Waterschade dakbeschot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.exe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-01-2024
Hallo allemaal,

Onlangs een jaren 90 gekocht. Bij het aanpakken van de zolder (verwijderen van het behang) om daar een kantoor van te maken kwam ik erachter dat het dakbeschot onder het velux dakraam wat waterschade te voorduren heeft gehad.
Omdat dit uit spaanplaat bestaat stond dit helemaal bol. Daarnaast zijn er ook schimmel/algenplekken te zien.
Het bolle/zachte gedeelte heb ik er al bijna helemaal eruit kunnen halen. De laatste lagen zijn nog wel stevig.

Maar dan rest mij nu de vraag wat de beste aanpak is om dit te repareren?
Alle zachte gedeeltes verwijderen en opvullen met hout(rot)vuller?
Stukje eruit zagen en 'in place' een nieuw stuk erin zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm-jg6ne62hmV679_LLUByZmjYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSNREBeXHe9UZzOZXMc0yx9V.jpg?f=fotoalbum_large

The Enrichment Center is required to remind you that the Weighted Companion Cube cannot talk. In the event that it does talk The Enrichment Centre asks you to ignore its advice.

Beste antwoord (via Reaper.exe op 17-08-2022 09:34)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:44
DJMaze schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:00:
Hoe zit het met je verborgen gebreken garantie?
Gaat je toch niet lukken. Zoals TS aangeeft is het pas aan het licht gekomen bij slopen.
Daarnaast is dit ook niet een gebrek dat dermate ernstig is dat het normaal gebruik in de weg staat en wie zegt dat het een actief gebrek is? Wellicht een keer gebeurt met de hevige stuifsneeuw en is het nu gewoon dicht. En TS zal vast wel een ouderdomsclausule in het contract hebben gehad. Gewoon pech, maar zo spannend is t niet.

Wel moet je dit van buiten af repareren omdat de plaat op je gordingen ligt. Waarschijnlijk ligt daar ook nog een laagje isolatie en een damopen folie op, dus ook dat moet je nadien herstellen.

Dakpannen aan de kant, stuk er uit zagen, en herstellen.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 16-08-2022 18:01 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-05 10:40
Ik zou het er uit gaan halen en inderdaad voorzien van nieuwe platen op de plekken waar het zo slecht is. Houtvuller lijkt me hierin een no go gezien hoeveel vocht schade er is.
Haal echt alles weg wat is aangetast, dus niet enkel het geen waar je het rotte eruit hebt gehaald.

[ Voor 12% gewijzigd door sjtienuh op 16-08-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03:05
Als het mogelijk is zou ik gewoon een hele nieuwe plaat monteren. Het is spanplaat en niet echt te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:44
DJMaze schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:00:
Gaat je toch niet lukken. Zoals TS aangeeft is het pas aan het licht gekomen bij slopen.
Daarnaast is dit ook niet een gebrek dat dermate ernstig is dat het normaal gebruik in de weg staat en wie zegt dat het een actief gebrek is? Wellicht een keer gebeurt met de hevige stuifsneeuw en is het nu gewoon dicht. En TS zal vast wel een ouderdomsclausule in het contract hebben gehad. Gewoon pech, maar zo spannend is t niet.

Wel moet je dit van buiten af repareren omdat de plaat op je gordingen ligt. Waarschijnlijk ligt daar ook nog een laagje isolatie en een damopen folie op, dus ook dat moet je nadien herstellen.

Dakpannen aan de kant, stuk er uit zagen, en herstellen.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 16-08-2022 18:01 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hele plaat eruit, kan je ook meteen even kijken hoe het er verder aan toe is daar.
En het lijkt me niet een oude lekkage, dus check dat ook ff.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ook eerst even kijken of er niet nog ergens lekkage kan optreden. Anders ben je straks weer snel aan de beurt wanneer het weer eens goed regent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reaper.exe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-01-2024
Allen bedankt voor de hulp en antwoorden!
Ik was al een beetje bang dat de beste oplossing hiervoor het dak op gaan is om de gehele plaat te vervangen.
Het is natuurlijk ook mogelijk om maar een deel van de plaat van binnenuit weg te zagen, zoals @sjtienuh ook suggereerde.
Vlak boven gordingen en rechts van het raam de zaag erop en de rest zit met spijkers zo te zien vast. Maar zoals ook al door anderen gezegd, is het maar afwachten of je dan ook alles hebt.

