Gevolgen inschakelen meerdere WiFi-netwerken op één router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-05 22:27
Mijn vraag
Ik heb een Asus RT-AX88U router en daarop vier netwerken/SSID's geactiveerd, te weten:

- 2,4 Ghz-netwerk;
- 5 Ghz-netwerk;
- 2,4 Ghz-guest netwerk;
- separaat 2,4 Ghz-netwerk voor smarthome-apparten en zonnepanelen.

Op alle vier de netwerken zijn meerdere apparaten verbonden. In totaal ca. 17 cliënts, verdeeld over de vier netwerken. Ik heb er weleens over gedacht om ook het 5 Ghz-guest account te activeren, maar heb dat tot op heden nog niet gedaan.

Mijn verbinding wordt met enige regelmaat slecht/traag (valt met name op bij gebruik laptop en telefoon). Mijn vraag is vrij simpel: is het feit dat ik meerdere netwerken/SSID's geactiveerd heb hierop van invloed (bijvoorbeeld doordat signalen elkaar in de weg zitten)? Zou het kunnen schelen indien minder netwerken geactiveerd zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus RT-AX88U router met meest recente updates. Geen Merlin oid.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat gegoogeld, maar het antwoord niet gevonden. Nog niet geprobeerd netwerken uit te zetten, omdat ik dan de verbindingen op de betreffende apparaten opnieuw moet instellen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05 21:12

lier

MikroTik nerd

Als ik het goed heb begrepen, worden bij meerdere SSID's ook meerdere beacons uitgezonden. En dat is nadelig omdat een deel van de bandbreedte hierdoor niet meer beschikbaar is voor "echte" data.

Verder deel je met z'n allen dezelfde radio en bandbreedte, maar dat is evident.

Maar over het algemeen kan je dit soort problemen het best in de hoek van interferentie zoeken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat @lier op een lange manier probeert te zeggen, denk ik, is dat je snelheidsprobleem zeer waarschijnlijk niet komt door je meerdere SSID's. En ik ben het daarmee eens.

Je zal verder moeten zoeken naar de echte oorzaak.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:56
Uitval op de 2.4 kan van alles zijn.
Ervaar je de uitval ook op 5ghz?

Dat kleine aantal ssid geeft geen uitval, hoogstens marginale vertraging

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
Wat zijn de channels waarom de verschillede SSIDs zenden? Want je wilt liever geen overlap of direct naast elkaar liggende channels hebben.
In de praktijk zal je ook het wifi van je buren kunnen zien (in een stad of dorp) dus het is zeker geen gouden ei, maar wel het checken waard.
Gebruik bijv een Wifi analyzer app op je telefoon.

Dan kan je ook naar de signaalsterkte kijken en het punt van @lier beter onderzoeken nl: interferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:27
Op de 2.4Ghz band heb je eigenlijk maar 3 channels tot je beschikking te weten 1, 6 en 11.
Als je dus drie ssid's gebruikt moet je die drie gebruiken.

Of je kiest ervoor maar een channel te gebruiken, hetzelfde Chanel gebruiken heeft tot gevolg dat er gewoon netjes airtime verdeelt wordt, als je half overlappende channesl gebruikt geeft dat gewoon meer storingen.

En uiteraard geld dat ook voor alle wifi die van de buren komt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Heren, 3 SSIDs!=3 channels.
Doorgaans delen ze dezelfde radio module in de router, daarmee alles op hetzelfde channel en daarmee geen significant performance nadeel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Simpel rekensommetje:

Op 100ms beacon interval en management frames die met 1Mbps verstuurd worden (default 2.4GHz) kost een SSID je ongeveer 3% van airtime. Drie SSIDs kosten dus ongeveer 9% van airtime. Dan hou je 91% over. Als dat niet genoeg is, ligt het probleem voor het overgrote deel aan overig verkeer.

