Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:08
We hebben inmiddels meerdere offertes binnen voor zonnepanelen, enkele voorbeelden:

Aanbieder 1 - 12 panelen, +/- 5000 watt (dak vol)
Aanbieder 2 - 15 panelen, +/- 6000 watt (dak vol)
Aanbieder 3 - 14 panelen, +/- 5550 watt (dak niet vol, mist 1 paneel omdat dit niet anders zou kunnen m.b.t. de veiligheid omdat ik geen 3 fase aansluiting heb maar 1x40).

Waar bij mij vooral de onduidelijkheid zit is de veiligheid m.b.t. de bekabeling tussen de meterkast en de omvormer die op zolder zal komen.

Mijn voorkeur heeft uiteraard om een nieuwe groep te plaatsen met nieuwe bekabeling vanaf de begane grond/meterkast naar de omvormer/zolder. Helaas heb ik geen koof of lege buizen die hiervoor gebruikt kunnen worden waardoor nieuwe bekabeling (binnenshuis) eigenlijk niet kan. Hierdoor blijven er volgens mij 2 opties over, bekabeling buitenshuis of bestaande bekabeling gebruiken.

Aangezien ik liever geen bekabeling aan de buitenkant van m'n huis wil zou ik dus graag bestaande bekabeling willen gebruiken. Ik heb van de meterkast naar zolder 1 groep speciaal voor een wasmachine en 1 groep speciaal voor de droger en heb dit dan ook doorgegeven aan de aanbieders.

Aanbieder 3 zegt eigenlijk simpelweg dat dit niet kan, omdat de bekabeling die nu gebruikt wordt voor de groep van bijvoorbeeld de droger niet toereikend is. Ik weet het niet meer 100% zeker maar volgens mij werd er aangegeven dat er een kabel met 4 aders nodig is en de bestaande bekabeling waarschijnlijk maar 2 aders heeft.

Aanbieder 1 zegt eigenlijk dat dit helemaal geen probleem hoeft te zijn. We kunnen prima de bekabeling van de groep voor de droger gebruiker en daar eventueel nog een pv-verdeler bij gebruiken zodat de droger ook nog aangesloten kan worden.

Zoals aangegeven heeft mijn voorkeur, uiteraard, bekabeling binnenshuis, maar dit moet dan wel 100% zeker veilig kunnen. Ik hoop dat iemand hier mij kan uitleggen of dit wel of niet mogelijk is want van de aanbieders krijg ik dus verschillende verhalen te horen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De bestaande bekabeling is waarschijnlijk 2,5mm2. Bruikbaar tot 20A, omvormer van ongeveer 4kW.

Vervangen door 4mm2 is in in theorie mogelijk, maar praktisch vaak lastig uit te voeren.

Dak vol, fractie aftop accepteren met een ~4kW omvormer is denk ik de beste optie, dat kan prima en mag op de meeste knappe omvormers

Wel even volgens het ABB white paper maximaal stroom beveiliging toepassen in de meter kast, 60A is je huidige kast vast niet voor bedoeld

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 17-08-2022 13:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Bedankt voor je reactie @Ronald

Als ik het even mag samenvatten in m'n eigen woorden:

In principe heeft aanbieder 3 dus eigenlijk gelijk en is het aanbod van aanbieder 1 onveilig indien we een omvormer gebruiken die meer als 4kW aankan en er vanuit gaande dat de bekabeling inderdaad 2,5 mm is?

Het beste is dus eigenlijk om de wens van binnenshuis bekabelen te laten vallen begrijp ik...

Het laatste deel van je post begrijp ik eigenlijk niet. Er is mij verteld door Aanbieder 2 dat ik moest controleren bij Enexis wat mijn aansluiting is en als deze 1x35A of hoger is (mijn aansluiting is 1x40A) dat er dan 6000 watt aan panelen op m'n dak gelegd kan worden (kabel kan dan max +/- 5700 watt aan en dat wordt niet gehaald). Uit jouw post begrijp ik dat dit standaard dus blijkbaar niet kan er dat een beveiliging toegepast dient te worden op de meterkast? Of wat bedoel je anders met 60A?

[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 17-08-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:02
Nopheros schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:35:
Het laatste deel van je post begrijp ik eigenlijk niet. Er is mij verteld door Aanbieder 2 dat ik moest controleren bij Enexis wat mijn aansluiting is en als deze 1x35A of hoger is (mijn aansluiting is 1x40A) dat er dan 6000 watt aan panelen op m'n dak gelegd kan worden (kabel kan dan max +/- 5700 watt aan en dat wordt niet gehaald). Uit jouw post begrijp ik dat dit standaard dus blijkbaar niet kan er dat een beveiliging toegepast dient te worden op de meterkast? Of wat bedoel je anders met 60A?
Hij bedoeld het feit dat de maximale stroom in de groepenkast meer dan 40A kan zijn. Groepenkasten worden standaard op 40A gebouwd (met 6mm2 draad). Jouw 6kw aan zonnepanelen is +-26A op een fase. Dan is de maximale stroom 66A.
Als je bijvoorbeeld een inductiekookplaat (32A), oven (13A) en frituurpan (13A) maximaal tegelijk aanzet is er geen beveiliging die voorkomt dat de draden smelten en de groepenkast in brand vliegt.

