Leaseauto vanuit campagne, kan niet geleverd worden.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpiv
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05-2024
Goedemiddag,

Ik heb begin van dit jaar mijn eerste privé lease auto aangevraagd bij Leaseplan. Het aanmeld proces ging super snel geen problemen, alle papieren opgestuurd en ze gingen akkoord.

Op de 14de dag van mijn bedenk termijn werd ik gebeld met een actie vanuit KIA bij Leaseplan, dat ze de auto sneller kunnen leveren in verband met een oude bulk order. Dat vond ik wel gaaf, ging akkoord ermee, na lang wachten kreeg ik bericht dat de auto klaar stond bij de dealer.

Bel de dealer op kan de auto niet op kenteken gezet worden, omdat RDW werkt niet blijkbaar, vreemd verhaal op verzoek vanuit een collega van mij belde ik het RDW op. Ze werken gewoon door.

Dus bel even Leaseplan op en die gaven mij aan je kan gewoon de auto ophalen. Prima belde dealer op, kreeg te horen nee je moet nog 1 maand wachten en je moet even contact opnemen met Leaseplan.

Dus weer leaseplan gebeld, ze gingen nu de dealer bellen en had die dag geen telefoontje meer terug gehad van Leaseplan dus belde volgende werkdag, blijkt vanuit Leaseplan dat de dealer met mij contact zou opnemen voor een ophaalafspraak, dus belde dealer op en kreeg zelfde verhaal te horen 1 maand wachten en gaven aan dat ze niet met Leaseplan hadden gesproken, en begon dit wel erg vreemd verhaal te vinden.

Leaseplan weer gebeld en was redelijk al geïrriteerd dat je een product / dienst verlening afneemt en dat je het gewoon niet geleverd krijgt, leaseplan heeft Kia Nederland gemaild, en er zou een uitzondering gemaakt worden in verband dat ze Klimaat normen moeten volgen en bepaald hoeveel auto's per week uit mogen leveren.

Prima belde dealer op, zelfde verhaal. Leaseplan het zelfde verhaal weer. Nu was ik er wel klaar mee wou een Leaseauto nemen om mij spaar rekening zo min mogelijk aan te raken. Maar nu wou ik van dit gezeik af, echter kan dat niet omdat leaseplan verwacht dat ik nog 3 x het lease bedrag betaald. Dus zei erop na Juridische informatie die ik heb ingewonnen, dat ik zo coulant bent om 1 maand maar te betalen. Daar gingen ze niet mee akkoord, en ze gaven aan dat ze druk bezig met een oplossing, week later nog geen oplossing.

Ik ben redelijk radeloos, heb wel toestemming gehad voor 1 van de telefoongesprekken van Leaseplan op te nemen op verzoek van Jurist. Maar echter zit ik daar niet op te wachten. Nu is mij vraag wel, heeft iemand hier vaker ervaring mee gehad. Zelfs klachten worden niet echt in behandeling genomen, zit al op 15+ mails en 33 telefoontjes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:31

Sebazzz

3dp

vpiv schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:38:
. Maar nu wou ik van dit gezeik af, echter kan dat niet omdat leaseplan verwacht dat ik nog 3 x het lease bedrag betaald. Dus zei erop na Juridische informatie die ik heb ingewonnen, dat ik zo coulant bent om 1 maand maar te betalen. Daar gingen ze niet mee akkoord, en ze gaven aan dat ze druk bezig met een oplossing, week later nog geen oplossing.
Even voor de duidelijkheid: dit is de afkoopboete op je contract, klopt dat?

Samengevat: Je wilt van je contract af omdat je de auto niet snel genoeg geleverd krijgt? Of ben je stiekem met een extra contract akkoord gegaan gezien het onderstaande?
Op de 14de dag van mijn bedenk termijn werd ik gebeld met een actie vanuit KIA bij Leaseplan, dat ze de auto sneller kunnen leveren in verband met een oude bulk order. Dat vond ik wel gaaf, ging akkoord ermee, na lang wachten kreeg ik bericht dat de auto klaar stond bij de dealer.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 19:24
Euh, het verhaal is behoorlijk emotioneel geschreven en weinig gestructureerd.
Wat gebeurde wanneer, etc.

