Draagkracht vloer in huis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:06
Dag Tweakers.

Ik heb hier een tussenwoning uit 1995. Nu zitten hier op de verdiepingen denk ik kanaalplaatvloeren. Misschien kunnen jullie het op de foto zien.

Ik heb op zolder een warepompboiler laten plaatsen van lg 270 liter plus eigen gewicht van 120 kg. Totaal dus 390kg. Daarnaast staat nog een Miele wasmachine geen idee wat die weegt.

Hieronder staat direct een muur die de slaapkamers verdeelt op de eerste verdieping. Deze staat weer op de kanaalplaat tussen de benedenverdieping en eerste verdieping hieronder staat geen muur.

Nu lijkt de plaat op de benedenverdieping waar dus die muur staat waar de boiler op leunt, meer door te hangen dan anders. Ik heb dit opgemeten en hij hangt 7mm door in het midden van de woning. Nu was dit voor die tijd ook al, bijna alle platen zijn wel scheef maar het lijkt dus iets erger te zijn geworden.

Kan iemand mij vertellen hoeveel een kanaa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaoZ81f8NVy-fbJy6kpsXGDIp8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFjAX5PdybHR1CKv0SLOzvQn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9M8R54P-bNWllevN9znwrExZPJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJVOvmZdhdy4MCEqW7s99Xr3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waBGCHXKN2R7Qy0bgabgHJEwJUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7i2ibxl2okekHUxqILocJRm.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Enige juiste oplossing is mijn inziens om een constructie berekening te laten maken door een constructeur.

[ Voor 8% gewijzigd door Galaxis op 17-08-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:58

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Je kunt om te beginnen bij de gemeente de constructieberekeningen opvragen van je huis. Daar kon ik precies in zien (voor mijn huis uit de jaren '70) wat de berekende draagkracht per m2 is.

[ Voor 4% gewijzigd door Ircghost op 17-08-2022 12:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een kanaalplaatvloer kan heel ver doorbuigen voordat deze breekt, 7mm is niks, als het 7cm wordt dan is het spannender.

Onderstaande vloer ziet er niet heel mooi meer uit, maar is nog steeds niet doorgebroken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFdhwzZK4rz7myCELTtys4xDe1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f81W08mOa9bRxK1zAdyHZDRh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

In mijn huis hingen er een paar ook meer door dan anderen, compleet normaal van de bouw af en niet per se iets om je nu heel druk om te maken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:53
Als de plaat meer is gaan doorhangen door de boiler dan moet je dat in de naden met de platen ernaast zeker zien. Daar moet dan een "verse" scheur en hoogteverschil te zien zijn. Is dat het geval?

[ Voor 6% gewijzigd door KNed op 17-08-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:14
Ik heb dezelfde vloeren/plafond en bij mij liggen ze ook niet allemaal gelijk. Je zou dan ook verwachten dat je scheurtjes in de naad moet zien… dat zie ik niet terug op jouw foto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Ik weet niet zeker of het een kanaalplaatvloer is. Werd dit veel gebruikt in rijtjeswoningen in 1995? Typische jaren 90 wijk. Zal eens de gemeente vragen.
KNed schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:24:
Als de plaat meer is gaan doorhangen door de boiler dan moet je dat in de naden met de platen ernaast zeker zien. Daar moet dan een "verse" scheur en hoogteverschil te zien zijn. Is dat het geval?
Zie onderstaande foto. Is dit een scheur in de verf? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEIgTvHFBUHJ6lpK8DJkJFTD3SM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUlvGrcuyODCyH1x7I7LMl8M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door vangoghnl op 17-08-2022 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:46
Als hij recent doorgebogen zou zijn, dan had je zeker die naad gezien met een scheurtje in het spuitwerk. Zeker als dat spuitwerk al bijna 30 jaar oud is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
vangoghnl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:46:
Ik weet niet zeker of het een kanaalplaatvloer is. Werd dit veel gebruikt in rijtjeswoningen in 1995? Typische jaren 90 wijk. Zal eens de gemeente vragen.
100% een kanaalplaatvloer.

