Aspect ratio van externe scherm als default gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:47

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Topicstarter
Mijn vraag
Hoi medetweakers,
Ik ben een laptop aan het installeren voor iemand die veel presenaties geeft. Deze heeft een afwijkende aspect ratio (3:2) tov de meeste presentatieschermen (16:9).
Dit zorgt voor een paar lelijke zwarte balken op het externe scherm wanneer er een externe monitor word aangesloten. Veel liever heb ik die zwarte balken op de laptop.
Nu kan ik de resolutie wel aanpassen, maar dat moet ik voor ieder uniek scherm opnieuw doen. De toekomstige eigenaar van de laptop zal op veel verschillende locaties presenteren, dus dat steeds opnieuw wijzigen van de resolutie is eigenlijk geen oplossing.
Nu kan ik mij vaag herinneren dat Windows of het Intel Graphics Config panel vroeger een installing had die je liet kiezen welke monitor in de "lead" was.
Nu heb ik op heel veel verschillende manieren gezocht op Google, maar ik kan daar niets meer over vinden. Ook de Windows settings and het Intel Graphics Command center lijken niet zo'n oplossing te hebben.
Ergens kan ik mij niet voorstellen dat anderen dit porbleem niet kennen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee en dit op een bepaalde manier opgelost?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10
- Intel Graphics Command Center
- Dell Latitude 9430 2-in-1
- Laptop staat in "Duplicate" mode (dat is een vereiste in deze situatie)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Resolutie aanpassen, maar dat moet voor elk scherm opnieuw
- Op Google gezocht, maar wellicht gebruik ik de foute zoektermen. Ik krijg heel veel resultaten over hoe je 2 verschillende soorten scaling kan gebruiken wanneer een scherm gedupliceerd staat, maar verder dan dat gaat het niet.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, want het lijkt zo'n eenvoudig probleem, maar ik ben inmiddels wat uurtjes verder en kom er niet uit.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.intel.com/con...hics/legacy-graphics.html ?

Overigens, met Powershell kan/kon je ook resoluties aanpassen; waarom daar niet even naar snuffelen en dat script laten runnen "at logon" ervanuitgaande dat alle externe displays aangesloten zijn?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

- Laptop staat in "Duplicate" mode (dat is een vereiste in deze situatie)

Waarom is dit een vereiste? het is misschien geen antwoord op je vraag maar als je het bureaublad uitbreidt, en dan een presentatie geeft heb je juist de presentatieweergave waarbij je je huidige slide, volgende slide en aantekeningen ziet.

Het uitbreiden van de monitoren zal ook je probleem met de zwarte balken oplossen overigens.
Met name omdat je aangeeft dat er op veel verschillende locaties gepresenteerd moet worden (waar je dan dus ook niet weet met wat voor monitor je te maken krijgt)

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:39
Laptop dichtklappen en enkel op het externe scherm werken?

[ Voor 95% gewijzigd door zetje01 op 16-08-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Niet elke presentatie is natuurlijk een powerpoint presentatie.
Demo's en hands-on/trainingen kunnen ook onderdeel zijn van de presentatie en dan wil je vaak wel Duplicate mode gebruiken.

Maar het is ook een kwestie van wennen voor de presentator, die zal zich wat moeten gaan aanwennen om dit soort instellingen te vinden en eenvoudig te veranderen want je zal op veel plekken komen waar andere middelen zijn dan op je eigen werkplek/eigen organisatie.
Het meest voorkomende zal zijn 1920x1080 (de meeste beamers/schermen ondersteunen tegenwoordig wel FullHD)

Stel dan de laptop in op 1920x1080 en waarschijnlijk 100% scaling en je zult 9 van de 10x de meest waarheidsgetrouwe instelling hebben. Vervolgens op Duplicate zetten

Tools als DisplayChanger of DIsplayChange II kunnen hier waarschijnlijk wel bij helpen.
En zo'n 2 in 1 apparaat is leuk, maar kom je op veel verschillende plekken dan kan ik een accessoire als de DA305 of aanvullend diens voorloper de DA300 (met VGA port, check marktplaats/ebay) aanraden. Dan beschik je over LAN/DP/HDMI/VGA zodat waar je ook komt je juiste kabel kunt inprikken.