Ervaringen met droogbouw vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 16:55
Ik ben bezig met het realiseren van een opbouw op mijn huis, en ik wil daar een droogbouw vloerverwarming toepassen, door mijzelf aan te leggen.

Vloerverwarming vanwege:
  • geen ruimte voor radiatoren nodig
  • voorbereid op lage temperatuurverwarming
En specifiek droogbouw vanwege:
  • gewicht
  • toepasbaarheid op houten vloer
Ik kan online diverse aanbieders van doe-het-zelf systemen vinden, maar weinig gebruikerservaringen over de installatie en voor zover toepasselijk het gebruik.

De aangeboden systemen verschillen onderling behoorlijk van opzet en materialen, zoals:
  • veel of weinig opbouwhoogte
  • met of zonder lastverdeellaag
  • losse of geïntegreerde warmtespreiders
  • wel of geen vulmassa
  • 10mm of 14mm buis
Op al deze vlakken lijken mij de 2e opties (voor mij) de 'betere' keuze, ik ben benieuwd of dat terecht is.

Op dit moment verwarm in mijn huis nog met een gasgestookte hr ketel, in de toekomst zal dit wel een warmtepomp moeten worden. De cv hing/hangt al op de nieuwe zolder in een technische ruimte, dus de verdeler kan daar een mooi plekje in een verdomhoekje krijgen.

Ik ben van plan op de hele verdieping te voorzien van een laminaatvloer.

Op basis van mijn zoektocht ben ik op dit systeem uitgekomen, maar ik heb nog niets besteld dus dat kan nog wijzigen.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-01 03:16
Het is is natuurlijk afhankelijk van installatie en gebruik.

Geen vulmassa? Als je planken/balken oneven zijn (waarschijnlijk als ze niet nieuw zijn) of te dun zijn (als je de planken voelt flexen als je erop loopt) ga je iets moeten doen vulmassa is een van de opties, en lastverdeellaag hangt af van het systeem zelf, maar ook je meubels, commercieel gebruik etc, kijk naar de brochures en installatie instructies van het merk zelf (geen werk op een oneven onderlaag klinkt te goed om waar te zijn).

Een grotere buis is inderdaad beter zodat je meet vloeistof kan pompen die langer warm blijft, dus goed voor grotere installaties alhoewel in een huis ga je meestal geen probleem hebben. Een grotere buis zorgt echter wel voor meer gewicht dus als je al problemen hebt met een zwakke ondervloer, is het mogelijk dat je vb balken moet verdubbelen.

Je kunt inderdaad laminaat leggen, zorg wel dat het laminaat een vloerverwarming mag hebben, er zijn laminaten die kunnen vervormen of verkleuren als ze verwarmd worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Guru Evi op 16-08-2022 16:50 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik wilde het hier in een huurhuis doen.
Afgeblazen omdat de vloer te hoog zou komen en ik anders de onderkant van de holle deuren moest afzagen.

Je moet dus even goed de hoogte berekenen waarmee je kan werken.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
De vloer is gelukkig helemaal uitgevlakt met nieuwe 18 mm vloerplaten, dat was nodig omdat het oude dak op afschot lag.

Ik ga het gewicht en draagvermogen nog even navragen bij mijn aannemer, maar ook daar verwacht ik geen problemen.

De deuren, deurposten en zelfs de trap zijn nog niet gemonteerd, oa vanwege de nog onbekende hoogte van de vloerverwarming.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:32
TS bedenk wel dat de vloerverwarmingsverdeler dichtbij de vloer zelf moet en NIET op zolder in de technische ruimte, meestal is er wel ruimte in de trapkast daar hangt die van mij ook(heeft te maken met de vloerverwarmingspomp die anders teveel kracht moet uitoefenen om het water door de vloer te pompen want het zijn al kleine slangen en hoe kleiner de slangen hoe meer groepen je nodig bent).

Ik heb hier vloerverwarming (droogbouw) en bevalt prima, geen druklastverdeling gewoon 8mm laminaat met brede planken overheen en een dun ondervloertje er tussen, geen gepiep of gekraak, het systeem is sneller dan draditionele vloerverwarming al binnen 10 minuten voel je dat de vloer heet wordt, het daadwerkelijk ruimte opwarmen gaat wel een tijd overheen.

Magnum dryfloor 25 heb ik.
Ik combineer het met de lucht/lucht warmtepomp maar het systeem kan het zelf ook aan als hoofdverwarming.

Zelf aangelegd, let op dat je het zwevend aanlegt en de aluminium profielen niet strak tegen elkaar legt ivm uitzetten bij warmte want dan gaat het kraken/piepen.

Droogbouw vloerverwarming is niet zwaar.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 16-08-2022 17:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
@mr_evil08 ik ga het leggen op zolder dus in mijn bijzonder specifieke geval is de technische ruimte op zolder de perfecte plaats ;)

Fijn om te horen dat het zonder lastverdeling goed gaat op de begane grond, dan maak ik me op zolder helemaal weinig zorgen

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 18:43

Superbeagle

Always smile

@elleP Ik was in de search aan het zoeken op droogbouw vvw en kwam dit topic tegen. Heb je het inmiddels aangelegd en wat zijn jouw ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
@Superbeagle Ik heb het inderdaad aangelegd zoals ik in gedachten had. Het viel me allemaal enorm mee, voor 40m² een dag bezig geweest met de platen en buizen leggen, en nog een dag om alles netjes aan te sluiten, de buizen op de verdeler en de verdeler op dat cv. De verdeler hangt in mijn geval wel pal naast de cv, dus dat was best makkelijk.

Daarna nog 2 dagen laminaat gelegd, en toen was het klaar.

Het enige dat niet helemaal vanzelf ging waren de bochten in de buizen leggen. Er zitten voorgesneden bochten in het piepschuim, maar als je de buizen daar indrukt komen ze altijd een beetje omhoog.
Mijn oplossing daarvoor was om als laatste nog even de bochten omhoog te trekken, licht naar beneden te buigen, en dan weer vastklikken in de rechte stukken.

Ik heb met 8mm laminaat (golv van Ikea) geen last van verende vloeren, maar ik lees in andere topics dat pvc vloeren wel echt een stijve tussenlaag nodig hebben.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@elleP Bedankt voor de update!

En ik neem aan dat je al een stookseizoen hebt meegemaakt. Hoe is de warmtebeleving van de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
Warm! Hij ligt op zolder, dus het hoeft maar 18 graden te zijn, dat kan ik bereiken met een watertemperatuur van 19 graden. Ik begon met 25 graden en toen was het een sauna boven ;)

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Water van maar 18°C? Dan hoef je niet te stoken en enkel de circulatiepomp van de verdeler te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
Water van 19⁰ C hè, die graad maakt net uit ;)

Hij draait rustig mee met de hoofdverwarming, maar hij dus kan veel meer vermogen afgeven dan ik nodig heb.

De zolder is nieuw gebouwd en verreweg de best geïsoleerde ruimte, dus de cv moet af en toe wel werken om de rest van het huis warm te krijgen.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle114433
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-01-2024
Vraagje, kan je vloerverwarming ook voeden met een voorraad vat met een elektrisch element? (dit om goedkoop overschot zonnepanelen energie in water op te slaan en later te gebruiken voor de vloerverwarming als bij verwarming) Hoofdverwarming is een 3,5 kw Daikin vloermodel airco. mvg Jelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
@Jelle114433 Daar kan je beter een nieuw topic voor maken.
Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat het economisch uit kan, zonneoverschot heb je (in de Benelux) vooral in de zomer, en dan heb je niet zo veel aan een vat warm water.

elleP

Pagina: 1