Oude desktop, nieuwe USB-C monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:06
Ik heb een oude desktop met een pricewatch: Gigabyte GV-R577SL-1GD. De desktop gebruik ik alleen voor m’n werk en voldoet daarvoor prima. Nu heb ik m’n monitor vervangen voor een pricewatch: Dell S2722DC Grijs. De videokaart heeft DVI, HDMI en Displayport uit. De monitor heeft alleen HDMI en USB-C (Dp) in. De videokaart blijkt echter niet z’n maximale resolutie (die de monitor nodig heeft) uit te sturen over HDMI, dat doet ‘ie alleen over Displayport. Nu dacht ik slim te zijn en een USB-C naar Displayport kabel te kopen in de veronderstelling dat Displayport naar USB-C hetzelfde zou zijn… daar lijkt het niet op, want de kabel werkt niet. Monitor krijgt geen input. Is hier een eenvoudige oplossing voor? Of moet ik nu m’n videokaart ook upgraden (die ik dus nergens anders voor gebruik).

[edit]

Een voor de hand liggende optie over het hoofd gezien: een displayport naar HDMI kabel. Dat maar eens testen.

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 16-08-2022 20:28 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:15

nelizmastr

Goed wies kapot

En anders een displayport naar USB-C kabel.

De richting maakt inderdaad uit.

DP naar HDMI gaat alleen werken als het een actieve adapter is volgens mij.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
Die variant kan ik iig niet vinden, enkel usb-c naar displayport.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
Je kunt gewoon een Displayport naar HDMI-kabel gebruiken. Dan krijg je HDMI 1.4 en dat is voldoende voor de 8 bit kleur en de 75hz die jouw monitor ondersteunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
Bummer, nieuwe kabel (displayport naar HDMI, 4K specced) werkt wel (krijg beeld), maar de maximale beschikbare resolutie is weer 2048x1080 :/ Snap er niks van. Drivers van de videokaart zijn de laatste beschikbare.

[ Voor 17% gewijzigd door The Legend op 17-08-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 14:01

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Je eerste USB-C naar Displayport kabel werkt niet omdat die niet Bi-directional is.
Deze zal je moeten proberen: pricewatch: Club 3D USB Type C to DisplayPort 1.4 cable Zwart

Heb je ook met de kleuren gespeeld met je DP naar HDMI kabel? Je scherm beschikt maar over een HDMI 1.4 connector. Dan kan je max 2560x1440@75Hz op de absoluut laagste qualiteit kleur. 8bits 4:2:0.

Onderstaande link staat hoe je dat doet met je Radeon kaart. Je zal de Pixel format ook moeten aanpassen naar 4:2:0
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh2-008

[ Voor 0% gewijzigd door Baakster op 17-08-2022 12:19 . Reden: Resoluties aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
Het probleem zat kennelijk nog weer ergens anders. M’n videokaart heeft kennelijk nog Displayport 1.1 die geen DP++ ondersteunt. Daardoor werkt een passieve Displayport naar HDMI kabel niet, en heb ik een actieve adapter nodig. Geen zin om weer te wachten, en maar ff naar de BCC gefietst en daar hadden ze zowaar een Sitecom actieve DP naar HDMI adapter. Die aangesloten en nu kan ik de juiste resolutie instellen *O*

Hier nog wat uitleg over de actieve en passieve adapter, mocht iemand anders hier nog tegenaan lopen: https://www.startech.com/...t-converter-dp-multi-mode

Pagina: 1