[Zigbee dimmer] Niet via hue app bedienen bij schakelaar uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik wil graag een Zigbee dimmer gebruiken voor het bedienen van mijn 'domme' dimbare led lampen achter een hotelschakeling.

Ik heb deze dimmer hiervoor gekocht: https://www.amazon.de/-/n...tle_o00_s04?ie=UTF8&psc=1

En ik heb hem op deze manier aangesloten (zie onder). Ipv de schakelaar heb ik een hotelschakeling maar dat zou hetzelfde moeten werken (= komt ook een schakeldraad en een L vanaf)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXzy3gUhr42c0MN9YUUiEEjNQUo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3XlGaMgMKNUGO8kAQii8OsQb.jpg?f=user_large

Wat me wel lukt:
- De dimmer toevoegen aan de hue app
- De lampen uitzetten via de hue app als de schakelaar aan staat

We me niet lukt:
- De lampen aanzetten via de hue app als de schakelaar uit staat

Als de schakelaar 'uit' staat blijft hij ook op 'aan' staan in de hue app.

Weet iemand of het laatste mogelijk is en waar ik dan een fout heb gemaakt bij het aansluiten?

[ Voor 3% gewijzigd door Blue_Fear op 17-08-2022 10:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:32

V-8

Blue_Fear schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:35:

We me niet lukt:
- De lampen aanzetten via de hue app als de schakelaar uit staat

Als de schakelaar 'uit' staat blijft hij ook op 'aan' staan in de hue app.

Weet iemand of het laatste mogelijk is en waar ik dan een fout heb gemaakt bij het aansluiten?
Gebruik je schakelaars of pulsdrukkers? Dat laatste is volgens mij vereist..

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:27
Je bent inderdaad pulsdrukkers nodig.

Maar dat verklaard niet dit gedrag, heb je dan extra draden getrokken naar de inbouwdoos?

Want normaal heb je bij een schakelaar een fasedraad en een schakeldraad ( die ook fase schakelt) en voor deze dimmer heb je een vaste spanning nodig ( dus een fase en nul draad, bruin en blauw)

Het lijkt alsof je met je schakelaar nu je dimmer gewoon uitzet.

Maak eens een tekening met hoe je het aangesloten hebt met de juiste kleuren zoals jij het daadwerkelijk aangesloten hebt.

Dan is de fout waarschijnlijk makkelijker te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
Ik heb inderdaad schakelaars en geen pulsdrukkers.

En ik heb extra draden getrokken naar de inbouwdoos.

Ik heb ook nog dit schema geprobeerd: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1y_IJnT1h1ffcpxUHWHW5rUJQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RvjkHyUJKJPxdSLmaeFlbUlQ.jpg?f=user_large

Waarbij ik de bruine draad bij de eerste schakelaar heb weggehaald (en er dus 2 schakeldraden naar de andere schakelaar gaan, en vervolgens 2 naar de zigbee switch) maar dan doen de schakelaars helemaal niets…

Hier is de schakeling zoals geschetst in mijn OP waarbij rechtsboven (blauw en zwart) van de schakelaar afkomt (hotelschakeling die al in het huis zat). Linksboven blauw is een extra getrokken draad. En onderaan (blauw en bruin) gaan de draden naar de lamp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeJiYGAd4i71xJR3xGNrRXYfx74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKy75tlO291QKr5oJ6pUmp6q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Blue_Fear op 17-08-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Welke draden heb je getrokken en wat heb je aangesloten op welk contact?
Heeft de dimmer altijd vaste spanning?

Als je de 2 draden op A1 en A2 loskoppelt werkt het dan wel zoals het hoort in de Hue app? Dus lampen aan/uit zetten.

Eerst uitsluiten of je de lamp en de voeding juist hebt aangesloten in combinatie met de dimmodule. En dan de schakelaars weer toevoegen aan je schakeling.

EDIT:
na het zien van je foto;

Je hebt nu 2x een nuldraad aangesloten op je schakelaar ingang. 1 van beide moet een fasedraad zijn. Die zul je vanaf ergens erbij moeten trekken. Want als je nu je schakelaar bedient haal je de fase weg van je hele testopstelling en doet logischerwijs niks het meer.

[ Voor 28% gewijzigd door S-te-fan op 17-08-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
S-te-fan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:53:
Welke draden heb je getrokken en wat heb je aangesloten op welk contact?
Heeft de dimmer altijd vaste spanning?

Als je de 2 draden op A1 en A2 loskoppelt werkt het dan wel zoals het hoort in de Hue app? Dus lampen aan/uit zetten.

