Kan ik hier een Jaga Strada Hybrid plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Topicstarter
Ik wil graag mijn 2 gewone radiatoren in mijn woonkamer vervangen voor LTV-radiatoren van Jaga. Maar nu ik 's goed kijk naar de opbouw van de Strada Hybrid ziet het er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8ixodCuxX3XSe1rcOhkr31rSbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSVOypZa4vkAcc0OfDw0UH0u.png?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf echter direct naast de toe- en afvoerkanalen een TV-meubel, die absoluut niet verplaatst kan worden. Er zit echt maar 2 mm tussen zijkant meubel en buizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6Z-eNtAFZU5bf5UQDWzqpbCmkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2R86eiWjYQj3wRI1QbUbPlo.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant heb ik net zo'n situatie: zelfbouwmeubels verankerd aan de muur. Welke manieren zijn er om toch hier een Jaga Hybrid te kunnen plaatsen? Nieuwe gaten boren in de vloer is in eerste instantie geen optie voor mij. Ik hoef er trouwens geen thermostaatknop op omdat mijn temp-regeling ook in de woonkamer is.

This title is for sale, please send me a PM

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Crossflow blok omdat je aan en afvoer verkeerd om zitten voor de Jaga:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vllT2CfY77LP979_0qYA7DiLURM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6hCc7wt44Sd9V2LjxtebtEm1.png?f=user_large

Pagina 146: https://www.jaga.nl/media...elen_energy_savers_nl.pdf

De Heimeier e-clipse is ook met de knop naar voren te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Apmk43_NQQ5bFTZT7kqgLxCDf4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bEs6lRm7e0tYLwpl88fShUrH.png?f=user_large

https://www.imi-hydronic.com/product/eclipse

Ook al wil je geen thermostaat knop, plaats toch die e-clipse. Waterzijdig inregelen is nuttig ;-)
Gewoon een m30x1,5 handknop er op om hem open te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 17-08-2022 19:32 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Ah, daar moet ik ook nog rekening mee houden dus. Bedankt! Wel weer zo'n €150 er bij dus, per stuk...

Maar daarmee heb ik mijn ruimteprobleem nog niet opgelost zoals ik het zie. De Jaga valt ruim over de aan- en afvoer heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:02
the-body schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:19:
Ah, daar moet ik ook nog rekening mee houden dus. Bedankt! Wel weer zo'n €150 er bij dus, per stuk...

Maar daarmee heb ik mijn ruimteprobleem nog niet opgelost zoals ik het zie. De Jaga valt ruim over de aan- en afvoer heen.
Je hebt ook rechte aansluitblokken van jaga waarbij de knop omhoog staat, hierdoor zal hij niet naar rechts gaan
Maar naast je aansluiting ben je ook nog ruimte nodig om het paneel ervoor te zetten (of je moet inbouw kopen en zelf aftimmeren)
Exacte maat weet ik zo niet, indien nodig kan ik het wel opmeten maar ik denk dat het bij jullie niet gaat passen zo dicht op de muur

Je kan ook de buizen wat omleggen en zelf een aansluitblok maken(enkel voetventiel en thermostaat kraan en het leodingwerk er zelf naartoe leggen met de ruimte aan de zijkant wat je nodig bent)
Enige wat dan gebeurt is dat je een beetje omhoog gaat met de radiator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
the-body schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:19:

Niet kijken naar de advies prijzen. Cross flow, verlengpijp, eclipse, knelset ~50 samen online

De ombouw van de jagas is groter dan de warmte wisselaar, en kan een hele ruime 5cm naar links of rechts. De getekende constructie kan geheel binnen de ombouw vallen

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 17-08-2022 22:40 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
123Arjan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Je kan ook de buizen wat omleggen en zelf een aansluitblok maken(enkel voetventiel en thermostaat kraan en het leodingwerk er zelf naartoe leggen met de ruimte aan de zijkant wat je nodig bent)
Enige wat dan gebeurt is dat je een beetje omhoog gaat met de radiator
Als de aan en afvoer gewisseld zouden kunnen worden kan het nog compacter ja. Ik heb eclipse en regutec, niets van jaga zelf buiten de tempo’s

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 17-08-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Misschien gaat het dan ook wel met Jaga Pro haaks ventiel icm een omkeerstuk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys_hMRqgj6szkSJdfQykIEeLkZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uoB6jqeeYGLXRwUJYf0bh3Ky.png?f=fotoalbum_large

Ik kan wel een stuk uit de bamboe plaat zagen eventueel, die is 4 cm dik dus dat geeft wel wat speling. De handbediende knop zit dan wel ín de behuizing wat ik persoonlijk wel raar vind. Die kun je dan dus helemaal niet meer bedienen.

