PC die later nog kan uitbreiden max €900.00

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacodoor
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-08-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een systeem voor thuisgebruik en zakelijk gebruik.
Ms-office gaat veel gebruikt worden en ook photoshop wil ik er op gebruiken. Gamen doe ik er niet op.
Ik wil wel wat uitbreidingsmogelijkheid hebben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximale bedrag wat ik er voor wil uitgeven is €900.00, inclusief assemblage. Een lager bedrag mag ook.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
3 schermen van 24", muis en toetsenbord heb ik allemaal. Het betreft dus alleen de desktop zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een systeem wat vrij snel werkt. Ik vind een (midi) towermodel prettig, zodat er later nog componenten bij kunnen als dat nodig zou zijn. De maximale hoogte van de kast mag 470mm zijn. Een kast die wat geluiddempend is heeft de voorkeur. De MSI GUNGNIR behuizijng uit mijn lijstje mag dus een goedkopere zijn met een dichte zijplaat en zonder verlichting.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.
Ik wil 3 stuks 24" schermen er op aan kunnen sluiten, met het bureaublad uitgebreid over alle 3 de schermen... Is dit mogelijk op dit moederbord zonder een losse videokaart?
Ik denk wel dat ik alle componenten bij één leverancier bestel, omdat ik het veiliger vind om assembleren te laten doen bij de leverancier.
Een simpele DVD-brander wil ik er nog wel aan het lijstje toevoegen.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!
Alvast bedankt!

Dit lijstje had ik bij elkaar gezocht:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12500 Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenMSI Pro B660M-A WiFi DDR4€ 156,-€ 156,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 94,90€ 94,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 62,90€ 62,90
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 93,17€ 93,17
Totaal€ 762,78

[ Voor 6% gewijzigd door jacodoor op 18-08-2022 10:45 . Reden: wenslijst aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:56
De meeste behuizingen (ook die in je lijst) hebben geen plek meer voor een dvd-brander, dus als dat een must is even goed checken. Of je moet een externe / usb brander gebruiken.

Deze case lijkt ook geen geluidsdempende materialen te gebruiken.

Je systeem past ook makkelijk in een kleinere pricewatch: Fractal Design Define Mini C (ook geen dvd-drive optie). Lekker degelijk en geluidsdempend. Qua look wel heel anders.

3 monitoren is geen probleem, je kunt er 4 aansluiten met die combi moederbord / processor. Wel even kijken wat je nodig hebt qua kabels / adapters (moederbord heeft 2 x HDMI en 2x Displayport)

De MWE lijn van Cooler Master staat niet super goed bekend. Ik zou eerder een Pure Power 11 van be quiet! pakken.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Kast kan bijvoorbeeld naar de nieuwe pricewatch: Fractal Design Pop Silent Black Solid.
De DVD-brander het liefst extern. Ik zou zoiets niet meer in een kast bouwen tenzij het nog wekelijks gebruikt wordt. Dan is pricewatch: Cooler Master Silencio S400 nog een optie.
DanDGT schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:28:
De MWE lijn van Cooler Master staat niet super goed bekend. Ik zou eerder een Pure Power 11 van be quiet! pakken.
De PP11 maakt gebruik van een ouderwets ACRF platform van FSP en is kwalitatief minder dan de huidige CM MWE lijn. Echter zijn er genoeg betere voedingen te koop voor dit budget.
@jacodoor De pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum is kwalitatief heel goed en heel stil.

De rest van de build ziet er prima uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jets
  • Laatst online: 13-09 10:58
Omdat je een dvd erin wil valt je huidige keuze in het water. Dan zou ik gaan voor een https://tweakers.net/pric...-carbide-200r-closed.html

Je hebt voor een moederbord gekozen met niet zo heel veel mogelijkheden. Ik zou bijvoorbeeld wel een Ethernet 2.5Gbps gaan (gezien de toekomst)

Je kan ook uitstekend uit de voeten met een i3 12de generatie, scheelt weer € 75,-. en voor zakelijke dingen is ie amper trager dan de i5

Houd er rekening mee dat op je gekozen moederbord alleen ddr4 gebruikt kan worden, op andere moederbordjes kan ddr5 soms ook, ddr5 wordt steeds goedkoper.

