Hoekstopkraan open, dicht of kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
In onze keuken zitten in het keukenkastje in de leidingen naar de kraan twee hoekstopkraantjes.
Nu wil ik de kraan vervangen door een kokendwaterkraan, en dus was ik blij dat er stopkraantjes zitten zodat ik die gewoon tijdelijk dicht zou moeten kunnen draaien.
(we hebben nu warm water via een grote boiler dus de hoofdkraan dicht schiet met zo'n boiler erachter niet op)

De kraantjes zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Jo8T7fM6GK0cRSmExaE0P4TGwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjEkmf3v0sQx0nRaMlvEV7XU.jpg?f=fotoalbum_large

Met een grote schroevendraaier kan ik ze niet rechtsom dicht draaien (als in: dezelfde kant als je een gewone kraan dichtdraait, of in dit geval dat je de schroef erin draait).
Linksom kan wel, dan komt het schroefdeel er langzaam uit. Ik vind dat onlogisch en ben bang dat ik hem er dan helemaal uit draai met een waterballet tot gevolg...

Wie kent zo'n kraantje en weet hoe ik die dicht krijg?
Vervangen zou echt een enorme klus zijn...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Hoofdkraan dicht, kokendwaterkraan plaatsen en dan hoofdkraan weer open een idee?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Gewoon de hoofdkraan dicht draaien.
Je Quooker inbouwen.

En daarna de hoofdkraan weer open.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Glenfiddich en @jack zomer thanks, ja dat is een optie, maar zoals ik zei hebben we een dikke boiler (op de warmtepomp) van 210 liter en die zit dus in de warmwaterleiding ACHTER de hoofdkraan. Dus als ik de hoofdkraan dichtdraai moet nog wel eventjes 210 liter warm water worden weggegooid. :(

Ik zou toch heel graag willen weten hoe ik deze kraantjes dicht krijg, want daar zouden ze toch juist voor moeten zijn?

Bijkomend, stel dat er iets misgaat met de kokendwaterkraan dan zit de rest van het huis ook alle tijd zonder water als ik de hoofdkraan dichtdraai...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Laatst online: 22:55

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Het lijkt me dat op je boiler of die uitgaande leidingen ook een kraan zit waarmee je het water kunt afsluiten, toch? Dan dat (plus eventueel de hoofdkraan). :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bastiaan op 17-08-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-05 20:37
Je kunt ook de hoofdkraan dichtdraaien en vervolgens die van het koude water er even uitdraaien. Kom je er misschien wel achter hoe ze werken. Misschien zit er alleen een filter in ofzo die je zo eruit kan draaien maar kun je de niet dichtzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Bastiaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:44:
Het lijkt me dat op je boiler ook een kraan zit waarmee je het water kunt afsluiten, toch? Dan dat (plus eventueel de hoofdkraan). :)
Blijf ik me toch serieus afvragen waarvoor die twee dingen daar dan zitten...
S-te-fan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:44:
Je kunt ook de hoofdkraan dichtdraaien en vervolgens die van het koude water er even uitdraaien. Kom je er misschien wel achter hoe ze werken. Misschien zit er alleen een filter in ofzo die je zo eruit kan draaien maar kun je de niet dichtzetten.
Ja, ik krijg het enge vermoeden dat hier geen kraantjes zitten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

charrel

Cortisol4life..

Zijn dat niet gewoon afdop schroef deksels en zit de afsluiter er niet gewoon onder? Zeker als die naar links los gaan lijkt het je dat eronder een inbus zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
charrel schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:48:
Zijn dat niet gewoon afdop schroef deksels en zit de afsluiter er niet gewoon onder? Zeker als die naar links los gaan lijkt het je dat eronder een inbus zit.
Dat zou kunnen.
Dan dus inderdaad even de hoofdkraan dicht en de koudwaterkant checken.

@Bastiaan nee, net gekeken en geen extra kraan in de warmwater outlet kan van de boiler.

EDIT: hoofdkraan even dichtgehad en zoveel mogelijk de druk van de koudwaterkant gehaald.
Helaas, het zijn geen dopjes en ook geen kraantjes maar allen dus filters.
Geen makkelijke oplossing voor dus.

[ Voor 18% gewijzigd door sjimmie op 17-08-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 14:44
Vaak is het zo dat wanneer je de hoofdkraan dicht zet (en de rest van de kranen ook) dat je boiler niet leegloopt, want er kan geen lucht in komen (als er water uit loopt, moet er ook wat voor in de plaats komen).
Dus eerst hoofdkraan dicht, dan warm waterleiding losnemen, KRAANTJE MONTEREN, (of blinddop aangezien je quooker gaat plaatsen). Met een beetje geluk komt er een klein beetje water uit en is er niks aan de hand.

Ik heb afgelopen weekend thuis ook een boiler moeten verwijderen, die zit op de eerste verdieping. Dacht slim te zijn, warm water kraan beneden open EN warm water kraan boven open, hij liep mooi niet leeg, moest hem echt bij de boiler zelf aftappen, dus ik denk dat t nog weleens mee kan vallen. Evengoed snel 2 kraantjes halen om er tussen te zetten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Gewoon hoofdkraan uit de kraan open zetten en zodra hij stopt ws 2 seconden kan je aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mereco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:34
Misschien toch nog proberen om linksom te draaien. Mogelijk dat hij dan toch de kraan afsluit.
Als je dan de kraan laat lopen kun je ook hieraan zien of er iets gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Nog even voor de afsluiting.
Immiddels heb ik 2 nieuwe kraantjes gekocht.

De oude "dingen" waren echt geen kraantjes, alleen filters.
Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYT1CGuF8DBFeQ0WEzPQM6ozrgc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e3XJ4qMWX5Gh5B6qzQuBH0qI.jpg?f=user_large
Bij het losdraaen van de voorkant begon die meteen flink te lekken.

Een gelukje was dat de boiler maar grofweg 2 liter water liet lopen nadat de hoofdkraan dicht zat. Daarna was ie blijkbaar genoeg vacuum getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
sjimmie schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:09:
Nog even voor de afsluiting.
Immiddels heb ik 2 nieuwe kraantjes gekocht.

De oude "dingen" waren echt geen kraantjes, alleen filters.
Zie foto.
[Afbeelding]
Bij het losdraaen van de voorkant begon die meteen flink te lekken.

Een gelukje was dat de boiler maar grofweg 2 liter water liet lopen nadat de hoofdkraan dicht zat. Daarna was ie blijkbaar genoeg vacuum getrokken.
Filters zijn vaak weer "verplicht" bij kranen om vuildeeltjes af te vangen zodat het binnenwerk van de kraan niet beschadigd. Je hebt ze gecombineerd, zoek eens op "fillterstopkraan". Ik heb deze:
https://tameson.nl/filter...er-1-2-met-handkraan.html

Verder: haal een rolletje loctite 55 om het schroefdraad af te dichten. Hennep mag niet meer bij drinkwater. Met een ijzerzaagje wat haaks op het schroefdraad schrapen om het wat op te ruwen. Dan een wikkeling of 6 loctite tegen het schroefdraaf in, en dan op de muurplaat draaien.
Pagina: 1