Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 10:01

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Wij krijgen een nieuwe keuken, en dat was een mooie gelegenheid om onze mechanische ventilatiebox uit 1998 (J.E. StorkAir) te vervangen. Deze zit via een perilex-stopcontact op een 3-standenschakelaar in de keuken aangesloten (stand 0, 1 en 2).

Die schakelaar zit precies op de plek waar straks de kookplaat komt, dus de aannemer stelde voor om deze te verwijderen en een Ithobox met RF-afstandsbediening te installeren zodat de schakelaar + elektra niet verlegd hoefde te worden. Goed idee op zich, ware het niet dat hij daar € 665 voor rekende.

Dus ik wil dat zelf gaan doen - voor zo'n € 250 heb je een Itho unit met 4 nieuwe ventielen en afstandsbediening.

Is het vervangen zo eenvoudig als de stekker eruit halen, kanalen loskoppelen, huidige unit van de muur schroeven, nieuwe unit bevestigen, ventilatiekanalen aankoppelen, stekker erin en dan de 3-standenschakelaar op de 0-stand laten staan?

Wanneer de aannemer dan de rest van de elektra in de keuken doet zou hij die schakelaar kunnen verwijderen / doorlussen / dichtsmeren en er vervolgens overheen tegelen.

Zie ik nog allerlei dingen over het hoofd of is het inderdaad niet meer dan dit?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:17

Exigence

dnkroz

Meeste boxen met afstandbediening hebben niet een perilex stekker. Dus een gewone schuko wandcontactdoos is voldoende.

Vraag je ook af of een unit met afstandbediening per se nodig is. Voor een beetje meer heb je er een met CO2 en vochtmeting die alles automatisch voor je doet.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
BK >>> DEI

En ja, het is een eitje om zelf te vervangen. Je kan de meeste MV's gewoon kopen met Perilex of randaarde stekker en de afstandsbediening dan als hoofdbediening gebruiken. Hier is ergens de 3 standenschakelaar achter een tegel of meubel verdwenen, dus dat was de enige manier om de boel weer te kunnen bedienen.

Als je bij de MV zelf een vrij stopcontact hebt, kan je dat eventueel gebruiken en de leiding buiten gebruik stellen. Niks irritanter dan een wanddoos waar een onbereikbare las zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Señor Sjon op 17-08-2022 16:52 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Exigence schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:47:
Meeste boxen met afstandbediening hebben niet een perilex stekker. Dus een gewone schuko wandcontactdoos is voldoende.
Ik moet wel perilex hebben want dat is het enige beschikbare stopcontact op die plek :)
Vraag je ook af of een unit met afstandbediening per se nodig is. Voor een beetje meer heb je er een met CO2 en vochtmeting die alles automatisch voor je doet.
Ja, vochtmeter zit er bij de meesten al in ja. Maar afstandsbediening vind ik wel prettig, mocht het om wat voor reden wenselijk zijn om extra te ventileren dan wil ik dat wel kunnen doen. CO2-sensor is leuk maar geen must.

Het alternatief voor de Itho is overigens een Zehnder, zo te zien is dat wat Stork vroeger was.
Met een beetje mazzel hoef ik dan ook geen nieuwe bevestigingspunten te boren.

Iemand nog een mening over Itho vs. Zehnder/Stork?
Vooral geluidsniveau in lage stand is nog wel een factor waar ik rekening mee wil houden.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 19:36
Toevallig heb ik vandaag een Zender comfofan silent opgehangen.
Zelf gebruik ik home assistent en heb ik een Qubino 0-10v zwave module aangesloten op de unit om deze via home assistent te kunnen besturen.
In tegenstelling tot de oude unit hoor ik deze helemaal niet op de laagste stand.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:50
Is het zo eenvoudig?

Ja.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:45
Pelle schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Ik moet wel perilex hebben want dat is het enige beschikbare stopcontact op die plek :)

[...]

Ja, vochtmeter zit er bij de meesten al in ja. Maar afstandsbediening vind ik wel prettig, mocht het om wat voor reden wenselijk zijn om extra te ventileren dan wil ik dat wel kunnen doen. CO2-sensor is leuk maar geen must.

Het alternatief voor de Itho is overigens een Zehnder, zo te zien is dat wat Stork vroeger was.
Met een beetje mazzel hoef ik dan ook geen nieuwe bevestigingspunten te boren.