Verkeer in 2.4GHz beinvloedt verkeer in 5GHz op geen enkele manier. Als je telefoon en laptop op 5GHz verbonden zijn, maakt het geen drol uit wat er in 2.4GHz gebeurt. Zijn ze aangesloten via 2.4GHz, dan is dat je probleem. Kunnen ze wel met 5GHz verbinden? Verwijder dan 2.4GHz netwerk uit die apparaten. Kunnen ze niet met 2.4GHz verbinden? Dan moet je nul verwachtingen hebben qua performance of stabiliteit, en als je dat wel wilt je apparaten upgraden of vervangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
@remco_k Je hebt helemaal gelijk. Iets te snel gelezen en over het hoofd gezien dat het hier maar om 1 router/ap gaat.
Maar de tip om een wifi analyzer er bij te pakken blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
remco_k schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:28:
Doorgaans delen ze dezelfde radio module in de router, daarmee alles op hetzelfde channel en daarmee geen significant performance nadeel.
In professionele spul zitten alle SSID's met een iets afwijkend BSSID mac op het zelfde kanaal.Ik kan mij niet voorstellen dat dat dat voor consumenten spul anders is.

Maar goed, als je een wifi scan tool installeerd ga je het vanzelf zien.

Het probleem met meerdere SSID's is dat de benodigde Beacons altijd op de laagste snelheid van het AP geadverterd worden en zo dus bijvoorbeeld op 2,4Ghz met 1Mbps uitgezonden wordt en dan ook meer dan 100X zo veel airtime kost als reguliere client data interactie. Als je dat een * of 4 doet heb je dus al heel veel airtime in gebruik.

Als je dat samen neemt met de schaarste aan bruikbare kanalen, normaal 3 stuks zul je ook zien dat deze op de cel randen ook nog eens van meerdere AP;s op het zelfde kanaal ontvangen kunnen worden. en dus nog eens vermenigvuldigt wordt. Dus laten we eens aannemen dat we 3 AP's kunnen zien, dan ben je met de berekening van .dion_b al 27% van het kanaal kwijt aan alleen de beacons. En denk er dan maar eens over na dat je buurman het zelfde zou kunnen doen. en je dan het rest spectrum tussen jullie 2e deeld :-).

Naast het feit dat je router al veel meer werk heeft en dus theoretisch ook op resource vlak meer resources besteed.

Wifi 6 heeft daar met BSS colouring wat verbeteringen voor waarmee radio's kunnen zine of de gebruik van het spectrum relevant is voor de gewenste communicatie waardoor reusage van het zelfde spectrum wat efficienter gaat maar dan moet dat wel correct ondersteund worden.

Rule of thumb is daar eigenlijk niet meer dan 3 of de beaconing snelheid beperken en daarmee de celgrote verkleinen, als je apparatuur uberhaupt deze optie heeft.En meet de resultaten qua chennel utilisation eens een aantal dagen na.

[ Voor 65% gewijzigd door mash_man02 op 17-08-2022 13:37 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

mash_man02 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:25:
[...]
In professionele spul zitten alle SSID's met een iets afwijkend BSSID mac op het zelfde kanaal.Ik kan mij niet voorstellen dat dat dat voor consumenten spul anders is.
Dat zeg ik toch ook? :)
Of snap ik je niet goed?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
remco_k schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:44:
[...]

Dat zeg ik toch ook? :)
Of snap ik je niet goed?
Ik denk dat we elkaar niet begrijpen, je begon met :

Daarna omschreef je het denk ik wel zoals ik het ook bedoel.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

mash_man02 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:48:
[...]

Ik denk dat we elkaar niet begrijpen, je begon met :

Daarna omschreef je het denk ik wel zoals ik het ook bedoel.
Misschien is het nog steeds niet duidelijk, maar met "3 SSIDs!=3 channels." Wordt bedoeld dat in deze situatie 3 SSIDs niet 3 channels innemen. (Maar slechts 1).
!= betekend niet gelijk aan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
laurens0619 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:02:
Uitval op de 2.4 kan van alles zijn.
Ervaar je de uitval ook op 5ghz?

Dat kleine aantal ssid geeft geen uitval, hoogstens marginale vertraging
De problemen doen zich zowel op 2,4 als op 5 ghz voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 20:49
Heeft je 5Ghz wifi wel een apart SSID ?

