Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• TonyPartyPlace
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-12-2022
Mogelijk ga ik een 3600w omvormer verplaatsen naar een andere installatie, daar is 2.5mm2 beschikbaar, maar ook nog een keer 2.5mm2.

Ik weet dat 3600w officieel mag op 2.5mm2 maar zou het ook een idee zijn die 2x2.5mm2 te combineren? Deze komen beide in de meterkast uit en kunnen op dezelfde ALS worden aangesloten.

Dit maakt niet 5mm2, dat weet ik, maar is al wat beter dan enkel 2.5mm. Dan nog zorgen dat de verbinding dit oke vindt, welke verbinding gebruiken? Mits dit al oke is om te doen?

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:50
Het kan en mag zover ik weet ook, als je maar geschikte combinatie hulzen gebruikt, kooiklemmen etc.

Vraag is echter waarom. Er kan en mag dit vermogen over één enkel paar zonder nadelig effect. Je probeert geen 5kw over dat draadje te persen, waarbij je spanning zou gaan opdrijven.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• TonyPartyPlace
Ok. Meer uit voorzorg zodat het niet overbelast/warm wordt eigenlijk... Dat is de waarom. Onzin?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:54
Lopen die andere 2.5 ² draden door dezelfde buis? anders mag het niet én erg onlogisch/ onveilig.
Wat zit er in die andere buis? 5x2.5² of 2x bruin + 2x blauw + aarde?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:12
Is het geen optie om de 2,5mm2 te vervangen door 4mm2?

Grz D.

• stekkerjack
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
De spanningsval bij 16A over 2.5mm2 is ongeveer 0.24V per meter. Als de afstand niet te gek is, valt het qua verliezen dus ook wel mee. Moet je meer overbruggen, dan zou het wel handig kunnen zijn om dikkere draden te gebruiken / draden te combineren.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:41
Over het algemeen wil je geen grote belasting verdelen over 2 aparte kabels die niet apart gezekerd zijn, als er namelijk een storing optreed in een van de twee zal er over de andere kabel de volle stroom lopen. Omdat in dit geval beide kabels wel de volle last kunnen dragen apart mag het technisch gezien wel.
Ik vind alleen het voordeel niet helemaal opwegen tegen het maken van een nogal apart installatie, ja de kabels zullen iets minder warm worden, maar het verlies is verdeelt over de hele lengte van de kabel, dus het is niet alsof een langere kabel warmer word dan een korte kabel.

• TonyPartyPlace
Helder, bedankt!
Pagina: 1