Hallo allemaal,
Net als een groot deel van Nederland ben ik momenteel bezig met het zoeken van een warmtepomp. Ik heb de FAQ gelezen en heb geprobeerd om, ondanks mijn beperkte technische kennis, e.e.a. al in te vullen.
Historisch gasverbruik: 1400 m³/jaar (winter '20/21?), dus iets van 7/8 kw nodig
- 75 m² vloerverwarming benedenverdieping
- 5 radiatoren, eerste verdieping en de zolder. Deze staan echter nooit aan.
- 150/200 liter nodig
Het belangrijkste vind ik dat aan onze energiebehoefte voldaan kan worden (of in ieder geval voor het overgrote deel).
Esthetisch vind ik een buiten-unit warmtepomp niet heel mooi maar als dat de enige oplossing zou zijn is dat natuurlijk prima.
Kosten vind ik het minst belangrijk.
* Is het ook een beter idee om eerste op de eerste verdieping vloerverwarming aan te leggen? Voor zover ik kan zien zijn het normale radiatoren die dus niet geschikt zouden zijn voor een warmtepomp?
* Ik las de tip over dat je moet kijken of je huis te verwarmen is met 45 graden water. Voor zover ik weet is dit wel het geval, de vloerverwarming beneden is ongeveer 40 graden en de radiatoren boven staan nooit aan. Is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden?
* details over het huis:
bouwjaar 2011
type: 160m2 vrijstaand
isolering: volledig geïsoleerd. (HR++, vloeren en muren geïsoleerd)
ventilatie: mechanische ventilatie, of dit geschikt is voor bij een warmtepomp weet ik niet
zonnepalen met een rendement van ongeveer 3600 kw per jaar, voor zover dat relevant is
Zijn er nog dingen die ik mis qua voorbereiding aan het huis? Zoals hierboven al aangegeven ben ik ook prima bereid eerst nog vloerverwarming aan te leggen op de eerste verdieping, maar liever wel alleen als dat echt nodig is.
* Is het ook mogelijk om een warmtepomp alleen te gebruiken voor het verwarmen en het douchen gewoon op gas te blijven doen? Of is dat een slecht idee?:strip_exif()/f/image/SwBBrTtfFBR8X5ARlKCx0yNo.jpg?f=fotoalbum_large)
Net als een groot deel van Nederland ben ik momenteel bezig met het zoeken van een warmtepomp. Ik heb de FAQ gelezen en heb geprobeerd om, ondanks mijn beperkte technische kennis, e.e.a. al in te vullen.
Historisch gasverbruik: 1400 m³/jaar (winter '20/21?), dus iets van 7/8 kw nodig
Afgiftesysteem
:- 75 m² vloerverwarming benedenverdieping
- 5 radiatoren, eerste verdieping en de zolder. Deze staan echter nooit aan.
SWW:
- plek voor boiler: Het liefst in de garage, maar ik weet niet of dit mogelijk is? De garage is aangesloten aan het huis. In de bijkeuken zou ook een optie zijn.- 150/200 liter nodig
Warmtepompvoorkeur:
Het liefst zou ik een W/W warmtepomp willen, zowel het huis links als rechts van ons heeft dit ook dus ik vermoed dat dit mogelijk zou zijn. Deze huizen zijn op hetzelfde moment gebouwd. Een L/W warmtepomp zou ook kunnen, maar heeft niet de voorkeur.Het belangrijkste vind ik dat aan onze energiebehoefte voldaan kan worden (of in ieder geval voor het overgrote deel).
Esthetisch vind ik een buiten-unit warmtepomp niet heel mooi maar als dat de enige oplossing zou zijn is dat natuurlijk prima.
Kosten vind ik het minst belangrijk.
Wie gaat het installeren?
Een installatiebedrijf. Zou dit zelf niet kunnen en weet ook niet iemand die dit zou kunnen.Verdere vragen
* Ik zit eigenlijk vooral met hoe ik dit moet gaan starten. Heb niet echt een idee welke bedrijven nog tijd zouden hebben voor een water/water warmtepomp en of ik dit misschien eerst bij de gemeente moet gaan aanvragen? Is het nog realistisch om enkele offertes op te vragen tegenwoordig of moet ik blij zijn met wie kan?* Is het ook een beter idee om eerste op de eerste verdieping vloerverwarming aan te leggen? Voor zover ik kan zien zijn het normale radiatoren die dus niet geschikt zouden zijn voor een warmtepomp?
* Ik las de tip over dat je moet kijken of je huis te verwarmen is met 45 graden water. Voor zover ik weet is dit wel het geval, de vloerverwarming beneden is ongeveer 40 graden en de radiatoren boven staan nooit aan. Is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden?
* details over het huis:
bouwjaar 2011
type: 160m2 vrijstaand
isolering: volledig geïsoleerd. (HR++, vloeren en muren geïsoleerd)
ventilatie: mechanische ventilatie, of dit geschikt is voor bij een warmtepomp weet ik niet
zonnepalen met een rendement van ongeveer 3600 kw per jaar, voor zover dat relevant is
Zijn er nog dingen die ik mis qua voorbereiding aan het huis? Zoals hierboven al aangegeven ben ik ook prima bereid eerst nog vloerverwarming aan te leggen op de eerste verdieping, maar liever wel alleen als dat echt nodig is.
* Is het ook mogelijk om een warmtepomp alleen te gebruiken voor het verwarmen en het douchen gewoon op gas te blijven doen? Of is dat een slecht idee?
foto's
:strip_exif()/f/image/SwBBrTtfFBR8X5ARlKCx0yNo.jpg?f=fotoalbum_large)