5Ghz is in drukke steden wel een oplossing voor een toch-wel-vaak ernstig overdrukke 2.4Ghz.
Enige nadeel is het beperkte bereik van 5Ghz.

Als beide banden aparte namen uitsturen kan je beginnen dingen uit te sluiten...

als je kan, maak eens wat screenshots van WiFi Analyzer bv.. dan kunnen we een beetje inschatten hoe druk de lucht is in jouw buurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauw_
Uit mijn wifi analyzer komen geen heel bijzondere dingen als je onderstaand plaatje ziet. Op de 1/2 zitten mijn drie 2,4 Ghz kanalen, de anderen zijn van de buren. Dit is toch niet heel gek? (ter info: normale twee-onder-een kap woning in een straat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9TTxiJ4APo2pYvzpK8DQnveIpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbQdYBiXw3NU2FGiSUDQaFx0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
Ik zie toch 10 verschillende broadcasters .. dingen die op -70 binnenkomen zijn eigenlijk nog te sterk om te zeggen dat ze geen invloed hebben op jouw.

op Kanaal 1 zie je btw jou eigen asus met die 3 SSID's die hij uitzend, dat ziet allemaal in hetzelfde spectrum

die persoon op kanaal 9 + 40mhz breed uitzend, die fckd ook wel wat spectrum op (ervanuitgaande dat er traffiek is .. ik zend thuis bv 5x 2.4ghz uit, maar ik heb nooit traffiek daaroverlopen)

Wat zegt het 5Ghz spectrum ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blauw_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

De problemen doen zich zowel op 2,4 als op 5 ghz voor.
Als je problemen in beide banden hebt. maar slechts een enkele SSID in 5GHz is het simpel: de rest van die SSIDs hebben er niets mee te maken.

Hoe zit het met je internetverbinding? Waar is de AX88U op aangesloten? Heb je zelfde problemen als je een computer bedraad op zelfde plek aansluit?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
ijske schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:36:
[...]

Ik zie toch 10 verschillende broadcasters .. dingen die op -70 binnenkomen zijn eigenlijk nog te sterk om te zeggen dat ze geen invloed hebben op jouw.

op Kanaal 1 zie je btw jou eigen asus met die 3 SSID's die hij uitzend, dat ziet allemaal in hetzelfde spectrum

die persoon op kanaal 9 + 40mhz breed uitzend, die fckd ook wel wat spectrum op (ervanuitgaande dat er traffiek is .. ik zend thuis bv 5x 2.4ghz uit, maar ik heb nooit traffiek daaroverlopen)

Wat zegt het 5Ghz spectrum ?
Die is vrij rustig. Zie onderstaand plaatje. Eerst band is van mij, rechts van de buurman.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDozyN6HctusmAw4ZyGGSWCTpMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfettJU8NXGzaogCIWTNjQYB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
dion_b schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Als je problemen in beide banden hebt. maar slechts een enkele SSID in 5GHz is het simpel: de rest van die SSIDs hebben er niets mee te maken.

Hoe zit het met je internetverbinding? Waar is de AX88U op aangesloten? Heb je zelfde problemen als je een computer bedraad op zelfde plek aansluit?
Dat vermoed ik dan ook. De AX88U is rechtstreeks aangesloten op de Genexisbox (glasvezel naar UTP-aansluiting).

Ik heb (helaas) zelden iets bedraad aangesloten, omdat er geen leidingen lopen. Maar de keren dat ik bedraad was aangesloten deed het probleem zich niet voor. Het lijkt een typisch WiFi-probleem. Het is ook niet dat de netwerken weg zijn, alleen ofwel ineens enorm traag, ofwel een slechte verbinding (geen verbinding met internet/geen verbinding met interne netwerk/NAS).

[ Voor 4% gewijzigd door Blauw_ op 17-08-2022 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blauw_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Dat vermoed ik dan ook. De AX88U is rechtstreeks aangesloten op de Genexisbox (glasvezel naar UTP-aansluiting).

