Muffe geur in hal, oorzaak niet te vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:12
Sinds we in ons huis wonen heeft er altijd een muffige geur in de hal bij de voordeur gehangen. Nu dacht ik altijd dat er ergens een gaatje was naar de kruipruimte, en dat daar de geur vandaan kwam. Onlangs is de vloer helemaal geïsoleerd met PIF en is de grond afgedekt met grondfolie.

Helaas heeft dat niet geholpen en is de geur nog steeds aanwezig. In de hal staat ook de verdeler van de vloerverwarming. Waar de buizen de dekvloer in gaan is uiteraard geen topvloer. Ik heb uitgesloten dat de geur van de dekvloer vandaan komt door dit hele deel netjes af te dekken met folie en af te plakken. Geur nog steeds aanwezig..

Weet iemand een goede adviseur die mee kan denken en kan komen meten wat nu de oorzaak is en hoe we het kunnen oplossen? Het is moeilijk een partij te vinden waarover ervaringen van klanten zijn te vinden.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:36
Ik weet niet hoe goed er geisoleerd is, maar als alles luchtdicht is, misschien juist geen/niet genoeg ventilatie?

[ Voor 55% gewijzigd door barry86 op 16-08-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:52

FL_

Waarschijnlijk heb je er al naar gekeken, maar heb je ook uitgesloten dat de geur uit de meterkast of via het kruipruimteluik komt?

Wij hadden voorheen ook last van een muffe geur soms en vonden uiteindelijk in de meterkast een opening die niet helemaal lekker dicht (meer) was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
@FL_ Onze meterkast zit buitenshuis (naast de hal). Het kruipluik sluit netjes af met rubber langs de randen.

Dat is dus niet de oorzaak...

In de meterkast die goed geventileerd is ruikt het overigens niet muf.

[ Voor 22% gewijzigd door WVL_KsZeN op 16-08-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:57

Reinier

\o/

Vocht in de muur? Dode muizen in de spouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Reinier schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:41:
Vocht in de muur? Dode muizen in de spouw?
De hal heeft geen buitenmuur, alleen een groot kozijn aan de voorzijde. Geen spouw dus, de binnenmuren zijn (voelen althans) niet vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:18
Watermeter ook onder/in die ruimte? Al dan niet in een betonnen bak met grind erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De kruipruimte kun je toch gewoon ruiken of dat dezelfde geur is? (luik optillen en ruiken).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
@Erwin : watermeter zit in de kruipruimte bij de voordeur. Maar de kruipruimte is dus echt 100% afgesloten en geïsoleerd.

Het gaat dus om de gele ruimte hieronder. Het kleine hokje links in de hoek is de meterkast. Rechts aanpandig is het huis van de buren.

Waar ik eigenlijk echt naar op zoek ben is een professional die zaken kan uitsluiten en de oorzaak kan (laten) oplossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ajDDgMu1AEPHMOBLlPN4_MBjbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pwsIGNs3GQLhe6HfLvpSLzBM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door WVL_KsZeN op 16-08-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Be/ontluchtingspijp van je WC??

[ Voor 6% gewijzigd door Dr Pro op 16-08-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Helaas, in de WC (rechts boven de hal) ruikt het wel fris..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:00
Sommige oudere huizen kunnen ook een bepaalde geur hebben.
Zo hebben wij een aparte geur in onze aangebouwde serre uit 93. Deze geur ruik ik als de zon er lang op staat en alles dicht is. In de zomer ruiken we het niet, want dan staat alles open. Ik ga dat nooit kunnen oplossen denk ik, het zit volgens mij in de vloer, maar is niet heel hinderlijk.

Als wij thuis komen van vakantie ruik ik bij binnenkomst ook altijd een aparte geur in de hal. Ook hier is de vloer geïsoleerd, afgedekt met bodenfolie, en alle gaten naar de kruipruimte zijn dicht. Wij hebben bovendien een nieuwe dekvloer. Dus daar kan het ook niet vandaan komen. Ook alles gestuukt en gesaust.

Wat ik met veel woorden probeer te zeggen is dat sommige huizen een geurtje hebben ontwikkeld op bepaalde plekken, zonder dat je dit direct kan oplossen. Ik vermoed een samenspel van vocht, oude meuk, een bewoner die nooit ventileerde. Op een gegeven moment trekt dit denk ik gewoon in je constructie.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
pentaw1nz schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:53:
Zo hebben wij een aparte geur in onze aangebouwde serre uit 93. Deze geur ruik ik als de zon er lang op staat en alles dicht is. In de zomer ruiken we het niet, want dan staat alles open. Ik ga dat nooit kunnen oplossen denk ik, het zit volgens mij in de vloer, maar is niet heel hinderlijk.

Als wij thuis komen van vakantie ruik ik bij binnenkomst ook altijd een aparte geur in de hal. Ook hier is de vloer geïsoleerd, afgedekt met bodenfolie, en alle gaten naar de kruipruimte zijn dicht. Wij hebben bovendien een nieuwe dekvloer. Dus daar kan het ook niet vandaan komen. Ook alles gestuukt en gesaust.

Wat ik met veel woorden probeer te zeggen is dat sommige huizen een geurtje hebben ontwikkeld op bepaalde plekken, zonder dat je dit direct kan oplossen. Ik vermoed een samenspel van vocht, oude meuk, een bewoner die nooit ventileerde. Op een gegeven moment trekt dit denk ik gewoon in je constructie.
Precies dit is het : alles is nieuw (dekvloer, vloer, stucwerk, schilderwerk, plafond), maar toch ruikt het muf. Zelfs het glas is nieuw en kozijnen nieuw geschilderd.

