Hallo Tweakers,
Nooit geweten dat er zoveel komt kijken bij zonnepanelen maar na flink wat (interessante!) leesuurtjes op dit forum en andere sites wil ik toch graag gebruik maken van jullie collectieve kennis.
Over een aantal maanden gaan we onze oude schuur slopen en in een iets ruimer formaat terugbouwen. De afbeeldingen hieronder uit SUNNY DESIGN gaan uit van de nieuwe situatie. Gezien de ligging van de nieuwe schuur blijkt dit geen interessant dak te zijn i.v.m. de hoeveelheid schaduw van omliggende bebouwing. Daarom ben ik toch maar op zoek gegaan naar de meest ideale opstelling op het bestaande dak.
Gezien de huidige energieprijzen willen we de situatie gelijk aangrijpen om verder te verduurzamen met een hybride warmtepomp. Gasverbruik van het 1e woonjaar (ongeveer 11 maanden gewoond, 1 maand geklust) bedraagt ongeveer 900m3. In een warme zomermaand verbruiken we ongeveer 7 tot 10m3 aan gas voor warm water & koken. Dat viel me alles mee dus full-electric met voorraadvat voor warm tapwater laat ik dus nog even voor de toekomst. Huidige ketel is een jaar of 5 oud dus kan nog een tijdje mee.:strip_exif()/f/image/QAoUDw73qMsdKPjgTVXJGaj0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q475AcKH1dxFXwwKkh23PpGU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wMMkiH9MJeXRKEbsfiXx6m1P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L0VPOqFYaCLR1agRboZikGe4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dak op west-zuid-west heeft een beschikbaar vlak van zo'n 10mx1,8m (tegen de nok aan) met nog een extra kolom op de zuidkant van zo'n 5,70m x 2m.
Dak op oost-noord-oost heeft meer ruimte maar ik zou hier graag nog wat reservering over willen houden ivm toekomstige dakkapel. Hier is ongeveer 10m x 2,70m beschikbaar.
Ik heb het nu gelijk verdeeld; op beide dakvlakken 8 panelen. Welke consequenties zou een ongelijke verdeling hebben als ik bijvoorbeeld meer panelen op de ONO-kant zou plaatsen? 2 verschillende omvormers bijv.?
Verder ben ik benieuwd of er iemand ervaring heeft met het onder de nok doorbrengen van de kabels. Omvormer zal namelijk aan de andere kant van het huis zitten t.o.v. de ONO-opstelling.
+/- 900m3 gas
Ik lees verschillende factoren (8,7 / 9,5 /10,5) om je gasverbruik om te rekenen naar kWh. Stel ik ga uit van 10m3 per maand aan gasverbruik voor warm water + koken (900-120=780) dan hou ik zo'n 780m3 over die ik qua energie moet opwekken met mijn warmtepomp. Vervolgens een factor 9,5 om het om te zetten in kWh, klopt het dan dat ik ervan uit moet gaan dat mijn warmtepomp zo'n 7.400kWh nodig gaat hebben aan elektra om mijn huis even warm te houden als wanneer ik op gas zou stoken?
In de huidige schuur zit een krachtstroom-aansluiting en ik zit erover na te denken om de hele nieuwbouw achter die bestaande 3-fase groep te zetten. In de nieuwe onderverdeelkast in de schuur wil ik dan elektrotechnische voorzieningen aan laten leggen die nodig zijn voor de PV-installatie + omvormers ophangen.
Doel is verduurzamen om zo min mogelijk gas te gaan verbruiken en de panelen het liefst minimaal op te laten wekken wat de warmtepomp zal gaan verbruiken. Maar ik vrees dat mijn dakoppervlak daar niet toereikend voor is omdat het dakvlak met de meeste plaatsingsruimte op de ongunstigste oriëntatie ligt.
3 offertes opgevraagd bij lokale partijen
Moeten allemaal nog binnen komen. Er staat al 1 afspraak ingepland voor een opname op locatie.
- Nog speciale aanbevelingen qua type panelen? Ik ben nu uitgegaan van Trina Vertex -S 395 Wp Mono HC All Black 1754×1096×30 mm
- SUNNY DESIGN geeft aan dat deze opstelling een kleine 4900 kWh op gaat brengen op jaarbasis. Bij het invullen op de site van Enie werd er zo'n 2100 kWh voorspeld met 16 panelen. Waarom zou het verschil zo groot kunnen zijn?
Nooit geweten dat er zoveel komt kijken bij zonnepanelen maar na flink wat (interessante!) leesuurtjes op dit forum en andere sites wil ik toch graag gebruik maken van jullie collectieve kennis.
Over een aantal maanden gaan we onze oude schuur slopen en in een iets ruimer formaat terugbouwen. De afbeeldingen hieronder uit SUNNY DESIGN gaan uit van de nieuwe situatie. Gezien de ligging van de nieuwe schuur blijkt dit geen interessant dak te zijn i.v.m. de hoeveelheid schaduw van omliggende bebouwing. Daarom ben ik toch maar op zoek gegaan naar de meest ideale opstelling op het bestaande dak.