Ik heb (helaas) zelden iets bedraad aangesloten, omdat er geen leidingen lopen. Maar de keren dat ik bedraad was aangesloten deed het probleem zich niet voor. Het lijkt een typisch WiFi-probleem. Het is ook niet dat de netwerken weg zijn, alleen ofwel ineens enorm traag, ofwel een slechte verbinding (geen verbinding met internet/geen verbinding met interne netwerk/NAS).
Ik twijfel toch aan WiFi even goed in 2.4GHz als 5GHz speelt. Dat zijn twee totaal verschillende verbindingen. 2.4GHz is een zooitje, maar 5GHz is meestal (ook getuige je plaatje hierboven) vrij rustig. Als beide tegelijk problemen hebben, dan vermoed ik dat het probleem in geen van beide ligt.

Treedt het op bepaalde tijdstippen op? Kan zijn dat het (gedeelde) glasnetwerk bij jou in de buurt in de drukke uren wat overbelast is...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
dion_b schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:17:
[...]

Ik twijfel toch aan WiFi even goed in 2.4GHz als 5GHz speelt. Dat zijn twee totaal verschillende verbindingen. 2.4GHz is een zooitje, maar 5GHz is meestal (ook getuige je plaatje hierboven) vrij rustig. Als beide tegelijk problemen hebben, dan vermoed ik dat het probleem in geen van beide ligt.

Treedt het op bepaalde tijdstippen op? Kan zijn dat het (gedeelde) glasnetwerk bij jou in de buurt in de drukke uren wat overbelast is...
Nee, als ik een dag thuiswerk gebeurt het meestal een keer of 3 á 4 op volstrekt willekeurige tijdstippen.

Kan het aantal apparaten dat is aangesloten ermee te maken hebben? En/of zou een aimesh-setup helpen denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Zou je het een dagje bekabeld kunnen testen?
En weet je idd _heel_ zeker dat je toch niet per ongeluk op de 2.4 zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
laurens0619 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:33:
Zou je het een dagje bekabeld kunnen testen?
En weet je idd _heel_ zeker dat je toch niet per ongeluk op de 2.4 zit?
Ga ik doen, ik laat het weten.

En ja, dat weer ik heel zeker, geen twijfel over mogelijk (SSID heeft 5G in de naam staan, dus die zie ik onderaan m'n scherm)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blauw_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:27:
[...]

Nee, als ik een dag thuiswerk gebeurt het meestal een keer of 3 á 4 op volstrekt willekeurige tijdstippen.

Kan het aantal apparaten dat is aangesloten ermee te maken hebben? En/of zou een aimesh-setup helpen denk je?
Hoogst onwaarschijnlijk.

Of beter gezegd: op basis van wat je zegt heb ik nog geen idee wat het probleem is, maar niets wijst erop dat het met WiFi zelf te maken zou hebben.

Eerst moet je achterhalen wat het probleem is, dan specifiek dat aanpakken.

Als je WiFI verdenkt, wil je in ieder geval nauwkeurige metrics.
- wat voor RSSI meet je op moment dat het brak is?
- welke link rates meet je op moment dat het brak is?
- wat is de utilization in het kanaal op moment dat het brak is?

Pas als een van die drie aangeeft dat je een probleem hebt, moet je naar een oplossing in WiFi-domein kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
dion_b schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:44:
[...]

Hoogst onwaarschijnlijk.

Of beter gezegd: op basis van wat je zegt heb ik nog geen idee wat het probleem is, maar niets wijst erop dat het met WiFi zelf te maken zou hebben.

Eerst moet je achterhalen wat het probleem is, dan specifiek dat aanpakken.

Als je WiFI verdenkt, wil je in ieder geval nauwkeurige metrics.
- wat voor RSSI meet je op moment dat het brak is?
- welke link rates meet je op moment dat het brak is?
- wat is de utilization in het kanaal op moment dat het brak is?

