteen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dombo123
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-05 18:59
Ik heb een bestaande openhaard van plaatstaal, met een ‘schoorsteen’, rookpijp.
De kacherl werkt en gebruik ik ook op koude dagen.
Maar zodra de kachel uit is vervliegt de warmte snel.
Ik woon in een monumentaal pand die nogal veel gas vraagt om te verwarmen.
Gezien de hoge gasprijzen ben ik op zoek naar alternatieve oplossingen.

Het voordeel van spekstenen openhaarden is dat de warmte in de speksteen word opgeslagen en gedurende de uren daarna de warmte afgeeft.
De besttaande openhaard weghalen en vervangen is geen optie.

Is het een mogelijkheid om de speksteen zelf om de openhaard heen te plaatsen.
Ik als leek zeg “ja natuurlijk”, maar is dat ook zo?

Zijn er mensen die dit al gedaan hebben en eventueel tips?

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
Dit vraagt natuurlijk om een foto van de huidige situatie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 22:56
Wij hebben een kachel van plaatstaal die af fabriek is ingepakt met speksteen. Je moet alleen wel even bedenken hoe je het vast gaat zetten, het is nogal zwaar. Het nadeel van speksteen is dat het ook wat langer duurt voordat je warmte krijgt en het straalt lang niet zoveel warmte af (je kunt het – kort – met je handen aanraken, zonder je te verbranden). Maar dat kan natuurlijk ook een voordeel zijn :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dombo123
Puch-Maxi schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:12:
Wij hebben een kachel van plaatstaal die af fabriek is ingepakt met speksteen. Je moet alleen wel even bedenken hoe je het vast gaat zetten, het is nogal zwaar. Het nadeel van speksteen is dat het ook wat langer duurt voordat je warmte krijgt en het straalt lang niet zoveel warmte af (je kunt het – kort – met je handen aanraken, zonder je te verbranden). Maar dat kan natuurlijk ook een voordeel zijn :).
Ik zat te denken om het gewoon te stapelen, en het te op één of andere manier te bevestigen.
Ik maak mij niet zo druk of het mooi past bij het interieur.
Het soortelijk gewicht van speksteen bedraagt 2980 kg/m³, dat is behoorlijk zwaar.
Wat ik mij afvraag is het de investering waard?
Het kost €2,50 per kilo. Voordat ik mijn kachel heb ingepakt heb ik al aardig wat geld eraan uit gegeven.
Zodra de gasprijzen terug keren naar het niveau vergelijkbaar van voor de oorlog in Oekraïne, dat duurt een eeuwigheid voordat ik het geld terug verdiend heb.
Daar ik normaal de woonkamer met gas stook.

[ Voor 19% gewijzigd door Dombo123 op 22-08-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Hou ook in gedachte dat comfort ook fijn is, speksteen zorgt voor geleidelijker warmte afgifte - tijdens gebruik iets minder knallende warmte, na gebruik nog relatief lange restwarmte.
Verwacht ik dat je de investering in euro's eruit krijgt? Niet binnen 10 jaar.
Kan het meer comfort geven (en als je het mooi afgewerkt beter eruit ziet dan plaatstaal): jazeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:55
Hou er wel rekening mee dat "echte" speksteenkachels vaak het rookkanaal anders hebben dan rechtstreeks naar buiten. Bij mij gaat hij bijvoorbeeld eerst naar boven, dan weer door het steen naar beneden en dan aan de achterkant naar buiten.

Daardoor is er een stuk groter oppervlak om warmte op te nemen. Bouw je alleen speksteen om je metalen kachel heen, dan gaat het enorm lang duren voordat het warm is.

Geld besparen zie ik in ieder geval niet gebeuren, tenzij je hout gratis krijgt. Ik weet niet hoe groot je kachel is maar 500 a 1000 euro aan speksteen ben je zo kwijt, en dan is het nog niet aan je kachel bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
XelaRetak schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:56:
Hou er wel rekening mee dat "echte" speksteenkachels vaak het rookkanaal anders hebben dan rechtstreeks naar buiten. Bij mij gaat hij bijvoorbeeld eerst naar boven, dan weer door het steen naar beneden en dan aan de achterkant naar buiten.

