Graag advies over formaat warmtepomp en SWW instalatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno molenaar
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-05 19:51
Op zoek naar een volledig elektrische warmtepomp komen er toch wat vragen naar boven vandaar dit topic. Hierbij onze gegevens:

Gasverbruik: 1600m³/jaar
Bouwjaar van het huis 2 onder 1 kap is 1992, woonoppervlakte: 150m², inhoud: 400m³.
Het huis is na-geïsoleerd, glas is vervangen voor HR++. Vloer is gebouwd me een broodjes vloer. Dak is van binnen geïsoleerd met PIR platen (8cm). De spouw is niet na-geïsoleerd, hier zit nog de standaard isolatieplaten vanaf de bouw in, ongeveer 5-8cm.

Eind dit jaar worden er 14 zonnepanelen (400Wp) zuid opstelling geplaatst samen met een storedge 3 fase voor toekomstige thuisaccu van 10kW.
In de woonkamer staat ook een hout kachtel(Allesbrander) die wij afgelopen winter geregeld aan hebben gehad. De thermostaat hangt ook in de woonkamer, dus als de kachel brandt doet de CV niks.

Nu begint af en toe de temperatuur van het CWW te schommelen dus denk dat de CV-ketel het niet lang meer vol gaat houden (al 11 jaar oud) vandaar dat ik deze wil gaan vervangen voor een warmtepomp.

Afgiftesysteem:
- Begaande grond:
80 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 7 groepen, 7 daarvan staan altijd open.
- Eerste en tweede verdieping:
Elektrische vloerverwarming in de badkamer geen normale radiator.
Slaapkamers geen normale radiators. Wij hebben een warmtepomp airco geplaatst met 4 losse binnen units voor alle slaapkamers.

Vanaf het begin het CV water op 45 graden gezet, en afgelopen winter hebben we geen problemen gehad met de temperatuur op de begaande grond. Wij hebben nu als CV alleen maar de vloerverwarming en geen normale radiatoren.

SWW:
- Boven de garage is voldoende ruimte voor de hele installatie.
- Ik wil een boiler met minimaal 300 liter. Zijn met 4 personen en hebben ook een bad. En heb liever genoeg warm water beschikbaar vandaar graag de 300 liter.
- Mijn idee is om voor het SWW een losse warmtepompboiler te plaatsen zodat de systemen gescheiden zijn zodat ze geen invloed hebben op elkaar.
- In de toekomst wil ik misschien nog 2 zonnecollectoren plaatsen zodat het SWW boiler ook hiermee opgewarmd kan gaan worden.

Warmtepompvoorkeur:
L/W op volgorde: stil, zuinig, verkrijgbaarheid,
Vooralsnog kijk ik nu naar een volledige elektrische Monoblock warmtepomp. De bedoeling is dat ik de vloer kan gaan verwarmen en koelen.

De warmtepomp airco is van LG en die bevalt goed dus denk zelf aan LG, maar ben niet heel erg merk bewust dus sta open voor elk type.

Met mijn eigen berekening kom ik uit op een benodigd vermogen van 7,7kW (1600*8/1650=7,76kW), maar hier zit dan ook het SWW bij in. Als ik dit weglaat, ongeveer 300m³, zou ik op een warmtepomp van 6,3kW (1300*8/1650=6,30kW) uitkomen.
Ik wil geen hybride oplossing omdat wij graag van het gas af gaan.

Wie gaat het installeren?
Ga de installatie zelf doen vandaag ook graag een Mono block. Hierdoor kom ik niet in aanmerking voor subsidie maar gemerkt dat die vaak minder is dan de installatie kosten.

De warmtepomp buitenunit komt op de buitenmuur naast de garage te hangen op een muurbeugel. Hier door zal de warmtepomp maar 2 meter van waar nu de CV-ketel gemonteerd is waardoor de installatie makkelijk zal zijn

Wat zijn mijn vragen:
En hoe groot moet de warmtepomp worden voor de verwarming en koeling voor de begaande grond?
Het nu van 3 verschillende installateurs verschillende formaten door gekregen dus ben niet heel erg zeker van mijn berekening.

Is het soms toch handiger en zuiniger om het SWW toch te gaan verwarmen via de warmtepomp voor de vloerverwarming?

Zal de 300 liter SWW genoeg zijn of is het slim om hier nog een losse na verwarmer bij te plaatsen voor de zekerheid.

Alvast bedankt voor jullie hulp.