Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

wat is wijsheid bij verduurzamen jaren 50 woning

Pagina: 1
Acties:

• TinusH80
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 11:20
Goedenmiddag,

Mijn vriendin en ik hebben een jaren 50 hoekwoning gekocht waar we binnenkort (waarsch. november) in kunnen trekken. De woning heeft reeds gevel- , dakisolatie en dubbelglas.

Op de begane grond is (volgens de oude bouwtekenigen) een lage kruipruimte aanwezig, echter ik zie nergens een kruipluik. Huidige bewoner geeft aan dat kruipruimte niet toegangkelijk is. Op de begane grond ligt een recente grenen houten vloer die waarschijnlijk in de naden is verlijmd, dus deze kan waarschijnlijk niet zonder schade worden verwijderd.

We denken er aan om de houten vloer te verwijderen en schuimbeton met vloerverwarmming aan te leggen, echter het verwijderen van de houtenvloer voelt dan ook een beetje als kapitaalvernietiging en niet echt duurzaam.

Een andere optie zou zijn om zelf kruipluik te maken en bodemisolatie toe te passen zodat de houten vloer kan blijven liggen. We houden dan eventueel budget over om bijvoorbeeld HR glas op de begane grond te plaatsen.

Ik ben zelf al beetje op onderzoek geweest maar kom er niet helemaal uit. Wat zou in dit geval de beste keuze zijn met het oog op duurzaamheid, comfort en energieveruik?! :/ Heeft er iemand vaker voor deze keuze gestaan?

groet Tinus

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-11 09:40
Even bij de andere huizen in de straat vragen? Iemand heeft vast de vloer al geïsoleerd.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:48
Misschien is er een kleine toegang via een kelder?
Verder helaas geen advies voor je.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:46
Sommige bedrijven boren een gat in je gevel naar je kruipruimte, om deze vervolgens onder een goede worp/druk vol te spuiten met eps korrels. Dan hoef je niet in je vloer te zagen /boren.

Als het een lage kruipruimte is, kan je ook altijd nog kiezen voor een vloer op zand als dat mogelijk is qua ondergrond. (Folie, eps 20cm of pir 10cm, gewapend beton, folie, vloerverwarming, dekvloer, afwerking)

Verwijderd

Het zou inderdaad kunnen zijn, dat er geen toegang is tot de kruipruimte.
Dan zit er niets anders op dan dat zelf te maken.
Het moeilijkste is vaak uit te vinden waar de balken zitten.

Ik had het zelfde probleem, gewoon de cirkelzaag er in.
De juiste plek waar het luik moet komen is het moeilijkste.

Niet alles is bij mij te bereiken, daar er op bepaalde plekken terrazzo vloeren zijn gestort.
De vloer ligt gewoon op het zand, geen kruipruimte.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08

BCC

Schuimbeton is het mooiste, je wil straks toch PVC - je kan de houten vloer in de vuurkorf opstoken :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:00
Beginpunt is toch een inspectie van de kruipruimte, als de balken aangetast zijn wordt de keuze al makkelijker.
Inventariseer ook wat er precies gedaan is aan isolatie. Dat er dak- en gevelisolatie is zegt niks over de isolatiewaarde daarvan. Bovendien is spouwmuur isolatie vroeger niet altijd goed gegaan.

Verder is er niet echt een advies te geven denk ik. Het hang vooral af van waar jullie heen willen met het huis. Is het doel een goed geïsoleerd huis met LTV en zijn jullie bereid daarin te investeren de komende jaren, maak dan een plan en begin met het meest ingrijpende onderdeel nu je het huis leeg hebt. Kozijnen vervangen of extra isolatie aanbrengen kan prima terwijl je er woont. Twee weken een onbegaanbare begane vloer is al een heel ander verhaal. :)

Wil je niet al te veel doen, pluk dan het laag hangende fruit. Dat zal vooral extra isolatie zijn.
Truus01 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:11:
Misschien is er een kleine toegang via een kelder?
Verder helaas geen advies voor je.
Vaak is er inderdaad ergens wel een luikje. Wellicht inmiddels verborgen onder vloerbedekking.

• TinusH80
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 11:20
dank voor de input allemaal, we gaan denk ik toch maar voor de schuimbetonvloer aangezien het heel erg moeilijk wordt om dit later alsnog te gaan doen. Overige zaken kunnen dan eventueel op een later moment, maar blijf het wel zonde vinden van de recente houten vloer.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Verstandige keuze, beter in het begin meteen goed doen dan later spijt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Pagina: 1