Regenmeter bij schuine inslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseco
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 16:21
Ik heb pas een beregening voor mijn weitje geïnstalleerd, met van die klepelsproeiers.
Nu wil ik weten hoeveel millimeter water zo'n sproeier per uur ongeveer op de rond gooit. Ik heb geen doorstroommeter.

Dus ik plaats een emmer in de wei, zet de sproeier aan en na een uurtje kijk ik hoeveel water er in de emmer zit.

Maar: die sproeiers gooien het water met een boog op de grond. De druppels komen dan ook schuin aan bij mijn 'regenmeter'. Maakt dat iets uit voor de gemeten opbrengst? Mij lijkt van wel, maar hoe kan ik dat (rekenkundig) corrigeren?

Stel bijvoorbeeld dat de druppels onder een hoek van 60° de grond raken en mijn regenmeter heeft een ronde opening van 15cm diameter, hoeveel scheelt dat in het effectieve oppervlak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Korte antwoord: Maakt niks uit.
Lange antwoord: Afhankelijk van de hoogte van je emmer en hoe hoog jou sproeier het water gooit zal het iets uitmaken. Maar daarvoor corrigeren zal niet triviaal zijn, en het zal ook geen gigantisch verschil zijn, als jouw sproeier maar significant hoger het water omhoog gooit, dan de hoogte van jouw emmer is.

Als al jouw druppels met 60 graden aankomen, dan maakt het niks uit. Komen alleen de druppels dicht bij de sproeier met 70 graden aan (verticaler), en de druppels ver weg van de sproeier met 50 graden (horizontaler), dan betekend het dat ze dus nog uit elkaar gaan, en jouw emmer krijgt druppels in een oppervlakte, die normaal in een groter oppervlakte zouden landen. Maar dat zal dus allemaal niet bijzonder spannend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Simpeler lijkt me (en preciezer) om uit te gaan van het waterverbruik van de sproeier (dat zal in de specs staan van de sproeier voor normale waterdrukken) en dan de oppervlakte van de sproeicirkel te gebruiken om de hoeveel water per oppervlakte te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

Kun je bij de sproeier de pijp/slang los maken en kijken hoeveen emmers je in 1 minuut vullen kunt?

kwartje is gevallen

[ Voor 13% gewijzigd door MrMonkE op 17-08-2022 13:04 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 12:19
Het maakt niet uit, mits de waterdruppels evenwijdig vallen (dat doen ze niet, maar als de watersproeier ver genoeg weg staat is dat een goede benadering).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sEHA4OYHWDVWlwjlI5tty3f-1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwLaN4OVdTNIvuNjVVmCmBY8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseco
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 16:21
Dat is snel! Bedankt allen.
Pagina: 1