Studielaptop op V&A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:10
Hi Tweakervrienden,

Ik heb jullie hulp nodig. Voor een studie die ik ga doen om mezelf wat meer flexibiliteit te geven heb ik een (nieuwe) laptop nodig, aangezien de MacBook die ik heb niet voldoet aan de vereisten. Het verzoek is wat beperkt in mogelijkheden, daar ik van plan ben om enkel via de V&A van Tweakers een nieuwe laptop te kopen, uit kostenoverwegingen.

Ik zoek een laptop die voldoet aan de volgende vereisten

Een werkgeheugen van minimaal 16GB.
• Een harde schijf van minimaal 250GB. SSD
• Minimaal een i5 processor van de 7de generatie of hoger of de equivalent van AMD.
• MacOS, Windows of Linux OS.

Het valt dus wel mee.

budget is tussen 500-900~, sterk afhankelijk van de keuze
Mijn idee hier is: in de V&A staat op dit moment een redelijke verzameling van laptops met minimaal 16GB werkgeheugen, maar de prijs verschilt sterk afhankelijk van generatie processor en videokaart. Ik ben bereid meer te betalen voor een laptop die ook echt een merkbaar betere ervaring biedt of eventueel ook andere mogelijkheden biedt in gebruik.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Overduidelijk minimaal de studie.

Wat heb je zelf al gevonden?

V&A aangeboden: HP Zbook 15 G4 | i7 | 16gb | 250gb SSD

V&A aangeboden: Dell XPS 15 7590 (DJPRR)

V&A aangeboden: Dell XPS 15 9560 - i7 - 4k touch - 16 gb - 512 gb

V&A aangeboden: Dell XPS 13 9300 (i7-1065G7 / 16GB / 1TB)

V&A aangeboden: Gaming Laptop Victus by HP: i5 12500H / 16Gb DDR5-4800 Mhz / ...

Er zijn nog soortgelijke modellen, vooral veel van de XPS modellen en wat gaming laptops die aan de vereisten voldoen. Ik vind gaminglaptops doorgaans niet de mooiste maar daar kan ik me over heen zetten als de build het waard is, of als andere keuzes echt beduidend minder zijn.
Schermgrootte is niet echt een ding, maar 17” heeft niet de voorkeur.
XPS formfactor spreekt mij aan, ik heb er ook zo een gehad en was niet ontevreden over de draagbaarheid. Ik verwacht echter niet dat ik voor de studie vaak heen en weer hoef, desalniettemin zou draagbaarheid wel een plus zijn als ik de laptop ook voor de rest ga gebruiken, maar niet ideaal vanwege de stap weg van het hele Apple gebeuren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:09

FeaR

In GoT we trust

Laptops vallen onder Harde waren en niet onder Consumentenelektronica. Ik verhuis het topic de goede kant op: CEK > LKA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik denk dat je voor dit geld beter een nieuwe kan kopen dan een 2e handsje.

Geen idee wat een XPS formfactor is, maar er komt een 14 inch van 699 euro heel goed uit de test.

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L70077MH)

reviews: Lenovo IdeaPad 5 Pro - Zen3, 90Hz en niet de hoofdprijs betalen

[ Voor 42% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2022 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:21

_Apache_

For life.

Een studie traject is best lang en je gebruikt het apparaat intensief.
Ik denk dat tweedehands duurkoop gaat worden, verwacht dat je voor het einde op zoek gaat naar een ander

Een BTO u book 14u, kan je naar je eigen wensen trekken. En zit met jouw wensen, 16gb, i5 1135g7, 250gb ssd rond de 780eu, nieuw.

https://bto.eu/product/bto-u-book-14u1132/

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
Dankjewel beiden. Fijn advies. Ik ga het bekijken!
Ernemmer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:42:
Ik denk dat je voor dit geld beter een nieuwe kan kopen dan een 2e handsje.

Geen idee wat een XPS formfactor is, maar er komt een 14 inch van 699 euro heel goed uit de test.

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L70077MH)

reviews: Lenovo IdeaPad 5 Pro - Zen3, 90Hz en niet de hoofdprijs betalen
Is een ultra low power processor wel handig? Ik heb dit al eerder nagevraagd vanwege inderdaad, de deur naar ultrabooks die dan open komt te staan, maar ze zijn beduidend trager is mijn idee.

[ Voor 89% gewijzigd door StrongArmLance op 17-08-2022 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je de review ziet zijn ze niet veel trager dan de full power CPU's

En ze zijn zeker sneller dan de meeste oudere full power CPU's in 2ehands laptops

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2022 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:16
Ernemmer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:35:
Als je de review ziet zijn ze niet veel trager dan de full power CPU's

En ze zijn zeker sneller dan de meeste oudere full power CPU's in 2ehands laptops
Inderdaad.

Die 5600U is sneller dan alle laptops die je in je lijstje hebt, behalve de HP Victus (de laatste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
_Apache_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:48:
Een studie traject is best lang en je gebruikt het apparaat intensief.
Ik denk dat tweedehands duurkoop gaat worden, verwacht dat je voor het einde op zoek gaat naar een ander

Een BTO u book 14u, kan je naar je eigen wensen trekken. En zit met jouw wensen, 16gb, i5 1135g7, 250gb ssd rond de 780eu, nieuw.

https://bto.eu/product/bto-u-book-14u1132/
Valt best mee hoor. Als je BTO aanraadt, kun je ook prima een XPS kopen. BTO is nou niet wat je kwaliteit noemt zeg maar.

