Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik heb een upgrade uitgevoerd van mijn Core i5 6500 naar een Core i5 8500 CPU.
Nu merk ik dat de PC niet start. Het volgende heb ik geprobeerd:

1) De PC gewoon bouwen met alles er op en er aan. Als ik de aanknop indruk draaien de casefans een halve seconde en vervolgens niets.

2) Ik heb de videokaart er uit gehaald om te testen of die kapot was. Dit heeft geen effect

3) Ik heb de CPU cooler gedemonteerd om te kijken of de PC dan wel boot. Ook geen effect

4) Ik heb de oude CPU er weer in gezet, zonder cooler of videokaart puur om te kijken of de PC start. Dit is het geval.

5) Ik heb de nieuwe CPU er in gezet, zonder cooler of zonder de klem dicht te zetten. Ook nu lijkt de PC te booten.

Het is echt puur als ik dat 'hendeltje' bij de CPU bracket sluit, dat de PC niet start. En dat is alleen het geval bij de Core i5 8500, niet bij de Core i5 6500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fTrUJGp06WYEgDyicgI5CFY6aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwCT76rSTLd0UAyC2H9MZsRG.jpg?f=fotoalbum_large

Foto ter illustratie, niet mijn moederbord. Het betreft dat metalen pinnetje bij de H met de cirkel er om heen. Ik heb geprobeerd te spelen met dat Hex schroefje waar het klemmetje omheen valt, met het idee dat die te strak of te los stond. Geen effect.

Ik heb geen idee welk moederbord ik heb: deze is bij Megekko gekocht in april 2016 en ik heb geen factuur gekregen in de mailbox. Online is deze niet meer te vinden.

Dus wellicht gelijk de vraag: klopt het dat moederborden die een i5 6500 ondersteunen, ook een i5 8500 ondersteunen>? beiden zijn volgens mij socket 1151.

Zo ja, wat kan dit euvel dan verklaren?

Cooler is een Tranquilo Rev 2. Ik weet niet of dit relevant is, deze zit namelijk nog niet gemonteerd als de PC niet boot.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10 19:36
Dus wellicht gelijk de vraag: klopt het dat moederborden die een i5 6500 ondersteunen, ook een i5 8500 ondersteunen>? beiden zijn volgens mij socket 1151.
Zelfde socket zegt niks, dat hangt totaal van het moederbord en BIOS af.

Je huidige moederbord kan je prima achterhalen als je met je oude processor wel kan booten en in Windows kan komen. Installeer een tooltje a la HWinfo en je weet binnen no time welk moederbord je hebt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-10 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zie hiervoor Wikipedia: LGA 1151 en meer Google resultaten als je op je twee processoren zoekt. Je huidige moederbord, waar de i5 6500 op werkt, is een LGA1151 cpu. De i5 8500 die je erin wilt prikken, werkt alleen op een LGA1151v2 moederbord.

Geef Intel de schuld hiervoor om zo onduidelijk te zijn en twee verschillende sockets met dezelfde hoeveelheid pins te hebben, maar niet compatible met elkaar zijn.

Je 8500 gaat dus niet werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
Check, dank allebei. Volgende keer verder kijken dan mn neus lang is dus.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mosterd na de maaltijd, maar: altijd de compatibility-lijst van het moederbord controleren. Ook als het wel werkt is er soms een BIOS-update nodig, en het is jammer als je daar pas achter komt als je je nieuwe CPU al geplaatst hebt. Mag je alles weer uit elkaar halen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:15
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:16:

Foto ter illustratie, niet mijn moederbord.
Was het dat moederbord maar dan had het wel gewerkt met de 8500 (en weer niet met de 6500).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:43
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:16:

Ik heb geen idee welk moederbord ik heb: deze is bij Megekko gekocht in april 2016 en ik heb geen factuur gekregen in de mailbox. Online is deze niet meer te vinden.
Wil je alsnog zeker weten welk mobo je hebt.
HWInfo kan je daar mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
Ik heb even de oude CPU er weer in gezet om HWinfo te draaien, en inderdaad: mijn moederbord is de Gigabyte H110M-s2h-cf.

https://www.gigabyte.com/Support/CPU-Support

Ik ging er eigenlijk blind van uit dat socket 1151 = socket 1151 en dat het dus zou moeten passen, maar bon. Daar koop je nu weinig voor. Oplossing is nieuw moederbord van V&A plukken.