Pas als een van die drie aangeeft dat je een probleem hebt, moet je naar een oplossing in WiFi-domein kijken.
Hoe kan ik deze drie punten het beste meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blauw_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Hoe kan ik deze drie punten het beste meten?
De eerste twee zijn simpel. Op een Windows laptop:
netsh wlan show interface
Op een Android mobile: app als WiFi analyzer open source.
Op Apple Mac:
airport -i
En op iOS... niet. Zie een van bovenstaande alternatieven.

Utilization in het kanaal is lastiger. Dat vereist meestal aparte hardware. Ik ken geen makkelijker manier om het te meten met reguliere computers/smartphones. Prosumer/enterprise-grade AP's kunnen het vaak wel meten, maar ik vind geen optie op AX88U om dat te doen.

Maar goed, eerste twee zouden al veel kunnen uitwijzen.

Oslik blyat! Oslik!

• Blauw_
dion_b schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

[...]

Op Apple Mac:

[...]

Utilization in het kanaal is lastiger. Dat vereist meestal aparte hardware. Ik ken geen makkelijker manier om het te meten met reguliere computers/smartphones. Prosumer/enterprise-grade AP's kunnen het vaak wel meten, maar ik vind geen optie op AX88U om dat te doen.

Dank, ga ik doen. Eerst vandaag een dagje bekabeld werken, voor de zekerheid kijken wat dat oplevert.

• Blauw_
dion_b schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

[...]

Op Apple Mac:

[...]

De uitslag van vandaag:

- bekabeld heb ik nergens last van, is de verbinding prima zonder dat deze wegvalt;
- zojuist de kabel eruit gehaald en weer met WiFi verbonden, beide netwerken. Zie hieronder de resultaten. Op dit moment is de verbinding goed. Ik zal het nogmaals doen als er weer problemen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5eN9nlS25QHmguTiMMWMz6bdcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTFCptDAwU8nU9V1U5CPEUHy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Heb je er niet last van dat windows soms per ongeluk wisseling doet naar de 2.4? 60% signal is -70rrsi wat niet briljant is “ Minimum signal strength for reliable packet delivery.”

Als die 60 naar 50 zakt kun je wel packetloss ervaren of switch naar 2.4 (en dan packetloss)

Ik zou het 2.4 profiel iig even deleten en kijken wat je signal quality is als het mis gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
Ik hoop dat de masters me verbeteren (en vergeef me TS , als dit wat TE technisch is), maar als ik naar de MCS tabel kijk, en ik zie naar de 160Mhz breed kolom , en ik zie een 2x2 client met een TX/RX rate van 172/544...
dan lijkt het alsof ie op 16QAM versleuteling draait (wat erg weinig is)

aan TS : wat zegt je netsh commando als je op 1meter van je router staat, met rechtstreeks zicht ?
(ter vergelijk, mijn antieke wifi 5 AP en wifi 5 laptop praten tegen 585mbps tegen elkaar , met 1 holle muur ertussen, in de MCS tabel van Wifi5 praat mijn laptop tegen 64QAM)

Afbeeldingslocatie: https://semfionetworks.com/wp-content/uploads/2020/11/mcs-table-he-ofdm-3ss_orig.png

[ Voor 13% gewijzigd door ijske op 18-08-2022 21:40 ]

• Blauw_
ijske schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:37:
Ik hoop dat de masters me verbeteren (en vergeef me TS , als dit wat TE technisch is), maar als ik naar de MCS tabel kijk, en ik zie naar de 160Mhz breed kolom , en ik zie een 2x2 client met een TX/RX rate van 172/544...
dan lijkt het alsof ie op 16QAM versleuteling draait (wat erg weinig is)

aan TS : wat zegt je netsh commando als je op 1meter van je router staat, met rechtstreeks zicht ?
(ter vergelijk, mijn antieke wifi 5 AP en wifi 5 laptop praten tegen 585mbps tegen elkaar , met 1 holle muur ertussen, in de MCS tabel van Wifi5 praat mijn laptop tegen 64QAM)

[Afbeelding]
Zojuist even gemeten. Dit krijg ik als ik op 1 meter afstand sta met direct zicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL8-AIZcBi1OuOrUTOq-pMnPI7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpcNHQwlT2xvZ5uaNnj5ZvGw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blauw_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