Eerst uitsluiten of je de lamp en de voeding juist hebt aangesloten in combinatie met de dimmodule. En dan de schakelaars weer toevoegen aan je schakeling.

EDIT:
na het zien van je foto;

Je hebt nu 2x een nuldraad aangesloten op je schakelaar ingang. 1 van beide moet een fasedraad zijn. Die zul je vanaf ergens erbij moeten trekken. Want als je nu je schakelaar bedient haal je de fase weg van je hele testopstelling en doet logischerwijs niks het meer.
Thanks voor de suggesties tot dusverre!

Ik heb A1 en A2 er uit gehaald en nu heeft het dezelfde functionaliteiten als in mijn openingspost…

Ik heb nog een fasedraad (kan ik bij de rookmelder verlengen). A1 heb ik vervangen door fase (bruin) en dan die blauwe vanuit de schakelaar heb ik als overbodig beschouwd.

Resultaat is dat wanneer de schakelaar uit staat dan nog steeds ik hem niet aan kan zetten vanuit de hue app.

[ Voor 13% gewijzigd door Blue_Fear op 17-08-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
De bruine draad van de fase op de plek waar je nu je zwart-witte schakeldraad hebt zitten voor vaste spanning. Vervolgens je zwart-witte schakeldraad op A1.

En dan die blauwe draad die nu op A1 zit en van je schakelaar komt hoort daar niet.
Wat die functioneel doet geen idee, want een schakelaar hoort geen blauwe draad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
S-te-fan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:33:
De bruine draad van de fase op de plek waar je nu je zwart-witte schakeldraad hebt zitten voor vaste spanning. Vervolgens je zwart-witte schakeldraad op A1.

En dan die blauwe draad die nu op A1 zit en van je schakelaar komt hoort daar niet.
Wat die functioneel doet geen idee, want een schakelaar hoort geen blauwe draad te hebben.
Nieuwe situatie: links (blauw) komt van extern, midden (bruin) komt van extern, rechts (zwart/wit) komt van de schakelaar.

Die andere blauwe heb ik dus niet gebruikt (ik zei dat ie van de schakelaar af kwam maar die zat bij de schakeldraad, hoeft niet vd schakelaar af te komen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaIAG40eAbPkHDc_gN4nGDvjHow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDYxO1YSwG0sKyWgLBUNFH1P.jpg?f=fotoalbum_large

Nu reageert de schakelaar soms niet, soms wel (maar dan met een vertraging van 2/3 seconden) en als ie uit is dan staat ie nog steeds ‘aan’ inde hue app. Iets gaat dus nog niet correct.

Kan dit te maken hebben met de pulsschakelaar versus drukschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
Bedrading is nu goed, als je A1 / A2 nu loskoppelt moet het met de app in ieder geval goed gaan.

Dat de schakelaar niet werkt klopt ook, want met een gewone schakelaar staat er wel of geen spanning op de ingang

En pulsschakelaar geeft een korte spanning waardoor de dimmodule dan wisselt van status. Staat die aan > puls > module uit.

Dan maakt t niet uit of je de lamp gebruikt met de app of met de pulsschakelaar.

Vaak is het zo dat als je de pulsschakelaar ingedrukt houdt de dimmer gaat op of neer dimmen. Dat verklaart misschien het gekke gedrag nu.

Je kunt t even testen door de schakelaar op uit te zetten. En door snel aan, snel uit even een puls na te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door S-te-fan op 17-08-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
Thanks! Ik heb 2 pulsschakelaars gekocht. Die komen morgen binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Blue_Fear schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:59:
Thanks! Ik heb 2 pulsschakelaars gekocht. Die komen morgen binnen!
Even goed kijken naar je schema die je eerder hier gepost hebt. En hoe een bestaande hotelschakeling eruit ziet.

Nu heb je alleen je schakeldraad naar de dimmer getrokken, dat moeten straks wel 2 draden zijn. :)
En dan komt t vast goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
S-te-fan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Even goed kijken naar je schema die je eerder hier gepost hebt. En hoe een bestaande hotelschakeling eruit ziet.

Nu heb je alleen je schakeldraad naar de dimmer getrokken, dat moeten straks wel 2 draden zijn. :)
En dan komt t vast goed!

[...]
Ik heb nu de 2 puls schakelaars geïnstalleerd. Eentje werkt soms, de ander helemaal niet. Wel werkt het via de hue app.

Dat zal wel te maken hebben met de 2 schakeldraden die jij noemt? Dat is er nu inderdaad 1. De 2 pulsschakelaars zijn met elkaar verbonden met de draden toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQoDv6Y-ZaKesZ0njh755ZwNkbE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gEhPmVr1hdCoTNljWowE1Yut.jpg?f=user_large

Heb je dan niet maar 1 schakeldraad richting de lamp? Ik heb het nu aangesloten zoals op het plaatje vanuit de openingspost.