Je begint met 'ik heb begin dit jaar', vervolgens lijkt er iets te zijn met 1 maand wachttijd. Tegelijkertijd open je nu een topic in augustus en de titel is 'kan niet geleverd worden'.

Wat is er nu aan de hand?

Kan de auto niet geleverd worden (dus Leaseplan kan overeenkomst niet nakomen, dus ontbinding blabla), of wil je de auto die wel geleverd kan worden niet hebben (dus afhankelijk van de kleine lettertjes wil jij de overeenkomst niet nakomen, dus mag jij betalen etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpiv
Sebazzz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Even voor de duidelijkheid: dit is de afkoopboete op je contract, klopt dat?

Samengevat: Je wilt van je contract af omdat je de auto niet snel genoeg geleverd krijgt? Of ben je stiekem met een extra contract akkoord gegaan gezien het onderstaande?

[...]
Beste Sebazzz,

Dat is een afzien van de auto boete, dat klopt.

Ik wil van het contract af omdat er over en weer in-correcte en beloftes worden gemaakt wat blijkbaar niet waar zijn. Ene zeg dit ene zeg dat, en volgens het contract zou leaseplan transparent zijn en helder zijn. Maar dat blijkt dus niet. En omdat de auto nu 1 maand later pas kan weer geleverd worden dan de eerdere vertragingen, en daarvan er nooit iets mij gemeld is over een registratie limiet van KIA Nederland vind ik eigenlijk dat je informatie achter blijft houden, wel even snel verkopen. Maar puntje bij paaltje auto staat klaar bij Dealer mail en kan je niet eens ophalen, en moet je weer maand wachten.

Voor mij is dit wel echt de overloper, en heb de auto echt deze maand nodig omdat ik momenteel een auto huurt, omdat mij eigen auto is volledig kapot. Ze denken niet mee vanuit Leaseplan met je.

Ben nu wel van plan mij spaargeld te gebruiken voor een auto aan te schaffen omdat leaseplan gewoon niet de auto kan uitleveren bij de dealer. Maar nu doen ze zo moeilijk om gezamenlijk uit elkaar te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpiv
Smobbo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:48:
Euh, het verhaal is behoorlijk emotioneel geschreven en weinig gestructureerd.
Wat gebeurde wanneer, etc.

Je begint met 'ik heb begin dit jaar', vervolgens lijkt er iets te zijn met 1 maand wachttijd. Tegelijkertijd open je nu een topic in augustus en de titel is 'kan niet geleverd worden'.

Wat is er nu aan de hand?

Kan de auto niet geleverd worden (dus Leaseplan kan overeenkomst niet nakomen, dus ontbinding blabla), of wil je de auto die wel geleverd kan worden niet hebben (dus afhankelijk van de kleine lettertjes wil jij de overeenkomst niet nakomen, dus mag jij betalen etc)?
De auto staat klaar bij de Dealer, maar kan niet op een kenteken geregistreerd worden. Heb wel vanuit leaseplan ophaal bericht gekregen, maar echter moet ik nog 1 maand wachten door klimaat normen etc... wat mij nooit is verteld vanuit Leaseplan. Volgens KIA Nederland is leaseplan wel op de hoogte hiervan, maar die ontkennen het nu.

Wil van het contract af, omdat ze gewoon niet leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:44

SeatRider

Hips don't lie

vpiv schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:50:
En dan, welke auto denk je dan binnen een maand te kunnen gaan leasen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 19:24
vpiv schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

De auto staat klaar bij de Dealer, maar kan niet op een kenteken geregistreerd worden. Heb wel vanuit leaseplan ophaal bericht gekregen, maar echter moet ik nog 1 maand wachten door klimaat normen etc... wat mij nooit is verteld vanuit Leaseplan. Volgens KIA Nederland is leaseplan wel op de hoogte hiervan, maar die ontkennen het nu.