Iemand nog een mening over Itho vs. Zehnder/Stork?
Vooral geluidsniveau in lage stand is nog wel een factor waar ik rekening mee wil houden.
Bij de Itho zitten beide stekkers bijgeleverd. Dus dat komt sowieso goed.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Ik zie overigens dat het aansluitschema van de perilex-stekker van een Stork/Zehnder anders is dan van een Itho. Dus als ik voor een Itho ga moet ik ook dingen in het stopcontact aanpassen.. daar heb ik niet veel zin in.
Dus blijf je bij het merk dan is het eenvoudig, ga je switchen dan moet je wel goed opletten.

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
@Pelle Als je naar een gewone, dus niet perilex-versie gaat, hoef je niks aan te passen. Het verschil is er alleen als je de perilex gebruikt.
Overigens als ik bij Ventilatieland kijk dan is er een motordeel te leveren die zo in je bestaande behuizing past. Scheelt weer aanpassen van aansluitingen. DIe wordt standaard met een RF- ontvanger geleverd. Kijk maar eens op : https://www.ventilatielan...nt-move-up-randaarde.html
Komt dan nog wel een RF-zender bij maar lijkt mij per saldo niet duurder dan die ITHO en dus minder werk

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:30
Als je iets doet, stap dan over naar co2 en vocht sturing.
Voldoende ventilatie maar niet teveel is verlaging energie kosten en beter binnen klimaat

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:36
Pelle schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:39:
Ik zie overigens dat het aansluitschema van de perilex-stekker van een Stork/Zehnder anders is dan van een Itho. Dus als ik voor een Itho ga moet ik ook dingen in het stopcontact aanpassen.. daar heb ik niet veel zin in.
Dus blijf je bij het merk dan is het eenvoudig, ga je switchen dan moet je wel goed opletten.
Klein maandje geleden onze mechanische ventilatie vervangen voor een Zehnder ComfoFan Silent (perilex). Fluitje van een cent ware het niet dat die totaal niets deed. Aansluitschema nieuw en oud vergelijken en inderdaad L1 & L3 omgedraaid. Perilex niet open te schroeven. Stroom er af en het in de wandcontactdoos omgedraaid. Daarna deed die het perfect. Als je nu een ComfoFan hebt kun je ook de Silent Move Up overwegen, zoals hierboven voorgesteld. Succes!

• ghostygod
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08 18:08
Je vergeet dat elke ventilatie unit en de ventielen ingeregeld moeten worden om optimaal te kunnen werken en hun verbruik zo laag mogelijk te maken + het juiste debiet in de juiste kamer af te zuigen of te leveren.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Valt daar zelf nog iets aan te meten en/of te berekenen?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, als je een anemometer hebt wel :)

Ik heb mijn driestandenschakelaar helemaal laten vervallen:
Oude perilex stekker afgeknipt: Gekeken welke draad de constante fase was, daar shuko stopcontact op gezet en itho met shuko opgehangen. Remote in de keuken, remote in de badkamer.

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 26-08-2022 00:40 ]

Wise enough to play the fool

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
teacher schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:36:
Ja, als je een anemometer hebt wel :)
Die zou ik dan moeten kopen of lenen. Maar dan?

Als ik de instructies voor de installateur bekijk, dan staat daar (pagina 7):
1. Sluit ramen en deuren.
2. Zet ventielen en roosters maximaal open.
3. Zet de ventilatie-unit in de hoogste stand.
4. Meet de totale luchthoeveelheid op de ventielen.
5. Stel m.b.v. de eerste zes dipswitches (dipswitch 1 tot en met 6) de ventilatie-unit af op de juiste totaalcapaciteit.
Als ik het goed begrijp dan meet ik dus eerst wat de MV maximaal aanzuigt, en stel daarna op basis van dit maximale volume de MV in met de dipswitches, waarbij het volume op stand 3 (hoog) groter of gelijk is aan het maximaal aangezogen volume?

Dus stel:
- in de keuken meet ik 80 m3/h
- in het toilet meet ik 65 m3/h
- in de douche meet ik 70 m3/h
...dan tel ik dat op en kom ik tot 215 m3/h. Dan stel ik de dipswitches bijv. in op 0 1 0 0 1 1 om zo in stand 1 50 m3/h, in stand 2 175 m3/h en in stand 3 250 m3/h te krijgen?

Zo ja: dan moeten vervolgens ook nog de ventielen worden afgesteld. Ik lees her en der (o.a. hier) dat de referentiewaarde voor een toilet 25 m3/h of meer is, voor een douche 50 m3/h of meer en voor een woonruimte met open keuken tenminste 75 m3/h (of 3,6 m3/h/m2).

Dan zou je dus vervolgens (met een beetje trial & error) alle ventielen moeten dichtdraaien en blijven meten tot ze ongeveer op betreffende waarde zitten?
Pagina: 1