Fundering tuinhuisje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
Heren en dames en al de rest,

Ik heb nu 5 jaar geleden een beton vloertje gestort van 15cm.
En er naar alle tevredenheid een houte blokhut tuinhuis op staan.

Jaren gaan voorbij en zo ook de inrichting.
Nu wil ik het tuinhuis vervangen voor een gemetselde muur van 75cm en houtskeletbouw.

Kan dit met deze vloerplaat of moet ik rondom een vorstrand bij storten?
Dus uitgraven en 10cm onderkant van het vloertje vrijmaken en dan een strook van 30cm breed en 60 a 70 cm diep met wapening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70Jv0VWnk9520-H4-IK6XR8eoTo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O9xkQ8Q7u8vYSfWXi6pOsGHn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BULqMYWCt3MC81ni2zOwtgMO-YE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kSczDCK2RQ0aKgJs6aOWo3d8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mgUR12XttNlmRP0FYVBYz_H6iw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8qn9enq8PxgbTnSRlZlHGxJ1.jpg?f=user_large

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb geen antwoord op je vraag, maar wellicht handig om je regio aan te geven ivm de ondergrond.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-07 09:25
Waarom denk je aan een vorstrand?

Als je blokhut er al 5 jaar goed op staat, dan hoef je er toch niks aan te veranderen? Een vorstrand voegt geen draagkracht toe. Het zorgt er alleen voor dat je plaat niet opgetild wordt bij strenge, langdurige vorst. Is je plaat gescheurd of heeft hij merkbaar ‘bewogen’ de afgelopen jaren in de winter?

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 17-08-2022 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:38
B-lex schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:51:
Waarom denk je aan een vorstrand?

Als je blokhut er al 5 jaar goed op staat, dan hoef je er toch niks aan te veranderen? Een vorstrand voegt geen draagkracht toe. Het zorgt er alleen voor dat je plaat niet opgetild wordt bij strenge, langdurige vorst. Is je plaat gescheurd of heeft hij merkbaar ‘bewogen’ de afgelopen jaren in de winter?
Als je de vorstrand tot de vaste grond maakt voegt die wel draagkracht toe. Nu ligt de betonplaat gewoon op niet draagkrachtige aarde. (Verwacht ik)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
Makrolon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:55:
[...]

Als je de vorstrand tot de vaste grond maakt voegt die wel draagkracht toe. Nu ligt de betonplaat gewoon op niet draagkrachtige aarde. (Verwacht ik)
Sec genomen is het dan geen vorstrand. Een vorstrand heeft geen dragende functie. De voet van een vorstrand is daarvoor in de regel niet breed genoeg.

(Ik lees: een bakstenen muur en een 30cm strook, ansich niet eens verkeerd als ik aanneem dat het om een halfsteens muurtje gaat, mits je op een zandlaag zit met de voet).

Zodra dat soort elementen een dragende functie (moeten) hebben spreken we eigenlijk van een strokenfundering. Een strokenfundering kan en heeft ook meestal de functie van vorstrand, mits deze diep genoeg is aangebracht.

Een strokenfundering combineren met een plaatfundering is bijzonder, maar technisch zou het wel kunnen. Normaliter leg je de vloerplaat zwevend binnen de fundering.

TS zou dus om de plaat heen een strokenfundering kunnen aanbrengen waar hij de muur op metselt en de constructie op laat af steunen.

Als de plaat bijvoorbeeld op zand ligt en er zijn geen problemen met vorst, dan zou ik me om een tuinhuis niet teveel zorgen maken.

Al met al blijft het gissen zonder info over constructie, gewicht, belasting en een sondering… het is maar een tuinhuisje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:38
B-lex schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:17:
[...]

Sec genomen is het dan geen vorstrand. Een vorstrand heeft geen dragende functie. De voet van een vorstrand is daarvoor in de regel niet breed genoeg.

(Ik lees: een bakstenen muur en een 30cm strook, ansich niet eens verkeerd als ik aanneem dat het om een halfsteens muurtje gaat, mits je op een zandlaag zit met de voet).

Zodra dat soort elementen een dragende functie (moeten) hebben spreken we eigenlijk van een strokenfundering. Een strokenfundering kan en heeft ook meestal de functie van vorstrand, mits deze diep genoeg is aangebracht.

Een strokenfundering combineren met een plaatfundering is bijzonder, maar technisch zou het wel kunnen. Normaliter leg je de vloerplaat zwevend binnen de fundering.

TS zou dus om de plaat heen een strokenfundering kunnen aanbrengen waar hij de muur op metselt en de constructie op laat af steunen.

Als de plaat bijvoorbeeld op zand ligt en er zijn geen problemen met vorst, dan zou ik me om een tuinhuis niet teveel zorgen maken.

Al met al blijft het gissen zonder info over constructie, gewicht, belasting en een sondering… het is maar een tuinhuisje. :)
Duidelijk.

Dan heeft mijn constructeur iets bijzonders gemaakt, want heb net een aanbouw gezet met een stroken fundering in een keer gestort met de constructie vloer.

Dacht ook dat dat redelijk gangbaar was eigenlijk.

Niet dat ik aan je twijfel hoor. ;) Volgens mij heb je er verstand van

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
B-lex schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:17:
[...]

Nu je het zo zegt is dat inderdaad waar ik mee zat.
Als ik rond de plaat een stroken fundering stort dan moet ik die vloer dus zweven laten.

Het gaat om een steens muurtje van 75cm hoog en daarop hout skeletbouw tot 3 meter met platdak.

Mbt tot de plaat, die zwevend laten of zoals ik in gedachten had tot 1 geheel laten komen.
Rondom ankers on draaien en verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
BakkerBolletje schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:02:
[...]

Nu je het zo zegt is dat inderdaad waar ik mee zat.
Als ik rond de plaat een stroken fundering stort dan moet ik die vloer dus zweven laten.

Het gaat om een steens muurtje van 75cm hoog en daarop hout skeletbouw tot 3 meter met platdak.

Mbt tot de plaat, die zwevend laten of zoals ik in gedachten had tot 1 geheel laten komen.
Rondom ankers on draaien en verbinden.
Weet je op wat voor ondergrond de plaat ligt? Heb je nog grondverbetering toegepast voor het storten van de plaat? Indien nee, weet je wanneer je wel op draagkrachtige grond zou zitten?

Zonder die info blijft het gokken.

Eventueel: Welk gebied woon je (west/midden/oost NL)? Bij benadering zou je dan ook wat over de draagkracht kunnen inschatten.

Je constructie is licht (0,75m steens, 2,25m HSB en plat dak), dat scheelt al.

Ligt de plaat er nog netjes bij? Geen verzakking/verplaatsing na 5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Nee de plaat ligt op een laagje zand van 5cm of zo.
Geen verdichting o.i.d.
15cm beton en wapening 6mm zou voldoende zijn was me in de tijd verteld.

De goede grond zit op cq 60 a 80cm
En ben van west zeeuws vlaanderen.

De plaat ligt er nog goed bij(op het zicht)
Dat weet ik pas eigenlijk als het oude tuinhuis eraf gaat.

Pagina: 1