Welke router moet ik hebben?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-08-2023
Goedemiddag,

Ik heb een huis van ongv 150m2. Bovenverdieping heeft nauwlijks bereik. Beneden is er tot ongv 5 meter van de meterkast af bereik.

Ik zoek dus een router die in de meterkast gaat en mij dus wat meer wifi bereik geeft, vooral voor boven en in de tuin.

Ik heb nu alleen een kpn box.

Online kwam ik deze routers tegen:

- ASUS RT-AX86U - Gaming Router - AiMesh - Wifi 6 - AX- Zwart

-TP-Link Archer AX73 - Draadloze router - AX5400 - Dual-Band - Wifi 6

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:11

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

https://www.kpn.com/inter...CkLwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

in jou geval zou ik de wifi punten bij KPN bestellen. die integreren met je huidige box en leveren wat je verwacht.

een router met wifi in je meterkast gaat je niet helpen.

[ Voor 21% gewijzigd door Hubert op 17-08-2022 12:46 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:06
Geen.

Voor het probleem dat je omschrijft zoek je een access point en geen router. Een meterkast is geen goede plaats voor een access point, deze plaats je in de ruimtes waar je wifi dekking wil hebben en verbind je bekabeld met een switch of router die je netwerk regelt. Met de hedendaagse verwachtingen van snel wifi op 5GHz en hoger ga je het nooit redden met een enkel access point voor meerdere verdiepingen.

Een fatsoenlijk modern afgewerkt huis hoort een netwerk van UTP bekabeling te hebben als de aannemer niet met z'n hoofd in de jaren tachtig leeft. Bij oudere huizen is dit minder vaak het geval maar vaak kun je dan kabels leggen langs plinten en bv achter een gordijn naar boven. Als het echt niet gaat kun je alternatieven als powerline en mesh apparatuur overwegen, zie dit altijd wel als tweede keus aangezien resultaten erg afhankelijk zijn van het stroomnet in huis (powerline) of muren en plafonds (mesh).

PS: @Hubert geeft inderdaad een goede optie aan als je er zelf niet in thuis bent, wifi oplossingen van je provider zijn doorgaans n00bproof en je hebt KPN als aanspreekpunt als er iets niet naar verwachting verloopt. Wel blijf ik aanraden om deze bekabeld aan te sluiten indien mogelijk, dan geeft ook zo'n superwifi ding het beste resultaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Andros op 17-08-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar
Bedankt voor de reacties heren,

Kennen jullie nog betere access points dan die van kpn zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59

lier

MikroTik nerd

Ragnar schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:48:
Wat bedoel je met "betere"?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja zat maar waar gebruik je KPN nu voor? Heb je ook die decoders van ze staan voor TV? Of heb je alleen internet en gebruik je alleen apps zoals NLZiet en KPN op je smart-tv en tablet?

Ik klink nu antiek maar heb nog steeds veel schik van (select aantal) Asus routers; lekker in Mesh-mode; alleen het is wat geklooi om TV goed werkend te krijgen op de decoders maar [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken helpt absoluut daarbij.

Maar je kan ook een setje Deco aanschaffen en aansluiten op je huidige Experia-box. Keuze te over maar je zal allicht even kunnen omschrijven hoeveel devices je hebt, welke WiFi-standaard je graag wil etc...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:11

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Zeker. zelf erg fan van Unifi producten. maar het ligt ook aan de kennis die je zelf hebt.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 10:26
Ragnar schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:41:
Ik heb een huis van ongv 150m2. Bovenverdieping heeft nauwlijks bereik. Beneden is er tot ongv 5 meter van de meterkast af bereik.
Je kan van alles gaan kopen, maar dat lost niet persé je problemen op wanneer je niet weet waar de oorzaak ligt. Gezien je verhaal wil je vast 'gewoon' door het hele huis én tuin goed wifi hebben.

Er zijn een aantal factoren wat ervoor kan zorgen dat je wifi niet overal goed werkt. En een belangrijk punt is het materiaal van de woning waarmee het is gebouwd. Heb je dikke betonnen vloeren en HR++ glas richting je tuin? Dan kan je het het vrijwel vergeten om met 1 apparaat op elke verdieping en je tuin goede dekking te hebben.

De juiste plaatsing, aansluiten en configureren van je apparatuur is vaak belangrijker dan een betere / duurdere router te kopen. Ik koop een nieuwe betere router en daarna heb ik overal in huis en buiten top wifi. Dat werkt helaas niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:06

Veel, de pricewatch staat er vol mee. Is er een reden dat je de access points van KPN bij voorbaat al afschrijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
In ieder geval geen andere router, dat is zinloos.
Wifi is afhankelijk van demping en niet van welk merk wifi je gebruikt, dus als je een andere router weer op dezelfde plek plaats krijg je weer hetzelfde resultaat.
(als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg)

Zou gewoon die kpn wifi punten nemen.
Andere zijn helemaal niets beter, maar integreren minder soepel met je kpn router.

Devices van anderen moet je zelf onderhouden met firmware updates, terwijl kpn dat voor je doet als je kpn spullen hebt.
Tevens stoppen de meeste fabrikanten na een jaar of zo met aanleveren van nieuwe firmware, want die hebben er belang bij dat je nieuwe hardware koopt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar
Is goed heel erg bedankt. Dan bestel ik de kpn wifi punten.
Pagina: 1