[ Voor 7% gewijzigd door the-body op 17-08-2022 23:24 ]

• Ronald
Ik denk dat je met een verschoven omkasting, (dat kan!) met mijn eerdere suggestie een knop net buiten de kast kan houden, zonder aanpassen van je meubels. Superkrap, maar ik denk dat het net lukt.

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:22:
Ik denk dat je met een verschoven omkasting, (dat kan!) met mijn eerdere suggestie een knop net buiten de kast kan houden, zonder aanpassen van je meubels. Superkrap, maar ik denk dat het net lukt.
Dat zou mooi zijn! Dan heb ik wel een variant nodig die de knop naar voren laat steken en niet naar rechts. Dus dan moet er in de beplating aan de voorzijde van de radiator een gat zitten. Bestaan die?

En de beplating moet niet te dik zijn, lees rond de 1 mm max 8)

[ Voor 6% gewijzigd door the-body op 18-08-2022 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De kast bouw je op door plaatstalen planken (met rond gebogen boven en onder zijde) aan de dragers te hangen, je kunt dit behoorlijk niet gecentreerd doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TExviWuOxamI9lor8RtbcjTujKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsuVeFjy61f58FUTL2QtpBAT.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heb ik eerder niet gepost omdat het zeker niet zo duidelijk is als ik hoopte… Dit is overigens een Tempo type 10

Onder is een regutec recht. Bij de eclipse in screenshot eerste reactie zit het ventiel waar de knop op zou gaan op de plek van het ronde afsluit plaatje, maar dan natuurlijk in bovenste aanvoer aansluitpunt
Boven is de jaga verlengpijp uit diagram jaga in screenshot die ik gebruik om met gecentreerde kast de eclipse, buiten beeld, buiten de kast te krijgen.

Edit: nog een, met afgebouwde kast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaWz7AuVbnTwyO4uARd9o38N4AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLOxrV3HsfWI34W1MkOllhgv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 18-08-2022 01:05 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:12
Ik had dit probleem ook, maar iets meer ruimte. Je hebt van die Jaga thermostaten die kleiner zijn, op een Jaga pro ventiel. De omkasting kan je een paar CM naar links en rechts schuiven inderdaad. Echter je ventiel zit wel vast aan je convector zelf. Die moet je dus wel goed inmeten. Houd er ook rekening mee, dat als je de thermostaat aan de zijkant plaatst richting je muur, je ook nog je thermostaat erop en eraf moet kunnen schroeven.

Je moet dus wel extra ruimte creëeren omdat er nog een stuk schroefdraad bij zit..!

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
ID-College schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:23:
Ik had dit probleem ook, maar iets meer ruimte. Je hebt van die Jaga thermostaten die kleiner zijn, op een Jaga pro ventiel. De omkasting kan je een paar CM naar links en rechts schuiven inderdaad. Echter je ventiel zit wel vast aan je convector zelf. Die moet je dus wel goed inmeten. Houd er ook rekening mee, dat als je de thermostaat aan de zijkant plaatst richting je muur, je ook nog je thermostaat erop en eraf moet kunnen schroeven.

Je moet dus wel extra ruimte creëeren omdat er nog een stuk schroefdraad bij zit..!
Wat bedoel je met "als je de thermostaat plaatst aan de zijkant richting de muur"? Die zie ik even niet voor me zo :?

Wat ik als enige, en prima, optie zie is de handknop gebruiken (geen thermostatische kraan; hoeft ook niet want gaat om de woonkamer waar de thermostaat hangt) en die dan binnen de behuizing houden. En dan maar hopen dat de behuizing idd genoeg naar links kan en niet te dik is qua plaatstaal. Maar anders kan ik wel een sleufje uit de houten plaat zagen.

Ben ik wel benieuwd of zo'n drukgeregeld ventiel van Eclipse ook werkt zonder thermostatische knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:12
the-body schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Wat bedoel je met "als je de thermostaat plaatst aan de zijkant richting de muur"? Die zie ik even niet voor me zo :?

Wat ik als enige, en prima, optie zie is de handknop gebruiken (geen thermostatische kraan; hoeft ook niet want gaar om de woonkamer waar de thermostaat hangt) en die dan binnen de behuizing houden. En dan maar hopen dat de behuizing idd genoeg naar links kan en niet te dik is qua plaatstaal. Maar anders kan ik wel een sleufje uit de houten plaat zagen.

