Vloerverwarming, hoe zo goed mogelijk in te stellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:56
Hoi Allemaal,

Ik ben verhuisd naar een appartement met vloerverwarming. Ketel is een gasgestookte Nefit-ketel uit 2021. Gezien het weer heb ik de verwarming nu uiteraard helemaal uitstaan, maar binnenkort zal ik de verwarming toch maar weer aan moeten zetten (ik ga er van uit dat de zomer op enig moment ophoudt...)

Máár.. ik heb hiervoor altijd in woningen gewoond die verwarmd werden met radiatoren, het verwarmen van deze woningen was heel eenvoudig, thermostaat omhoog als het te koud is, thermostaat omlaag als het te warm is. Nu schijnt dit bij vloerverwarming iets anders te werken..

Wie kan mij vertellen hoe ik de verwarming zó instel dat het, als ik thuis ben, het enigszins aangenaam is, maar dat ik wél zo efficiënt mogelijk met energie omga?

Alvast bedankt voor je antwoord!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Zorg ervoor dat je 'm zo constant mogelijk houdt. Dus niet overdag op 20 graden en 's nachts naar 15. Hou het dan bij overdag 20 en 's nachts 18 a 19 (ik heb 'm eigenlijk altijd op 18 staan maar heb het niet snel koud). Het kost minder energie om 'm op temperatuur te houden dan het 's ochtends keihard moeten bijverwarmen, naast dat dit ook rustig een uur kan duren.

Check of je ketel de aanvoertemperatuur kan verlagen, die staat nog wel eens standaard enorm hoog, terugschroeven naar 60 of zelfs 40 graden zou voor je vloerverwarming prima zijn.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-02 14:17
Je kan via de CV ketel de temperatuur apart instellen voor tapwater en verwarming (meestal). Voor tapwater gelden bepaalde normen waar je je veiligheidshalve (denk aan legionella) het beste aan kan houden.

Voor wat betreft verwarming was het voor mij een beetje trial en error. Idealiter zo laag mogelijk, richting de 35 graden, maar dit hangt sterk af van de tocht/isolatie van je appartement (en de diepte van je portemonnee). Voor mij persoonlijk is het doel om te testen of ik kan overstappen naar een warmtepomp, dat kan (grofweg) als je je huis op 35 graden warm kan stoken. Zoals hierboven al gemeld - ga zeker niet voortdurend aan de knoppen lopen draaien. Dagdagelijks de temperatuur veranderen is erg inefficient.

Ik zou beginnen bij 50 graden en in de winter langzaamaan aftasten of dit naar beneden kan.

[ Voor 9% gewijzigd door besteller2019 op 16-08-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 00:41

Wom

In mijn thuissituatie is het verbruik het laagste als ik een constante temperatuur instel. De aanvoertemperatuur staat bij ons op 35 graden voor beide verdiepingen en de ingestelde temperatuur is 20 graden (of 21 als ik langere tijd niet thuis ben en vriendin wel :+)

Heb wel wat getest met lagere temperaturen in de nacht, maar had merkbaar hoger verbruik.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
WON>>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:56
Dankjewel tot nu toe allemaal! Dus de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk en de thermostaat zo 'stabiel' mogelijk (zo min mogelijk schommelingen) Jammer dan wél van de slimme thermostaat die er aan de ketel hangt ;) Dank allemaal!!
Pagina: 1