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:53
Zie onderstaande foto. Is dit een scheur in de verf?
Ik ben geen expert. Je ziet wel een naadje maar het ziet er niet uit als een echte verse scheur vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 18:23
Ook niet echt verschoven zo te zien, dan zou je wel een stuk van de betongrijze plaat zien in de scheur. Dit lijkt meer een ouderdoms of bewegings scheur te zijn. De platen hier liggen nog veel schots en schever dan bij jou.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 18:00
Heb zelf ook kanaalplaat vloeren. In de kelder zijn deze van onder ook niet afgewerkt. En ze liggen echt niet allemaal even recht.

Lijkt mij eerder dat dit vanaf de bouw al zo “scheef” is qua opleggen.

Puntbelasting ten opzichte van mijn vorige huis met betonnen gestortte vloeren is een stuk lager.

Geen idee of dat erg is, maar een zwaar stapelbed met bureau en kledingkast onderbouw en slaper zijn ook nog niet door de vloer gezakt. Krachten worden nl over de dekvloer gespreid.

[ Voor 40% gewijzigd door Flozem op 17-08-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:31

CaDje

Framedrops for life

Wat heb je precies gemeten? de afstand van vloer tot plafond op de benedenverdieping? Verschil tussen 2 platen?

Even los van de meting, je kunt er eigenlijk vanuit gaan dat de vloer waar de warmte pomp op staat de grootste kracht opneemt, er kan ook een deel overgebracht worden door de tussenwand (maar dat is geen draagwand), dan kun je de kracht verdelen tussen de 2 vloeren. Ik zou er geen zorgen over hebben, als je een badkuip vult met water zakt die ook niet gelijk door de vloer ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-04 09:24

Zie onderstaande foto. Is dit een scheur in de verf? [Afbeelding]
Lijkt me eerder een scheur in het spuitwerk. Dat spul kwam hier tijdens het schilderen al naar beneden.

Om echt zeker van je zaak te zijn zal je inderdaad de bouwtekeningen op moeten vragen bij de gemeente. Nou heb ik zelf constructieleer gehad, maar het was nooit mijn sterkste vak dus zo'n berekening zal ik niet voor je doen. Als de kanaalplaatvloer op tekening al gespecificeerd staat is het relatief eenvoudig te achterhalen waar die vloer op berekend is.

Als de maximale belasting er op staat moet je ook nog op letten of dit inclusief eigen gewicht en druklaag is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 22:47
Die kanaalplaat kan, als je huis aan het bouwbesluit voldoet, minstens 175kg/m2 dragen.
Geen idee wat de beukmaat van je woning is, maar één kanaalplaat is al snel 6m² en is er dus op berekend om ruim een ton te kunnen dragen. Daarbij is de plaat genormeerd op de maximaal toegestane doorbuiging. De daadwerkelijke breeksterkte is véél hoger dan de sterkte volgens de normering op doorbuiging.
Dus zolang je de vloer niet ook nog vol zet met andere zware spullen is de huidige situatie prima.

Een flinke boekenkast vraagt zelden iemand zich voor af of de vloer het kan dragen maar kan makkelijk zwaarder zijn dan zo'n WP met boiler.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• vangoghnl
Bedankt allemaal. Ik ga de papieren opvragen. Toevallig mijn buurman gisteren gesproken. En die beweerd dat het 150kg per m2 is. Dan zou ik dus wel een probleem hebben. Ik ga volgende week dezelfde plek meten om te kijken of het erger word of niet.
CaDje schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:10:
Wat heb je precies gemeten? de afstand van vloer tot plafond op de benedenverdieping? Verschil tussen 2 platen?

