Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-09 10:48
Ik ga binnenkort in het VK studeren, en hierbij heb ik dus de NHS surcharge betaald en dus heb ik recht op de zorg daar. Nu vraag ik me af of het het waard is om de Nederlandse zorgverzekering te houden of niet, want zou ik dan nog steeds vergoedingen krijgen als ik in Nederland ben ( 3 maanden in de zomer ) als ik alleen de engelse zorgverzekering heb?

Ook vraag ik me af of ik de Nederlandse zorgverzekering überhaupt kan houden, hiervoor heb ik contact opgenomen met mijn zorgverzekering ( FBTO ) en hun zeiden dat volgens hun het kan houden maar ik vond het verder ook vaag. Maar zoals ik het verder kon zien op de websites van de rijksoverheid kon het wel, maar heb je het risico dat na het uitschrijven de zorgverzekering automatisch stopt en je dan een bericht moet sturen naar de zorgverzekeraar?

Dus concreet:
1. Is het het waard om de Nederlandse zorgverzekering te houden?
2. Kan ik de zorgverzekering in Nederland überhaupt aanhouden als ik ook via de NHS verzekerd ben in de UK.
3. Krijg ik nog zorgtoeslag?

Alvast heel erg bedankt :)

Beste antwoord (via AMD and INTEL op 17-08-2022 14:55)

• undisclosed
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 16:48
Tijdens de masteropleiding die ik tussen 2015 en 2017 in een EU-land volgde, heb ik me in Nederland uitgeschreven. Ik werkte daarnaast niet. Als ik het me goed herinner mocht ik onder die omstandigheden mijn Nederlandse zorgverzekering volgens de Sociale Verzekeringsbank niet opzeggen. Weet niet in hoeverre dat nog actueel is en of dat ook geldt voor niet-EU-landen.

Het ministerie van OCW heeft een vragenboom over studeren in het buitenland gepubliceerd. Daarin komt ook de zorgverzekering aan de orde, inclusief verwijzingen naar mogelijk nuttige informatie elders.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:39
Schrijf je je uit in Nederland? Hoe lang ga je daar studeren? Wat dekt de VK verzekering? Ga je daar ook voor een inboedelverzekering en zo ja, zit daar een reisverzekering + medische kosten bij?

Pas na antwoorden op bovenstaande vragen kunnen we je verder helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
Orangelights23 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:20:
Schrijf je je uit in Nederland? Hoe lang ga je daar studeren? Wat dekt de VK verzekering? Ga je daar ook voor een inboedelverzekering en zo ja, zit daar een reisverzekering + medische kosten bij?

Pas na antwoorden op bovenstaande vragen kunnen we je verder helpen :)
Ik moet me uitschrijven uit Nederland sinds de studie 3 jaar duurt. Het is een volledige bachelor.

Ik krijg de volledige vergoeding van de NHS ( welke ik ook zou kunnen terugvragen als ik in Nederland de verzekering aanhoud? Maar ik weet niet of dat verstandig is. )

De inboedelverzekering zit bij de accomodatie, en ik heb een reisverzekering en ook een pakket buitenland spoedeisende hulp.

Dat dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:39
AMD and INTEL schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Ik moet me uitschrijven uit Nederland sinds de studie 3 jaar duurt. Het is een volledige bachelor.

Ik krijg de volledige vergoeding van de NHS ( welke ik ook zou kunnen terugvragen als ik in Nederland de verzekering aanhoud? Maar ik weet niet of dat verstandig is. )

De inboedelverzekering zit bij de accomodatie, en ik heb een reisverzekering en ook een pakket buitenland spoedeisende hulp.

Dat dus!
In dat geval schrijf je je uit en heb je geen recht meer op een Nederlandse zorgverzekering. Ook niet op zorgtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
Orangelights23 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:09:
[...]

In dat geval schrijf je je uit en heb je geen recht meer op een Nederlandse zorgverzekering. Ook niet op zorgtoeslag.
Dat leek er dus ook op op wat er op de site van fbto stond, maar de overheid en de klantenservice van fbto denkt er anders over?

https://www.nederlandwere...buitenland/studeren-stage

( Gaat u studeren in het buitenland? Dan kunt u alleen uw zorgverzekering in Nederland aanhouden als u niet werkt naast uw studie. Ook stage lopen wordt in sommige gevallen gezien als werk. )

Sinds ik verder niet ga werken, zou ik het dan toch kunnen behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is het überhaupt nodig om je uit te schrijven? De meeste mensen komen 1x per 8 maanden wel terug in Nederland (zomervakantie, kerstvakantie, dan ben je er al). Het is dan niet nodig je uit te schrijven, gezien de 8 maanden dan elke keer opnieuw starten. Maar ik kan ergens een regeltje missen?