Maar goed, dat wordt een avondje googlen want ik voel de bui al hangen dat opeens het RAM geheugen niet meer compatible is ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het past, maar werkt niet. Klein verschil. ;)

Geheugen is geen probleem, je huidige H110 chipset moederbord doet DDR4, dat is t/m 11e generatie nog steeds van toepassing en bij de 12e en 13e generatie is het afhankelijk van het moederbord nog DDR4 of moet je DDR5 hebben.

Googlen is sowieso verstandig, had je eigenlijk moeten doen voordat je de processor kocht.

• Michael_OsGroot
Dan toch nog een vraag over het geheugen, want de PC start niet en de EZ debug leds geven aan dat het aan het geheugen ligt:
indicates DRAM is not detected or fail.
Gebruikte hardware:

pricewatch: MSI H310M PRO-VDH Plus
pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213

Ik gebruik dezelfde RAM sticks die hiervoor beiden wel werkten.
Ik heb RAM slot A en B, en Stick 1 en 2. Ik heb alle combinaties afgegaan: beide sticks er in, Stick 1 in Slot A, Stick 1 in Slot B, stick 2 in Slot A, Stick 2 in Slot B. In alle gevallen gaat het ledje aan en boot de PC niet.

Het lijkt me sterk dat beide RAM sticks stuk zijn uit het niets toch? Om mijn oude PC weer in elkaar te zetten om te testen of het RAM kapot is zie ik niet zitten. Wat is nu wijsheid? Zou het kunnen dat het moederbord kapot is?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt dezelfde 8500 erin gedaan die je eerder in het oude moederbord prikte? Het is namelijk goed mogelijk dat je de processor, of alleen de geheugencontroller ervan, hebt gesloopt met die actie.

Oude pc bouwen is helemaal niet zo veel werk, het hoeft niet in een behuizing en alles. Enige wat je hoeft te doen is het moederbord op een niet geleidende ondergrond leggen, voedingskabels er aan (dat kan met je huidige voeding, die kan in de kast blijven, alleen even de kabels loshalen) en als je voor wat extra zekerheid wilt, een koeler los op de cpu. Koelpasta is niet vereist, het systeem zal niet lang aan blijven om opeens super heet te worden. Je wilt alleen het geheugen testen, of het door de POST komt. Dat is 10 seconden.

• Uszka
Kan net zo goed de geheugencontroller in de cpu zijn.

De i5-8500 zit er nu in?
Welke cpu koeler?

• Michael_OsGroot
Die i5 8500 zit er inderdaad in. En de cooler is die Tranquilo Rev 2.

Als ik het geheugen terugzet in het oude moederbord dan kom ik tenminste in het BIOS (Of Uefi heet het volgens mij tegenwoordig).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan is het duidelijk: geheugen is goed, controller is mogelijk stuk.

Tijd om weer te Googlen voor je: wat gebeurt er als je meermaals een 1151v2 cpu in een 1151 socket steekt en daarna in het juiste moederbord wilt gebruiken?

• Uszka
Draai je de koeler niet te strak?
Heb je een boxed koeler liggen?

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-10 22:51

ByteDelight

Retro computing is alive!

Geen vuil op de cpu? Beetje IPA gebruiken met een wattenstaafje?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:43

rdejongjr

Gnome

check de montage van die koeler op scherpe randen, wilden net als de eerdere cooler master hyper koelers nogal eens in de geheugen lanes prikken

• Michael_OsGroot
Dank voor de suggesties. De cooler zit niet te strak, zonder cooler zelfde issue. Maar schoonmaken heb ik nog niet gedaan. Morgen even langs de winkel voor ipa (=isopropyl alcohol?). En als het dan lukt een andere ipa voor mezelf :)

Pagina: 1