Even los van de meting, je kunt er eigenlijk vanuit gaan dat de vloer waar de warmte pomp op staat de grootste kracht opneemt, er kan ook een deel overgebracht worden door de tussenwand (maar dat is geen draagwand), dan kun je de kracht verdelen tussen de 2 vloeren. Ik zou er geen zorgen over hebben, als je een badkuip vult met water zakt die ook niet gelijk door de vloer ;).
Verschil tussen 2 platen gemeten. Je hebt natuurlijk gelijk dat de zoldervloer het meeste draag. Daar zie ik geen scheve platen.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:31

CaDje

Framedrops for life

vangoghnl schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:33:
Bedankt allemaal. Ik ga de papieren opvragen. Toevallig mijn buurman gisteren gesproken. En die beweerd dat het 150kg per m2 is. Dan zou ik dus wel een probleem hebben. Ik ga volgende week dezelfde plek meten om te kijken of het erger word of niet.

[...]

Verschil tussen 2 platen gemeten. Je hebt natuurlijk gelijk dat de zoldervloer het meeste draag. Daar zie ik geen scheve platen.
150kg/m2 is niet per se een probleem, vaak is dat de totale draagkracht van de plaat terug gerekend naar kg/m2.

• vangoghnl
CaDje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

150kg/m2 is niet per se een probleem, vaak is dat de totale draagkracht van de plaat terug gerekend naar kg/m2.
Oke maar het is dus niet zo dat als er meer kg op 1 vierkante meter staat het erdoor zakt? Je moet het meer zien over de hele oppervlakte van de plaat zeg maar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:33

BrZ

vangoghnl schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Oke maar het is dus niet zo dat als er meer kg op 1 vierkante meter staat het erdoor zakt? Je moet het meer zien over de hele oppervlakte van de plaat zeg maar.
Gelukkig niet, anders zak je door je vloer als je met z'n tweeën naast elkaar zou staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
vangoghnl schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

En die 150 kg/m2 is dan ook nog de bruikbaarheidssterkte (dat ie niet teveel doorhangt) Breken zal een kanaalplaat echt niet doen zonder extreem veel gewicht.

• vangoghnl
Oke nou dan geloof ik het wel.
De wasmachine die er naast staat, staat ook nog op een andere plaat.

Enige wat dan nog wel is maar dat is meer voor mijn informatie. Het einde van de plaat zeg 1 meter verderop eindigt bij het trappengat. Waar leunt die plaat dan eigenlijk op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
vangoghnl schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:48:
Enige wat dan nog wel is maar dat is meer voor mijn informatie. Het einde van de plaat zeg 1 meter verderop eindigt bij het trappengat. Waar leunt die plaat dan eigenlijk op?
Via een raveelijzer op de naastgelegen platen.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/raveling.shtml

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 18-08-2022 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:40

Hier zal gebruik gemaakt zijn van een raveelijzer / raveelbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterhuis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-04 23:05

Is dit uiteindelijk gewoon goed gegaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vangoghnl
waterhuis schreef op donderdag 7 december 2023 @ 00:03:
[...]

Is dit uiteindelijk gewoon goed gegaan?
Gelukkig wel. Staat inmiddels een tijdje en zie geen verschil of verder doorzakken. Ik denk ook niet dat dit nu nog zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waterhuis
Top! Ik ga namelijk exact hetzelfde doen haha(huis uit 2012). En had het nagevraagd bij de constructeur maar die adviseerde voor de zekerheid toch een frame te plaatsen. Alleen is een frame haast onmogelijk om voor zo'n zware warmtepomp te vinden/maken. Daarom ga ik gewoon 2 hoekstalen gebruiken en hem daarop zetten uiteraard niet hetzelfde als een frame maar komt in de buurt. En dat met jouw evaring erbij heb ik er nu helemaal vertrouwen in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
waterhuis schreef op donderdag 7 december 2023 @ 00:14:
Top! Ik ga namelijk exact hetzelfde doen haha(huis uit 2012). En had het nagevraagd bij de constructeur maar die adviseerde voor de zekerheid toch een frame te plaatsen. Alleen is een frame haast onmogelijk om voor zo'n zware warmtepomp te vinden/maken. Daarom ga ik gewoon 2 hoekstalen gebruiken en hem daarop zetten uiteraard niet hetzelfde als een frame maar komt in de buurt. En dat met jouw evaring erbij heb ik er nu helemaal vertrouwen in!
Moet goedkomen. Hier staat ook nog een veel te zware miele wasmachine naast. Staan letterlijk naast elkaar. Monteur vertelde ook dat hij 7van de 10 op zolders plaatst. Ook van huizen met houten vloer. En hij had nog nooit meegemaakt dat dit niet kon.

