Inconsistent extrusion - BIG blobs eerste laag 3D Printing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chi_user
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-08-2022
Hi allemaal!

Ik heb redelijk wat geleerd over 3D-printen, maar ben op sommige gebieden nog een beginneling - zoals bij het identificeren van oorzaken van extrusieproblemen. Ik heb onlangs verschillende upgrades uitgevoerd op mijn Ender 3 Pro. Voor deze upgrades kreeg ik bijna altijd fantastische resultaten op prints met verschillende filamenten en moeilijkheidsgraden qua modellen.

Nu zijn mijn prints echt verschrikkelijk, ik kom niet eens verder dan de eerste laag. Na de upgrades heb ik Silver PLA+ van e-Sun gebruikt en daarmee een enigszins OK model geprint. Maar bij het uitproberen van andere merken waarmee ik vroeger goed printte (123-3D en Gembird), krijg ik enorme over-extrusie in sommige lijnen - of eigenlijk, inconsistente extrusie. Zie foto, dit is slechts de eerste laag van een print.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUfioAFb5VbPwircsU8cyTOkH7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIVVMJtzkKYQFe4u7YfJ5vmz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb veel dingen geprobeerd = het bed goed te levelen, dingen uitproberen in Cura (slicer)-instellingen zoals dikte van de boven-/onderlaag, retraction speed, enzovoort. Ik heb ook mijn Extruder / E-steppers opnieuw gekalibreerd na het upgraden van mijn extruder. Ik heb ook geprobeerd de Flow in Cura te verminderen. Niets lijkt te helpen, niets wat ik heb geprobeerd lijkt de prints te verbeteren...

Ik heb het gevoel dat er iets niet in orde is vanwege de upgrades die ik heb gedaan, misschien ligt het aan de nieuwe metalen extruder. De tandwielen zijn moeilijk handmatig te draaien. De tandwielen werken wel als het filament geladen is en wanneer PLA wordt verwarmd (de stepper motor doet het dus prima..). Wel laten de tandwielen veel ribbels achter op het filament (te zien als ik het eruit trek), aanzienlijk meer dan bij mijn oude plastic extruder.
  • Kan het zijn dat de tandwielen te strak staan ​​om soepel te bewegen?
  • Of is het waarschijnlijker dat de bowden tube een gat heeft met de nozzle (ook al heb ik video's gevolgd om een gat tussen bowden tube en nozzle te voorkomen)? Of is de bowdenbuis te strak voor het filament?
  • Wat is jouw ervaring met inconsistent extrusie en heb je tips of ideeën voor mijn specifieke situatie? Heel erg bedankt, ik waardeer alle hulp.
Geschiedenis (upgrades) =
Ik heb de Bowden-tube en het mondstuk (nozzle) vervangen omdat deze verstopt waren en mijn filament erin vastzat. Ik kreeg het filament er uiteindelijk uit, daarnaast volgde ik veel video's om de bowden tube en nozzle te vervangen. Het kleinere zilveren tandwiel van mijn extruder was ook versleten, dus ik heb gelijk mijn hele plastic extruder geüpgraded naar een metalen extruder (ook met nieuwe tandwielen). Ik heb daarna de extruder / E-steppers opnieuw gekalibreerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-07 21:32
Op het eerste gezicht lijkt het erop dat de nozzle te dicht bij je bed is, dus te laag gelevelt. Dan heeft het filament geen ruimte om de nozzle te verlaten en gaat het zich in de nozzle ophopen en krijg je dit effect. Zie ook: https://www.3dsourced.com...guide/#first-layer-issues

Verder:
Is de extrusie ook inconsistent als je in de lucht een stuk filament laat extruderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lijkt ook op slechte hechting op je printbed. Je zou een spray kunnen proberen.
Hoe bewaar je je filament? luchtdicht met die silicone vochtvangers erbij?
Kan ook filament zijn dat gaar is geworden.

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-08-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ServersIT
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-05 20:27
Nozzle is echt te dicht op je bed, probeer te levelen. Ik moet eerlijk zijn mijn investering in BLtouch heeft mij erg geholpen met zulke problemen.