Gezien de huidige energieprijzen willen we de situatie gelijk aangrijpen om verder te verduurzamen met een hybride warmtepomp. Gasverbruik van het 1e woonjaar (ongeveer 11 maanden gewoond, 1 maand geklust) bedraagt ongeveer 900m3. In een warme zomermaand verbruiken we ongeveer 7 tot 10m3 aan gas voor warm water & koken. Dat viel me alles mee dus full-electric met voorraadvat voor warm tapwater laat ik dus nog even voor de toekomst. Huidige ketel is een jaar of 5 oud dus kan nog een tijdje mee.
Foto's
:strip_exif()/f/image/QAoUDw73qMsdKPjgTVXJGaj0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q475AcKH1dxFXwwKkh23PpGU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wMMkiH9MJeXRKEbsfiXx6m1P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L0VPOqFYaCLR1agRboZikGe4.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
De pannenmaat heb ik opgemeten en o.b.v. de foto's geteld wat er op past. Dat verwerkt in SUNNY DESIGN. Het zichtbare deel van 1 pan is ongeveer 20cm breed en 30cm hoog.Dak op west-zuid-west heeft een beschikbaar vlak van zo'n 10mx1,8m (tegen de nok aan) met nog een extra kolom op de zuidkant van zo'n 5,70m x 2m.
Dak op oost-noord-oost heeft meer ruimte maar ik zou hier graag nog wat reservering over willen houden ivm toekomstige dakkapel. Hier is ongeveer 10m x 2,70m beschikbaar.
Ik heb het nu gelijk verdeeld; op beide dakvlakken 8 panelen. Welke consequenties zou een ongelijke verdeling hebben als ik bijvoorbeeld meer panelen op de ONO-kant zou plaatsen? 2 verschillende omvormers bijv.?
Verder ben ik benieuwd of er iemand ervaring heeft met het onder de nok doorbrengen van de kabels. Omvormer zal namelijk aan de andere kant van het huis zitten t.o.v. de ONO-opstelling.
Schaduw
Zie hierboven. Op mijn eigen dak 2 lessenaar dakkapellen. Omliggende bebouwing is een stukje lager dan de hogere delen van mijn dak. Relatief weinig schaduwverlies als ik het zo zie?Jaarverbruik
+/- 3500 kWh+/- 900m3 gas
Ik lees verschillende factoren (8,7 / 9,5 /10,5) om je gasverbruik om te rekenen naar kWh. Stel ik ga uit van 10m3 per maand aan gasverbruik voor warm water + koken (900-120=780) dan hou ik zo'n 780m3 over die ik qua energie moet opwekken met mijn warmtepomp. Vervolgens een factor 9,5 om het om te zetten in kWh, klopt het dan dat ik ervan uit moet gaan dat mijn warmtepomp zo'n 7.400kWh nodig gaat hebben aan elektra om mijn huis even warm te houden als wanneer ik op gas zou stoken?
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25a, installatie geheel nieuw aangelegd omstreeks 2017.In de huidige schuur zit een krachtstroom-aansluiting en ik zit erover na te denken om de hele nieuwbouw achter die bestaande 3-fase groep te zetten. In de nieuwe onderverdeelkast in de schuur wil ik dan elektrotechnische voorzieningen aan laten leggen die nodig zijn voor de PV-installatie + omvormers ophangen.
Budget en doel
Ik zat te denken aan zo'n €10.000 ex BTW max. Ik heb offertes aangevraagd maar ben nog in afwachting.Doel is verduurzamen om zo min mogelijk gas te gaan verbruiken en de panelen het liefst minimaal op te laten wekken wat de warmtepomp zal gaan verbruiken. Maar ik vrees dat mijn dakoppervlak daar niet toereikend voor is omdat het dakvlak met de meeste plaatsingsruimte op de ongunstigste oriëntatie ligt.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik nog twijfel om het zelf (met hulp) op het dak te monteren. Aansluiten wil ik dan laten doen door de elektricien die ik tzt toch heb rondlopen voor de nieuwbouw. Geen idee wat montage ongeveer moet kosten, maar tot zo'n €1000,- á €1500,- zou ik het er wel voor over hebben om het uit handen te geven.Bijhouden van data
App met inzicht in opbrengst is prima. Ik hoef geen hele uitgebreide logging oid.Reeds verkregen offertes
1 offerte opgevraagd bij een grote landelijke partij (Coolblue)3 offertes opgevraagd bij lokale partijen
Moeten allemaal nog binnen komen. Er staat al 1 afspraak ingepland voor een opname op locatie.
Regio
Midden Noord Holland, regio West-Friesland.Overige vragen
- Wat voor omvormer is aan te raden voor een dergelijke opstelling? SUNNY DESIGN stelt natuurlijk alleen hun omvormers voor, bijv. de STP4.0-3AV-40. En zou ik in mijn situatie altijd voor een 3-fase model moeten gaan?- Nog speciale aanbevelingen qua type panelen? Ik ben nu uitgegaan van Trina Vertex -S 395 Wp Mono HC All Black 1754×1096×30 mm
- SUNNY DESIGN geeft aan dat deze opstelling een kleine 4900 kWh op gaat brengen op jaarbasis. Bij het invullen op de site van Enie werd er zo'n 2100 kWh voorspeld met 16 panelen. Waarom zou het verschil zo groot kunnen zijn?