Hi allemaal, onder het motto 'beter laat, dan nooit', ben ik mij ook aan het orienteren op de aanschaf van zonnepanelen. Ik ben een redelijke leek hierin, dus op zoek naar jullie advies, tips.
Offertes zijn opgevraagd, maar waar zou ik nu al op moeten letten?
Foto lijkt wat vertekend, maar platdak garage/bijkeuken is een rechthoek.
:fill(white):strip_exif()/f/image/IZaMyxC9KJubhNaynEWd0MnL.png?f=user_large)
Op het schuine dak kunnen 10 panelen, het platdak kent een afmeting van 9x3 meter met een opstaande rand van 25cm.
De zijkant van de woning ligt dus pal op het het zuiden.
Eigen gebruik: 4500 kWh
Totaal: 10700 kWh
We maken voor verwarming gebruik van gas (vloerverwarming) en verwarmen enkel de begane grond. Een airco hangt op de overloop en ben aan het kijken of ik in de woonkamer ook een airco kan laten installeren (voor volgende zomer).
Budget; onder de 10K EUR, het liefst daaronder uiteraard.
Of in zijn geheel.
- 15 panelen (8x PV Longi 410Wp Mono White Zilver + 7x PV Hyundai 430wp Full Black)
- Vermogen: 6.290 Wp
- Productie: 5.853 kWh
- Omvormer: SolarSolar 5.5 KTL x 3-fase
- Hellingshoek 13 graden / Orientatie: Zuiden
- Montagesysteem: 1x Flatfix Fusion & Clickfit Evo
- Montage: totaal monteren, monteren AC/DC, dakdoorvoer, etc
- Totale kosten: 7375,22 EUR (ex. BTW) / 8924,02 EUR incl. BTW
:fill(white):strip_exif()/f/image/GizEYlRg2FsCy9uMXHYZhxEU.png?f=user_large)
Offertes zijn opgevraagd, maar waar zou ik nu al op moeten letten?
Foto's
Plaatsing lijkt mij mogelijk op het schuine dak (1) en platdak garage/bijkeuken (2).Foto lijkt wat vertekend, maar platdak garage/bijkeuken is een rechthoek.
:fill(white):strip_exif()/f/image/IZaMyxC9KJubhNaynEWd0MnL.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling schuin dak is 50 graden. Platdak garage/bijkeuken is 0 graden.Op het schuine dak kunnen 10 panelen, het platdak kent een afmeting van 9x3 meter met een opstaande rand van 25cm.
Schaduw
Niet van toepassing aan de achterkant (zonsopkomst), zijkant en voorkant (zonsondergang).De zijkant van de woning ligt dus pal op het het zuiden.
Jaarverbruik
EV: 6200 kWh (laadpaal aan huis en deze kosten worden vergoed door mijn werkgever)Eigen gebruik: 4500 kWh
Totaal: 10700 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Terugleveren is niet het doel an sich, maar opwekken wat we gebruiken wel. Momenteel heb ik een kWh-prijs van 0,32 EUR per kWh voor de komende 4,5 jaar.We maken voor verwarming gebruik van gas (vloerverwarming) en verwarmen enkel de begane grond. Een airco hangt op de overloop en ben aan het kijken of ik in de woonkamer ook een airco kan laten installeren (voor volgende zomer).
Budget; onder de 10K EUR, het liefst daaronder uiteraard.
Wie gaat het project uitvoeren
Heb zelf 2 linkerhanden. Ik kan eventueel hulp inschakelen vanuit de vriendengroep voor het leggen van de panelen op het platte dak, maar de rest (aansluiten etc) moet toch echt worden uitbesteed.Of in zijn geheel.
Bijhouden van data
Niet persee nodig. Nice-to-have.Reeds verkregen offertes
Offerte 1:- 15 panelen (8x PV Longi 410Wp Mono White Zilver + 7x PV Hyundai 430wp Full Black)
- Vermogen: 6.290 Wp
- Productie: 5.853 kWh
- Omvormer: SolarSolar 5.5 KTL x 3-fase
- Hellingshoek 13 graden / Orientatie: Zuiden
- Montagesysteem: 1x Flatfix Fusion & Clickfit Evo
- Montage: totaal monteren, monteren AC/DC, dakdoorvoer, etc
- Totale kosten: 7375,22 EUR (ex. BTW) / 8924,02 EUR incl. BTW
:fill(white):strip_exif()/f/image/GizEYlRg2FsCy9uMXHYZhxEU.png?f=user_large)
Regio
OV[ Voor 12% gewijzigd door -Muncky- op 18-08-2022 14:16 ]