Daardoor is er een stuk groter oppervlak om warmte op te nemen. Bouw je alleen speksteen om je metalen kachel heen, dan gaat het enorm lang duren voordat het warm is.

Geld besparen zie ik in ieder geval niet gebeuren, tenzij je hout gratis krijgt. Ik weet niet hoe groot je kachel is maar 500 a 1000 euro aan speksteen ben je zo kwijt, en dan is het nog niet aan je kachel bevestigd.
ik dank dat je met jouw opmerking de spijker op zijn kop slaat.

Inpakken van een gewone kachel met speksteen gaat niet werken.
Ik denk dat er bereikt word dat de rookgassen veel heter zullen zijn, en er minder warmte het huis in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 21:48
Een rookkanaal 'isoleren' met speksteen dat recht naar boven loopt zal weinig uithalen. Je bent aardig wat uren verder voordat het gesteente voldoende warmte heeft opgenomen dat het merkbaar iets uit zal stralen. Het is niet voor niets dat speksteenkachels (of de échte leemovens/finovens) met het tegenstroomprincipe werken; extra kanalen in het bouwsel zorgen er voor dat de warmte niet rechtstreeks door het dak gaat.

Even een plaatje gejat wat het principe weergeeft:
Afbeeldingslocatie: https://speksteenkachels.nl/wp-content/uploads/2018/01/doorsnede.jpg

Als je plaatstaal wilt bedekken met speksteen, zou ik eerder voor de bovenkant en zijkant van de kachel gaan.

Je hebt het trouwens over een openhaard: bedoel je dan echt zo'n stuk plaatstaal dat boven het vuur hangt en recht door het dak naar boven gaat? Kan je dan niet beter de openhaard vervangen door een hout- of pelletkachel? Je stookt dan een stuk efficiënter en er zijn genoeg modellen die met speksteen of serpentino zijn afgewerkt, al is dat natuurlijk minder massief dan een echte speksteen constructie.
(Serpentino is trouwens een stuk lichter en houdt veel minder warmte vast dan speksteen)

[ Voor 3% gewijzigd door Ray_ op 22-08-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jra2k
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:22
Dombo123 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:24:
[...]

Ik zat te denken om het gewoon te stapelen, en het te op één of andere manier te bevestigen.
Ik maak mij niet zo druk of het mooi past bij het interieur.
Het soortelijk gewicht van speksteen bedraagt 2980 kg/m³, dat is behoorlijk zwaar.
Wat ik mij afvraag is het de investering waard?
Het kost €2,50 per kilo. Voordat ik mijn kachel heb ingepakt heb ik al aardig wat geld eraan uit gegeven.
Zodra de gasprijzen terug keren naar het niveau vergelijkbaar van voor de oorlog in Oekraïne, dat duurt een eeuwigheid voordat ik het geld terug verdiend heb.
Daar ik normaal de woonkamer met gas stook.
Kan je misschien delen waar je het speksteen vandaan haalt? O-) Mag via DM.

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13:..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
jra2k schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

Kan je misschien delen waar je het speksteen vandaan haalt? O-) Mag via DM.
Ben ook erg benieuwd!!

nisi credideritis non intelligetis

• Dombo123
Dat is de volgende stap. Op het moment dat het voor een serieuze rendabele investering word, dan ga ik kijken waar ik dat vandaan haal.
Engeland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Duitsland zijn plaatsen waar ze het in Europa delven.
Het is aanschaf wel prijzig, € 2,50 per kilo.

Zodra ik dat weet zal ik je zeker berichten

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:07
Kun je er niet voor zorgen dat de warmte minder snel vervliegt? Isoleren? Kan vast wel íets in een monumentaal pand?

Een open haard voorzien van speksteen snap ik ook niet helemaal. Gaat het echt om een open haard zonder deur aan de voorkant? Dan vliegt daar de meeste warmte al uit voordat-ie überhaupt speksteen gaat verwarmen. Ik zou kijken naar het plaatsen van een inbouwhaard, denk ik, in jouw geval.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-05 07:47
Is het nou een open haard of een kachel?
Pagina: 1