Ik begrijp dat er dus al eerder vertraging is geweest? Wat staat er in het contract over de levertermijn en gevolgen van eventuele vertraging? Wellicht is dit een aanknopingspunt?

Daarnaast zou je (mits je in staat bent om vriendelijk en constructief te blijven ;) ) natuurlijk Leaseplan kunnen bellen om te vragen hoe ze voorstellen om de aanvullende vertraging van 1 maand op te vangen? Je contractpartij (leaseplan) zegt namelijk dat de auto klaar staat, echter blijkt dit niet zo te zijn. De dealer is een partij waar jij in principe niets mee te maken hebt (dealer is een contractpartij met leaseplan, niet met jou). Leaseplan heeft een eindeloze berg auto's in beheer, er zal er vast wel 1tje ergens op een parkeerplaats staan te verstoffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpiv
SeatRider schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

En dan, welke auto denk je dan binnen een maand te kunnen gaan leasen?
Heb 1 half jaar op zitten te wachten met de vertragingen enz.. Hij staat nu klaar bij de Dealer, maar kan hem niet ophalen in verband met de klimaat normen, mogen ze hem niet uitgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpiv
Smobbo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Ik begrijp dat er dus al eerder vertraging is geweest? Wat staat er in het contract over de levertermijn en gevolgen van eventuele vertraging? Wellicht is dit een aanknopingspunt?

Daarnaast zou je (mits je in staat bent om vriendelijk en constructief te blijven ;) ) natuurlijk Leaseplan kunnen bellen om te vragen hoe ze voorstellen om de aanvullende vertraging van 1 maand op te vangen? Je contractpartij (leaseplan) zegt namelijk dat de auto klaar staat, echter blijkt dit niet zo te zijn. De dealer is een partij waar jij in principe niets mee te maken hebt (dealer is een contractpartij met leaseplan, niet met jou). Leaseplan heeft een eindeloze berg auto's in beheer, er zal er vast wel 1tje ergens op een parkeerplaats staan te verstoffen...
De auto staat al bij de dealer klaar, maar kan gewoon niet uitgegeven worden. Dat is hele probleem. En ze willen niet tijdelijk vervangend vervoer verzorgen.

Vertraging enz.. wordt eigenlijk niet veel in beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

vpiv schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Heb 1 half jaar op zitten te wachten met de vertragingen enz.. Hij staat nu klaar bij de Dealer, maar kan hem niet ophalen in verband met de klimaat normen, mogen ze hem niet uitgeven...
Wanneer mogen ze hem wel uitgeven? Heb je al een nieuwe afleverdatum?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpiv
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Wanneer mogen ze hem wel uitgeven? Heb je al een nieuwe afleverdatum?
1 maand later, volgens leaseplan zijn eigen berichtgeving per mail en telefonisch kon ik hem gewoon ophalen.
Vind het ook wel vreemd dat de auto even 1 maand stof moet happen bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:19

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

vpiv schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

1 maand later, volgens leaseplan zijn eigen berichtgeving per mail en telefonisch kon ik hem gewoon ophalen.
Vind het ook wel vreemd dat de auto even 1 maand stof moet happen bij de dealer.
wat stopt je om naar de dealer direct te gaan en gewoon te regelen dat ze die auto mee geven? dat die dealer dat een maandje later door rapporteert aan kia lijkt me geen probleem eerlijk gezegd. de auto staat er kennelijk al dus is zo goed als uitgegeven.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik daar beginnen.

Verder zie ik op de website van Leaseplan dit voorbeeld contract (PDF!). Daarin staat inderdaad dat de lease ingaat op het moment dat je bericht krijgt dat je de auto kunt afhalen. Dat je nu al moet betalen moet je wel onderuit kunnen wanneer blijkt dat je hem in de praktijk helemaal niet kunt afhalen. Zoals hierboven al geschreven heb jij met de dealer niets te maken, leaseplan moet de auto leveren.