Maar met 2 hoekstalen zit je helemaal safe lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:44
Hier ook een huis met kanaalplaten en een vlaktedruk van 250kg/m2 op de bouwtekening. Indien je nog twijfelt is zoals hier aangegeven een flinke hoeklijn wellicht een uitkomst. Pak een 60 x 60 x 5 van een meter lang en je gewicht wordt verdeeld over 3 platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
HanM schreef op donderdag 7 december 2023 @ 06:50:
Hier ook een huis met kanaalplaten en een vlaktedruk van 250kg/m2 op de bouwtekening. Indien je nog twijfelt is zoals hier aangegeven een flinke hoeklijn wellicht een uitkomst. Pak een 60 x 60 x 5 van een meter lang en je gewicht wordt verdeeld over 3 platen.
Over het algemeen zijn kanaalplaten 1200 mm breed dus in dat geval moet 'ie iets langer dan een meter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:44
Cheesy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:35:
[...]

Over het algemeen zijn kanaalplaten 1200 mm breed dus in dat geval moet 'ie iets langer dan een meter ;)
Haha, je hebt helemaal gelijk. Dacht dat ik ergens in de OP 60 cm had gelezen maar zit er blijkbaar een beetje naast. In geval van 1200 inderdaad hoek profiel van 1600 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:46
En let op de richting, anders ligt het alsnog op één plaat. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:03
Voor wat het waard is, mijn architect adviseerde om wel de draagkracht door te laten rekenen van de 300 liter tank op een Nehobo vloer.
Heb ik uiteindelijk niet gedaan want de tank kwam heel dicht tegen de wand met daaronder een funderingsmuur en ik heb extra wapening gestort onder de tank om de druk te verdelen over ca. 2 m2

Mijn eigen installateur heeft nooit geinformeerd naar de draagkracht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 14:42
Wanneer de tank dichtbij of zelfs strak tegen de muur staat dan is het geen enkel probleem. De 250 kg/m2 is pas een ding zodra de last een eind van de draagmuur vandaan staat, 1,5 m of meer.

Een kanaalplaatvloer die in het middel 7mm lager is dan de omliggende platen is niets om je zorgen over te maken. Zodra de vloer 50 mm doorzakt is het verstandig om er verder aandacht aan te besteden, met 7 mm is er niets aan de hand.

Betonvloeren worden altijd geconstrueerd met een 'zeeg', deze wordt in het midden ongeveer 10 mm hoger gezet dan de rest van de vloer, dit is zuiver cosmetisch, even een afbeelding geleend:

Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgz/zeeg_1_boek_constructies_werktuigbouwkunde_zegveld_e_a.jpg

Door de statische belasting en het eigen gewicht zal de vloer een beetje doorzakken, 3 tot 10 mm is heel normaal. De 'zeeg' is ervoor om dit te compenseren zodat de vloer er niet doorgezakt uitziet. Zoals gezegd is de reden hiervoor alleen cosmetisch en niet constructief. Constructief kan een betonvloer heel veel meer hebben dan de krachten die deze standaard te verwerken krijgt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:05
Toch even reageren. Disclaimer: ik ben basis opgeleid op constructieberekeningen en onderstaande is dus geen sluitende berekening ;) maar geeft wel wat context in dit soort discussies.

Disclaimer 2: dit is allemaal uit het hoofd, even opgesteld als passagier in een auto.

Er spelen hier een aantal vragen:
- is mijn vloer hierop berekend?
- wat gebeurt er als dat niet zo is?

Voor de eerste vraag: ehhh. Een vloer wordt berekend op oppervlaktebelasting, zoals vermeld vaak tussen de 150 en 200 kg per m2. Maatgevend hierin is altijd de bruikbaarheidsgrenstoestand (BGT), gedicteerd door de doorbuiging van de vloer relatief aan de lengte, zo'n 0.3%. Deze doorbuiging wordt afgeleid van het optredend moment door de belasting icm materiaaleigenschappen. De verticaalkrachten spelen ook een rol, maar zijn zelden maatgevend.