Ben ik wel benieuwd of zo'n drukgeregeld ventiel van Eclipse ook werkt zonder thermostatische knop.
Als je het jaga pro ventiel gaat gebruiken, dan zit je thermostaat aan de zijkant of bovenkant. Stel dat je hem pakt aan de zijkant, dan moet je wel de thermostaat erop en eraf kunnen draaien. Dus als je knop 7cm breed is, dan moet je nog 2cm (ongeveer) erbij optellen om je thermostaat op- en af het ventiel te kunnen draaien..
Maargoed, als je geen thermostaat pakt, of naar boven toe, dan speelt het probleem natuurlijk niet..

Sowieso vind ik de huidige situatie niet echt gewenst. Het lijkt erop dat je die moer amper kan los draaien aan de rechterkant. Als je er bij moet of het gaat lekken dan wordt het een uitdaging. Ik zou iets meer ruimte creëren tussen je muur en koppelingen, zodat je er altijd bij kan als het moet :)

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 18-08-2022 10:43 ]

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:58:
De kast bouw je op door plaatstalen planken (met rond gebogen boven en onder zijde) aan de dragers te hangen, je kunt dit behoorlijk niet gecentreerd doen.

[Afbeelding]

Deze heb ik eerder niet gepost omdat het zeker niet zo duidelijk is als ik hoopte… Dit is overigens een Tempo type 10

Onder is een regutec recht. Bij de eclipse in screenshot eerste reactie zit het ventiel waar de knop op zou gaan op de plek van het ronde afsluit plaatje, maar dan natuurlijk in bovenste aanvoer aansluitpunt
Boven is de jaga verlengpijp uit diagram jaga in screenshot die ik gebruik om met gecentreerde kast de eclipse, buiten beeld, buiten de kast te krijgen.

Edit: nog een, met afgebouwde kast
[Afbeelding]
Bedankt voor alle info! Dikke knop heb je op je Eclipse gedraaid, welke is dat?

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-07 07:40
Wat ik me afvraag is de afstand van de jaga aansluitingen vanaf de muur wel gelijk aan de huidige radiator ? En zo niet hoe los je dat op?
Verder die 1/2 op je foto wijst dat op een 50% onderblok en dus 1-pijpsysteem of niet ?

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
_NvS_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:41:
Wat ik me afvraag is de afstand van de jaga aansluitingen vanaf de muur wel gelijk aan de huidige radiator ? En zo niet hoe los je dat op?
Verder die 1/2 op je foto wijst dat op een 50% onderblok en dus 1-pijpsysteem of niet ?
Ik ken de Jaga alleen van internet dus kan daar weinig over zeggen. Maar ik verwacht dat er toch iets met flexibele pijpen gedaan moet worden vanaf de buis in de vloer.

Je tweede vraag: ik zou het niet weten maar ik hoop het niet! Ik heb iig al die jaren niets gemerkt van een lagere aanvoertemperatuur, maar wat die code 1/2 betekent... Wie het weet mag het zeggen!

• Ronald
the-body schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

Bedankt voor alle info! Dikke knop heb je op je Eclipse gedraaid, welke is dat?
Watts vision system voor alle naregeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
the-body schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Jahoor, enige wat de watts doet is op commando het ventiel open drukken, kan prima met een handbediend non thermostatische draaiknop

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

In de ruimte waar de thermostaat hangt moet je geen thermostaat radiatorknoppen gebruiken, dat gaat elkaar tegenwerken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
_NvS_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:41:
Ik heb het nagevraagd, maar die 1/2 betekent gewoon de pijpdiameter. Ik heb gelukkig gewoon een tweepijpssysteem.

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Resistor schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:12:
In de ruimte waar de thermostaat hangt moet je geen thermostaat radiatorknoppen gebruiken, dat gaat elkaar tegenwerken.
Klopt meestal, in mijn geval echter niet persé. Ik heb een aanbouw met daarin vloerverwarming en in het hoofdgedeelte 2 radiatoren. Ik zou de radiatoren iets kouder kunnen afstellen dan de thermostaat in de woonkamer om zo de vloerverwarming het laatste restje opwarming te laten doen. Dan gebruik ik die iets efficiënter. Toen ik hiervoor nog nooit had gehoord van waterzijdig inregelen en de radiatoren gewoon vol aan het blazen waren kreeg de vloer eigenlijk nooit de tijd om warm te worden.

Ik zou dus ook nog wel een thermostaatknop ín de behuizing van de Jaga kunnen stoppen en dan met een externe voeler werken. Keuzes...

Pagina: 1