Ook kan je volgens hun blog een voorloopauto aanvragen, zie hier. Wellicht een goede mogelijkheid om alsnog snel te kunnen rijden tot je nieuwe auto binnenkomt.

Als je geen rechtsbijstand hebt en bovenstaande niet ziet zitten dan zou je ze schriftelijk in gebreke kunnen stellen. Onderdeel daarvan is wel dat je ze een redelijke termijn moet geven om het op te lossen. Lossen ze het niet op dan kan je de overeenkomst ontbinden. Je staat dan juridisch sterk, maar als ze er niet in mee gaan moet je wel naar de rechter. Voor meer info hierover kan je gratis of goedkoop bellen met het juridisch loket.

En dan is nog de geschillencommissie. Die zou onafhankelijk moeten zijn en Leaseplan is hier bij aangesloten. Je kunt hier tegen betaling een klacht indienen. De commissie buigt zich erover en beide partijen moeten zich vervolgens neerleggen bij het besluit. Als je in het gelijk wordt gesteld krijg je het klachtengeld terug.

Belangrijkste is denk ik om te achterhalen wat juridisch gezien acceptabele vertragingen zijn bij dit soort overeenkomsten. Gok dat het later leveren dan overeengekomen bij een auto zeer veel voorkomt en niet zomaar voldoende grond is om het contract te ontbinden. Maar weet ik niet genoeg van.

[ Voor 13% gewijzigd door mrnn op 17-08-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vpiv
Hubert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

wat stopt je om naar de dealer direct te gaan en gewoon te regelen dat ze die auto mee geven? dat die dealer dat een maandje later door rapporteert aan kia lijkt me geen probleem eerlijk gezegd. de auto staat er kennelijk al dus is zo goed als uitgegeven.
Helaas is de dealer niet zo flexible, hij kan gewoon niet de kenteken uitgeven door het systeem omdat hij hem moet koppelen aan de KIA registratie database...

[ Voor 6% gewijzigd door vpiv op 17-08-2022 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Vraag dan gewoon voor een maand een voorloper ipv heen en weer te switchen tussen de dealer en leasemaatschappij.
Het lijkt mij stug dat de lm "kan niet" zegt als je gewoon een voorloper vraagt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Jij hebt een afspraak met Leaseplan, niet bij de garage. Ik zou dus tegen Leaseplan zeggen zorg dat hij geleverd word. Zo niet dat je ingebreke steld. Voorbeeld brieven genoeg.

Collega die via werk een kia nam had zelfde. Werd ook niet op kenteken gezet met zelfde reden van kan niet op kenteken zetten. Ik kan nergens terug vinden zo snel dat een fabriekant een maximaal aantal auto's mag leveren per maand. Volgens mij is het om kunstmatig elke maand de verkoop getallen "hoog" te houden. Maar daar heb ik geen bewijs van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:23
Dit is echt een KIA ding. Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar m’n ex had precies hetzelfde. De private lease KIA stond er al maar de moest wachten vanwege bepaalde milieu/klimaat regels.

Nog nooit van gehoord..

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19

Croga

The Unreasonable Man

geforce5_guy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:22:
Collega die via werk een kia nam had zelfde. Werd ook niet op kenteken gezet met zelfde reden van kan niet op kenteken zetten. Ik kan nergens terug vinden zo snel dat een fabriekant een maximaal aantal auto's mag leveren per maand. Volgens mij is het om kunstmatig elke maand de verkoop getallen "hoog" te houden. Maar daar heb ik geen bewijs van :P
Ieder automerk heeft een quotum aan schone autos in percentage van alle geleverde autos. Als dit niet over een "schone" auto gaat en ze zitten voor deze maand al aan het quotum dan kan deze dus niet op kenteken gezet worden.

Het is veel kwalijker dat Kia blijkbaar structureel niet in staat is aan dat quotum te komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even nuanceren: als een dealer zegt "de RDW werkt niet", dan betekent dat veelal dat zij niet bij de RDW in kunnen loggen om de auto ten naam te stellen. Verbindingsproblemen enzo.