Zojuist even gemeten. Dit krijg ik als ik op 1 meter afstand sta met direct zicht:

[Afbeelding]
OK, dat maakt duidelijk dat je inderdaad op 160MHz kanaalbreedte zit. Dat is leuk voor hoge cijfers in reviews, maar minder verstandig in het wild. Je zendvermogen staat ongeacht kanaalbreedte vast (op 200mW in deze kanalen), dus als je dat vermogen over twee keer zo veel spectrum uitsmeert, halveer je je signaalsterkte :o

Signaalsterkte meet je op een logaritmische schaal, dus een verdubbeling betekent 3dB erbij, halvering 3dB eraf. Kortom, je kunt door kanaalbreedte op 80MHz in te stellen 3dB RSSI en dus ook SNR winnen. Dat geeft je hogere modulatie, dus je verliest minder dan de helft van je thheoretische bandbreedte, maar bovenal geeft het je een hogere marge boven de ruisvloer, dus meer stabiliteit.

Als je je zorgen maakt over stabiliteit, stel kanaalbreedte dus max in op 80MHz.

Maar...

Ergens is dit spijkers zoeken bij laag water. Ja, 80MHz is beter dan 160MHz voor stabiliteit, maar ik zie hier nog niets terug dat erop wijst dat 160MHz in jouw geval niet stabiel genoeg is. -70dBm en 16QAM is niet bepaald florisant, maar als het stabiel is, gaat het gewoon werken en kun je met deze waardes ruim 300Mbps netto erover halen. Kortom, nog geen smoking gun dat verklaart wat er mis gaat. Ik blijf erbij dat feit dat het op beide banden speelt en er signaaltechnisch niets echt bijzonders speelt er sterk op wijst dat het probleem niet in de WiFi zit, maar in de router zelf of (waarschijnlijker) in de internetverbinding waar het mee verbonden is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 08:49
ijske schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:30:
Heeft je 5Ghz wifi wel een apart SSID ?

5Ghz is in drukke steden wel een oplossing voor een toch-wel-vaak ernstig overdrukke 2.4Ghz.
Enige nadeel is het beperkte bereik van 5Ghz.

Als beide banden aparte namen uitsturen kan je beginnen dingen uit te sluiten...

als je kan, maak eens wat screenshots van WiFi Analyzer bv.. dan kunnen we een beetje inschatten hoe druk de lucht is in jouw buurt
Ah, een bekend dilemma.

Aparte SSID's voordelen:
- Voorkomt 2.4GHz gebruik op clients die betere throughput en latency halen op 5GHz (ondanks misschien een hogere signaalsterkte op 2.4GHz).

En daar houden de voordelen op:
Nadelen:
- Vaak kiest men voor 5GHz voor een naam met als achtervoegsel 5GHz. Veel mensen weten dit niet en zullen naar "Familie De Jong" gaan in plaats van "Familie De Jong 5GHz". En door de verschillende SSID's kan een client niet roamen
- Soms is dekking op enkele plekken beter op 2.4GHz. Die gaat iets beter door obstructies heen after all.

Daarom doe ik bij mijn UniFi en Omada installaties vaak het volgende:
- 5GHz only SSID
- Dual band SSID

Best of both worlds. Helaas ondersteunen veel HTK AP's dit niet. In ieder geval niet zonder alternatieve firmware.

@Blauw_ Wellicht kun je eens iets als Merlin of Open-WRT proberen? Toen ik nog met TP-links en Asus speelde werd dit vaak ook een stuk stabieler met alternatieve firmware. Zeker de TP-Link spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauw_
dion_b schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:36:
[...]