Als ik zie hoe mijn Clevo (BTO is Clevo) er uit ziet na 7 jaar... Ik heb verschillende refurbished laptops en allemaal verkeren ze nog in topconditie. Geen kapotte ventilatoren, geen straaljager, geen afgebroken ramsloten (terwijl je er nooit aangezeten hebt), geen kapotte LVDS kabel. Oja en bij clevo is softwaresupport onbestaand.

• StrongArmLance
hoi1234 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:04:
[...]

Valt best mee hoor. Als je BTO aanraadt, kun je ook prima een XPS kopen. BTO is nou niet wat je kwaliteit noemt zeg maar.

Als ik zie hoe mijn Clevo (BTO is Clevo) er uit ziet na 7 jaar... Ik heb verschillende refurbished laptops en allemaal verkeren ze nog in topconditie. Geen kapotte ventilatoren, geen straaljager, geen afgebroken ramsloten (terwijl je er nooit aangezeten hebt), geen kapotte LVDS kabel. Oja en bij clevo is softwaresupport onbestaand.
Bedankt. Ik ben ook niet zo’n fan van BTO. De reden dat ik het wat vaag over XPS had waren de degelijke behuizing en de (uiteindelijk) redelijke service van Dell. Een laptop die stevig in elkaar zit is natuurlijk prettig, maar als die van 700 nieuw prima prestaties levert vind ik Lenovo ook prima, denk ik. Maar die is helaas niet meer leverbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
Totaal niet eens met wat hierboven gezegd wordt. Een goede tweedehands is echt top voor 4-5 jaar studie. Ik heb zelf altijd met veel plezier gebruik gemaakt van laptops via V&A van de Dell Latitude of Lenovo Thinkpad series. Deze laptops komen meestal van bedrijven waar ze op de plank hebben gelegen. Het model dat ik nu heb heeft zelfs nog een jaar on-site reparatie garantie. Dit zijn echt modellen die qua bouwkwaliteit en duurzaamheid vele malen beter zijn dan consumenten laptops voor hetzelfde budget.

• StrongArmLance
Verona27 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:29:
Totaal niet eens met wat hierboven gezegd wordt. Een goede tweedehands is echt top voor 4-5 jaar studie. Ik heb zelf altijd met veel plezier gebruik gemaakt van laptops via V&A van de Dell Latitude of Lenovo Thinkpad series. Deze laptops komen meestal van bedrijven waar ze op de plank hebben gelegen. Het model dat ik nu heb heeft zelfs nog een jaar on-site reparatie garantie. Dit zijn echt modellen die qua bouwkwaliteit en duurzaamheid vele malen beter zijn dan consumenten laptops voor hetzelfde budget.
Zo kom ik ook niet verder ;)

Ik heb twee beschikbare redelijke alternatieven gevonden voor wat op V&A staat.

pricewatch: ASUS X515JA-EJ2148W

pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU01EBMH)

[ Voor 5% gewijzigd door StrongArmLance op 18-08-2022 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
StrongArmLance schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Zo kom ik ook niet verder ;)

Ik heb twee beschikbare redelijke alternatieven gevonden voor wat op V&A staat.

pricewatch: ASUS X515JA-EJ2148W

pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU01EBMH)
Wat denk je hiervan:

V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad T490s / 14" / Core i5-8365U / 16GB DDR4 / 25...

of

V&A aangeboden: 2x Dell Latitude 7400 carbon / 14" / Core i7-8665U / 16GB DDR...

De onderste heb ik zelf ook en is echt een top laptop, mooi licht, gaat makkelijk een hele dag mee op de accu en heeft ook nog tot eind 2023 garantie. Verkoper is ook top, al meerdere keren goede zaken mee gedaan. Zul je zeker geen spijt van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Je zou nog kunnen kijken of er nog andere laptops binnen de Thinkpad/latitude serie beschikbaar zijn. Ik denk niet dat je per se zulke dure laptops nodig hebt.

Ik heb laatst een latitude 7490 voor m'n broertje gevonden voor 430 euro. Hij is er erg tevreden over. Neemt niet weg dat @Verona27 ook prima laptops aanraadt, maar ik denk dat het eventueel nog goedkoper kan. Voordeel van zakelijke modellen is dat het laptops zijn die veel gereviewd zijn. Dus zelf gewoon eens kijken wat er momenteel aangeboden wordt, dan even een paar reviews lezen en dan heb je een goed beeld bij de verschillende laptops en kun je beslissen of je meer wilt uitgeven.

Ik zou wel minimaal 8ste generatie intel nemen. Dan weet je zeker dat er straks ook Windows 11 op kan. AMD is trouwens ook prima. Volgens mij vanaf de 2000 series wordt Windows 11 ondersteunt, maar dat moet je zelf even controleren. Ik zou in ieder geval geen processor kiezen die officieel niet ondersteund is.

[ Voor 12% gewijzigd door hoi1234 op 18-08-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
Ik heb nu deze gevonden voor 700 euro.
De tijd begint te dringen en veel voorgestelde laptops waren uiteindelijk niet beschikbaar.

pricewatch: HP Envy x360 15-dr1300nd

Het is niet de snelste, maar wel 10th gen. Een semi capabele videokaart (maar eigenlijk niet) maar wel 16GB ram en 1tb opslag.
Domme keuze?

Of is dit dan bijvoorbeeld een stuk betere keuze om nieuw te halen: pricewatch: ASUS Vivobook 15 OLED K513EA-L11993W

[ Voor 21% gewijzigd door StrongArmLance op 21-08-2022 11:59 ]

Pagina: 1