Ik zag ook dit plaatje maar de poorten van mijn zigbee switch komen niet overeen dus daar kom ik ook niet uit :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdCRmZSM17ksAz1CfW0dUQ_V7Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFJajlRBG0z7zxTyEFbsF8Ve.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Blue_Fear op 19-08-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Je zult het moeten aansluiten zoals in deze afbeelding die hier plaatst. 2 draden van schakelaar 1 naar schakelaar 2 en dan naar je dimmer.
Blue_Fear schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:38:
Ik heb inderdaad schakelaars en geen pulsdrukkers.

En ik heb extra draden getrokken naar de inbouwdoos.

Ik heb ook nog dit schema geprobeerd: [Afbeelding]

Waarbij ik de bruine draad bij de eerste schakelaar heb weggehaald (en er dus 2 schakeldraden naar de andere schakelaar gaan, en vervolgens 2 naar de zigbee switch) maar dan doen de schakelaars helemaal niets…

Hier is de schakeling zoals geschetst in mijn OP waarbij rechtsboven (blauw en zwart) van de schakelaar afkomt (hotelschakeling die al in het huis zat). Linksboven blauw is een extra getrokken draad. En onderaan (blauw en bruin) gaan de draden naar de lamp.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
Dan ook 2 draden naar de dimmer? Want er lopen al 2 draden tussen de schakelaars (=standaard hotelschakeling aangesloten door een electricien)

Volgens de afbeelding die ik als laatst heb gepost zou ik dan 1 vd 2 schakeldraden die tussen de pulsdrukkers lopen op de L moeten aansluiten. Ook dit heb ik geprobeerd waarbij ik de schakeldraad richting de dimmer op de 2e pulsdrukker van L naar “out” heb gezet maar dan werkt er helemaal niets.

[ Voor 26% gewijzigd door Blue_Fear op 20-08-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
@S-te-fan Ik voel me bijna bezwaard tegenover jou maar je bent mijn licht in donkere dagen 😝.

Ik ben gegaan voor het pulsdruk schema zoals gepost in mijn 1-na-laatste post:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdCRmZSM17ksAz1CfW0dUQ_V7Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFJajlRBG0z7zxTyEFbsF8Ve.jpg?f=fotoalbum_large

Puls druk schakelaar 2 (beneden Gira)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKomOaFw_YhUX_975tqe3rZylD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnYZjf92KklVZRAjBIpu8PCg.jpg?f=fotoalbum_large

Linksonder de L en linksonder 1 vd schakeldraden die ik nu laat fungeren als L voor schakelaar 1 (boven), linksboven de schakeldraad.

Puls druk schakelaar 1 (boven Busch Jaeger)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTdHq7Xdu1so8kqZW6zoRvRq1GQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cns8REEkRHQut92jBtO8RSIn.jpg?f=fotoalbum_large

Linksboven de L vanuit schakelaar 2 (beneden), linksonder de schakeldraad naar de dimmer en linksonder de schakeldraad naar schakelaar 2 (beneden).

Schakelaar 2 (beneden) werkt meestal, maar heel soms niet. Waarschijnlijk omdat ik er slechts 1 lamp er op aangesloten heb.

Schakelaar 1 (boven) werkt niet.

Ik heb al veel trial en error gedaan maar ben het aan het opgeven 😣

[ Voor 12% gewijzigd door Blue_Fear op 20-08-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Haha, gelukkig hebben we nog lange lichte dagen want het licht brandt nog niet geloof ik? :P >:)

Back to te case:
Aansluiten volgens schema die je eerder zelf al geplaatst hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1y_IJnT1h1ffcpxUHWHW5rUJQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RvjkHyUJKJPxdSLmaeFlbUlQ.jpg?f=user_large

Gebaseerd op je standaard hotelschakeling als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty_cexFuzQcBJxNEyz5kzpnYMG4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zIVAG65dZPKZRZWAdFWp6fbG.jpg?f=user_large

Van de schakelaar 2 met 3 zwarte draden komt de draad te vervallen die naar de lamp gaat. Deze heb je immers al op de dimmer aangesloten. Houd je 2 zwarte draden over.

Dan schakelaar 1, hiervandaan loopt nu 1 bruine draad naar je dimmer toe. In een hotelschakeling is dit voldoende, maar ik dit geval moet je ook een schakeldraad erbij hebben zodat de spanning van bruin, via de schakelaar en de nieuwe zwarte draad weer teruggaat naar je dimmer.

