Smart verlichting gaat uit zichzelf aan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:34
Mijn vraag
In mijn nieuwe woning heb ik er voor gekozen de verlichting (grotendeels) "smart" aan te leggen. Dit werkt allemaal perfect, echter gaan er zo nu en dan lampen uit zichzelf aan, zonder verklaarbare reden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lampen zijn van Livarno (Lidl), bridge is van Philips Hue.
Netwerk is volledig Unifi based.

In de Philips Hue app heb ik meerdere kamers met daarin allemaal meerdere lampen, het probleem doet zich voor in alle kamers en is ook al op meerdere lampen voor gekomen. Ik heb geen automations ingesteld en heb ook niet gekoppeld met andere systemen zoals Homekit o.i.d.

Sinds kort heb ik ook een dimmer switch van Philips Hue, deze functioneert op zichzelf perfect en het probleem deed zich zowel voor als na het in gebruik nemen van de dimmer switch voor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hue bridge reset heeft niet geholpen.
Een collega heeft de suggestie gedaan om de bridge van de Lidl te halen, om op die manier mogelijke firmware updates voor de lampen op te halen die mogelijk het probleem oplossen. Voordat ik dat doe hoop ik dat er nog alternatieven zijn om te proberen met mijn huidige setup.

Hopelijk heeft er iemand een suggestie om te proberen om dit probleem op te lossen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

Tazzios

..

Gebeurd het ook indien de Philips Hue bridge niet is aangesloten? haal die even een dagje van het stroom om te kijken of het dan ook nog optreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:28
Probeer eens bij te houden welke lampen het zijn die ineens aan gaan. Als het steeds dezelfde exemplaren zijn, wissel deze dan eens om. Dus als de keukenlamp steeds aan gaat, verwissel deze met de lamp boven de eettafel. Als hierna de eettafel dit gedrag laat zien dan zou ik de lamp zelf verdenken. Als het de keukenlamp blijft die lastig doet dan is het waarschijnlijker dat het probleem ergens anders zit.

Waarschijnlijk overbodig, maar waarom de mix van Lidl en Philips? Ik vermoed kosten, maar het is ook het eerste wat ik zou verdenken als boosdoener. Alles van Lidl, of liever nog alles van Philips, verkleint de kans op problemen.

• Bram98
Gebeurd het ook indien de Philips Hue bridge niet is aangesloten? haal die even een dagje van het stroom om te kijken of het dan ook nog optreed.
Bedankt voor de tip, heb hem vanochtend los getrokken voordat ik weg ging. Zal dit wel 2-3 dagen zo laten, gisteren stond er niks aan toen ik thuis kwam, maar eergisteren wel.
Probeer eens bij te houden welke lampen het zijn die ineens aan gaan. Als het steeds dezelfde exemplaren zijn, wissel deze dan eens om. Dus als de keukenlamp steeds aan gaat, verwissel deze met de lamp boven de eettafel. Als hierna de eettafel dit gedrag laat zien dan zou ik de lamp zelf verdenken. Als het de keukenlamp blijft die lastig doet dan is het waarschijnlijker dat het probleem ergens anders zit.

Waarschijnlijk overbodig, maar waarom de mix van Lidl en Philips? Ik vermoed kosten, maar het is ook het eerste wat ik zou verdenken als boosdoener. Alles van Lidl, of liever nog alles van Philips, verkleint de kans op problemen.
Het zijn helaas niet dezelfde exemplaren, de gang bestaat uit 6 spotjes en ze hebben (op 1 na) inmiddels allemaal dit gedrag vertoont. In de slaapkamer heb ik momenteel 2 E14 lampen, die hebben het ook beide al gedaan.

De reden voor de mix is inderdaad kosten. Ik wilde wel graag de bridge van Philips omdat ik in mijn omgeving positieve geluiden hoorde over de app, en de Lidl lampen samen zouden moeten werken (wat ze in principe ook doen). Als ik dit niet opgelost krijg zal ik sowieso de bridge van de Lidl halen, al is het maar om te kijken of ik de lampen kan updaten.

• Bram98
@Tazzios Ik heb de bridge vanochtend stroomloos achter gelaten en toen ik thuis kwam stond er een lamp aan, dus het zit dan denk ik toch in de lampen. Toch de Lidl bridge halen om de firmware daarvan te updaten?

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-05 19:32
Kan dat niet met een deconz? Deze kan in ieder geval wel ikea en hue lampen updaten.

https://f1nerd.nl

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 18:00
Hier ook slechte ervaringen met het combineren van de Philips Hue bridge met lampen van IKEA. Als je toch van plan bent enkel Lidl-lampen te gebruiken, zou ik binnen het ecosysteem van Lidl blijven.

Of kijk inderdaad naar oplossingen als deCONZ of Home Assistant, die expliciet compatibel zijn met apparaten van meerdere fabrikanten.

Overigens is de kwaliteit van Hue-lampen in mijn ervaring wel een slag beter dan IKEA, o.a. qua dimbaarheid en tint-/kleurbereik, maar ook de levensduur van de lamp (meerdere IKEA-lampen zijn al kapot gegaan). Je moet natuurlijk zelf een afweging maken tussen prijs en kwaliteit, maar Hue-lampen zijn w.m.b. wel het prijsverschil waard.

[ Voor 33% gewijzigd door Lrrr op 18-08-2022 23:56 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Pagina: 1