Het is niet anders, ik ga aan de slag.
Bedankt allen!

The Enrichment Center is required to remind you that the Weighted Companion Cube cannot talk. In the event that it does talk The Enrichment Centre asks you to ignore its advice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je een stuk plaat tussen de gordingen wegzaagt krijg je daar nooit meer de stevigheid in die er in zat. Op die plaat liggen wel je panlatten en je dakpannen, eventueel met nog wat isolatie. Daarom dus beter van buitenaf een zo groot mogelijke plaat vervangen. Panlatten kun je wel prima onderbreken en opnieuw vastzetten aan je plaat, dat maakt op zich niet heel veel uit. Daar zit weinig beweging in. De plaat wordt dynamisch belast door weer en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-05 10:40
Reaper.exe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:34:
Allen bedankt voor de hulp en antwoorden!
Ik was al een beetje bang dat de beste oplossing hiervoor het dak op gaan is om de gehele plaat te vervangen.
Het is natuurlijk ook mogelijk om maar een deel van de plaat van binnenuit weg te zagen, zoals @sjtienuh ook suggereerde.
Vlak boven gordingen en rechts van het raam de zaag erop en de rest zit met spijkers zo te zien vast. Maar zoals ook al door anderen gezegd, is het maar afwachten of je dan ook alles hebt.

Het is niet anders, ik ga aan de slag.
Bedankt allen!
Ik heb navraag gedaan bij mijn schoonvader welke dakdekker is. Hij adviseert zoals anderen al zeggen om de aangetaste platen volledig weg te halen.
Heel veel succes met dit rot karweitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
sypie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:41:
Wanneer je een stuk plaat tussen de gordingen wegzaagt krijg je daar nooit meer de stevigheid in die er in zat. Op die plaat liggen wel je panlatten en je dakpannen, eventueel met nog wat isolatie. Daarom dus beter van buitenaf een zo groot mogelijke plaat vervangen. Panlatten kun je wel prima onderbreken en opnieuw vastzetten aan je plaat, dat maakt op zich niet heel veel uit. Daar zit weinig beweging in. De plaat wordt dynamisch belast door weer en wind.
Kans lijkt mij groter dat het een doosconstructie is met spaanplaat aan de binnenkant. Zo te zien alleen het deel om het raam, dus je kan met bv een invalzaag voorzichtig een stuk eruit halen en vervangen voor nieuw materiaal.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:01
Zit er nu gewoon een glasplaat in een sponning in het spaanplaat? Want dat lijkt me sowieso lastig om waterdicht te krijgen. Of is dat stuk bovenaan de foto een kozijn dat ik zie?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Dat lijkt mij lichtval en een folie(?). Maar de situatie is verre van duidelijk met zo'n foto. Heeft het binnen gelekt door een openstaand raam bv?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PA4MW
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:34
Vervelend, water lijkt via het raampje binnengekomen te zijn en naar beneden te zijn gestroomd. Kan goed zijn dat het dus wel meevalt aan de andere kant. Je zou kunnen checken of het dakbeschot ook aan de andere zijde beschadigd is. Vaak lijkt het erger dan het is omdat bij een lek via het raampje vooral de binnenzijde beschadigd. En dat kan idd slecht tegen water; gaat bol staan en schimmelen. De andere zijde is vaak voorzien van pur/folie conform jaren 90 bouw en is meestal niet snel rot. Vervangen van het dakbeschot zal lastig worden omdat je dan eigenlijk idd de hele plaat moet vervangen. Lijkt mij ook niet nodig omdat het dakbeschot in principe sterkte haalt uit (raveel)balken die bevestigd zijn aan de gordingen en spaanplaat. Niet zozeer uit de spaanplaat zelf. Misschien te pragmatisch gedacht, maar gaat het om een klein dakraampje? Je zou ook kunnen overwegen om het raampje te vervangen voor een groter Velux/Fakro raam. Dan zaag in principe je het rotte stuk eruit, ben je van het waarschijnlijk lekke raampje af en heb je gelijk meer licht!
Pagina: 1