Als je je kast wegstopt zou ik daar het minst in uitgeven.

Focus op gemak indien je een office pc wil samenstellen

Je bent trouwens een cpu koeler vergeten: advies: Cooler master Hyper 212

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Een externe DVD brander op USB kost 2 a 3 tientjes, dus daarmee kun je die eis wellicht laten vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
PageFault schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:05:
Een externe DVD brander op USB kost 2 a 3 tientjes, dus daarmee kun je die eis wellicht laten vallen?
Een idee inderdaad, alleen is het wel wenselijk dat hij stabiel op de pc kast staat als de usb wordt aangesloten (veel kasten hebben geen horizontaal egale plaat) gedoe ook met een usb stekkertje, maar dat is meer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 14:54
Djarune schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:19:
Kast kan bijvoorbeeld naar de nieuwe pricewatch: Fractal Design Pop Silent Black Solid.
De DVD-brander het liefst extern. Ik zou zoiets niet meer in een kast bouwen tenzij het nog wekelijks gebruikt wordt. Dan is pricewatch: Cooler Master Silencio S400 nog een optie.
Waarom niet? Ik ben oprecht benieuwd.
Ze zitten niet in de weg in de kasten die jij noemt. In beide behuizingen zie en hoor je ze nieteens als je ze niet gebruikt. Ik heb ook al meer dan 10 jaar geen optische drive in mijn pc zitten, maar mijn workstation op werk heeft er bijvoorbeeld wel een en ik ervaar geen nadelen

[ Voor 9% gewijzigd door youridv1 op 17-08-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
youridv1 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:44:
[...]
Waarom niet? Ik ben oprecht benieuwd.
Ze zitten niet in de weg in de kasten die jij noemt. In beide behuizingen zie en hoor je ze nieteens als je ze niet gebruikt. Ik heb ook al meer dan 10 jaar geen optische drive in mijn pc zitten, maar mijn workstation op werk heeft er bijvoorbeeld wel een en ik ervaar geen nadelen
Er is natuurlijk geen probleem met de werking van het systeem. Als TS al een optische drive heeft en veel gebruikt gewoon doen. Als er nog één aangeschaft moet worden is een externe drive veel veelzijdiger aangezien die tevens gebruikt kan worden voor laptops, nas, mediacenter en andere computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 14:54
Djarune schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:07:
[...]

Er is natuurlijk geen probleem met de werking van het systeem. Als TS al een optische drive heeft en veel gebruikt gewoon doen. Als er nog één aangeschaft moet worden is een externe drive veel veelzijdiger aangezien die tevens gebruikt kan worden voor laptops, nas, mediacenter en andere computers.
Zou eventueel kunnen, maar dan kun je de optische drive ook sharen met windows. Dat is hoe ik dat thuis doe in ieder geval met optische drives, printers etc. Ligt er sowieso aan of je uberhaupt een use case hebt voor een optische drive buiten de pc in kwestie

[ Voor 11% gewijzigd door youridv1 op 17-08-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacodoor
Bedankt voor alle reacties!

De lijst heb ik inmiddels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacodoor
Je systeem past ook makkelijk in een kleinere pricewatch: Fractal Design Define Mini C (ook geen dvd-drive optie). Lekker degelijk en geluidsdempend. Qua look wel heel anders.

Deze heb ik inderdaad gekozen. Een degelijke compacte kast lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacodoor
Djarune schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:19:

[...]

