Buizen wegwerken zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celinedionnexx
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-06 12:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsTFSbtH3cpvm3ZHgxJuOZyTwig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3utNwvh4fvHltTvk5q6TA0DS.jpg?f=fotoalbum_large

Hoii,

Ik ben bezig de zolder op te knappen en hier zat dus eerst een wasbak die is nu weg maar ik zit jog met deze buizen midden in de kamer. Iemand een idee kan ik dit inkorten iig de kleine buizen of hoe ik dit netjes kan wegwerken.

Thankyou

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk eens of je iets met een pvc klemzadel kunt beginnen. Dan kan alles wat nu door de kleine afvoer gaat door de grote naar beneden. Of is het beluchting wat omhoog gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-06 19:52
sypie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:06:
Kijk eens of je iets met een pvc klemzadel kunt beginnen. Dan kan alles wat nu door de kleine afvoer gaat door de grote naar beneden. Of is het beluchting wat omhoog gaat?
Die dikke 110 lijkt mij ventilatie te zijn aangezien er daar achter het knieschot een stuk flexibele buis aangeknoopt zit. Dat stukje 50 wat achter die balk door het dak schiet is volgens mij de ontspanningsleiding.

Wat zit er op die horizontale buis 50 die bij het knieschot naar links duikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celinedionnexx
Die grote gaat helemaalbnaar beneden naar de afzuigkap en die kleine van links naar de afvoer van de wasmachine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dit zou mijn voorstel zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RKBXTk263nF5euTUlEBF0oGKto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5hqx4pkiMqFJQ3pKnzdzC8IK.png?f=fotoalbum_large

Mocht je de afvoer die van links komt niet meer gebruiken dan kun je die weglaten, dan zou ik alleen de afvoer naar beneden langs de luchtbuis leggen. Die buis zou ik in ieder geval gaan beugelen zodat die vast hangt. Desnoods iets omhoog lopend zodat je waterafvoer wat ruimte krijgt. Ook de waterafvoer zou ik beugelen of ondersteunen.

De rode lijn is de nieuwe installatie van de afvoer. Achter het knieschot kun je wel over de luchtbuis prutsen zodat de ontspanningsleiding daar blijft zitten én de afvoer van links ook bruikbaar blijft. Zo kun je netjes een koof om beide buiten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celinedionnexx
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga er even mee puzzelen

Iemand op werkspot kan het inkorten/wegwerken voor 550 euro is dit redelijk of zal ik ( als leek) er gewoon zelf mee aan de slag gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Sorry? €550 euro? Voor dat geld en een uurtje kloten met PVC kom ik zelfs vanuit Zwolle naar het zuidelijkste puntje van Limburg rijden om het te maken.

Die persoon schrijft écht met een hark.

PVC verwerken is niet heel lastig. Het is soms even nadenken met koppelstukken, mof en spie delen en de nadenken hoe je de koppelstukken moet plaatsen, in verband met de stromingsrichting van het water. Doe je dat verkeerd om dan hoopt zich wat meer troep op bij het hulpstuk.

Je moet even een opzetje maken van de bochtjes. Bij de wasmachine wil je het liefst 2*45 graden hebben in plaats van 1*90 graden.

Verder kun je de buis waar ik zwarte strepen door heb gezet gebruiken om kleine stukken mee te overbruggen, daar hoef je dus geen nieuw PVC voor te halen.

Het voordeel is ook nog eens dat je het geheel bijna zo los kunt halen omdat het hulpstuk wat net uit het betondek komt een manchetverbinding heeft. Dat is een rubber ring waar je zo een buis in duwt zonder te verlijmen.

Zoek even wat Youtube filmpjes op die gaan over het werken met PVC buis waarin je in ieder geval komt te zien hoe je hulpstukken moet verlijmen, lengte moet afmeten en dat soort kleinigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:59
Als die dikke buis echt alleen lucht vanuit afzuigkap afvoert, is het dan niet mogelijk die op de begane grond naar buiten te leiden? Dan kun je de hele buis op zolder weglaten en creëer je ruimte om de smalle buis/buizen zo simpel mogelijk weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat is wel dat ik bij mij gedaan heb. Dit om dat de koof in een slaapkamer dan écht 3/4 kleiner kon worden. Dat scheelde veel ruimte. Maar ja, dan moet je wel zin hebben om ook in de keuken een klusje uit te voeren én ruimte hebben boven je keukenkastjes, indien van toepassing, om je luchtkanaal op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:34
Hoe zit het met de waterleidingen? Deze moet je eigenlijk bij de eerstvolgende aftakking loskoppelen, anders houd je dode leidingen over waar legionella kan vormen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-06 19:52
Celinedionnexx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:52:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga er even mee puzzelen

Iemand op werkspot kan het inkorten/wegwerken voor 550 euro is dit redelijk of zal ik ( als leek) er gewoon zelf mee aan de slag gaan
Als de ventilatie buis manchet verbindingen heeft kan je deze ook tijdelijk even loshalen om je afvoer netjes langs de muur te beugelen. Dan heb je ook ruimte om fatsoenlijk beugels op te hangen voor je ventilatiebuis. Tevens kan je die 90 graden 50mm bocht een slag draaien zodat je met je afvoer netjes langs de muur gaat. Voor de rest lijkt het idee van sypie een prima oplossing

[ Voor 8% gewijzigd door PotatoChip op 17-08-2022 00:15 ]

Pagina: 1