Bij een standaard drie fasen aansluiten is dit probleem nihil omdat de meeste niet meer dan 10kw aan zonnepanelen leggen. Dan blijft de stroom beperkt tot 41A (25A hoofdzekering + 16A van zonnepanelen)

De goedkoopste oplossing hiervoor is een 40A installatieautomaat voor de afgaande groepen en 10mm2 (max 63A) draad tussen de hoofdschakelaar, pv-groep en 40A installatieautomaat.

Edit: een schema gemaakt gezien hoe vaak dit uitgelegd wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2-8eUnF8tturEBcOTl0HT_KVto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7p64oVGq7AcffUFG60KC107P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Ricko1 op 17-08-2022 15:54 . Reden: Schema toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou voor zoveel mogelijk gaan, je kan kijken of je een 5kW omvormer kan nemen en deze limiteren tot 4,6kW (20A), dan heb je iets minder aftopping maar valt alles nog binnen spec.
Mocht je toch meer aftopping hebben dan verwacht kan je dan alsnog een kabel (laten) trekken voor een PV groep.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Mijn wens om geen kabels over de gevel te laten lopen laat ik maar vallen dan lijkt me, vind het verschil in opbrengst daar te groot voor. Alhoewel 4.6kW aardig in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 22:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nopheros schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:34:
Mijn wens om geen kabels over de gevel te laten lopen laat ik maar vallen dan lijkt me, vind het verschil in opbrengst daar te groot voor. Alhoewel 4.6kW aardig in de buurt komt.
Hoe heb je het verschil in opbrengst berekend?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
JvS schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:01:
[...]
Hoe heb je het verschil in opbrengst berekend?
Eigenlijk niet en is het niet meer dan een aanname.

Maar met 5500 watt aan panelen op het zuiden en een omvormer van 4kw zal er toch vrij veel afgetopt worden lijkt me?

@Ricko1 Bedankt voor de afbeelding.

[ Voor 7% gewijzigd door Nopheros op 17-08-2022 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Simulaties jaaropbrengst met 5460Wp (12x455 pal op zuid, 35 graden) met sunnydesign met een sunnyboy 5,0

5435kWh met 4,60kW omvormer limiet
5360kWh met 4,00kW omvormer limiet
5279kWh met 3,68kW omvormer limiet

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 17-08-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
JvS schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:54:
Simulaties jaaropbrengst met 5460Wp (12x455 pal op zuid, 35 graden) met sunnydesign met een sunnyboy 5,0

5435kWh met 4,60kW omvormer limiet
5360kWh met 4,00kW omvormer limiet
5279kWh met 3,68kW omvormer limiet
Bedankt voor de moeite. Dat scheelt dan wel erg weinig..

Dan zal ik toch waarschijnlijk gaan voor de optie die al in het eerste bericht is aangehaald, omvormer van 4kw en toch de bestaande bekabeling gebruiken. Heb wat om over na te denken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Nopheros schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:28:
Dan zal ik toch waarschijnlijk gaan voor de optie die al in het eerste bericht is aangehaald, omvormer van 4kw en toch de bestaande bekabeling gebruiken.
Maar waarom dan geen 5kW vastgezet op 4,6kW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:25

Sebazzz

3dp

Als je op een bepaald moment een groot vermogen op je zolder nodig hebt, bijvoorbeeld voor een warmtepomp of doorstroomverwarmer, moet je dan sowieso niet een kabel buitenom laten lopen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DukeBox schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:47:
[...]

Maar waarom dan geen 5kW vastgezet op 4,6kW ?
Welke omvormer kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Zover ik weet o.a. Solaredge en Huawei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

DukeBox schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:05:
[...]

Zover ik weet o.a. Solaredge en Huawei
Goodwe ook volgens mij - maar je wilt zulke dingen niet van een instelling af laten hangen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Sebazzz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:07:
...maar je wilt zulke dingen niet van een instelling af laten hangen.
Waarom niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SMA kan het ook, vaak genoeg benoemd door de Grote Rode en Blauwe omvormer fan ;-)

@Sebazzz Welke residentiële warmtepomp trekt zoveel vermogen dat je meer dan 2,5mm² nodig hebt?
Dat praten we over 4kW elektrisch, 12-15kW thermisch... En dat is in een woning waar maar 15 panelen op kunnen absoluut niet nodig. Daarnaast zijn dergelijke warmtepompen 3 fase...

Verder hangt het niet van een instelling af. Je gebruikt immers een 20A zekering.

@Ricko1 Mooi schema, iets duidelijker dan ABB zelfs. Maar de 10mm² is niet nodig, verbruik is immers gezekerd op 40A, terugleveren op (20A/)35A/40A

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 17-08-2022 18:32 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ronald schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:30:
SMA kan het ook, vaak genoeg benoemd door de Grote Rode en Blauwe omvormer fan ;-)

@Sebazzz Welke residentiële warmtepomp trekt zoveel vermogen dat je meer dan 2,5mm² nodig hebt?
Dat praten we over 4kW elektrisch, 12-15kW thermisch... En dat is in een woning waar maar 15 panelen op kunnen absoluut niet nodig. Daarnaast zijn dergelijke warmtepompen 3 fase...
Vaak worden ze op een aparte groep geïnstalleerd, dus aparte bekabeling.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:22

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb al een paar jaar 5kW op 20a en 2.5 draaien, het is op het randje maar gaat prima.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1