En da's heel goed mogelijk, want als je het nieuw een beetje bijgehouden hebt weet je dat er recentelijk een hele bulk auto's tegelijk aan kwam bij de dealers die allemaal op kenteken gezet moesten worden en uitgeleverd en ten naam gesteld. Simpel gevalletje van piekbelasting dus verwacht ik :)

Zelf ook eens ondervonden, een paar uur later werkte het weer en kon de tenaamstelling alsnog plaatsvinden.

Snap dat het allemaal vervelend is, maar niemand kan ijzer met handen breken.

Je autohuur voor een paar weken zal ongetwijfeld minder zijn dan de boete van de leasemij. Ik zou gewoon even geduld hebben. Weet ook dat je vast niet de enige met dit probleem bent :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:44:
Even nuanceren: als een dealer zegt "de RDW werkt niet", dan betekent dat veelal dat zij niet bij de RDW in kunnen loggen om de auto ten naam te stellen. Verbindingsproblemen enzo.

En da's heel goed mogelijk, want als je het nieuw een beetje bijgehouden hebt weet je dat er recentelijk een hele bulk auto's tegelijk aan kwam bij de dealers die allemaal op kenteken gezet moesten worden en uitgeleverd en ten naam gesteld. Simpel gevalletje van piekbelasting dus verwacht ik :)

Zelf ook eens ondervonden, een paar uur later werkte het weer en kon de tenaamstelling alsnog plaatsvinden.

Snap dat het allemaal vervelend is, maar niemand kan ijzer met handen breken.

Je autohuur voor een paar weken zal ongetwijfeld minder zijn dan de boete van de leasemij. Ik zou gewoon even geduld hebben. Weet ook dat je vast niet de enige met dit probleem bent :)
Het gaat vooral hem om het feit dat hij nu al moet betalen voor de auto omdat volgens leaseplan de geld teller gaat lopen zodra hun zeggen dat hij opgehaald kan worden. Dat de kia nee zegt maakt ze dus niks uit en willen gewoon de maand innen terwijl je geen gebruik kan maken van de auto.

Tenminste dat is wat ik er uit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpiv
Ben net door leaseplan gebeld, iemand die ik nooit heb gesproken, ze gaan deze week het proberen op te lossen niet met de Dealer maar meteen met KIA Nederland. Ben benieuwd.

[ Voor 16% gewijzigd door vpiv op 17-08-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mooi. Dat was ook exact wat ik wilde adviseren: leaseplan bellen, want het is hun auto. Daar gewoon doorgeven dat de dealer aangeeft dat ie nog niet kan leveren en of ze het willen regelen.

Bedenk jezelf goed: je bent straks de berijder, maar niet de eigenaar van die auto. Hint: betekent dus ook dat je er niet zomaar een andere radio in mag zetten ofzo ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@vpiv Als je nog steeds af wilt van het contract; de fout is veroorzaakt door Leaseplan en geëmmer met de dealer. Anyhow, niet door jou, dus dan ook niet akkoord gaan met de afkoopboete.

Zij komen het contract die zij met jou zijn aangegaan niet na (ondanks belofte/afspraak om sneller te kunnen leveren). Je kunt ze daarvoor in gebreke stellen (schriftelijk en aangetekend doen). Lukt het ze uiteindelijk nog niet om binnen de gestelde termijn van de in gebreke stelling te leveren (hierin dien je wel redelijk te zijn), dan kun je het contract gewoon ontbinden, zonder dat het jou een cent kost.

Leaseplan kan dan ook niet terugvallen op de afkoopboete, als ze sneller konden leveren, konden ze de auto uit voorraad leveren en stond de auto er dus gewoon al in hun wagenpark! Men heeft dus niet de auto speciaal voor jou aangeschaft / bij de fabriek laten maken.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2022 15:03 ]

Pagina: 1