Ik zoek me kunnen voorstellen dat het toch door de muur komt, dan zou het isoleren van de muur met een bepaalde verfcoating misschien kunnen helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door WVL_KsZeN op 16-08-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 21:42
Ben je de eerste bewoner? Als je het huis van een ander hebt gekocht, misschien dat er vroeger gerookt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:00
Je kunt veel proberen, maar is denk ik wel lastig on zoiets te lokaliseren als je geen vochtproblemen hebt of gaten naar de kruipruimte.

Dan is een makkelijkere oplossing wellicht nog wel een luchtverfrisser, al dan niet op elektriciteit, die vooral maskeert.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pentaw1nz schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:53:

In de veranda hangen wij ook de was op om te drogen en als die dan niet open staat kun je dan ook even een wat muffere lucht ruiken. Maar dat is daarna vrij snel weg. Dat is gewoon de vochtigheid, die is weg als we alles open gooien of als de zon gaat schijnen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:06
Al aan de buren gevraagd of zij hetzelfde probleem hebben?

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:03
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:37:
@FL_ Onze meterkast zit buitenshuis (naast de hal). Het kruipluik sluit netjes af met rubber langs de randen.

Dat is dus niet de oorzaak...

In de meterkast die goed geventileerd is ruikt het overigens niet muf.
Dat hoeft nog niet te betekenen dat alles luchtdicht is. Je kan een riooldienst bellen met een rookmachine om te checken, maar dan ben je zo al 200 euro verder.

Ander testje moet je met zijn tweeën doen. Eén zet wat ammoniak neer in de kruipruimte in een open kopje, stinkt als de ziekte. Alles weer dicht. Als de tweede persoon in de hal komt en ammoniak ruikt, komt het toch ergens door. Dit trucje wordt ook wel gebruikt om een lek riool te vinden. Dan doe je bv hetzelfde in de badkamer terwijl de andere (die nog wel wat kan ruiken :+) onder het huis kan ruiken of daar ammoniak te ruiken valt. Ja? Dan ergens een lek. Nee? Verder zoeken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Het is zeker geen rooklucht, vanavond ben ik nog maar weer eens op speurtocht gegaan met de neus. Het is erg moeilijk om te zeggen waar het vandaan komt, maar het lijkt toch meer te ruiken bij de dekvloer onder de voordeurmat. Ik ga het daar nog maar een keer goed laten drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:16
En die mat, is die ook nieuw? Anders een tijdje weghalen, goed ventileren en kijken of dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22
Wij hebben ook een tijdje een muffe lucht geroken in huis, vaak nadat we via de voordeur binnenkwamen.

Het was de droogloopmat! Die was toch iets vochtig aan de onderkant en dat gaf blijkbaar de muffe lucht. Een andere mat neergelegd en weg was het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Leg de mat eens buiten in de volle zon, dan heb je niet alleen dat ie droogt maar wellicht heeft de UV straling van de zon ook nog enig effect.

En wil je 'm schoonspoelen, er komen morgen wat goeie buien over. :+ Duurt wel langer voor ie droog is daarna, uiteraard.

[ Voor 10% gewijzigd door SmurfLink op 16-08-2022 20:41 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
De mat had ik onlangs ook al een dag in een andere kamer gelegd, om te kijken of het daar ging ruiken. Dat was niet zo. De ondermat heb ik toen ook vervangen, die stonk inderdaad wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:32
Heeft de vloerverwarmingverdeler misschien een automatische ontluchter waar het vandaan kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Tales schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:55:
Heeft de vloerverwarmingverdeler misschien een automatische ontluchter waar het vandaan kan komen?
Nee, ik kan alleen handmatig ontluchten. De verdeler heb ik een kast omheen gebouwd, daarin lijkt het niet te stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:34

ViezeVis

Sample Text

SmurfLink schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:41:
Leg de mat eens buiten in de volle zon, dan heb je niet alleen dat ie droogt maar wellicht heeft de UV straling van de zon ook nog enig effect.

En wil je 'm schoonspoelen, er komen morgen wat goeie buien over. :+ Duurt wel langer voor ie droog is daarna, uiteraard.
Ik zou 'm dan niet wassen met regenwater. Maar, misschien was het cynisch :+

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:16
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:55:
De mat had ik onlangs ook al een dag in een andere kamer gelegd, om te kijken of het daar ging ruiken. Dat was niet zo. De ondermat heb ik toen ook vervangen, die stonk inderdaad wel een beetje.
Je uitdaging lijkt me niet om het in een andere kamer net zo te laten ruiken als in je hal, maar om het in je hal minder te laten ruiken? Na weghalen ondermat en enige tijd ventileren werd dat niet minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postvoordennis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04 23:50
Heb je wellicht ook vloerverwarming onder de droogloopmat? Wij wilden dat ook zodat de deurmat sneller zou drogen, maar degene die de vloerverwarming kwam installeren had dat afgeraden. De mat zou hierdoor sneller muf gaan ruiken en er kan schimmel aan de onderkant van de mat optreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
postvoordennis schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:01:
Heb je wellicht ook vloerverwarming onder de droogloopmat? Wij wilden dat ook zodat de deurmat sneller zou drogen, maar degene die de vloerverwarming kwam installeren had dat afgeraden. De mat zou hierdoor sneller muf gaan ruiken en er kan schimmel aan de onderkant van de mat optreden.
De vloerverwarming loopt inderdaad een stukje door. De muffigheid is nu overigens verdwenen (al een aantal weken). Ik heb de mat een week weggehaald zodat alles een keer helemaal kon drogen en de geur eruit kon trekken met wat sodium carbonaat. Ondermat vervangen en sindsdien geen muffigheid meer! De nieuwe ondermat is trouwens een isolerende met een aluminium laagje, misschien dat dat helpt? Onder de mat blijft het droog.

Pagina: 1