De kernvraag is dus eigenlijk: welk moment treedt op met jouw warmtepomp? Dat heb ik indicatief voorgerekend met een huis beukmaat ca 5,60m met platen 1,20m en oppervlaktebelasting 200kg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjSD1vpfIOwPcgxh7MJgLojI99s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GC74g2cpqc0e8VIJMO0Seb8H.jpg?f=fotoalbum_large
Conclusie: mits de rest van de vloer niet óók op de max belast wordt blijf je prima binnen de BGT. En oja, zet dat kreng zo dicht mogelijk op je draagmuren.

Wat gebeurt er als je dan toch meer gaat belasten? Dan gaat de ligger inderdaad meer zakken tot de uiterste gebruikstoestand (UGT), al is die nog ver weg. Op de UGT ligt je hele vloer dan wel een verdieping lager. Wanneer is dat? Dat is te sterk afhankelijk van de specifieke ligger om iets zinnigs te zeggen.

Tenslotte als reactie op hoeklijnen als verdeling tussen liggers: zorg wel dat die voldoende stijf zijn. Als ze onvoldoende oppervlak hebben of sneller buigen dan de liggers doen ze exact niets.

EDIT: post heeft die van FrankHe gekruist :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 14:42
monkey7 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:51:
[...]

Tenslotte als reactie op hoeklijnen als verdeling tussen liggers: zorg wel dat die voldoende stijf zijn. Als ze onvoldoende oppervlak hebben of sneller buigen dan de liggers doen ze exact niets.

EDIT: post heeft die van FrankHe gekruist :)
Een goede toevoeging!

Drukverdelende platen of balken worden doorgaans op een laag (neopreen) rubber gelegd die zorgt voor een nog betere spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterhuis
Bedankt allen voor de reacties! Hier nog even voor de volledigheid de tekening van de constructeur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbvNuysefIK9Q9IoXu-G_90NSpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VPoW72DqnY4rDWCOx5btAwAg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiM72BWQpVGWsp1iu02_LgRJOtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/onpyYEEDpFL7YEobfOnxS6Bi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
waterhuis schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:41:
Bedankt allen voor de reacties! Hier nog even voor de volledigheid de tekening van de constructeur. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is gewoon zonde van het materiaal en geld, strak aan de wand heb je echt geen frame nodig voor 500kg.
Het frame voegt zelfs nog een kilo of 60 toe aan het totaal :D

PS. midden op de vloer ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 08-12-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ernemmer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:48:
[...]

Dit is gewoon zonde van het materiaal en geld, strak aan de wand heb je echt geen frame nodig voor 500kg.

PS. midden op de vloer ook niet.
Die constructeur moet natuurlijk wel met een oplossing komen in de vorm van dit, want mensen nemen niet snel "oh ja kan wel hoor geen probleem, en hier een factuur van 500 euro voor geleverde advies" aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
waterhuis schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:41:
Bedankt allen voor de reacties! Hier nog even voor de volledigheid de tekening van de constructeur. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Er lopen wat dingen door elkaar in dit topic, dus wellicht handiger als je een eigen topic aanmaakt.
Want dit is een breedplaatvloer en het ging (vooral) over kanaalplaten.
Ernemmer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:48:
[...]

Volledig eens.

[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 08-12-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Even snel een kanaalplaat van 200m dik en 5600mm overspanning met 600kg puntlast in het midden berekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJ4Ne77a285QyaN1P446lX-sF5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tizeyJ3swC1QMjX7oYOjEVMj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 111% gewijzigd door Ernemmer op 08-12-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterhuis
Ernemmer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:16:
Even snel een kanaalplaat van 200m dik en 5600mm overspanning met 600kg puntlast in het midden berekend.

[Afbeelding]
Wat is het resultaat in leektermen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
waterhuis schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:18:
[...]

Wat is het resultaat in leektermen?
Het kan makkelijk
Pagina: 1