Edit: andere bronnen spreken bovenstaand weer tegen, die hebben het over maximaal 8 maanden per jaar (al dan niet aansluitend), weet het nu zelf ook niet meer ;) Maar je hebt het zelf over 3 maanden zomervakantie, dus wel interessant genoeg om even exact uit te zoeken.

[ Voor 50% gewijzigd door Cheesy op 17-08-2022 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Weet je zeker dat de reisverzekering 3 jaar dekkend is? Ten eerste klinkt "verhuizen en studeren" niet als reizen. Daarnaast stellen veel reisverzekeringen een eis dat je niet langer dan x dagen achtereen je woonadres verlaten mag hebben.

Geen idee wat je denkt dat je gedekt hebt onder de reisverzekering; die paar tripjes heen & weer naar NL, kan je af bij FBTO af met modules aan & uit zetten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
Cheesy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:51:
Is het überhaupt nodig om je uit te schrijven? De meeste mensen komen 1x per 8 maanden wel terug in Nederland (zomervakantie, kerstvakantie, dan ben je er al). Het is dan niet nodig je uit te schrijven, gezien de 8 maanden dan elke keer opnieuw starten. Maar ik kan ergens een regeltje missen?

Daar heb je wel iets, alhoewel de regel zegt dat het om meer dan 8 maanden in het buitenland verblijven gaat, ben ik met de vakanties al zo ongeveer 4 maanden thuis, dus als ik het eens goed bereken zou ik die optie kunnen overwegen.
MAX3400 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:51:
[...]

Weet je zeker dat de reisverzekering 3 jaar dekkend is? Ten eerste klinkt "verhuizen en studeren" niet als reizen. Daarnaast stellen veel reisverzekeringen een eis dat je niet langer dan x dagen achtereen je woonadres verlaten mag hebben.

Geen idee wat je denkt dat je gedekt hebt onder de reisverzekering; die paar tripjes heen & weer naar NL, kan je af bij FBTO af met modules aan & uit zetten?
Van FBTO is het volgensmij 60 dagen, dus dat zal niet voldoende zijn. Maar ik heb mijn verzekering van buitenland dekking zorg via zilveren kruis en daar gaat het om 365 dagen ( en na 365 dagen vernieuw je het dus dan start die 365 dagen opnieuw neem ik aan )

Ik ben vooral ook benieuwd hoe anderen die in het buitenland hebben gestudeerd dit gedaan hebben, omdat ik niet echt weet wat het handigste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

AMD and INTEL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:06:
[...]

[...]

Maar ik heb mijn verzekering van buitenland dekking zorg via zilveren kruis en daar gaat het om 365 dagen ( en na 365 dagen vernieuw je het dus dan start die 365 dagen opnieuw neem ik aan )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-Pod4wtjK7YGL9O8d9BGVyjvQA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnrTPNndmeEkpIjcrZB9S3mV.jpg?f=fotoalbum_medium
Tenzij ik verkeerd lees: Zilveren Kruis vergoed alleen zorg op vakantie of als je naar een buitenlands zieke huis verwezen wordt?

Bel ze eens? Wie weet is Zilveren Kruis zometeen niet eens een geschikte verzekeraar als je 3 jaar in het buitenland zit...

/edit: als ik zo eens op https://www.studentenverz...ie-in-het-buitenland.html kijk, zijn veel verzekeraars al huivering om je meer dan 24 maanden te verzekeren?

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 17-08-2022 08:35 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• undisclosed
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 16:48
Tijdens de masteropleiding die ik tussen 2015 en 2017 in een EU-land volgde, heb ik me in Nederland uitgeschreven. Ik werkte daarnaast niet. Als ik het me goed herinner mocht ik onder die omstandigheden mijn Nederlandse zorgverzekering volgens de Sociale Verzekeringsbank niet opzeggen. Weet niet in hoeverre dat nog actueel is en of dat ook geldt voor niet-EU-landen.

Het ministerie van OCW heeft een vragenboom over studeren in het buitenland gepubliceerd. Daarin komt ook de zorgverzekering aan de orde, inclusief verwijzingen naar mogelijk nuttige informatie elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
undisclosed schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:32:

Na aardig wat rond te hebben gebeld blijkt dit te kloppen, zolang je niet werkt in een ander land MAG je de verzekering niet eens opzeggen. Dus ik moet de verzekering houden. Ook de aanvullende module via zilveren kruis ( buitenland ) geld voor 365 dagen aaneengesloten en geld tijdens het studeren. Sinds de bundel opnieuw ingaat aan het begin van het jaar maakt het niet uit dat je er 3 jaar zit.
Pagina: 1