OK, dat maakt duidelijk dat je inderdaad op 160MHz kanaalbreedte zit. Dat is leuk voor hoge cijfers in reviews, maar minder verstandig in het wild. Je zendvermogen staat ongeacht kanaalbreedte vast (op 200mW in deze kanalen), dus als je dat vermogen over twee keer zo veel spectrum uitsmeert, halveer je je signaalsterkte :o

Signaalsterkte meet je op een logaritmische schaal, dus een verdubbeling betekent 3dB erbij, halvering 3dB eraf. Kortom, je kunt door kanaalbreedte op 80MHz in te stellen 3dB RSSI en dus ook SNR winnen. Dat geeft je hogere modulatie, dus je verliest minder dan de helft van je thheoretische bandbreedte, maar bovenal geeft het je een hogere marge boven de ruisvloer, dus meer stabiliteit.

Als je je zorgen maakt over stabiliteit, stel kanaalbreedte dus max in op 80MHz.

Maar...

Ergens is dit spijkers zoeken bij laag water. Ja, 80MHz is beter dan 160MHz voor stabiliteit, maar ik zie hier nog niets terug dat erop wijst dat 160MHz in jouw geval niet stabiel genoeg is. -70dBm en 16QAM is niet bepaald florisant, maar als het stabiel is, gaat het gewoon werken en kun je met deze waardes ruim 300Mbps netto erover halen. Kortom, nog geen smoking gun dat verklaart wat er mis gaat. Ik blijf erbij dat feit dat het op beide banden speelt en er signaaltechnisch niets echt bijzonders speelt er sterk op wijst dat het probleem niet in de WiFi zit, maar in de router zelf of (waarschijnlijker) in de internetverbinding waar het mee verbonden is.
Ik zal het eens proberen op 80 MHz in te stellen, kijken wat dat doet. Maar ik ben het met je eens: dit lijkt "het" probleem of "de" oorzaak niet te zijn. Ik heb prima bereik door de hele woning. En de plek waar ik het meeste werk staat relatief dichtbij de router. Toch gebeurt het daar regelmatig dat er verbindingsproblemen ontstaan, zowel met de laptop als met mobiele telefoons. Ik ga nog eens kijken wat hij meet zodra de problemen zich weer voordoen.
Mijn onderbuik zegt dat het in de router zelf zit. De internetverbinding lijkt prima te zijn, aangezien ik nergens last van heb zodra ik bekabeld werk.
Keep ya' posted.

Aanvulling: dat 80/160 MHz-verhaal speelt natuurlijk ook alleen op 5G (als ik het goed begrijp), terwijl de problemen zich ook op 2,4 voordoen. Dat zou eens temeer een aanwijzing zijn dat het niet hieraan ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door Blauw_ op 21-08-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauw_
Qlimaxxx schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Ah, een bekend dilemma.

Aparte SSID's voordelen:
- Voorkomt 2.4GHz gebruik op clients die betere throughput en latency halen op 5GHz (ondanks misschien een hogere signaalsterkte op 2.4GHz).

En daar houden de voordelen op:
Nadelen:
- Vaak kiest men voor 5GHz voor een naam met als achtervoegsel 5GHz. Veel mensen weten dit niet en zullen naar "Familie De Jong" gaan in plaats van "Familie De Jong 5GHz". En door de verschillende SSID's kan een client niet roamen
- Soms is dekking op enkele plekken beter op 2.4GHz. Die gaat iets beter door obstructies heen after all.

Daarom doe ik bij mijn UniFi en Omada installaties vaak het volgende:
- 5GHz only SSID
- Dual band SSID

Best of both worlds. Helaas ondersteunen veel HTK AP's dit niet. In ieder geval niet zonder alternatieve firmware.

@Blauw_ Wellicht kun je eens iets als Merlin of Open-WRT proberen? Toen ik nog met TP-links en Asus speelde werd dit vaak ook een stuk stabieler met alternatieve firmware. Zeker de TP-Link spullen.
Ik heb afgelopen zaterdag Merlin erop gezet en je gelooft het niet, sindsdien lijken de problemen zich niet meer voor te doen. Ik moet het nog even goed testen (niet te snel juichen), maar de seinen staan voorlopig op groen. Heel bijzonder wat mij betreft, maar ik zou blij zijn als dit de problemen definitief verhelpt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:27
Is niet de eerste keer dat geconstateerd wordt dat firmware van Asus vaak ruk is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1