Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-04 10:10
Benieuwd naar ervaringen met het leggen van std lamelparket/multi plank eiken op vloerverwarming.

Momenteel hebben we een natbouw / conventioneel systeem met vloerverwarming met enkele cm zandcement dekvloer op de buizen. Renovatie met een vloer isolatie van Rc 4,8.
We zien diverse aanbieders van vloeren die werken met een dikte van rond de 14 mm, waarbij 3mm toplaag eiken en 11mm multiplex.
Dit om de Rc waarde / warmteweerstand niet te hoog te laten worden.

Nu is mijn vraag: wat als ik toch voor een standaard multi plank van ong. 20mm gaan; is dan het effect niet enkel dat het systeem trager reageert (opwarmen maar ook afkoelen), en is er verder slechts minimale impact op totale warmte afgifte in de woonruimte? Maw het rendement, mits constant aangehouden temperatuur in de koude maanden, zou praktisch niet moeten verschillen.
Ik lees tegenstrijdige zaken online (ook bv maximale Rc waarde van 0,13 bij vvw als hoofd verwarming)..

Benieuwd naar feedback en of ervaringen van Tweakers hierin.

(Als er al een topic loopt hierop dan mijn excuses!)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_K
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-04 18:44
Vorig jaar mijn visgraad lamelparket laten plaatsen. op mijn hoofdvloerverwarming.
zelf ik zou niet meer voor een lamelparket vloer gaan.
de warmte afgifte valt mij erg tegen, en je moet inderdaad rekening houden met opwarmen en afkoelen.
mijn verwarming staat standaard op 20 grade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-05 13:26
Zo dun mogelijke plank gebruiken, liefst 14mm. Ik heb 16mm eiken massief op vloerverwarming met een warmtepomp - want zou moeten werken...

achteraf had ik dat anders gedaan, het werkt wel, maar je moet een hogere temperatuur in de vloer duwen, wat dus meer energie kost.

*edit* ow: vergeet niet de planken op de vloer te verlijmen, en goed dik/egaal in de lijm leggen, want iedere luchtbubbel werkt isolerend.

[ Voor 20% gewijzigd door maartenmoerman op 16-08-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaii
Bedankt voor jullie replies.

Waarom kost het meer energie?
Ik begrijp dat het opwarmen meer energie kost omdat je meer ‘materiaal’ moet opwarmen voordat het in de woonruimte afgeeft.
Maar het op peil houden van de warmte kost vanaf dat punt toch net zo veel energie.
Tot slot heb je wanneer je het systeem uitzet een langer uitloopstadium vd warmte.. waarmee de energie in toch uiteindelijk energie uit moet matchen.
Of mis ik iets? Is er daadwerkelijk significant meer rendement verlies te verwachten via de kruipruimte/muren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaii
Excuus voor bump: maar toch nog nieuwsgierig naar meer ervaringen, moet zsm beslissen of ik de 20mm multiplank accepteer of ergens anders een dunnere ga scoren.

Het liefst ga ik voor de 20mm maar probeer de impact ervan goed te begrijpen voor verwarming woonruimte. Zie ook mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 19:51
Ik kan me goed voorstellen dat het afgiftevermogen van je vloer omlaag gaat als je dikkere planken (hogere warmteweerstand) gebruikt. Dus bijvoorbeeld ipv 100W/m2 kan je dan nog maar 70W/m2 aan warmte afgeven. Om weer op 100W/m2 te komen zul je dan de aanvoertemperatuur moeten verhogen, maar deze mag niet al te hoog bij vloerverwarming. Daarnaast werkt een warmtepomp minder efficiënt bij hogere temperaturen.

De precieze impact durf ik geen uitspraken over te doen, misschien is het maar een paar procent, maar ik verwacht eigenlijk wel meer impact.

edit: Misschien deze tool eens invullen voor jouw situatie en voor de verschillende type planken (met het tandwieltje kan je de rc waarde van parket aanpassen). https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

[ Voor 20% gewijzigd door Xqlusive op 17-08-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-05 22:21

hnq

Wij hebben net vloerverwarming aangelegd en gekozen voor lamelparket van Meister. Speciaal geschikt voor vvw. Zeer tevreden over de kwaliteit van de vloer. Warmteweerstand: 0.084 m2 K/W. Planken zijn 11mm dik. Volgens specs van fabrikant kan dit prima los gelegd worden op juiste ondervloer. Wel veel aandacht besteed aan egalisatie van de ingefreesde vloer. We gaan het ervaren komende winter. Lamelparket van 20mm zou ik persoonlijk niet aandurven.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaii
Bedankt voor jullie input!
Handige tool idd, met het berekenen van de afgifte waarde.
Op basis van wat ik hier mee krijg zie ik idd dat we beste voor een 14mm multiplank gaan ipv 20mm.
Deze ga ik van de week uitzoeken.

Wat ik me toch nog afvraag wel; als een dikke plank (dus meer Rc) voor minder warmte afgifte zorgt, waar gaat die warmte dan heen?
Als eenmaal de vloer ook op temperatuur is, geldt dan nog wel een warmte afgifte beperking?
Als leek kan ik me gewoon niet voorstellen dat er warmte ‘verdwijnt’, zeker met degelijke vloer isolatie met Rc waarde 4.8 (~40x de Rc waarde aan boven oppervlak).

Grts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7W4N
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-05 17:10
@Jaii Ik snap de logica ook nog niet helemaal. Heb je onderhand toevallig nog ergens anders een antwoord op je vraag gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:40

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het beton vd vloer wordt even warm (of zelfs iets warmer, afhankelijk vd regeling), maar de bovenkant van de houten vloer zal koeler zijn. De warmte komt immers moeilijker uit de vloer naar de bovenkant vh hout en de woonkamer. Die warmte gaat dus nergens heen: de betonvloer er onder bereikt de ingestelde temperatuur en de verwarming slaat af / levert minder vermogen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:52

ByteDelight

Retro computing is alive!

Terug naar de warmtepomp / ketel.
De leidingen kunnen de warmte moeilijker afgeven, en dus gaat een groot deel retour.
Gevolg: minder efficiënt (meer kosten) en ''t duurt langer voordat het huis warm is.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:47
Bovendien gaat het beton de aarde verwarmen. Ja, je hebt een rc van 4.6, maar het gaat om de verhouding rc naar aarde toe vs warmte afgifte naar huis toe. Als warmte afgifte veel moeilijker wordt zal er relatief meer naar aarde verdwijnen.

Je hebt 2 opties, warmte afgifte naar huis verbeteren (eunnere vloer) of warmte afgifte naar aarde verlagen (hogere rc waarde).
Pagina: 1