ISOFIX of LATCH

Pagina: 1
Acties:
  • 1.057 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 19:16
Wij zijn op zoek naar een autostoeltje voor ons oudste kind van 3 welke in de auto gezet zal worden van mijn schoonouders.
Nu gebruiken wij in onze auto maxicosi kinderstoeltjes, echter kwamen we een mooie aanbieding tegen van een autostoeltje welke goed getest wordt bij de consumentenbond. Echter dit kinderstoeltje heeft een LATCH bevestiging, welke vooral in Amerika gebruikt wordt. Nu wordt er wel aangegeven dat deze past op de bevestigingspunten in de auto.

Omdat ik het LATCH systeem niet ken en daarmee ook niet weet hoe veilig dat deze is wil ik graag jullie mening hierover weten. Zeker ook de voor en nadelen van beide systemen.

Het gaat om een CBX Yari, deze heeft flexibele haken. Waar de maxi cosi ijzeren bevestigingspunten heeft. Geen idee of dat dit flexibele net zo "veilig" is

[ Voor 8% gewijzigd door sjtienuh op 17-08-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Ik kende Latch helemaal niet. Maar:
In a study conducted by the European Association of Automotive Suppliers (CLEPA), ISOFIX and LATCH were put to test to know which is more rigid. Both child seats were subjected to a side-impact test using a dummy kid. The result revealed that, without a doubt, the ISOFIX-attached child seat is the only one to pass all the criteria.

The problem of the LATCH seat was due to its flexible attachment, which provides an allowance space for sideward movement. ISOFIX child seats, on the other hand, is firmly attached on the anchorage through the solid metal clip. This gives the seat a steady grip into place, securing your young one in place during an accident.
https://www.autodeal.com....x-child-seat-anchors-make

Als de auto ISOFIX heeft, dan zou ik daar naar kijken. Hoe vaak gaan de schoonouders met de kleine weg?

met een prijsindicatie wat je voor aanbieding hebt zou het interessanter zijn. Maar met autogordel alleen is niet per definitie slecht. Zie deze van de ANWB test:
https://www.anwb.nl/auto/...ultaten-2015/romer-kid-ii

100 euro bij bol.com, en lijkt mij beter uit de test te komen dan de LATCH.

We hebben zelf een CYBEX van Lidl. Die zijn wel eens in de aanbieding. En die komen ook erg goed uit de test.
https://www.anwb.nl/auto/.../autostoeltjes#resultaten

Uiteindelijk is het een keuze tussen veilig, gebruiksgemak en comfort. Iets wat simpel werkt lijkt me het belangrijkste voor mensen die het niet dagelijks doen. Verkeerd vastzetten is een groter probleem dan wel of geen isofix. En als ik lees dat die CBX Yari niet zo handig is in gebruik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:12
Waarom niet gewoon kiezen voor een ISOFIX stoel, bijvoorbeeld de MaxiCosi Rodifix?

[ Voor 15% gewijzigd door Slappyjoez op 17-08-2022 11:38 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Waah schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:37:
Ik kende Latch helemaal niet. Maar:

[...]

https://www.autodeal.com....x-child-seat-anchors-make

Als de auto ISOFIX heeft, dan zou ik daar naar kijken. Hoe vaak gaan de schoonouders met de kleine weg?

met een prijsindicatie wat je voor aanbieding hebt zou het interessanter zijn. Maar met autogordel alleen is niet per definitie slecht. Zie deze van de ANWB test:
https://www.anwb.nl/auto/...ultaten-2015/romer-kid-ii

100 euro bij bol.com, en lijkt mij beter uit de test te komen dan de LATCH.

We hebben zelf een CYBEX van Lidl. Die zijn wel eens in de aanbieding. En die komen ook erg goed uit de test.
https://www.anwb.nl/auto/.../autostoeltjes#resultaten

Uiteindelijk is het een keuze tussen veilig, gebruiksgemak en comfort. Iets wat simpel werkt lijkt me het belangrijkste voor mensen die het niet dagelijks doen. Verkeerd vastzetten is een groter probleem dan wel of geen isofix. En als ik lees dat die CBX Yari niet zo handig is in gebruik....
LATCH zou ook gekoppeld kunnen worden op de ISOFIX, vandaar ook de vraag en enige twijfels. De stoel kost € 50,00. In verhouding van de stoelen welke wij hebben een schijntje. Mijn schoonouders zullen misschien 1x in de maand er gebruik van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Slappyjoez schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:38:
Waarom niet gewoon kiezen voor een ISOFIX stoel, bijvoorbeeld de MaxiCosi Rodifix?
Mijn voorkeur heeft ook het isofix systeem, maar gezien de prijs was het een overweging.

Echter belangrijkste blijft wat zijn de verschillen en verder de voor en nadelen van beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
IsoFix is gewoon dé standaard (en ideaal). Zou daar niet van af gaan wijken.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goedkoop is hier m.i. duurkoop. Dat blijkt ook wel uit de tests.

Een stoeltje van 50 euro lijkt me too-good-to-be-true. Heb eerlijk gezegd ook nog nooit van Latch gehoord, zou ook zeker voor isofix gaan van een gerenommeerd merk.

Snap de argumentatie 'ze gebruiken het niet zo vaak' ook nooit. Één keer is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:04
warhamstr schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:44:
IsoFix is gewoon dé standaard (en ideaal). Zou daar niet van af gaan wijken.
Nou, ideaal... Als je goed bij de punten kunt komen en ze er niet te vaak in- en uit hoeft te halen. Bij mijn schoonmoeder in de auto is het een gek*t van jewelste, zit de bekleding vaak om de aansluitingen heen gevouwen etc. Dan vertrouw ik haar er niet voldoende mee dat ze 'm goed vast zet die ene keer in de zoveel tijd dat ze 'm uit de garage pakt. Dan maar gewoon met de gordel vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Stalensnuitje schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Nou, ideaal... Als je goed bij de punten kunt komen en ze er niet te vaak in- en uit hoeft te halen. Bij mijn schoonmoeder in de auto is het een gek*t van jewelste, zit de bekleding vaak om de aansluitingen heen gevouwen etc. Dan vertrouw ik haar er niet voldoende mee dat ze 'm goed vast zet die ene keer in de zoveel tijd dat ze 'm uit de garage pakt. Dan maar gewoon met de gordel vast.
Eens, eigenlijk moet je de bases niet willen wisselen. Maar aan de andere kant..., als je er wat handigheid in krijgt stelt het niets voor.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Maar als je wel goed bij de aansluitingen kunt komen is ISOFIX aansluiten vele malen makkelijker (wat mij betreft) dan een LATCH aansluiten.

Dus gebruiksgemak zou je ook mee kunnen nemen in de overweging

(en een terzijde: je geeft aan dat de eigen stoeltjes vele malen duurder zijn dan deze voor opa en oma. Zijn je kinderen dan opeens minder belangrijk als ze bij opa en oma in de auto zitten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:04
warhamstr schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Eens, eigenlijk moet je de bases niet willen wisselen. Maar aan de andere kant..., als je er wat handigheid in krijgt stelt het niets voor.
Bekend met het fenomeen (atechnische) schoonmoeder? :+

Verder helemaal eens hoor, heb in mijn eigen auto ook ISOFIX stoeltjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic krijgt van mij een slotje. En wel om die reden dat er vrij veel informatie te vinden is over dit onderwerp en ik wat eigen inzet mis in de post van de topicstarter.

Aan de TS dan ook het vriendelijk verzoek met wat meer eigen onderzoek te komen, het topic wil ik dan zonder problemen weer open zetten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.