De PP11 maakt gebruik van een ouderwets ACRF platform van FSP en is kwalitatief minder dan de huidige CM MWE lijn. Echter zijn er genoeg betere voedingen te koop voor dit budget.
@jacodoor De pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum is kwalitatief heel goed en heel stil.
Deze voeding heb ik ook gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:36
Je zou de Intel Core i5-12500 Boxed kunnen nemen, die heeft een betere GPU ingebouwd (UHD 770 versus UHD 730 in de i5-12400)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacodoor
Jets schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:17:

Je hebt voor een moederbord gekozen met niet zo heel veel mogelijkheden. Ik zou bijvoorbeeld wel een Ethernet 2.5Gbps gaan (gezien de toekomst)

Je kan ook uitstekend uit de voeten met een i3 12de generatie, scheelt weer € 75,-. en voor zakelijke dingen is ie amper trager dan de i5

Houd er rekening mee dat op je gekozen moederbord alleen ddr4 gebruikt kan worden, op andere moederbordjes kan ddr5 soms ook, ddr5 wordt steeds goedkoper.
Moederbord heb ik niet gewijzigd omdat ik denk dat ik hiermee voorlopig wel uit de voeten kan en DDR5 blijkt ook niet veel sneller te zijn.

De processor heb ik ook hetzelfde gelaten, dan heb toch nog iets meer performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacodoor
Jets schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:17:

Je bent trouwens een cpu koeler vergeten: advies: Cooler master Hyper 212
Ik had gedacht dat het misschien met de stock-koeler kan. Hoe zijn de ervaringen daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacodoor
martyw schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:44:
Je zou de Intel Core i5-12500 Boxed kunnen nemen, die heeft een betere GPU ingebouwd (UHD 770 versus UHD 730 in de i5-12400)
Dat is het overwegen waard, voor ongeveer €17,00 prijsverschil. Daar ga ik even over denken.
Heeft dit geen gevolgen voor de koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
jacodoor schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

Dat is het overwegen waard, voor ongeveer €17,00 prijsverschil. Daar ga ik even over denken.
Heeft dit geen gevolgen voor de koeling?
Dat valt wel mee voor wat betreft temperatuur, maar ik zou wel een losse CPU koeler kopen ivm geluid, de Intel CPU koeler is stiller dan het vroeger was, maar een Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 zoals ook @Jets noemt is veel stiller onder volle load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Misschien zeg ik iets heel blonds maar als je later je systeem wilt upgraden, is dan nu het mogelijk om vast te zorgen dat je een voeding hebt die wat future proof is kwa watt? (hoop dat een wat slimme tecnische tweaker) hier wat over kan zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
jochem4207 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:53:
Misschien zeg ik iets heel blonds maar als je later je systeem wilt upgraden, is dan nu het mogelijk om vast te zorgen dat je een voeding hebt die wat future proof is kwa watt? (hoop dat een wat slimme tecnische tweaker) hier wat over kan zeggen
Deze voeding is voldoende voor een mid range videokaart (zoals de RTX3060Ti of de RX6600XT). De enige use case die @jacodoor heeft om eventueel ooit eens een videokaart te plaatsen is Photoshop als daarin GPU versnelde taken gebruikt worden, daarvoor volstaat een budget videokaart zoals een RTX 3050 (bv Gigabyte GeForce RTX 3050 GAMING OC 8G) - en dan is 550 Watt voeding ook meer dan voldoende (budget videokaarten zijn nog steeds duurder dan dat dat ze een jaar of wat geleden waren :-().

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 17-08-2022 23:19 ]

• Jets
[future proof is kwa watt?
Wat morgen ons brengt weet niemand, dus futureproof........ wellicht nu een voeding kopen wat niet al te duur is precies voor het systeem dat je nu koopt en dan pas weer een voeding kopen als je gaat upgraden. Meer wattjes houd meestal ook in meer centjes indien je het van een goed merk koopt tenminste

• Jets
jacodoor schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Ik had gedacht dat het misschien met de stock-koeler kan. Hoe zijn de ervaringen daarmee?
Zou zelf nooit de cooler erop laten die stock mee komt, is ook een prettiger gevoel dat je zeker weet dat je iets goeds erop hebt zitten en wat kost het nou helemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacodoor
Jets schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:19:
[...]

Zou zelf nooit de cooler erop laten die stock mee komt, is ook een prettiger gevoel dat je zeker weet dat je iets goeds erop hebt zitten en wat kost het nou helemaal?
Mee eens, ik heb deze erbij gezet op de wenslijst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacodoor
martyw schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:44:
Heb ik ook nog aangepast in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacodoor
Bedankt voor de reacties!
Alles is besteld inmiddels.
Pagina: 1