Vervolgens sluit je de 2e schakelaar aan op de eerste schakelaar, elk aansluitpunt heeft ruimte voor 2 draden
Dus de 2 zwarte draden die naar de 2e schakelaar gaan sluit je hierop aan. Dus de L van de beide schakelaars bij elkaar, en het schakelcontact bij elkaar op. Ook hiervoor geldt probeer eerst schakelaar 1 alleen aan te sluiten. Zodra die goed aangesloten is ga je schakelaar 2 pas erbij aansluiten.

Maar zoals ik al eerder aanraadde is het goed voor je eigen begrip om eens te tekenen wat en hoe je het nu daadwerkelijk aangesloten hebt ipv steeds te refereren aan een plaatje die je aanhoudt.

Dus simpelweg je lamp, dimmer en schakelaars tekenen en met kleurtjes de draden tekenen zoals je ze echt hebt aangesloten. Dat vergelijken met de voorbeelden. Dat geeft veel inzicht in het begrijpen en dan vergeet je t nooit weer.

[ Voor 5% gewijzigd door S-te-fan op 20-08-2022 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBQ9NOCNS2X-5A17pweOrocvn6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zc0gC25yhjzhIbK88lFC9bvx.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit jouw situatie als ik het goed begrijp. Je hebt de dimmer hangen bij de lamp op zolder.

Op zolder heb je een BJ schakelaar, op de 1e verd. een Gira schakelaar.

In de eerdere situatie kreeg je een spanning vanuit de 1e verdieping via de bruine draad schakelaar, via de hotelschakeling naar de lamp zodat je deze aan en uit kan doen.

Nu moet je een nieuwe bruine draad trekken vanaf je dimmer naar de BJ schakelaar. En even een lasdop op de oude bruine draad bij de Gira schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
Dank voor de duidelijke tekening! Draden trekken vanuit dimmer naar de schakelaar wordt lastig vrees ik omdat ik bij de schakelaar alleen 3 draden omlaag zie gaan in het beton. Ergens worden die gesplitst naar de andere schakelaar en de aansluiting bij de dimmer. Maar waar, geen idee…

Ik ga het in de komende dagen eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Blue_Fear schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:27:
Dank voor de duidelijke tekening! Draden trekken vanuit dimmer naar de schakelaar wordt lastig vrees ik omdat ik bij de schakelaar alleen 3 draden omlaag zie gaan in het beton. Ergens worden die gesplitst naar de andere schakelaar en de aansluiting bij de dimmer. Maar waar, geen idee…

Ik ga het in de komende dagen eens proberen!
Was mijn volgorde wel goed gegokt dan? Want je moet een extra draad trekken van tussen je dimmer en de schakelaar waar die zwart witte schakeldraad op zit.

Want daar kom je nu namelijk een draad tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
S-te-fan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:08:
[...]

Was mijn volgorde wel goed gegokt dan? Want je moet een extra draad trekken van tussen je dimmer en de schakelaar waar die zwart witte schakeldraad op zit.

Want daar kom je nu namelijk een draad tekort.
Heel je plaatje klopte ;)! Omdat mijn dimmer echter bij het lichtpunt zit in de nok van het dak is een groot gedeelte vd kabel onzichtbaar. Ik weet dus niet of ik die bruine draad van dimmer naar schakelaar kan trekken.

Die bruine draad van dimmer richting schakelaar wordt alleen gebruikt om de schakelaar te ‘voeden’ toch? Kan het dan niet vanuit de andere schakelaar zoals ik schetstte? Daar zit al live namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
@Blue_Fear nou, daar kun je nog wel eens gelijk in hebben.

Want of je nu de fase aan de bovenkant van de BJ aansluit of aan de bovenkant van de Gira. ( Op mijn tekening gezien) dat maakt niet uit. Want door de schakeldraad is dat hetzelfde punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
S-te-fan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:39:
@Blue_Fear nou, daar kun je nog wel eens gelijk in hebben.

Want of je nu de fase aan de bovenkant van de BJ aansluit of aan de bovenkant van de Gira. ( Op mijn tekening gezien) dat maakt niet uit. Want door de schakeldraad is dat hetzelfde punt.
En dan krijg je dit schema:

Waarbij alleen de Gira drukker bij mij werkt 😂. Waarschijnlijk omdat ie in de pulsdrukker niet helemaal goed aangesloten is maar daar zitten zoveel gaten in 😳

[ Voor 6% gewijzigd door Blue_Fear op 22-08-2022 09:52 ]

Pagina: 1